Inhoud blog
  • Verhuis
  • Vriendschap, het beste Medicijn
  • Voor alles een Uitleg
  • Sensatie
  • Op Reis met Delta
  • Defensie-Uitgaven
  • Het Belgisch Leger
  • Een nieuwe Keuken... altijd een beetje Avontuur
  • Kinderachtig
  • Groene Dogma's
  • Dienstmededeling
  • Vaccinatie-alchemie
  • Die mooie Zomer
  • De katholieke Kerk
  • Mensenrechten
    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Zoeken in blog

    Categorieën
  • Belgische politiek (48)
  • Covid (69)
  • Cursief (176)
  • De wijde Wereld (134)
  • Persoonlijk (38)
  • Portretten (7)
  • Prinses Liese (19)
  • Wetenschap (40)
  • Sinister
    Een averechtse Kijk op de Wereld
    21-12-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Speekseltest

    De feesten komen er weer aan. De alcohol zal opnieuw rijkelijk vloeien, en de alcoholcontroles zullen intensief uitgevoerd worden. En dat is maar goed ook, want nog altijd zijn er bij ons elk jaar méér dan 4000 ongevallen met gewonden, te wijten aan rijden onder invloed. Dat betekent dat hier in België gemiddeld méér dan tien keer per dag iemand van de weg gemaaid wordt door een overmoedige chauffeur met een paar glazen te véél op.

    Maar automobilisten opgelet: voortaan riskeer je 's nachts ook door de politie aan de kant gezet te worden voor een speekseltest om te controleren of je niet slaperig aan het rijden bent.

    Let wel: ik ben helemaal gewonnen voor dit initiatief van het VSV (Vlaamse Stichting Verkeerskunde). Ze hebben absoluut gelijk: té veel mensen kruipen slaperig achter het stuur, en dat is totaal onverantwoord.
    Ik herinner me nog al te goed die keren, lang geleden, dat ik 's nachts had moeten werken, en daarna 's morgens vroeg met de auto naar huis moest: van Gent naar Kortrijk, of later van Brussel naar Merelbeke. Méér dan eens heb ik moeten vaststellen dat ik opeens thuis was, maar ik had er geen idee van hoe ik dat gepresteerd had: ik had blijkbaar bijna de hele autorit op automatische piloot gereden, en het is alleen omdat ik een fantastische beschermengel heb dat ik elke keer zonder ongelukken ben thuis geraakt. Al zou mijn engelbewaarder wellicht niet meer opgewassen zijn tegen de huidige verkeersdrukte, terwijl hij dat 30 jaar geleden wel nog had kunnen bolwerken.

    Ik vraag me wel af hoe dat dan precies in zijn werk zal gaan? Hoe werkt dat eigenlijk, die speekseltest?

    De meest voor de hand liggende test lijkt mij de "visuele" test te zijn.
    "Meneer, wilt u even aan de kant gaan staan en uw raam open draaien? Dan kan ik met mijn lamp naar binnen schijnen en uw gezicht eens bekijken."
    Als de agent dan merkt dat het speeksel langs de ene kant van mijn mond tussen mijn lippen door over mijn kin sijpelt, en er af en toe nog een druppel uit mijn mondhoek komt borrelen, dan heb ik het zeker vlaggen.
    "U test positief, meneer!"
    Zou dát de speekseltest zijn? Simpel, eigenlijk. Geen dure meetinstrumenten nodig, geen laboratoriumkosten. Alleen een fotootje nemen van mijn gezever. Je kent het resultaat onmiddellijk, en er is geen discussie mogelijk.

    Maar er zijn natuurlijk nog andere testen mogelijk, stel ik me voor.

    "Meneer, wilt u even aan de kant gaan staan en uw raam open draaien? Dan kan ik met mijn lamp naar binnen schijnen en uw gezicht eens bekijken."
    Als de agent dan merkt dat mijn beide ogen nog altijd dicht zijn, dan heb ik het vlaggen. Ook nu: een fotootje als bewijsmateriaal, en geen discussie mogelijk. Ik ben duidelijk slaperig aan het rijden.
    Of ook nog: "Meneer, wilt u even aan de kant gaan staan en uw raam open draaien? Dan kan ik even luisteren."
    Als de agent dan merkt dat ik aan het snurken ben, dan heb ik het vlaggen. Geen discussie mogelijk. Al is hier wel extra audio-opnameapparatuur nodig om de bewijslast auditief vast te leggen.
    Of als ik de hele tijd zit te geeuwen, of te knikkebollen misschien? Geen discussie mogelijk: even een video-opname om het hele gebeuren te filmen, en ik heb achteraf geen been om op te staan als ik dat zou willen ontkennen.

    Maar voor alle duidelijkheid: ik ben absoluut pro! Al te veel mensen rijden slaperig rond, en dat is levensgevaarlijk.

    Ik vraag me alleen af: de controles zouden gebeuren tussen 22u en 2u. Hoeveel mensen zouden eigenlijk in die nachtelijke uren niet slaperig rondrijden? Bijna niemand, vrees ik. Ik voel me in elk geval na 22u altijd slaperig worden.

    En wat zouden ze dan met ons aanvangen als we "betrapt" worden? Moeten we dan allemaal aan de kant blijven staan en een dutje doen, een powernap? En zullen ze opvangbedden voorzien op de berm voor wie niet kan slapen in een autostoel? Of krijgen we gewoon een Red Bull en mogen we daarna verder rijden?

    Misschien toch nog eerst eens grondig over nadenken.


    Geef hier uw reactie door
    Uw naam *
    Uw e-mail
    URL
    Titel *
    Reactie * Very Happy Smile Sad Surprised Shocked Confused Cool Laughing Mad Razz Embarassed Crying or Very sad Evil or Very Mad Twisted Evil Rolling Eyes Wink Exclamation Question Idea Arrow
      Persoonlijke gegevens onthouden?
    (* = verplicht!)
    Reacties op bericht (0)



    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Archief per maand
  • 07-2021
  • 06-2021
  • 05-2021
  • 04-2021
  • 03-2021
  • 02-2021
  • 01-2021
  • 12-2020
  • 11-2020
  • 10-2020
  • 09-2020
  • 08-2020
  • 07-2020
  • 06-2020
  • 05-2020
  • 04-2020
  • 03-2020
  • 02-2020
  • 01-2020
  • 12-2019
  • 11-2019

    Gastenboek

    Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    Klik hier
    om dit blog bij uw favorieten te plaatsen!


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs