Zoeken in blog

Categorieën
  • afspraken en regels (4)
  • axenroos (5)
  • gevoelens (6)
  • ik ben ik (10)
  • ik en jij (7)
  • ik en wij (7)
  • jouw talenten (2)
  • koffer: beweeg-knap (0)
  • koffer: creatief-knap (1)
  • koffer: muziek-knap (1)
  • koffer: reken-knap (1)
  • koffer: taal-knap (7)
  • koffer: techniek-knap (1)
  • koffer: theater-knap (1)
  • verlies en rouwkoffer (4)
  • Archief per maand
  • 11-2017
  • 08-2017
  • 06-2017
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 01-2016
  • 11-2015
    Blog als favoriet !
    Zoeken in blog

    allemaal sociaal

    lesideeën rond sociale vaardigheden voor kleuters en 1ste graad lager onderwijs.
    31-08-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.delen: de olijfboom
    Klik op de afbeelding om de link te volgen doelen
    kunnen in concrete situaties verschillende manieren van omgaan met elkaar herkennen en erover praten.
    kennen en begrijpen omgangsvormen, leefregels en afspraken die van belang zijn voor het samenleven in een groep.
    kunnen een onderscheid maken tussen geweldloze en gewelddadige oplossingen voor conflicten.

    stap 1
    Toon het filmpje van de olijfboom (zie bijlage).
    Waar gaat het over?
    Twee eekhoorns proberen om ter meeste olijven te eten. Omdat ze bang zijn dat de ander de olijven gaat nemen, beginnen ze te schrokken.
    Ze stellen vast dat dat geen goede manier is om aan eten te komen en ze besluiten daarom de olijven te verzamelen en ze rustig één voor één uit de mand te halen.

    stap 2
    We gaan samen een olijfboom maken (sjabloon boom in bijlage). Zo kunnen we beter onthouden dat we moeten delen met elkaar.
    De leerkracht legt een aantal papieren (half A4) in het midden van de kring. Zorg dat er 2 of 3 blaadjes minder liggen als er kinderen zijn.
    Bij het papier staat een doos wasco's (of kleurpotloden, stiften, ...) en een zestal scharen.
    De kinderen krijgen als opdracht een olijf te tekenen en uit te knippen om op onze olijfboom te kleven.
    De leerkracht wijst daarbij op het materiaal in de kring en zegt dat ze mogen beginnen.
    Observeer als leerkracht hoe de kinderen te werk gaan bij het verdelen van het materiaal:
    - wie deelt uit aan anderen?
    - wie pakt enkel voor zichzelf?
    - worden er door de kinderen onderling afspraken gemaakt of doet ieder zijn eigen ding?
    Ze zullen al snel merken dat er enkele blaadjes papier te kort zijn.
    De leerkracht onderbreekt de activiteit en wijst de kinderen erop dat ... nog geen papier hebben.
    Hoe gaan we dit oplossen? Komen de kinderen zelf tot een oplossing?
    - papiertje in twee scheuren...
    - samen op een blaadje tekenen...
    De leerkracht bewondert de kinderen dat ze dit zo fijn hebben opgelost.
    Ze besluit de olijfboom een plaatsje te geven in de klas (misschien een strategische plaats waar regelmatig conflicten voorkomen: vb bij de automat) 
    Zo worden de kinderen eraan herinnert dat ze speelgoed, ... moeten delen.

    Bijlagen:
    de olijfboom.mp4 (4.5 MB)   
    olijfboom.pdf (353.4 KB)   

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:ik en wij
    >> Reageer (0)
    30-08-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.kennismaken: het één of het ander
    Klik op de afbeelding om de link te volgen doelen
    de kinderen zijn bereid om eigen gevoelens en verlangens op een persoonlijke manier uit te drukken 
    ze kunnen antwoorden op gerichte vragen in verband met voorkeuren over concrete situaties
    de kinderen vertonen de bereidheid om naar elkaar te luisteren en om zich in te leven in een boodschap


    inleiding
    In de kring heb je een tas/koffer/doos gezet. Die tas zit vol spullen die bij jou (de leerkracht) horen. Er kan van alles inzitten. Een sjaal, omdat jij zo van sjaals houdt. Een tennisbal, omdat je van tennissen houdt. De klaspop,  omdat die er ook bij hoort, enz.
    Wijs steeds een kind aan dat een voorwerp mag pakken: Wat is het?             
    Een ander kind mag raden: Waar zou de juf dan van houden? 

    kennismakingsspel 1
    Nu weten de kinderen waar de juf van houdt, maar de leerkracht wil ook graag weten waar de kinderen van houden. Daar heeft ze een rad voor meegebracht.
    Maak een rad met afbeeldingen van voorkeuren (zie bijlage) De kinderen mogen beurtelings aan het rad draaien en hun voorkeur uitdrukken:
    1) Wat doe je liever: buiten spelen of binnen spelen?
    2) Waar ga je liever naartoe: de dierentuin of de kinderboerderij?
    3) Wat doe je liever: naar muziek luisteren of een film bekijken?
    4) Ga je liever in bad of neem je liever een douche?
    5) Wie help je het liefst met klusjes: mama of papa?
    6) Waar ga je het liefst op reis: naar het bos of naar zee?
    7) Wat lust je het liefst: spaghetti of frieten?
    8) Houd je meer van de zomer of de winter?

    kennismakingsspel 2
    De kinderen staan recht in de kring.
    De leerkracht draait aan het rad...
    1) wie liever buiten speelt gaat aan rechterkant zitten, wie liever binnen speelt aan de linkerkant
    2) dierentuin rechts, kinderboerderij links
    3) muziek luisteren rechts, film kijken links
    4) in bad rechts, een douche links
    5) mama helpen rechts, papa helpen links
    6) naar het bos rechts, naar zee links
    7) spaghetti rechts, frieten links
    8) zomer rechts, winter links


                

    Bijlagen:
    denkend kind.pdf (150.4 KB)   
    het één of het ander 1.pdf (233.7 KB)   
    het één of het ander 2.pdf (225.3 KB)   

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:ik ben ik
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.kennismaken: dobbelsteen
    Klik op de afbeelding om de link te volgen doelen
    kunnen spreken over ervaringen of gebeurtenissen uit de eigen omgeving of over wat ze van anderen vernamen. 
    kunnen antwoorden op gerichte vragen in verband met betekenis, inhoud, bedoeling, mening in concrete situaties 
    eigen belevenissen, ervaringen, gedachten, gevoelens, handelingen verwoorden.
    de bereidheid vertonen om naar elkaar te luisteren en om zich in te leven in een boodschap.

    inleiding
    De leerkracht start met een versje:
    Ik ben ik en jij bent jij
    Zo verschillend: dat zijn wij
    Het is echt, ja, raar maar waar
    Want toch horen wij bij elkaar
    Ik ben ik en jij bent jij
    En samen zijn wij WIJ!

    Waar gaat dit vers over? (de kinderen leggen uit...)
    Zullen wij elkaar eens beter leren kennen? We doen dit met een dobbelsteen spel

    het spel
    De kinderen rollen beurtelings met de dobbelsteen. Wie aan de beurt is, antwoordt op de vraag:
    1) Wat is jou lievelingsdier? Kan je vertellen waarom je dat dier zo leuk vind?
    2) Vertel iets over je vakantie: ben je op reis geweest, of heb je thuis leuke dingen gedaan?
    3) Met welk speelgoed speel je het liefst? Wat vind je er zo leuk aan?
    4) Wat lust je super graag? Dit kan eten zijn, een drankje, snoepgoed, ...
    5) Wat is je favoriete verhaal, boek, sprookje,...? Kan je kort vertellen waarover het gaat?
    6) Wie woont er bij jou thuis: ouders, broers en zussen, huisdieren,...

