Er bestaat in dit land nog zoiets als "rechtszekerheid". Gelukkig maar. We zijn tenslotte geen
ontwikkelingsland, hee! Als er één of andere wet gestemd is, dan kan je erop
rekenen dat die wet nog lang geldig blijft. En als je een belangrijke
beslissing genomen hebt op basis van die wet, dan weet je dat het een goeie
beslissing blijft.
Of niet?
Keren we even terug naar de financiële crisis van 2008. In de nasleep
daarvan is het "goede huisvader"-aandeel
Dexia onderuit gegaan, en dat
betekende ook het failliet van Arco.
Maar geen nood: de brave Arco-coöperanten konden op de beide oren slapen, want
de regering zou een regeling uitwerken waardoor ze allemaal hun zuurverdiende
spaarcentjes zouden terugkrijgen. De uitgewerkte regeling was zo robuust als
gewapend beton; daar viel niet aan te tornen. Door niemand.
Tot een aantal gedupeerde Dexia-aandeelhouders naar de rechtbank
stapten om die regeling ongeldig te laten verklaren, wegens "discriminerend". Zij waren hun geld
kwijt door de ondergang van Dexia, en die Arco-spaarders zouden wél vergoed
worden? Over hun lijk! En dus werd de Arco-regeling door diverse rechtbanken van
tafel geveegd, en de coöperanten kregen ook niets. Een grote "overwinning" voor de Dexia
aandeelhouders: iedereen bleef nu met
lege handen zitten.
(Zo gaat dat in een maatschappij waarin mensen zó egoïstisch zijn dat
ze een ander niets gunnen wat ze zélf niet krijgen...)
En die gebetonneerde regeling waar niet aan te tornen viel? Die is in
stilte afgevoerd.
Tot daar de "zekerheid" van
wat onze regering ons belooft.
De mensen die vorig jaar nog vlug zonnepanelen geplaatst hebben, in de
wetenschap dat zij dan nog van die "terugdraaiende
teller" gebruik konden maken, hebben nu ook kennis kunnen maken met de
principes van "rechtszekerheid" in
ons land.
Want vooral zij zijn nu dik de sigaar. Met dank aan de VREG en de
CREG: de "energieregulatoren" die
(naar het schijnt) ervoor moeten zorgen dat wij als consument eerlijk behandeld
worden.
De gebruikte argumentatie om de regeling van de Vlaamse regering te
torpederen, is eigenlijk te zot voor woorden, en in elk geval zwaar bij het
haar getrokken. Maar zie, de wijze heren van het Grondwettelijk Hof hebben die
argumentatie aanvaard.
Volgens de dames en heren van de VREG/CREG is de regeling waarbij de
bezitters van zonnepanelen nog op een terugdraaiende teller konden rekenen op
voorwaarde dat die zonnepanelen vóór 1 januari 2021 geplaatst waren, "discriminerend". (Tiens... waar heb ik dat
nog gehoord?)
Het is "discriminerend"
omdat de regeling (per definitie) niet meer zou gelden voor zij die pas in 2021
hun zonnepanelen aangekocht hebben. In die redenering is dus élk voordeel dat
geldig was op een bepaald moment, en later niet meer, "discriminerend". Of niet?
Zo is het bijvoorbeeld in die logica ook discriminerend dat de eerste
bezitters van zonnepanelen groenestroomcertificaten krijgen, en latere
bezitters niet meer. Maar geen mens die daar een rechtszaak over aangespannen
heeft. Dat is nu eenmaal zo: sommige voordelen zijn tijdelijk en verdwijnen
later opnieuw, en wie ervan heeft kunnen profiteren, die mag zich gelukkig
prijzen.
Wie de dag ná de solden een aankoop doet van een meubel of een tv of
wat dan ook, zonder korting, kan die dan ook klagen over "discriminatie" tegenover zij die hun aankoop tijdens de solden
gedaan hebben, mét korting?
