Het is behoorlijk cynisch dat Donald Trump met zijn "muur" zo hard probeert om de "immigranten" uit Zuid- en Centraal-Amerika
buiten zijn land te houden, als je bedenkt dat veel van die "immigranten" méér "autochtoon" zijn dan hij zelf.
Want alle blanken in Amerika stammen
af van "immigranten", en alle zwarten
ook (zij het dan dat hun voorouders niet uit vrije wil naar Amerika waren
gekomen). Terwijl veel van die door Donald verfoeide "immigranten" nakomelingen zijn van de oorspronkelijke "Indiaanse" bevolking. (Die overigens
vakkundig gedecimeerd werd door de Spanjaarden indertijd. Net zoals de
oorspronkelijke bevolking van Noord-Amerika door de blanken bijna uitgemoord
werd.)
Ik vind het trouwens vreemd dat die bedenking nooit gemaakt wordt in de
media of door de tegenstanders van Trump. Misschien omdat niemand de zaak van
de "Native Americans" écht ter harte
wil nemen? Nergens hoor je over massale protestbewegingen of actiegroepen die
de achterstelling en discriminatie van de autochtone Amerikanen (zowel in Zuid-
als in Noord-Amerika) luidruchtig aanklagen. Er is niet zoiets als een "Red Lifes Matter" beweging. Daar waar
iedereen (opeens) ontzettend begaan is met de Afro-Amerikanen, is er niemand
die zich het lot van de Indianen lijkt aan te trekken. Misschien omdat ze nog maar met héél weinigen zijn, en daarom van geen tel? Hun situatie is nochtans niet
bepaald beter dan die van de "zwarten",
en hun vooruitzichten zijn niet rooskleuriger. Wel integendeel: af en toe zie
je nog eens een Afro-Amerikaan die er in slaagt om "het te maken", maar nergens valt een succesvolle Indiaan op te
merken. Het is een compleet vergeten en achtergesteld volk. En ze zijn niet welkom in het
Amerika van Donald Trump. Niet diegenen die ernaartoe willen, en ook niet
diegenen die er al wonen.
Er is nochtans een tijd geweest dat er wél aandacht was voor hun
rechten, en dat ze van zich konden laten spreken. Misschien niet toevallig in
de periode van de "protestbewegingen"
tegen het establishment en tegen de oorlog? We spreken over de jaren zestig en
zeventig van de vorige eeuw, de tijd van de "hippies". De tijd ook van de opkomst van de "protestzangers".
Bij die protestzangers waren er een aantal met "Indiaans" bloed in de aderen. En zij vroegen, en kregen, toch wat meer aandacht
voor hun zaak. Vreemd genoeg (of niet?) waren het vooral vrouwelijke artiesten.
Allemaal min of meer leeftijdsgenoten.
De bekendste was ongetwijfeld Joan
Baez, die zelfs op Woodstock heeft gezongen, en die trouwens voor de doorbraak
van de jonge Bob Dylan heeft gezorgd. Haar moeder was blank, maar haar vader
was een Mexicaan van geboorte. In de huidige tijden van opgetrokken muren zou
die misschien zelfs niet eens in Amerika geraakt zijn. Joan Baez was erg begaan
met mensenrechten en een vurige voorvechter in de strijd tegen sociaal onrecht.
En ook tegen de uitbuiting van de Zuid-Amerikanen die (illegaal) in de
Verenigde Staten aan het werk waren (en zijn). Om haar boodschap kracht bij te
zetten, had ze ook een aantal Zuid-Amerikaanse songs op haar repertoire.
Zoals bij voorbeeld dit ontroerend "strijdlied":
Julie Felix zal vermoedelijk
veel minder bekend zijn, behalve dan bij de liefhebbers van de "folk"-muziek uit de jaren 60 en 70. Ook
haar vader was Mexicaans van origine, en haar moeder was half Native American, half Engels. Net als
Joan Baez had Julie Felix heel wat protestsongs op haar repertoire. Veel
nummers van Bob Dylan, maar ook van Pete Seeger. En ook zij zong over de
wantoestanden onder de (illegale) gastarbeiders uit Latijns Amerika.
Zoals bijvoorbeeld in deze harde en ontluisterende song:
De minst bekende van allemaal is wellicht Buffy Sainte-Marie, ook al zijn een aantal van haar nummers echte
klassiekers geworden in de versie van andere (protest)zangers uit die tijd. En
ook al heeft ze zelfs een Oscar gekregen voor de titelsong "Up were we belong" uit "An Officer and a Gentleman". Buffy
Sainte-Marie is een Canadese Native
American: een "echte" Indiaanse, geboren in een reservaat van Cree-Indianen. En zij heeft altijd de nadruk gelegd op haar
Indiaanse achtergrond. Ze was, en is, dan ook één van de weinigen die het
onrecht dat de Indianen jarenlang is aangedaan, zo expliciet en herhaaldelijk
heeft aangeklaagd.
In deze song beklemtoont ze nog eens hoe de blanken keer op keer de
gemaakte afspraken en overeenkomsten met de Indianen geschonden hebben. En dat
nog altijd blijven doen. Zonder enig schaamtegevoel en zonder enige vorm van
excuses achteraf.
Misschien wordt het toch eens tijd dat men voor de Indianen (uit
Noord- en Latijns Amerika) even fanatiek zou opkomen als voor de "zwarten"? Want ook "red lifes matter". Ook al roepen zij misschien niet zo hard als de
zwarten...
|