(Vervolg...)
Ja, onze privacy is heilig, en al zeker als een overheidsinstantie in
ons privéleven wil komen neuzen. En dus zijn we tegen flitscamera's of
verkeerscamera's met nummerplaatherkenning. En weigeren we mee te werken als we
gebeld worden door iemand van de dienst "Contactopsporing".
En we zijn al helemaal tegen die baarlijke duivel Bill Gates, die bij iedereen microchips zou willen inplanten, en
kinderen een soort onderhuidse tatoeage wil geven om te kunnen detecteren wie
gevaccineerd is en wie niet. Althans, dat is wat diverse complottheorieën ons
willen laten denken. Bill Gates is
natuurlijk een ideaal doelwit voor een complottheorie, want de man is
schandalig rijk en, ook na zijn pensioen bij Microsoft, erg "aanwezig" in de media. Niemand houdt van
Bill Gates, en dus worden geruchten
over zijn "boze bedoelingen" maar al
te graag geslikt. Dat hij 37 miljard dollar vrij maakt voor de zoektocht naar
een vaccin tegen Covid-19 maakt hem niet sympathieker; integendeel: het maakt
hem alléén maar nog méér verdacht.
De man is erop uit om ons aller privacy te stelen, dat kan niet
anders. Volgens die complottheorieën. Dat die complotten allemaal bijeen
gefantaseerd werden in het brein van louche figuren uit extreemrechtse hoek (de "alt-right" fans van Donald Trump), of
bij de sektes van oerconservatieve Amerikaanse christenen en de fanatieke anti-vaccinatie
groeperingen, is voor de gewone Facebook-gebruiker, zoals u en ik, niet meer te
achterhalen. Dat is nu eenmaal de grote "kracht"
van de sociale media: het is zo goed als onmogelijk geworden om waarheid van
fictie te onderscheiden.
Maar nee dus: Bill Gates is er niet op uit om ons allemaal te kunnen
volgen via een microchip.
Het grootste gevaar voor onze privacy ligt niet bij Bill Gates, of bij de overheid. Het grootste gevaar voor
onze privacy, dat zijn wij zelf. Door wat wij zélf allemaal bloot geven op het
internet, vooral via Facebook en Instagram en soortgelijke. Zéker als we vol
trots vertellen over onze geplande reis of uitstap. Of als iedereen via "Strava" kan volgen waar we aan het
joggen zijn, en iedereen dus kan zien dat we niet thuis zijn.
Maar ook omdat we via de talloze "cookies"
overal sporen nalaten waar we geweest zijn. Of is het u nooit opgevallen dat je
bij het consulteren van bijvoorbeeld de Buienradar,
opeens reclame ziet verschijnen voor een schoenenwinkel, of voor een webshop
van ventilatoren? Wees er maar zeker van dat je kort daarvoor informatie
opgezocht hebt over ventilatoren om de hitte te verdrijven, of eens een kijken
gaan nemen bent op de site van "Schoenen Torfs"
om te zien of ze daar geen mooie schoenen in reclame hebben.
Nee, we hebben geen privacy meer. Want elke stap die we zetten op het internet
wordt gevolgd, en de kruimels die we onderweg achterlaten, worden zorgvuldig
bijgehouden.
En het wordt nog straffer...
Wie de film "Minority Report"
gezien heeft, zal bekend zijn met de futuristische scène waarbij het
hoofdpersonage persoonlijk "aangesproken"
wordt door een online-gestuurd reclamepaneel. Science-fiction, dacht je? Niet
helemaal, want het bestaat écht. Of toch bijna.
Binnenkort komen er op straat reclameborden die contact maken met de apps op jouw smartphone, en die, via alle
cookies die je verzameld hebt, perfect weten waar je in geïnteresseerd bent en
waarmee je het gemakkelijkst kan verleid worden. Het advertentiebedrijf "Clear Channel" heeft dergelijke
reclameborden al in gebruik in Amerika, waar ze nét iets minder bezig zijn met "privacy" dan wij, en ze willen nu
ook een aantal proefprojecten starten in Europa, onder andere in het Verenigd
Koninkrijk.
De techniek die ze hiervoor gebruiken, heet "RADAR", en het bedrijf omschrijft de bedoeling ervan als volgt: "RADAR gebruikt anonieme data van de
smartphone om het gedrag van een groep voorbijgangers te identificeren zodat de
adverteerder de juiste boodschap bij de juiste mensen kan brengen."
Niet verschieten dus als je één van de volgende maanden in de stad
rondwandelt, en het reclamebord dat je nadert opeens overschakelt naar reclame
voor televisies bij bol.com, nadat je "toevallig"
een uurtje eerder op bol.com aan het surfen bent geweest om te zien wat een Smart TV tegenwoordig kost.
Onze privacy heilig? Vergeet
het maar.
|