Helemaal té gek is het argument dat die regeling discriminerend zou
zijn tegenover zij die géén zonnepanelen hebben, want hun meter draait sowieso
niet terug. Tja... Dan is het autorijden ook discriminerend tegenover wie geen
auto heeft en zich met de fiets moet verplaatsen: de automobilist zit droog en
kan aan 120 km per uur over de autosnelweg zoeven, terwijl een fietser die
voordelen niet heeft. Laat ons dus maar meteen ook de aankoop van auto's verbieden.
Dat is trouwens in elk geval discriminerend, want alléén wie voldoende geld
heeft, kan een auto kopen. Toch lijkt niemand daarover te vallen: "Het is nu eenmaal zo."
Maar wie zonnepanelen heeft, en daarmee zélf energie kan produceren,
die wordt blijkbaar, volgens de VREG, onrechtmatig bevoordeeld omdat zijn
teller die eigen productie aftrekt van zijn verbruik.
Zoiets hoort eerder in
een absurde sketch van Herr Seele.
Het "fundamentele" argument
van de VREG is natuurlijk dat het beoogde effect van de digitale meters hiermee
teniet gedaan wordt door al die foefelaars
met hun terugdraaiende teller. Want de bedoeling was om de eigenaars van
zonnepanelen ertoe aan te zetten de energie die ze produceren ook zélf te
gebruiken ("zelfconsumptie"), omdat zij anders het net te veel belasten met die energie die zij produceren.
Hoe we tot die verhoogde "zelfconsumptie"
moeten komen, heb ik eerder al eens uitgelegd (op 29 november 2019).
Voor wie nood heeft aan enkele bijkomende tips...
Wij zullen
voortaan alléén in de zomer onze kleren wassen en drogen en strijken, omdat we
enkel dan zélf elektriciteit produceren. We zullen in de winter vooral koude
schotels eten, want de oven en de kookplaten verbruiken dan
elektriciteit die we niet produceren. En de badkamerverwarming gaat ook alléén
in de zomer aan. Verder zullen we de lampen alléén overdag laten branden, want 's avonds en 's nachts levert de zon geen energie.
Wat de VREG en de CREG hierbij gemakshalve vergeten, is dat het
elektriciteitsnet binnen de kortste keren véél zwaarder zal belast worden. Namelijk door
het opladen van al die elektrische auto's die wij zouden moeten kopen. Dat heet
dan "rechtlijnigheid", vermoed ik.
Langs de ene kant wordt de extra belasting van het elektriciteitsnet, door het
gebruik van elektrische auto's, zwaar gestimuleerd én gesubsidieerd. En langs de
andere kant worden de brave mensen die willen bijdragen aan het milieu door
zélf ook elektriciteit te produceren, afgestraft omdat zij het net "te veel belasten".
Zoals gezegd: Herr Seele...
Het "grappigste" aan deze
uitspraak van het Grondwettelijke Hof, is wél dat de vernietiging van de
regeling omtrent de terugdraaiende tellers eigenlijk niet gebaseerd is op die
inhoudelijke argumenten, maar wél louter op een administratieve kwestie.
Volgens het Grondwettelijk Hof was de Vlaamse Regering immers niet bevoegd om hierover
iets te beslissen, want het gaat (ook) over de "prosumententaks",
en dat is voor een deel een "transmissiekost".
Wat een Federale bevoegdheid is...
Als er iets is waarin ons land uitblinkt, behalve dan in het aantal corona-doden,
dan is het wel in de graad van absurditeit: Herr
Seele.
Ik hoor u al denken: "Dat is een luxeprobleem."
Het zijn immers niet de arme sukkelaars en minderbedeelden die door deze
maatregel getroffen worden. Het zijn de mensen die zich de "luxe" van zonnepanelen kunnen
veroorloven. En die moeten bijgevolg niet al te veel klagen, "want ze kunnen dan wel tegen een stootje."
Het zou kunnen. Hoewel...
Hoe dan ook: het gaat om het principe. Het hoort nu eenmaal niet
dat men de mensen iets belooft, om dan achteraf te zeggen dat ze er toch kunnen
naar fluiten. Dat heet "liegen". Zoiets
doet men niet in een beschaafde maatschappij.
Behalve dan als men politicus is...
|