Aikido en Nyumonsha: kleine dingen hebben grootste gevolgen.
Het
Japanse Nyumonsha heeft een speciale betekenis voor de Aikidoka: Nyu betekent
"invoeren" (hetzelfde als Irimi), Mon betekent "poort" en
het Shad benadert de term beginner. Nyumonsha betekent filosofisch "Iemand
die de toegangspoort betreedt".
Om
dit te begrijpen, moeten we de traditionele Japanse kasteelarchitectuur analyseren.
In Japan werd architectuur beïnvloed door de vele oorlogen, waardoor Japanners
zich aanpasten aan een manier van leven die voortdurend werd bedreigd door
vernietiging. Om toegang te krijgen tot het kasteel, moest er een ronde weg
worden afgelegd door een reeks poorten. Zo'n structuur had een strategisch
belang: door de vele hoeken moesten eventuele aanvallers vele hoeken en
verborgen niches passeren om de verdediging van het kasteel te omzeilen. Daarom
kunnen we zien dat Nyomonsha iemand is die veel werk voor de boeg heeft.
De Aikidoka
heeft geen snelle toegang tot de kern van waar hij zich op richt, maar moet zijn
bestemming via omwegen bereiken in de zoektocht naar de Weg van de Harmonie in
Aikido. Er zal altijd weer een andere poort voor ons zijn, een andere hoek om
rond te gaan en iets nieuws te ontdekken. Hierbij hebben de kleine
veranderingen in het ontdekken van Aikido, grote gevolgen voor een Aikidoka
zelf. (De officiële naam binnen de wiskunde is dynamische systeem: door
de verscheidenheid van zeer kleine factoren kunnen grote veranderingen worden teweeggebracht).
Aikidoka's dragen
een hakama, de zwarte broekrok, welke verbonden is met de waarden van de
vroegere Japanse samoerai, naar analogie aan het Europese concept van ridderlijkheid.
Eén van die waarden is "Rei", welke staat voor "respect en etiquette". Respect
is de basis van je relatie met je ouders, met andere Aikidokas, met alle
anderen. De respectvolle houding die gebaseerd op de erkenning van iemands
waardigheid. Maar het belangrijkste soort respect is respect voor jezelf.
Jongeren zijn
bekend, dat ze in hun jeugdigheid de primitieve vormen van Aikido toepassen:
kracht en snelheid. Het is moeilijk om kinderen op een goedhartige manier
kennis te laten maken met deugden zoals "Rei". Het gaat er niet om hun emoties
te laten verbergen, maar hoe ze er assertief en respectvol mee moeten omgaan,
hoe ze harmonie moeten vinden tussen hun denken en hun acties.
In een dojo wordt
door Aikidotechnieken "blauwdruk voor zelfontplooiing" aangeboden. De dojo is
een plaats waar iedereen gelijk is en waar wordt geoefend om iedereen in
zichzelf te laten geloven, om hun eigen diagnose voor hulpvaardigheid en
meedogendheid te laten inschatten, om hun sociale waarden te leren opbouwen.
Maar een Sensei geeft het hun niet, een Sensei helpt om het zelf te laten
vinden. Aikido ontwikkelt kwaliteiten die gericht zijn op de harmonisering van
het leven en ligt niet alleen in de details van technieken die in een dojo
worden onderwezen, maar ook in het ontwikkelen van rustige en waakzame
individuen die zich bewust worden van hun omgeving en die in staat zijn om zich
aan te passen. Dit is een moeilijk proces en daarom moet er in een dojo steeds
een van de fundamentele aspecten van Aikido aanwezig zijn: "Rei". Zonder "Rei" zal men geen liefde voor Aikido ontwikkelen en zal het respect voor anderen
mogelijk een illusie worden.
De dojo is
een speciale plek voor het beoefenen van deze speciale kunst, een plaats
van leren en respect tonen. Buigen is een kleine en eenvoudige manier om dit te
tonen.
Aikido-integratie voor een recreatieve Aikidokakid.
Hoe kan je de buitenwereld en zijn realiteit ontdekken
terwijl je zo lang in een gesloten zaal zit. Kinderen moeten kunnen beleven,
deels door boeken of door de woorden van onze leraar en niet door het klassieke
rigide onderwijssysteem. Is dit hoe ze hun vrije geest creëren of eerder hoe ze
hun vitaliteit en vreugde verliezen, doordat bij elke les die ze krijgen alles wordt
uitgelegd over de natuur en de mensheid waarbij ze het spontane gevoel van
eenheid met alles wat hun omringd verliezen.
