Inhoud blog
  • Verhuis
  • Vriendschap, het beste Medicijn
  • Voor alles een Uitleg
  • Sensatie
  • Op Reis met Delta
  • Defensie-Uitgaven
  • Het Belgisch Leger
  • Een nieuwe Keuken... altijd een beetje Avontuur
  • Kinderachtig
  • Groene Dogma's
  • Dienstmededeling
  • Vaccinatie-alchemie
  • Die mooie Zomer
  • De katholieke Kerk
  • Mensenrechten
    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Zoeken in blog

    Categorieën
  • Belgische politiek (48)
  • Covid (69)
  • Cursief (176)
  • De wijde Wereld (134)
  • Persoonlijk (38)
  • Portretten (7)
  • Prinses Liese (19)
  • Wetenschap (40)
  • Sinister
    Een averechtse Kijk op de Wereld
    17-12-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Verzorgingsstaat

    België behoort absoluut tot de wereldtop als het gaat over gezondheidszorg en sociale voorzieningen. Onze "verzorgingsstaat" is een voorbeeld voor de hele wereld. Al zouden sommigen daar misschien aan kunnen twijfelen bij de evolutie van de corona-cijfers: België staat glansrijk op kop als het gaat over het aantal corona-doden per miljoen inwoners. Er zijn héél weinig andere zaken waar wij zó sterk in uitblinken.

    Maar toch wel: het aanbod aan sociale voorzieningen en de gezondheidszorg in ons land is echt "top". Helaas is er voor veel mensen een (te) grote barrière om van die gezondheidszorg te kunnen genieten: mensen die de taal (nog) niet goed kennen, mensen die de procedures (nog) niet goed kennen, mensen die (nog) niet goed thuis zijn in het systeem en die (nog) niet geleerd hebben de muren van onze bureaucratie te slopen.

    Hieronder staan twee schrijnende verhalen over de onmacht van onze bureaucratische procedures en hoe die een muur optrekken voor wie in nood zit. Ik kon het zélf moeilijk geloven toen ik ervan hoorde, want het is bijna te gek voor woorden. Maar het is helaas maar al te écht.

    5u40

    Ik word uit mijn bed gebeld door een moeder in paniek. Haar jongste dochtertje is 3 jaar en is vannacht heel ziek geworden. De enige klachten die ze me aangeeft is: heel veel overgeven en diarree. De moeder spreekt gebroken Nederlands en is in paniek waardoor haar Nederlands nog slechter wordt. Ze had haar oudere dochter van 16 jaar gevraagd om te bellen naar de Noodcentrale. Hier werd geantwoord dat ze eerst de wachtpost moesten bellen om te zien of de dokter niet eerst kan helpen. Het  nummer 0900 10 512 werd hen doorgegeven. Ze probeerden dit te bellen maar dit gaat via een menu waar het gezin niets van begrijpt.
    Mevrouw belt mij omdat ik de vertrouwenspersoon ben van het gezin en ze overal doorheen help.
    Ik bel voor haar naar de Noodcentrale.
    "Is dit het adres dat onlangs heeft gebeld? We hebben gezegd dat ze eerst een wachtpostdienst moeten bellen, en kan mevrouw niet zelf naar de spoed gaan?"
    "Dit is onmogelijk want mevrouw heeft geen vervoer en het kind is niet verplaatsbaar op het ogenblik."
    Ook ik krijg het nummer 0900 10 512. Ik bel met de gsm naar het nummer maar dat nummer blijkt niet bereikbaar te zijn. Ik zoek op online naar de wachtpost in Lier: 0900 70 212: ook niet bereikbaar.
    Ik neem mijn vaste telefoon en krijg wél verbinding met het algemene nummer.
    Dit zijn de stappen die je dan eerst moet doorlopen bij een noodsituatie: "Toets de postcode in: 2500, toets 1 als dit correct is."
    "Jammer genoeg kunnen wij jou in Lier niet helpen. Bel de lokale wachtdienst."
    Ik bel de lokale wachtpost op met mijn vaste lijn. Ik krijg ook een vriendelijke operator aan de lijn die me meer informatie vraagt. Ik geef alles wat ik weet van het kind en de gezinssituatie.
    "Is het mogelijk dat ze naar hier komen?"
    "Neen, onmogelijk."
    "Kan iemand ze brengen?"
    "Neen, want ze kent geen buren met een wagen en ik heb ook geen wagen."
    "Ok. Ik bel de arts van dienst op en die zal verder met haar of jou contact opnemen. De reden waarom je met de gsm niet kon bellen, zal zijn omdat dit een betalende oproep is en dat dit geblokkeerd staat op uw gsm."
    Ook zegt ze dat deze oproep automatisch zal beëindigd worden na 6 minuten. Heel vervelend maar daar is niets aan te doen...
    De arts van dienst belt me 10 minuten later voor meer informatie betreffende het gezin en vraagt nogmaals of ze zelf niet naar de wachtpost kan gaan. Uiteindelijk zou ze een uur later bij het gezin kunnen zijn en zal ze het verder bekijken. Dit zou rond 7u moeten zijn!! Aangezien het kind 3 jaar is, wordt er geen Covid-test gedaan maar zal ze zien wat ze kan doen...
    Ik verwittig de moeder en vraag of ze ook de oudste zoon wakker maakt omdat die heel goed Nederlands kent.
    Hierdoor zijn veel uren verstreken en had het kind gewoon dood kunnen zijn want zonder mij had de moeder niet meer geweten waar ze met haar zieke kind terecht kon.

    Deze situatie deed zich ook voor onlangs in Antwerpen. Jammer genoeg had die moeder niemand die het begreep. Met een dodelijke afloop tot gevolg!

    Haar zoon was 17 jaar en is gestorven aan een hartfalen omdat er ook geen ambulance wou komen.
    Uiteindelijk is deze moeder met haar stervende zoon na 3u in het ziekenhuis beland in een taxi, die bereid was hen naar Spoed te brengen. Het ziekenhuis vroeg waarom ze de noodcentrale niet had gebeld want dan hadden ze ter plekke het kind misschien nog kunnen reanimeren. De moeder heeft het uitgelegd zo goed ze kon maar haar zoon was al in coma binnengebracht en overleed enkel uren later waar ze afscheid mocht nemen via een videoscherm en er haar cru gevraagd werd of ze de lever van haar zoon mochten hebben om een ander leven te redden...

    Is het de fout van de operator bij de diensten voor noodoproepen? Hebben zij er schuld aan dat de nodige hulp véél te lang is uitgebleven? Je kan het hen niet echt kwalijk nemen als zij, via de telefoon, soms een verkeerde inschatting maken over de ernst van het probleem. Er zijn trouwens, helaas, al te veel grapjassen die de lijn opbellen "voor de lol". Maar dan zou je toch verwachten dat een hulpzoekende onmiddellijk naar het juiste spoor gericht wordt, en niet eerst een paar (foutieve) telefoonnummers moet proberen. Om dan toch van het kastje naar de muur gestuurd te worden of ingewikkelde instructies te moeten opvolgen.

    Dus: nee, het ligt niet aan de slechte wil van de hulpverleners, maar wél aan de logheid en complexiteit van de systemen en procedures om die hulpverleners te contacteren wanneer je die nodig hebt. Wie dat allemaal bedacht heeft, is duidelijk nooit zélf echt in panische nood geweest...

    Ik weet eigenlijk niet precies welke overheidsdienst verantwoordelijk is voor de procedures bij spoedhulp, de oproepen naar de Noodcentrale. Maar dat er opportuniteiten zijn om dit beter te laten verlopen en zó mensenlevens te redden, dat lijkt me méér dan duidelijk. Ik heb de indruk dat de bedenkers van die procedures er niet bij stil gestaan hebben dat mensen die naar die nummers moeten bellen, meestal in paniek zijn en niet in een stemming om nuchter en weldoordacht te redeneren.

    ("Dringende geneeskundige hulpverlening" behoort bij nader inzien blijkbaar tot de bevoegdheid van de FOD Volksgezondheid. Dat zou dus minister Frank Vandenbroucke moeten zijn. Laat ons hopen dat hij dit probleem even vastberaden en doortastend ter harte neemt als zijn strijd in de corona-crisis...)



    Geef hier uw reactie door
    Uw naam *
    Uw e-mail
    URL
    Titel *
    Reactie * Very Happy Smile Sad Surprised Shocked Confused Cool Laughing Mad Razz Embarassed Crying or Very sad Evil or Very Mad Twisted Evil Rolling Eyes Wink Exclamation Question Idea Arrow
      Persoonlijke gegevens onthouden?
    (* = verplicht!)
    Reacties op bericht (0)



    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Archief per maand
  • 07-2021
  • 06-2021
  • 05-2021
  • 04-2021
  • 03-2021
  • 02-2021
  • 01-2021
  • 12-2020
  • 11-2020
  • 10-2020
  • 09-2020
  • 08-2020
  • 07-2020
  • 06-2020
  • 05-2020
  • 04-2020
  • 03-2020
  • 02-2020
  • 01-2020
  • 12-2019
  • 11-2019

    Gastenboek

    Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    Klik hier
    om dit blog bij uw favorieten te plaatsen!


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs