Inhoud blog
  • Verhuis
  • Vriendschap, het beste Medicijn
  • Voor alles een Uitleg
  • Sensatie
  • Op Reis met Delta
  • Defensie-Uitgaven
  • Het Belgisch Leger
  • Een nieuwe Keuken... altijd een beetje Avontuur
  • Kinderachtig
  • Groene Dogma's
  • Dienstmededeling
  • Vaccinatie-alchemie
  • Die mooie Zomer
  • De katholieke Kerk
  • Mensenrechten
    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Zoeken in blog

    Categorieën
  • Belgische politiek (48)
  • Covid (69)
  • Cursief (176)
  • De wijde Wereld (134)
  • Persoonlijk (38)
  • Portretten (7)
  • Prinses Liese (19)
  • Wetenschap (40)
  • Sinister
    Een averechtse Kijk op de Wereld
    27-11-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kerstshoppen

    Kerstmis nadert met rasse schreden. Hoog tijd om uit te kijken naar de kerstversiering om de gepaste sfeer op te roepen.

    Maar ik heb dus een serieus probleem: kerstartikelen mogen in deze corona-tijden in geen enkele winkel verkocht worden. Overal zijn de rekken met kerstballen, of slingers, of led lampjes, of kerstfiguurtjes, ontoegankelijk gemaakt voor de argeloze klant. In de tuincentra, in de grootwarenhuizen, in de buurtwinkels: nergens raak ik aan de gezochte kerstversiering. Zélfs een plastieken of andere namaak-kerstboom is niet te krijgen dezer dagen. Allemaal "niet corona-proof", wellicht.
    Het enige wat wél mag, is een échte kerstboom. (Vermoedelijk overleeft het corona-virus beter op een boom in kunststof dan op een levende boom, zeker?) Maar zo'n echte boom koop ik pas een paar weken voor de kerst, want anders is hij zijn naalden al kwijt eer Jezuke geboren is.
    Als versiering voor mijn boom kan ik wél kaarsen kopen. Echte kaarsen, met een échte vlam.
    Dan zal het dus gewoon een levensechte kerstboom worden, versierd met vlammende kaarsen. Waarom ook niet? Méér hoeft het niet te zijn, zeker? Het is in elk geval bijzonder sfeervol en warm. Ook al is de boom verder niet versierd, en is er geen kerststal te zien. (Terwijl het eigenlijk toch precies dáár zou moeten om draaien, niet?)

    Alléén..... Is het concept met levende kerstbomen en vlammende kaarsen al niet eerder eens uitgetest? En is dat toen niet faliekant uitgedraaid? Als ik me niet vergis, was dat in 1994, op 31 december in het Switel-Hotel in Antwerpen. Kaarsen en sparren of dennen: een moordende combinatie, een ware vuurbom. En niet te blussen. Er zijn toen, op die rampzalige avond die zó feestelijk had moeten worden, 15 dodelijke slachtoffers gevallen, en 164 zwaargewonden.

    Dan kan ik misschien beter meteen ook uitkijken naar een bijkomend brandalarm voor in onze woonkamer. Jammer genoeg: ook die behoren tot het verboden assortiment van de plaatselijke winkels. Niet getreurd: er is altijd bol.com.
    En terwijl ik dan toch bij "de winkel van ons allemaal" aan het shoppen ben, kan ik evengoed mijn kerstversiering een klein beetje uitbreiden. Of niet? Wat hier in onze winkels onbereikbaar weggestopt is voor de zoekende consument, ligt daar voor iedereen voor het grijpen. Een stalletje met de bijhorende figuurtjes, kleurrijke ballen en een lange slinger van led lampjes, en meer van dat fraais.

    Ik weet het wel: in deze moeilijk corona-tijden moeten we de plaatselijke middenstand steunen. Onze lokale economie een hart onder de riem steken. Winkelhieren. Ik zou wel willen, hee... Alléén mag ik niet van onze corona-commissaris.

    Er zijn natuurlijk ook onze Belgische webshops, ik weet het. Maar dan worden mijn pakjes door Bpost geleverd. Of liever: niet geleverd, want ik moet ze zélf gaan ophalen.

    Ik heb dan toch in elk geval wél de kaarsen bij de plaatselijke Colruyt gekocht. "Made in China" staat op de doos...



    Geef hier uw reactie door
    Uw naam *
    Uw e-mail
    URL
    Titel *
    Reactie * Very Happy Smile Sad Surprised Shocked Confused Cool Laughing Mad Razz Embarassed Crying or Very sad Evil or Very Mad Twisted Evil Rolling Eyes Wink Exclamation Question Idea Arrow
      Persoonlijke gegevens onthouden?
    (* = verplicht!)
    Reacties op bericht (0)



    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Archief per maand
  • 07-2021
  • 06-2021
  • 05-2021
  • 04-2021
  • 03-2021
  • 02-2021
  • 01-2021
  • 12-2020
  • 11-2020
  • 10-2020
  • 09-2020
  • 08-2020
  • 07-2020
  • 06-2020
  • 05-2020
  • 04-2020
  • 03-2020
  • 02-2020
  • 01-2020
  • 12-2019
  • 11-2019

    Gastenboek

    Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    Klik hier
    om dit blog bij uw favorieten te plaatsen!


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs