Inhoud blog
  • Verhuis
  • Vriendschap, het beste Medicijn
  • Voor alles een Uitleg
  • Sensatie
  • Op Reis met Delta
  • Defensie-Uitgaven
  • Het Belgisch Leger
  • Een nieuwe Keuken... altijd een beetje Avontuur
  • Kinderachtig
  • Groene Dogma's
  • Dienstmededeling
  • Vaccinatie-alchemie
  • Die mooie Zomer
  • De katholieke Kerk
  • Mensenrechten
    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Zoeken in blog

    Categorieën
  • Belgische politiek (48)
  • Covid (69)
  • Cursief (176)
  • De wijde Wereld (134)
  • Persoonlijk (38)
  • Portretten (7)
  • Prinses Liese (19)
  • Wetenschap (40)
  • Sinister
    Een averechtse Kijk op de Wereld
    27-08-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Privacy

    (Vervolg...)

    Ja, onze privacy is heilig, en al zeker als een overheidsinstantie in ons privéleven wil komen neuzen. En dus zijn we tegen flitscamera's of verkeerscamera's met nummerplaatherkenning. En weigeren we mee te werken als we gebeld worden door iemand van de dienst "Contactopsporing".

    En we zijn al helemaal tegen die baarlijke duivel Bill Gates, die bij iedereen microchips zou willen inplanten, en kinderen een soort onderhuidse tatoeage wil geven om te kunnen detecteren wie gevaccineerd is en wie niet. Althans, dat is wat diverse complottheorieën ons willen laten denken. Bill Gates is natuurlijk een ideaal doelwit voor een complottheorie, want de man is schandalig rijk en, ook na zijn pensioen bij Microsoft, erg "aanwezig" in de media. Niemand houdt van Bill Gates, en dus worden geruchten over zijn "boze bedoelingen" maar al te graag geslikt. Dat hij 37 miljard dollar vrij maakt voor de zoektocht naar een vaccin tegen Covid-19 maakt hem niet sympathieker; integendeel: het maakt hem alléén maar nog méér verdacht.

    De man is erop uit om ons aller privacy te stelen, dat kan niet anders. Volgens die complottheorieën. Dat die complotten allemaal bijeen gefantaseerd werden in het brein van louche figuren uit extreemrechtse hoek (de "alt-right" fans van Donald Trump), of bij de sektes van oerconservatieve Amerikaanse christenen en de fanatieke anti-vaccinatie groeperingen, is voor de gewone Facebook-gebruiker, zoals u en ik, niet meer te achterhalen. Dat is nu eenmaal de grote "kracht" van de sociale media: het is zo goed als onmogelijk geworden om waarheid van fictie te onderscheiden.
    Maar nee dus: Bill Gates is er niet op uit om ons allemaal te kunnen volgen via een microchip.

    Het grootste gevaar voor onze privacy ligt niet bij Bill Gates, of bij de overheid. Het grootste gevaar voor onze privacy, dat zijn wij zelf. Door wat wij zélf allemaal bloot geven op het internet, vooral via Facebook en Instagram en soortgelijke. Zéker als we vol trots vertellen over onze geplande reis of uitstap. Of als iedereen via "Strava" kan volgen waar we aan het joggen zijn, en iedereen dus kan zien dat we niet thuis zijn.

    Maar ook omdat we via de talloze "cookies" overal sporen nalaten waar we geweest zijn. Of is het u nooit opgevallen dat je bij het consulteren van bijvoorbeeld de Buienradar, opeens reclame ziet verschijnen voor een schoenenwinkel, of voor een webshop van ventilatoren? Wees er maar zeker van dat je kort daarvoor informatie opgezocht hebt over ventilatoren om de hitte te verdrijven, of eens een kijken gaan nemen bent op de site van "Schoenen Torfs" om te zien of ze daar geen mooie schoenen in reclame hebben.
    Nee, we hebben geen privacy meer. Want elke stap die we zetten op het internet wordt gevolgd, en de kruimels die we onderweg achterlaten, worden zorgvuldig bijgehouden.

    En het wordt nog straffer...

    Wie de film "Minority Report" gezien heeft, zal bekend zijn met de futuristische scène waarbij het hoofdpersonage persoonlijk "aangesproken" wordt door een online-gestuurd reclamepaneel. Science-fiction, dacht je? Niet helemaal, want het bestaat écht. Of toch bijna.
    Binnenkort komen er op straat reclameborden die contact maken met de apps op jouw smartphone, en die, via alle cookies die je verzameld hebt, perfect weten waar je in geïnteresseerd bent en waarmee je het gemakkelijkst kan verleid worden. Het advertentiebedrijf "Clear Channel" heeft dergelijke reclameborden al in gebruik in Amerika, waar ze nét iets minder bezig zijn met "privacy" dan wij, en ze willen nu ook een aantal proefprojecten starten in Europa, onder andere in het Verenigd Koninkrijk.
    De techniek die ze hiervoor gebruiken, heet "RADAR", en het bedrijf omschrijft de bedoeling ervan als volgt: "RADAR gebruikt anonieme data van de smartphone om het gedrag van een groep voorbijgangers te identificeren zodat de adverteerder de juiste boodschap bij de juiste mensen kan brengen."
    Niet verschieten dus als je één van de volgende maanden in de stad rondwandelt, en het reclamebord dat je nadert opeens overschakelt naar reclame voor televisies bij bol.com, nadat je "toevallig" een uurtje eerder op bol.com aan het surfen bent geweest om te zien wat een Smart TV tegenwoordig kost.

    Onze privacy heilig? Vergeet het maar.



    Geef hier uw reactie door
    Uw naam *
    Uw e-mail
    URL
    Titel *
    Reactie * Very Happy Smile Sad Surprised Shocked Confused Cool Laughing Mad Razz Embarassed Crying or Very sad Evil or Very Mad Twisted Evil Rolling Eyes Wink Exclamation Question Idea Arrow
      Persoonlijke gegevens onthouden?
    (* = verplicht!)
    Reacties op bericht (0)



    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Archief per maand
  • 07-2021
  • 06-2021
  • 05-2021
  • 04-2021
  • 03-2021
  • 02-2021
  • 01-2021
  • 12-2020
  • 11-2020
  • 10-2020
  • 09-2020
  • 08-2020
  • 07-2020
  • 06-2020
  • 05-2020
  • 04-2020
  • 03-2020
  • 02-2020
  • 01-2020
  • 12-2019
  • 11-2019

    Gastenboek

    Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    Klik hier
    om dit blog bij uw favorieten te plaatsen!


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs