Het nieuwe, achttiende, seizoen van "De slimste Mens" is weer gestart.
"De slimste Mens ter Wereld":
een quiz waarin onze BV's (in dit geval: "Bekende
Vlamingen" en niet "Bekende Virologen")
hun kennis, of het gebrek daaraan, komen etaleren. Ik heb wel al een paar jaar
de indruk dat de spoeling erg dun geworden is. De BV's die écht nog iets te
betekenen hadden, die iets gepresteerd hadden of die bijzonder talentvol zijn,
die zijn ondertussen allemaal opgebruikt. Zo heel veel lopen er nu ook niet
rond in Vlaanderen. En dus moet het programma het nu doen met "het overschot", zeg maar "pseudo BV's".
Er zijn nog altijd enkele "gevestigde
waarden" present, mensen die écht wel iets te vertellen hebben. Zoals een
journaliste van de VRT die gespecialiseerd is in justitie, of een regisseur van
populaire films, of een VRT-reporter die onder andere gespecialiseerd is
in de luchtvaartproblematiek. Maar we moeten het vooral stellen met "would be" BV's: jonge mannen of vrouwen
die hopen dat hun deelname aan de quiz hen zal lanceren in een carrière als stand-up comedian of als acteur/actrice.
Of ook "dochters van", die geen
andere verdienste of bekendheid verworven hebben dan dit: dat ze "dochter zijn van". Of een jongeman van
wie de voornaamste prestatie deze is dat hij, voorheen "zij", op zijn/haar achttiende een man geworden is (en niet door
soldaat te worden). Of een jonge politicus die zijn populariteit en die van
zijn partij op die manier hoopt op te vijzelen. Of een paar (ex-) voetballers
die nog maar eens komen aantonen dat het kopspel de hersenen beschadigt.
Ik ben altijd wel fan geweest van het programma, maar ik ben gestopt
met kijken toen het van de VRT naar Vier verhuisd is. Niet zozeer uit principe,
maar wel omdat ik die onderbrekingen voor de reclameblokken haat. Sedert een
paar jaar kijk ik toch weer, maar dan "uitgesteld":
ik neem het programma op met de digicorder, en we kijken de volgende dag. Op
die manier kan ik de reclameblokken grotendeels "doorspoelen".
Het moet zijn dat reclame op tv, in de loop van een programma of
tussen twee programma's in, wel degelijk loont, anders zouden we die overdaad
aan reclame niet moeten verduren. Maar bij mij werkt dat dus niet. Wel
integendeel: hoe meer een merk mij met reclame wil pushen en verleiden, hoe
groter mijn aversie of afkeer voor het product of voor het merk zal worden. Als
ik een reclame voor een product dan toch moet doorbijten op tv, dan is de kans
groot dat ik dit product zeker niet
zal aanschaffen.
Een nog grotere afkeer heb ik voor "telemarketing". Als één of andere firma mij absoluut wil overtuigen
om niet voor hen te kiezen, dan
moeten ze mij maar opbellen om mij voor hen te winnen. Zélfs al zou het objectief
een goede keuze zijn, dan nóg zal ik nooit kiezen voor iemand die mij via de
telefoon wil overhalen. Ik probeer die vriendelijke mensen altijd beleefd af te
wimpelen, want zij willen uiteindelijk ook alleen maar hun brood verdienen. Maar
ik heb het telkens erg moeilijk om mijn irritatie te verbergen.
Dat gaat dan meestal over een energieleverancier, die misschien wel
een gunstig tarief heeft, maar voor wie ik nooit zal kiezen als die mij aan de
telefoon lastig valt. Hetzelfde voor de netwerkproviders: ik ben er zeker van
dat er zijn die een véél beter en goedkoper aanbod hebben dan Telenet, waar ik
nu klant ben, maar als die mij bellen, dan mogen ze er op rekenen dat ik nooit
voor hen zal kiezen. Helemaal tureluurs word ik als die van de Knack mij voor
de zoveelste keer bellen nadat ik al een paar keer duidelijk heb laten verstaan
dat ik géén abonnement wil, en gevraagd heb om mij daar niet meer voor aan te
spreken. Vreemd genoeg zijn die van Test-Aankoop nog de ergste. Test-Aankoop,
de consumentenorganisatie die ons voor dat soort praktijken waarschuwt, doet
het evengoed zélf. En het toppunt is: ik bén al lid van Test-Aankoop, ik héb al
een abonnement op de hele rist aan tijdschriften die ze uitgeven, en tóch
bellen ze mij nog.
Er is eigenlijk maar één uitzondering. Als ze mij bellen in naam van
een goed doel, zoals 11.11.11, of Kom op tegen Kanker, of Plan International, of Handicap International, om mij te danken
voor mijn "gulle" bijdrage, en dan
langs de neus weg vragen of ik het zou zien zitten om mijn maandelijkse
storting een beetje te verhogen, dan geef ik altijd toe. Misschien wel omdat ze
zo sluw zijn om te beginnen met een complimentje en een woord van dank?
Ik ben toch benieuwd wie dit jaar "de
slimste mens" zal worden. Misschien wordt het wel Conner Rousseau? Dat hij
een echte "kuitenbijter" is, heeft
hij alvast al bewezen bij de laatste regeringsvorming.
|