Kinderen krijgen egos toebedeeld
doordat ze steeds worden geëvalueerd en vergeleken met anderen, continu
onderworpen aan competitiedrang, verlaagd door notities die ze krijgen, om de
treden van de samenleving te kunnen beklimmen. Kinderen hanteren wat ze worden
geleerd, zonder hun tijd te geven om zichzelf in vraag te stellen omdat ze
gedwongen worden om hun spontaniteit op te opgeven, verrijkt met de kwalen van
de mensheid die ze zien op televisie en de groeiende afwezigheid van hun
ouders, wanneer ze op hun mobiele telefoons of tablets bezig zijn.
In ons cultuur en onderwijs is training gebaseerd op angst
voor fouten. Zelfs aan het einde van het officieel onderwijs hebben 70 tot 90%
van de mensen gestudeerd in een sfeer van angst om te falen en teleurstelling, slechts
10-30 % heeft vreugde en beloning gekend.
Het doel is om dit percentage te veranderen zodat
interesse en nieuwsgierigheid het grootste deel van onze motivatie
vertegenwoordigen.
Het leven is wat jezelf ervan maakt. In een leuke dojo integreren kinderen
in een dynamisch klimaat vooral technische aspecten van Aikido, door middel van
spelletjes en bewegingen. Op deze manier probeert Sensei de nieuwsgierigheid te
stimuleren van wat Aikido kan betekenen.
Hierbij ontwikkelt de recreatieve Aikidoka
een fysieke-motoriek (behoud van een beter bewust lichamelijk evenwicht en lichamelijk
coördinatie) en verminderd men de verleiding om een gevecht te beginnen en geen
agressie ten opzichte van anderen te gebruiken en vooral om het agressief
voornemen van de tegenstander te ontmoedigen en te elimineren, zodat deze het
minst mogelijke schade veroorzaakt bij zichzelf en bij de aanvaller.
De
praktijk van Aikido leert hen om kalm te blijven en opwinding en ongeduld te
beheersen. Door de aanwezigheid van andere Aikidokas, wordt eveneens een psycho-sociale
aspect aangeleerd: respect, discipline en samenwerking en wordt competitief gedrag
ontmoedigd, waardoor hun concepten zoals zelfvertrouwen wordt verstevigd, want
om een Aikidotechniek te leren moeten ze samenwerken met elkaar.
Aikido
praktijk vereist geen speciale vaardigheden. De sleutel tot vooruitgang in
Aikido is gewoon volhouden en een positieve houding hebben.
Zanshin is een esoterische leer (meer dan religie en
meer dan filosofie), geboren uit het boeddhisme en heeft groot respect gekregen
van de filosofische gemeenschappen van Japan, zo ook bij Aikidokas. In
essentie, de totale vrijlating van angst, inclusief fundamentele angsten zoals
de angst voor de dood en de angst voor het leven. Als de geest in een staat van
alertheid is, zijn we in staat om direct te reageren. In zanshin concentreert
de geest zich volledig op de bewegingen van het lichaam, doordat zowel lichaam
als geest volledig ontspannen zijn omdat men volledig bewust is van de
omgeving, zonder afleiding. Men neemt een waakzame houding aan met maximale
alertheid, waarbij de Aikidokennis in alle situaties correct gebruikt kan
worden. Zanshin is de staat waarin, nadat een aanval zonder aarzeling wordt
beantwoord, we ons blijven voorbereiden op het volgende antwoord.
Vaak voert de Aikidoka in de dojo de techniek goed uit,
maar aan het einde van de uitvoering wordt er een ontspanning houding
aangenomen. Deze ontspanning is een verkeerde staat van de geest om Aikido te
ontwikkelen om in harmonie te zijn met alles wat ons omringt en op ons afkomt. De
tegenstander moet (on)bewust aanwijzingen krijgen dat je steeds de kracht,
vertrouwen en zelfvertrouwen hebt, door rustig te blijven en inzicht uit te
stralen op wat komen gaat.
Aikido, een vraag-antwoord spel (in een budo-parabel).
Er
woonde een oude man in een huis op een berg. Hij had zijn hele leven
doorgebracht met studeren en meditatie. Hij stond in de wijde omtrek bekend om
zijn intelligentie en wijsheid. Veel zakenmensen en hoogwaardigheidsbekleders
kwamen naar hem toe om hem vragen te stellen. Zijn antwoorden waren altijd
goed. Hij leek een speciaal gave te hebben dat hem in staat stelde om de
essentie van elk probleem te vatten. Wanneer mensen zijn antwoorden opvolgde
waren de verkregen resultaten buitengewoon.
In
het dorp aan de voet van de berg was er een groep jongens aan het spelen en soms
gingen ze op bezoek bij de oude man om hem vragen te stellen, waarop hij altijd
het juiste antwoord leek te hebben. Na verloop van tijd werd er een soort spel
geboren waar de jongens een vraag probeerden te vinden die de oude man niet kon
beantwoorden. Maar daar waren ze nooit in gelukt. Op een dag kwam de leider van
de groep met een idee: " Ik heb eindelijk een manier gevonden om de oude
man te misleiden. Kijk, ik hou een vogel vast. Ik ga de oude man vragen of de
vogel nog leeft of dood is. Als hij zegt dat het dood is, laat ik haar vliegen,
als hij zegt dat het nog leeft, zal ik de vogel dood maken. Hoe dan ook, deze
keer zal hij het mis hebben."
De
oude man zag hem aankomen en zag de voorpret op hun gezichten. De jonge stapte
naar voren en zei: "Oude man, ik heb een vogel in mijn handen. Is ze nog
in leven of dood?"
De
oude man keek naar hun gezichten en zei: "Het antwoord ligt in jouw
handen."
De
moraal van het verhaal is dat voor bijna alles wat er met je gebeurt het
antwoord in jouw handen ligt. Je bent de schepper van je eigen lot, jouw eigen
toekomst, het is aan jou door de keuzes en beslissingen die jezelf maakt. Beleef
Aikido in al zijn aspecten.
Aikido wordt vaak gezien als een vorm van strijd. In
feite, het doel van Aikido is om vechten te vermijden en je intelligentie te
gebruiken voor het nastreven van vreedzame doeleinden in plaats van iemand te
vernietigen. Als je wilt, is het een vraag-antwoord spel: degene die aanvalt -
stelt de vraag, en degene die zichzelf verdedigt - geeft antwoord.
Aikido: een boek is een droom die je in je handen draagt.
Literatuur (of het nu boeken, internet- of teksten op sociale
media zijn) kan iemands empathie, en zelfs zijn leven, verbeteren door hen te
helpen zich te identificeren met de (informatieve) emoties van anderen, ongeacht
hun culturele achtergronden.
Aikido-boeken vertellen je niet alleen over de basis van zijn
gerespecteerde verdedigingstechnieken, maar ook over de ontwikkelen van Morihei
Ueshibas unieke en diepgaande filosofieën van de geest van een Aikidoka, zowel
voor beginnende beoefenaars als gevorderden
Het lezen van deze tekst heeft een directe automatisch invloed
op de linkerhersenhelft van onze hersenen, om dingen in een verhalend formaat
te plaatsen, zodat we de wereld en onze complexe samenleving en onszelf kunnen
begrijpen. Ook het neurale netwerk van de centrale sulcus in onze hersenen, een
gebied dat instaat voor de sensorisch motoriek, wordt geactiveerd wanneer een
persoon een tekst leest, omdat we ons er deels mee identificeren. Deze gedeelde
waarden helpen ons om ons te organiseren, te inspireren en te motiveren om
verheven doelen te stellen en te bereiken. Niet enkel dat, maar door over
Aikidotechnieken te lezen, stimuleren we ook onbewust onze neurale bewegingszenuwen
en -spieren, omdat de lezer zich laat transporteren naar het lichaam van uitvoerende
Aikidoka, zelfs al bewegen je spieren niet (in de neurobiologie ook wel gegronde
cognitie genoemd). De mentale figuratie van een Aikidotechniek in een boek
versnelt de ademhaling en hartslag en verhoogt de gevoeligheid van perifere
zicht, bevordert de prikkelbaarheid van het zenuwstelsel en heeft de
neuro-spier interactie om de geziene beweging in het boek effectief uit te
voeren. Op hetzelfde moment krijgt het lichaam de nodige fysiologisch
instructies voor de goede uitvoering. Ook verandering in de hersenchemie leidt
tot een verandering in gedrag door verhoging van de bloedwaarde van een
neurotransmitter om oxytocine (zgn "morele molecule") te produceren, om zo te
reageren op sociale visuele signalen.
Verhalen kunnen ons letterlijk vervoeren in de geest en
het lichaam van een personage. Ze kunnen ons in de richting van empathie of
actie bewegen.
De tekst die je leest, maken je echt wie je bent. Of
zoals in de woorden van de stichter: "Maak
elke dag opnieuw."
Hoe onderscheiden we Aikido van andere gevechtssporten?
Eenvoudig, we hebben geen kampioenen, we moedigen het ego van de
competitie niet aan, en onze gevechten zijn altijd voor het leven, terwijl ons
doel is om anderen te dienen.
Elke Aikidoka
moet zich herinneren aan de principes van het gebruik van Aikido: wanneer
jezelf in gevaar bent of wanneer iemand anders in gevaar is. Zelfs in situaties
waarin Aikido kan worden toegepast, moet elke actie zorgvuldig worden bedacht
en indien mogelijk, leiden tot een vreedzame oplossing van het conflict. Alleen
als dit nutteloos is, kan je Aikido gebruiken en doe dan Aikido met een gevoel
van plezier en in een vreugdevolle stemming.
In Aikido
vallen we nooit aan. Een aanval is het bewijs dat men geen controle meer heeft.
Doch, ren nooit weg van enige vorm van uitdaging, maar probeer een tegenstander
niet onnatuurlijk te onderdrukken of te beheersen. Laat aanvallers op elke
gewenste manier komen en harmoniseer ermee. Achtervolg nooit een tegenstander.
Buig elke aanval om in iets positiefs.
fase 1: de
perceptie (dat er iets mis is aan een bepaalde situatie)
fase 2: de
evaluatie-besluitvorming (dat er een aanval mag verwacht worden)
fase 3: de
reactie (de verdediging zelf)
Een Aikidoka
wordt sneller bewust van belangrijke details in de omgeving (fase 1) en
mogelijke acties die zich kunnen voordoen, om de alertheid en efficiënte
Aikidostrategie te optimaliseren, zodat fase 2 een onbewuste fase wordt om
zonder twijfel tot fase 3 te komen.
Percepties
over krijgskunst en schrijfkunst drijven ons hoe we kunst maken: beiden kunsten
geven ons kennis, creativiteit en verwachtingen; overtuigingen en ideologieën; normen
en sociale waarden; ideologieën en sociale collectieven; statussen en
percepties van o.a. de strijdersmentaliteit van het Japanse feodale tijdperk uit
de oudheid, dat zich aanpast aan de hele Japanse samenleving, om groei in
bushido te bereiken (in o.a. Aikido), een vechtsysteem dat evenwicht houdt tussen
zijn wreedheid enerzijds en zijn handen gevuld met harmonieuze wijsheid (in de pen)
anderzijds.
De
schrijfkunst is meer dan alleen symbolen die worden ondersteund, geprojecteerd
en gecodificeerd door het geschreven, het omvat woorden, toon, intonatie van
geprojecteerde gevoelens en gedachten. De pen houdt een interactie tussen
mensen in en het is deze interactie die vrede bevordert terwijl het ook
conflicten kan toestaan. Het gaat om menselijke cognitie en de perceptie van de
werkelijkheid, het creëert regels en gedragingen van de samenleving om
sociale controle te houden en sociale controle betekent overleven. Dit druppelt
neer naar de behoefte aan gevechtssystemen om te overleven.
Zo worden
pen en zwaard verenigd. Efficiëntie en continue vooruitgang bij de constante
zoektocht naar verbetering van traditionele budo in Aikido. Het is afhankelijk van
goede aandacht, om intelligente mededogen en moed te cultiveren. De Japanse kunst
om de essentie hoe met Japans zwaard om te gaan. Dat vermogen om de tegenstander
te overwinnen gaat verder dan de dubbele perceptie van "vijand en ik".
Het is de techniek van zelfverbetering van de geest van de vechter en de volledige
fusie met het zwaard, perfectie in concentratie, vaardigheid en reactie. De
belangrijkste morele disciplines van de samoerai-krijger zijn onder meer:
nederigheid, respect, gerechtigheid, vertrouwen en loyaliteit in de uitvoering
van de plicht. De moraal van de geest bestaat uit: wil, uithoudingsvermogen,
doorzettingsvermogen, geduld en moed, onwetend van angst.
Een
van de fundamentele aspecten van een Aikidoka, is het vermogen om de geest in
een rustige, vreedzame en stabiele gerichte staat te houden om de verschillende
situaties op een objectieve manier te kunnen beoordelen. Deze procedure wordt ook
toegepast bij een schrijver: eerst rust, dan stabiliteit, vrede en uiteindelijk
het bereiken van gedachten om iets neer te schrijven.
Bunbu-Ichi,
de culturele (geloofs)systemen die door die oude meesters werden beoefend, die
ons leren wat, wanneer, waar, hoe en het waarom, zodat deze kennis kan worden doorgegeven
aan toekomstige generaties, elk met hun eigen overtuigingen en percepties. Het
verleden negeren betekent de toekomst doden.
De reis van
een Aikidoka is een pad van zelfvertrouwen. In de woorden van de stichter: "Ik leer je niet hoe je je moet
bewegen, maar hoe je je geest moet bewegen in de richting van geweldloosheid."
Seiza is een specifieke manier van correct zitten, dat
zijn verre oorsprong vindt in traditionele Japanse feodale theeceremonie. Aangezien
deze houding absolute controle en maximale bewegingsvrijheid had, maakten senseis
deze seiza-stijl van het zitten een fundamenteel onderdeel van hun training. Het
kunnen zitten in seiza-stijl wordt beschouwd als erkenning dat men traditioneel
van geest is. Deze specifieke manier van zitten kan helaas snel pijnlijk
worden (na vijf minuten) voor westerlingen die er niet regelmatig in geoefend
zijn. Daarom wordt zittend in agura-stijl, die verwijst naar de
"Indiase" manier van zitten (met de benen gekruist gevouwen voor het
lichaam) ook aanvaard. Vrouwen zitten niet in agura-stijl, maar eerder met
beide benen naar één kant en met de heupen op de grond).
In seiza zittend wordt even een zenboeddhistische
oefening uitgevoerd voor zelfreflectie, om een holistische harmonieuze eenheid in
lichaam, geest en ademhaling te brengen. Door ademcontrole wordt de
geest gevrijwaard van afleidende gedachten, terwijl het lichaam een positieve
ontspannen toestand bereikt: zo de geest, zo het lichaam. Door in een seiza-lichaamsuitlijning
te zitten, zorgt men ervoor dat het diafragma efficiënt kan worden gebruikt bij
diepe ademhalingen, waardoor de ontwikkeling van de kunst van intense
concentratie van de geest en lichaam mogelijk wordt (zowel in stilte als in actie).
Het is ook een manier om de lichaamsbewegingen bewust in je lichaam te leren
voelen, om zo het bewustzijn verder uit te breiden naar een emotioneel, mentaal en
spiritueel niveau, als voorbereiding van de Aikido-oefeningen: vergeten met wat we denken te weten en iedere
oefening opnieuw beleven, om in harmonie samen te werken en samen te zijn met
het universum.
De echte Aikido-vaardigheid is om kalmte en controle te brengen.
Hiervoor moet je gewoon rustig blijven, in een onwrikbare positie. Vergeet niet
dat op het moment dat je denkt dat je techniek vrij goed is, dit leidt tot een
vertraging in je Aikidopotentieel. In Aikido leer je experimenteren met je
lichaam en geest, dat steeds tot nieuwe fysieke en spirituele ervaringen leid,
zelfs na tientallen jaren ervaring. Om deze reden is het belangrijk om
voortdurend nieuwe dingen te leren die verder gaan dan Aikido. Daarom is het
concept van rust en geduld noodzakelijk. Japanners weten dat alles hun tijd
heeft. Harmonieuze persoonlijkheden ontwikkelen kost tijd, veel tijd.
Het is daarom nodig om geduldig te zijn. Aikido is een lange weg van
transformatie en groei. Dit is de weg die geleidelijk voor je opent, voor een
dieper niveau van begrip en wijsheid. Succes en vaardigheid komen naar die
studenten die gewoon blijven komen naar de dojo en genieten van de studie en de
Aikido-bewegingen.
Aikido wordt
soms vergeleken met andere gevechtssporten en de leerlingen zijn vaak
nieuwsgierig naar de effectiviteit van Aikido in de strijd tegen o.a. karate,
judo, boksen of MMA?
Aikido
kan niet winnen van een MMA, waarom volg je dan deze gevechtskunst?
Het meest voor de
hand liggend antwoord op deze vraag, waarom een Aikidoka altijd verliest in
uitdagingswedstrijden zoals Mixed Martial Arts (of MMA), is dat Aikido nooit
bedoelt is om te vechten. Een Aikidoka is een vreedzame krijger en geen vechter
en heeft geen uitdaging nodig om zich te bewijzen. Als iemand Aikidokas zou
uitdagen, zouden ze gewoon weglopen. Het is geen kunst gebaseerd op ego of het
vermogen om de tegenstander uit te schakelen.
Maar wat als men
niet weg kan lopen?
Aikido werkt wel
als er zich spontane zelfverdediging situaties ontstaan, wanneer een aanvaller
naar de Aikidoka komt. Er wordt bij MMA en andere krijgskunstenwedstrijden
jarenlang geoefend om iemand tegen naar de grond te brengen, doch een Aikidoka
gebruikt deze kracht tegen de aanvaller zelf om dit doel te bereiken. Aikido is
volledig gericht op het ontwikkelen van de vaardigheden om spontane fysieke
aanvallen te neutraliseren. Men zal merken dat Aikidokas moeilijk tegen de
grond te werken zijn en ten allen tijde op de been blijven. Dit is opzettelijk,
omdat ze de aanvalsenergie nodig hebben om de aanvaller(s) te controleren door
steeds minimale kracht te gebruiken. Aikido gebruikt complexe cirkelvormige
maar effectieve bewegingssystemen, om een 360-graden vechtvermogen te hebben,
die de aanval snel verandert omdat een Aikidoka in een fractie van een seconde
de rug van zijn aanvallers voorbijloopt.
Geen enkele
gevechtssport kan een overwinning garanderen in alle situaties. Alle
gevechtssporten, inclusief Aikido, bestaan uit vele strategieën van gedrag om
het conflict onder controle te houden. Het beste waar een gevechtssporter op
kan hopen is dat de kans op een positief resultaat in een conflict haalbaar is.
Het is
belangrijk om te begrijpen dat de oprichter van Aikido opzettelijk heeft
besloten om zijn gevechtssport enkel te gebruiken om conflicten te beheersen en
dat Aikido op zijn best is als het een gevecht-georiënteerde kunst wordt in het
dagelijks leven te gebruiken.
Uiteindelijk
moet iedereen voor zichzelf beslissen of Aikido voldoet aan zijn behoeften,
belangen, doelen.
De kortste dagen van het
jaar beginnen te vervagen. Bij Kagami Biraki (*) word je geconfronteerd met een
lege pagina, een spiegel. Dan kijk je naar jezelf, van een wereld achter een
wereld, waar we allemaal verbonden zijn, een lege pagina vol zuiverheid, gekroond
met eenvoudige glimlach. Dat elke Aikidobeweging, -nuance of -ontdekking een
bron van vreugde mag worden. Verdubbel jouw inzet, gebruik de hernieuwde Ki om
je lichaam, geest en hart te bezielen. In de Aikido-dojo vinden zelfs de meest
gekwelde lichamen vrede en steun. Je bent nooit te oud om door te gaan.
Kagami
Biraki begint met kennis om elke dag iets te leren en waarbij wijsheid iets is
om elke dag iets los te laten. Dat is de magie van Aikido.
(*) Kagami Biraki betekent
letterlijk: de spiegel openen, een Japanse feestelijke ceremonie in de dojos
van Aikido. Het staat voor de vernieuwing van de geest en een hernieuwde
toewijding aan de trainingen.
Wat als het
geest van de Aikidoka niet als een lege spiegel of rustig water is?
Sisui (Japans)
betekent "water dat niet beweegt, rustig water. Als het water volledig
rustig, kan het alles weerspiegelen, zoals een spiegel. Als de spiegel niet
schoon is of er iets op zit, geeft het geen correct beeld van de werkelijkheid,
dat wil zeggen dat het niet werkt zoals het hoort. Precies op dezelfde manier
werkt jouw bewustzijn als deze niet ku (leeg) is in een conflict of
gevechtssituatie. Wanneer de geest van de Aikidoka als een verontrustende zee
in een storm is, beïnvloedt het ons oordeel en gedrag. Er zijn twee manieren om
de geest van een Aikidoka leeg te maken, als een stralende spiegel. Eén is dat
je bewustzijn en geest zo scherp mogelijk focussen, zodat je geen verkeerde
mening zult kunnen maken over de situatie, de andere is dat je geen slechte
gedachten hebt. Als we onze geest zo rustig kunnen houden als rustig water,
kunnen we het in een staat van Ku houden, zodat je de (aanvals)geest van de
tegenstander kunt weerspiegelen en juist inschatten.
1. Aikido bepaalt leven en dood in een enkele aanval, dus
studenten moeten de les van de leraar zorgvuldig volgen en niet concurreren om
te zien wie de sterkste is.
2. Aikido is de manier die leert hoe je met verschillende
vijanden kunt omgaan. Studenten moeten zichzelf trainen om alert te zijn, niet
alleen aan de voorkant, maar aan alle kanten.
3. Training moet altijd worden uitgevoerd in een aangename
en vreugdevolle atmosfeer.
4. De instructeur leert slechts een klein aspect van de
kunst. De veelzijdige toepassingen moeten door elke student worden ontdekt door
middel van onophoudelijke oefening en training.
5. Begin in de dagelijkse praktijk eerst met het
veranderen van je lichaam ("tai no henko") en ga dan verder met
intensiever oefenen. Forceer nooit iets onnatuurlijk of onredelijk. Train in
een aangename en vreugdevolle atmosfeer.
6. Het doel van aikido is om geest en lichaam te trainen
en om van iedereen oprechte mensen te maken.
Het maandelijkse lesgeld bedroeg 5 yen (huidige 5 Eurocent)
Japanse
pre-aikidobeoefening is historisch onderhevig geweest aan verschillende
culturele historische invloeden uit o.a. China. Er is gesuggereerd dat het
doorgeven van deze Aikidotechnieken aan de volgende generatie vrij moeilijk is,
omdat de technieken veel kennis vergen. Deze wetenschappelijke studie(*) was
dus bedoeld om de creatieve processen van senseis te verkennen met behulp van
een eye-tracking systeem. We registreerden de oogbewegingen van Yodans en
vergeleken deze met Shodans in het proces van deze gevechtskunst.
Het
gezichtsvermogen van de mens wordt gekenmerkt door verschillende fenomenen,
waaronder fixatie, saccades (oogbewegingen met hoge snelheid) en knipperend,
die respectievelijk optreden gedurende ongeveer 100-400, 20-40 en 100-150
milliseconde. Mensen knipperen ongeveer 10-15 keer per minuut. Vanwege saccades
en knipperen zijn mensen functioneel blind voor ongeveer 15% van de tijd
besteed aan visuele activiteit. Deze bewegingen staan tegenwoordig bekend als
microsaccades of fixatiesaccades. Hoewel visueel verkregen informatie niet
altijd stabiel is, kunnen mensen op zijn minst bewust aandacht besteden tijdens
fixatie. Deze studie hield zich dus bezig met visuele fixatie.
De meeste
wetenschappelijk onderzoeken naar eye-tracking wordt gedaan op de effectiviteit
van adverteren van gedrukte advertenties, tv-commercials en banner-advertenties
op webpagina's.
Het uitvoeren
van een algemene aikidotechnieken toont aan dat er een verschuiving in focus
plaatsvindt op basis van eye-trackinggegevens en onthulde verschillen in
oogbewegingen tussen Yodans en Shodans. Uit resultaten bleek dat Yodans zich
eerst focuste op de gehele omgeving, terwijl Shodans vooral aandacht hadden
voor details van de tegenstander.
(*) 21th
International conference on knowledge-based system using eye-tracking data,
Chuo University, Tokyo, Japan.
Staan op de
tatami, dat is vrij eenvoudig. Kamae is een Japanse term die zich ongeveer vertaald
als "houding" of "basis" en verwijst, naast de positie van
het lichaam, ook naar de mentale houding. Is het zo eenvoudig in Aikido: wijs
de voorste voet naar voren en de achterste voet in een hoek van 60 graden op de
voorste?
Volgens de
oorspronkelijke editie uit het trainingshandboek van Morihei Ueshiba uit 1938, staat
in het ongekuiste, niet vertaalde Japanse fragment over "Kamae" veel
meer dan de instructies die we nu onderwijzen, omdat na meerdere Engelse
vertalingen van steeds gekuiste versies (o.a.
standaardvertalingen door John Stevens, Zenzaburo Akazawa, Sonoko Tanaka en Stanley A. Pranin) en
omdat sommige zinnen in het Japans niet direct in het Engels kunnen worden
vertaald zonder hun oorspronkelijke betekenis te verliezen en omdat geen twee Japanse
vertalingen absoluut hetzelfde zullen zijn, omdat het kan verschillen in
expressie of in de manier waarop de vertaler het werk interpreteerde.
Kamae wat in de originele
Japanse tekst luidt als voorbereidende beweging:
Vul
jezelf met ki-kracht, neem een hanmi-houding (nota 1) aan met je voeten uit
elkaar, geopend in zes richtingen (nota 1,2) en confronteer je tegenstander met
een flexibele aiki-houding (nota 3) in overeenstemming met goddelijke principes.
Nota's:
(1) Vreemd
genoeg verschijnt het woord "hanmi" in de eerste zin van het
oorspronkelijke Japans samen met zes richtingen, in feite een andere manier
om hanmi te zeggen. Waarom zou Morihei Ueshiba dit doen? Wat zou dan zes
richtingen kunnen betekenen?
Interessant
is dat zes richtingen een veel voorkomende term in Chinese interne
vechtkunsten is en betekent dat er een kracht is, die in zes richtingen door je
lichaam wordt gebruikt om jezelf universele stabiliteit te geven, door (2).
(2) Het
voetenwerk (en lichaam) is er één van zes externe richtingen en van zes interne
richtingen, evenals een buitenste spiraal en een interne spiraal van de
ledenmaten en een interne spiraal van energie (4).
(3) Lijn
jezelf in overeenstemming met de principes van de Kami in overeenstemming met
je positie en is afhankelijk van tijd, plaats en terrein. Verder moet de goede
houding een goede gemoedstoestand weerspiegelen, waar je geestelijke instelling
op dat moment en je in je hart belangrijk zijn.
(4) De meest sublieme
gouden hemelse energie wordt gegenereerd door de Hemelse zegen; super meditatie;
innerlijke spieractivatie dankzij de transcendente goden
De
uitdrukking "een uitwendige spiraal en een interne spiraal" is volledig
weggelaten in de Engelse vertalingen, omdat het niet logisch leek dat de Ki van
de hand zich naar de achterkant van de voet verplaatst om dan een stap
voorwaarts te zetten (irimi). Ook de "zes richtingen" zijn weggelaten en
verkeerdelijk vervangen door "zestig graden".
In de Japanse oudheid (voor de 18de eeuw) werd vaak het
woord keikojo" gebruikt voor ruimtes
waar gevechtssporten werd gegeven, wat demonstratie plaats betekende: kamers met
kleine ramen, juist onder het plafond, waardoor het constant half donker was,
omdat men een sfeer nodig had die de opvoeding van de persoonlijkheid bevorderde,
een plek van discipline en zelfverbetering.
Later werd een van oorsprong boeddhistische term dojo gebruikt, om te verwijzen
naar een ruimte waar boeddhistische rituelen en meditatie werd beoefend.
De klassieke dojos zijn gebouwd volgens hetzelfde principe:
de noordkant (Kamiza) wordt beschouwd als een ereplaats, voorzien van het
portret van de oprichter Morihei Ueshiba, eventueel in een nis met een klein
traditioneel Shinto altaar. Aan de zuidkant (of Shimoza), zitten de Aikidokas
in Seiza, dit is de correcte zit (rechte rug, de knieën twee handen uit
elkaar, schouders relaxed, handen op de knieën of heupen).
Geef je waardering en respect voor de dojo. De dojo is en
blijft een speciale plek voor degenen
die ernaar streven om Aikido te bestuderen. In de dojo biedt een Sensei jou een
blauwdruk van zelfontplooiing aan, geef hem daarom eveneens respect (Rei). Maak
een buiging als je naar binnen gaat en als je naar buiten gaat. Rei tonen we in
de dojo ook aan elkaar en is het meest waardevolle geschenk dat we aan elkaar kunnen
geven door gewoon onze aanwezigheid in de dojo, om met elkaar op gelijke
basis te trainen.
Laat elke les in de dojo een praktijkervaring in
zelfgroei zijn.
Het pad naar wijsheid: de schoonheid van een budo-parabelâ¦
Een
oudere en een jongere monnik reisden samen. Op een gegeven moment kwamen ze bij
een rivier met een sterke stroming. Toen de monniken zich voorbereidden om de
rivier over te steken, zagen ze een heel jonge en mooie vrouw die ook probeerde
over te steken. De jonge vrouw vroeg hen om hulp.
De twee
monniken dachten na over hun belofte om geen vrouw aan te raken.
Toen
pakte de oudere monnik, zonder een woord te zeggen, de vrouw op, droeg haar
over de rivier, plaatste haar zachtjes aan de andere kant en zette zijn reis
voort. De jongere monnik kon niet geloven wat er net was gebeurd. Nadat hij
zich weer bij zijn metgezel had gevoegd, was hij sprakeloos en er ging een uur
voorbij zonder een woord tussen hen in. Nog twee uren gingen voorbij en toen
kon de jongere monnik zichzelf niet langer bedwingen en flapte uit: "Als
monniken mogen we geen vrouw aanraken, hoe kun je dan die vrouw op je schouders
dragen?"
De
oudere monnik keek hem aan en antwoordde: "Broeder, ik heb haar aan de
andere kant van de rivier neergezet, waarom draag je haar nog steeds?"
Er
staat geschreven: Ik zeg jullie je niet te verzetten tegen wie kwaad doet,
maar wie je op de rechterwang slaat, ook de linkerwang toe te keren.
(Mat.5:38-39)
Bij
het bestuderen van de Bijbel is het altijd belangrijk om te kijken naar de
context en in deze context is het geen aanmoediging dat mensen over zich heen laten
lopen en om alles maar te laten gebeuren. Hijzelf werd immers ook woedend toen
hij zag dat het tempelplein in Jeruzalem zo'n beetje als markt gebruikt werd. Een
gouden regel zegt dat als je geraakt wordt, je de andere wang toekeert. Zo is
het in Aikido, alleen komen we terug voordat we geraakt worden. Dat is Irimi
nage. Het vereist toewijding en dapperheid omdat het gepaard gaat met het zich
binnen de sfeer van de kracht van de agressor te plaatsen en hem te begeleiden.
Laat elke aanval een verrassing zijn. Wacht op dat moment
van kansen, zo
vermijd je de schade als gevolg van de aanval en de agressor wordt voorkomen om
zonde te begaan.