    Bijlagen:
    dobbelsteen kennismaken.pdf (221.8 KB)   

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:ik ben ik
    >> Reageer (0)
    15-05-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.kind van de week
    Klik op de afbeelding om de link te volgen doelen
    herkennen en zoeken naar vormen van waarderend reageren op een ander
    beseffen dat sommige kinderen een andere levenswijze hebben dan zijzelf
    Zij beseffen dat bepaalde symbolen (complimentenkaartjes) dienen om boodschappen over te dragen.

    inleiding
    Vaak heb je in de klas 'het kind van de week'. Dit kind staat de hele week in de kijker: mag iets vertellen over zichzelf, mag eerst staan in de rij,...
    Het is fijn dat medeleerlingen mee zoeken naar positieve eigenschappen van dit kind. Hoe doen we dat?

    stap 1
    Geef bij het begin van het schooljaar het lesje: 'een complimentje doet geen zeer' (categorie: ik en de ander)
    Zo leren kinderen wat het is om een compliment te krijgen of te geven.

    stap 2
    materiaal
    fotokader met een foto van het kind van de week. 
    Onder de kader een spaarpot in de vorm van een cadeau. 
    Deze twee dingen moet je wel zelf knutselen. (eventueel sjabloon in bijlage)

    Op maandag wordt 'het kind van de week' gekozen. 
    De medeleerlingen krijgen de taak om gedurende de week eens op te letten waar dit kind goed in is.
    Aanvankelijk zal je dit als leerkracht moeten aanmoedigen, 
    maar gaandeweg het schooljaar zullen de kinderen dit spontaan beginnen doen.

    stap 3
    Op vrijdag verzamelen we in de kring. 
    Terwijl op de achtergrond het complimentenlied speelt (zie bijlage) wordt de doos met complimentenkaarten doorgegeven.
    De kinderen kiezen om de beurt de dikke duim die zij toepasselijk vinden en stoppen deze in de spaarpot bij de fotokader.

    Afhankelijk van hoeveel tijd je hieraan wil besteden kan je de kinderen laten vertellen wat ze gekozen hebben en waarom.

    stap 4
    Het kind van de week mag zijn cadeautjes spaarpot openen en kijken wat de medeleerlingen voor hem/haar gekozen hebben.

    Bijlagen:
    Compliment.mp3 (3.3 MB)   
    complimenten kaartjes.pdf (267.1 KB)   
    sjabloon fotokader.pdf (79.5 KB)   

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Categorie:ik en jij
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.axenwijzers
    Klik op de afbeelding om de link te volgen doelen
    De axenwijzers stimuleren weerbaarheid
    Ze dragen bij aan tolerantie en geven de verantwoordelijkheid terug aan het kind. 

    toelichting materiaal:
    axenwijzers (zie bijlage)
    Op ieder kaartje staat een krachtig zinnetje. Het zinnetje is een korte wijze boodschap aan het kind. 
    Bewust geschreven in de ik-vorm, zodat het kind de zin meteen van zichzelf kan maken. 
    Deze zin kun je in gedachte te houden en geeft kracht. 
    Bij iedere zin staat een bijpassend plaatje van één van de axendieren.  Dit helpt om het zinnetje beter te onthouden.
    De boodschappen zijn troostend, steunend, positief geformuleerd en divers. 

    spel 1
    De Axenwijzers zitten in een doos. Op muziek (zie bijlage) wordt de doos door gegeven. 
    Als het lied uit is, mag het kind dat de doos vast heeft (blind) een Axenwijzer nemen. Dit is de Axenwijzer van de dag (of week)
    Bespreek gedurende de dag of week de Axenwijzer : wanneer zag je het vandaag, waarbij heeft het je geholpen, 
    wanneer had je eraan willen denken,...

    spel 2
    De Axenwijzers zitten in een doos. Op muziek (bijlage volgt) wordt de doos door gegeven. 
    Als het lied uit is, mag het kind dat de doos vast heeft (blind) een Axenwijzer nemen.
    Bedenk samen  een verhaaltje bij de Axenwijzer.

    spel 3
    Kies een Axenwijzer als gespreksstarter voor een lastig onderwerp. 
    vb. een kind dat voortdurend wil vertellen en daarbij anderen onderbreekt. Je kan het kaartje 'leeuw: ik wil graag gehoord worden' nemen.
    Je verwoord de zin en stelt de kinderen de vraag: 
    Is dit fijn? 
    Wat is hier vervelend aan?
    Kunnen we dit oplossen?
    Komen de kinderen zelf op een oplossing, of moet jij hen als leerkracht hierin ondersteunen?
    1) Je kan zorgen voor een klein podium waarop het praatgrage kind mag staan.
    2) een microfoon doorgeven, wie de microfoon heeft is aan het woord
    3) het kind krijgt zijn vertelmoment tijdens de knutsel- of andere activiteit

    spel 4
    Leg de Axenwijzers klaar, laat de kinderen  er beurtelings één kiezen die bij hen past.
    De kinderen leggen hun keuze uit.

    spel 5
    Leg de Axenwijzers klaar, laat de kinderen beurtelings kiezen en geven aan iemand bij wie die past.
    De kinderen leggen hun keuze uit.

    Bijlagen:
    iedereen is anders.mp3 (3 MB)   
    leeuw en kameel.pdf (178.7 KB)   
    pauw en wasbeer.pdf (163 KB)   
    poes en bever.pdf (235.5 KB)   
    schildpad en steenbok.pdf (166.3 KB)   
    uil en havik.pdf (152.6 KB)   

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)
    Categorie:axenroos
    >> Reageer (0)
    05-05-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.treinreis door emotieland
    Klik op de afbeelding om de link te volgen doelen
    met een creatief stem- en taalgebruik expressief reageren en belevenissen uitbeelden.
    alert omgaan met voor hen bestemde audiovisuele boodschappen.
    vertrouwen op hun expressiemogelijkheden en durven hun eigen expressiestijl tonen.
    kunnen bij anderen gevoelens van bang, blij, boos en verdrietig zijn herkennen en kunnen meeleven in dit gevoel.

    treinreis 1 
    Maak met de klas een lange trein (polonaise). 
    Op het lied: een treintje ging uit rijden (zie bijlage) stappen we door de klas.
    De conducteur, die aan de kant staat toont op: 'die deden zo, die deden zo, zie za zo' een emotiepalet (zie bijlage) met bv; verdriet.
    Onmiddellijk wordt iedereen in de trein heel verdrietig en rijdt de trein weer verder, tot de conducteur weer een emotiepalet toont.

    treinreis 2
    Maak met de klas een lange trein (polonaise). 
    Op het lied: treintje gaat vertrekken (zie bijlage) stappen we door de klas.
    De conducteur, die aan de kant staat toont op: 'mijnheer de conducteur doe open die deur uitstappen, instappen snel snel' 
    een emotiepalet met bv; boos.
    Onmiddellijk wordt iedereen in de trein heel boos en rijdt de trein weer verder, tot de conducteur weer een emotiepalet toont.

    Bijlagen:
    bang.pdf (74.7 KB)   
    bezorgd.pdf (72.2 KB)   
    blij.pdf (75.2 KB)   
    boos.pdf (77 KB)   
    gekke bek.pdf (74.5 KB)   
    Hieperdepiep Hoera! - Een Treintje Ging Uit Rijden.mp3 (960.2 KB)   
    treintje gaat vertrekken.mp3 (4.5 MB)   
    verdriet.pdf (74.4 KB)   
    verliefd.pdf (74.9 KB)   

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Categorie:gevoelens
    >> Reageer (0)


    T -->

    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs