Voor wie het nog niet wist: het Europees Parlement zetelt, in normale
omstandigheden, elke maand één week in Straatsburg, en de rest van de tijd in
Brussel.
In Brussel zal binnenkort een gigantisch en spectaculair duur gebouw
neergepoot moeten worden voor de zittingen van het Europees Parlement.
Kostprijs van het prachtige gebouw: om en bij 500 miljoen euro. Het bestaande gebouw
zou immers "rijp zijn voor de sloop",
hoewel het indertijd zowat 1 miljard euro gekost heeft, en amper 27 jaar oud is: het dateert van 1993. Maar geef toe: de
Europese Raad heeft dit jaar wél een splinternieuw gebouw gekregen, in
Brussel. Kostprijs: 320 miljoen euro. Dan kan het parlement niet achter
blijven, of wel?
En tóch blijft het hele circus elke maand voor een week naar Straatsburg
verhuizen.
Niet bepaald een toonbeeld van efficiëntie, zegt u? Een enorme
geldverspilling, zegt u?
Tja, daar heeft u een punt natuurlijk. Inderdaad: de kosten van dit
grapje belopen naar schatting tussen 110 en 130 miljoen euro. Jaarlijks! Op een
totaal jaarlijks budget van ongeveer 1,9 miljard euro. Het mag wel iets kosten,
hee, ons Europees Parlement. Laat ons zeggen dat democratie onbetaalbaar is.
Met 110 miljoen euro, elk jaar, zou héél veel kunnen gerealiseerd
worden. Zouden héél veel positieve resultaten kunnen geboekt worden.
Waarom dan niet stoppen met die waanzin? Zowat iedereen in de Europese
Unie is het daar over eens. Maar dat is dan buiten het Franse chauvinisme
gerekend. Al jaren lang woedt de discussie over een voorstel om alléén nog in
Brussel te vergaderen, maar al jaren lang liggen de Fransen dwars. Het Franse
ego kan niet goed verkroppen dat Straatsburg zou gedegradeerd worden door het
Europees Parlement er definitief weg te halen.
Als u dacht dat dit absurde staaltje gebrek aan gezond verstand het enige is wat helemaal scheef loopt
met de besteding van de (ruime) middelen van het Europees Parlement, dan heeft
u het verkeerd voor.
Want niet alleen moeten alle dossiers en al wat erbij hoort elke maand
voor een week naar Straatsburg verhuizen, ook de medewerkers en de parlementairen
moeten elke maand naar Straatsburg.
Van Anuna en Greta mogen ze niet met het vliegtuig, maar er zijn een
aantal onverlaten die dat toch doen, zonder vliegschaamte.
Er is nochtans een heel goeie treinverbinding tussen Brussel en Straatsburg. Na
drie en een half uur verwennerij in eerste klasse ben je er al. Iedereen zou
dus zonder enig probleem met de trein kunnen reizen. En dat doen de meesten gelukkig ook. Maar sommigen laten zich met de
auto naar Straatsburg voeren: het Europees Parlement heeft een hele vloot
luxe-limousines met chauffeur.
En nu komt de aap helemaal uit de mouw! Er is een vloot van 120 auto's
beschikbaar, en daarvan rijden er elke maand 105 tussen Brussel en Straatsburg
heen en weer. Sowieso! Met
passagiers, of zonder. (De andere 15 zijn elektrisch; die raken zo ver niet.)
Elke maand rijden dus 105 auto's naar Straatsburg (en na een week in
de andere richting, weer naar Brussel), om hoogstens
40 parlementairen te vervoeren die van die dienst willen gebruik maken.
(Maar gelukkig: af en toe kan één van de ambtenaren met zo'n auto mee
rijden, als die dan toch de goeie richting uit gaat. De 65 (of méér) niet-bezette
limousines rijden dus niet altijd allemaal leeg over en weer.)
En dan is men verwonderd als er bij veel mensen anti-Europese
gevoelens groeien, of frustraties, omwille van dat soort zinloze verkwistingen.
|