Veel mensen zijn geïntrigeerd door
Aikido en kunnen zelf de waarde ervan zien in de praktijk. We kunnen Aikido oefenen
omwille van de oefening zelf en prachtige lessen leren en-of eveneens mentale ervaring
cultiveren, om na te denken over nederigheid, ongeacht jouw leeftijd,
lichaamstype, persoonlijke geschiedenis of fitnessniveau. We hebben allemaal
onze uitdagingen. Bij Aikido is mogelijk om te trainen met zowat alle
gebruikelijke problemen die we gedurende het leven oplopen: een slechte knie,
rug en-of schouder in een lichaam dat gewoon zwak en stijf is door jaren heen.
Sommige dingen zullen met de tijd "geduldig" verbeteren en met anderen lichamelijk
problemen leren we mee om mee te gaan. Iedereen kan aan Aikido doen, op zijn
eigen manier, of je nu jong of oud bent, onvoldoende atletisch of ongemakkelijk
voelt in een dojo. Elke Aikidoka zal een techniek een beetje anders doen: de
ene moet misschien ijveriger werken om zijn valtechniek "zachter" te maken,
terwijl anderen misschien moet leren om langzamer te zijn. Dit zijn geen
problemen, ze vereisen alleen passende aanpassingen.
Of zoals Morihei Ueshiba,
de oprichter van Aikido, zei: "De Kunst van de Vrede begint bij jezelf.
Werk aan jezelf. Iedereen heeft een geest die verfijnd kan worden, een lichaam
dat op een of andere manier getraind kan worden. Zorg voor vrede in je eigen
leven en pas dan de Kunst toe op alles wat je tegenkomt."
Door zelfanalyse verlangen
we naar zekerheid. De maatschappij verankert deze wens. Onveiligheid speelt de
rol van de zwaartekracht in de wereld van iedereen en trekt ons naar plaatsen
waar zekerheid wordt aangeleerd, want waar staan we bij gebrek aan die
zekerheid? De vragen blijven zich opstapelen zodra we ze stellen. Wat zal er
met me gebeuren als ik wordt aangevallen? Wat ga ik nu doen? De eerste stap om
een uitweg uit dit dilemma te creëren, kan inhouden dat we ons gevoel van
zekerheid zelf langzaam gaan opbouwen in een dojo, door het cultiveren van het
vermogen om te handelen in stress situaties. De Aikidotechnieken gebaseerd op
harmonisatie met de aanvaller en meegaand met de kracht van de aanval dient als
een moreel voertuig voor zelfbewustzijn en bewustzijnsontwikkeling van anderen.
Als er wordt gesproken over deze bewegingsbewustzijn en de morele aspecten van gevechtsporten,
gaat het over evenwichtige maar gedreven gevechtstechnieken ter verdediging tegen
schadelijke, dominante en gewelddadige persoonlijkheden die we ego noemen.
De discipline van
Aikido is bijzonder effectief in het vergroten van het zelfvertrouwen. Aikido
bied jou een kruising van opbouw aan waardigheid en zelfzekerheid door fysieke
technieken en van automatische morele principes uit een breed gamma van Aziatische "collecties" aan shintoïsme, boeddhisme, confucianisme, taoïsme en andere meer "Westerse" opvattingen. De beste manier voor Aikidoka's om hun technische effectiviteit te
verbeteren is door zich te focussen op deze onderliggende morele concepten van
de Aikidobeweging. Ademhaling, lichaamsuitlijning en ontspanning kan resulteren
in de opbouw van een eigen vertrouwen en vermindering van angst als men
geconfronteerd wordt met fysieke en psychische bedreiging. Deze laten het
lichaam en geest evolueren tot een innerlijk harmonie, het ideaal in Aikido.
Bomen zijn hier op deze planeet lang voordat de eerste homo sapiens ooit
werd geboren. Ze hebben wereldwijde meer dan 200 miljoen jaar aan catastrofes
overleefd. Bonsais kunnen meer dan 130 jaar oud worden. Ze verouderen niet,
althans op de manier waarop we ouder worden begrijpen. In de genen van hun
vasculaire cambium cellen (de levende cellaag onder de schors) bestaat er namelijk
geen "cellulair" programma voor veroudering, zoals bij mensen, waar een
biologisch proces, zgn. Programmed Cell Death (or PCD) bestaat, waarbij de
celdeling stopt. Een oude boom geeft ons
een les in het leven. Een boom ziet er misschien verdord en knoestig uit, maar
hij leeft precies hetzelfde. Een boom kan het verstrijken van de tijd
weerstaan. Alleen mensen zijn het mooist als ze jong zijn. Zelfs
bonsais die zwak en krom zijn, ongeacht hoe
oud, blijft van nature zijn aangrijpende esthetische zuiverheid behouden.
Sommige Aikidoka's
groeien op hun eigen manier, zoals een bonsaiboom. In budo train je zowel je
geest (innerlijke) als je lichaam (uiterlijke). Je lichaam moet eerst leren
bewegen: ruwheid en losheid en onnodige bewegingen worden vermeden (gesnoeid).
En op een dag zullen de bewegingen eenvoudig en natuurlijk en puur zijn en zal
je de (innerlijke) essentie van de boom hebben gevangen, de essentie van de
kunst van de Vrede: een harde sterke buitenlaag, maar flexibel dynamisch van
binnen. Deze flexibiliteit heeft het door de lange vezels en het is daarom
buigzaam, waardoor het veel krachtspanning kan opvangen en kan meebewegen met
windkrachten. Harmonie in al zijn aspecten.
Aikido belichaamt
een paradox die relevant is voor sociaal beoefenaars die nadenken over angst en
zelfbedrog. Het doel van Aikido-training is om conflicten om te zetten in
samenwerking. Dit is een gemakkelijk en elegant iets om te zeggen, maar een
vrijwel onmogelijk ding om in praktijk te doen. Blootstelling aan echt geweld maakt
mensen bang, maar enge dingen zijn niet noodzakelijk gevaarlijk (in de dojo
toch niet). Blootstelling is vooral eng omdat de meesten verwachten dat hun verwachtingen
om zich te verdedigen voor onbepaalde tijd ongrijpbaar is. Angst voor geweld,
als je het onder ogen ziet, zal snel verdwijnen als je gewend bent. Blootstelling
werkt beter dan vermijding op fysiologisch niveau door gewenning van het eigen zenuwstelsel,
het fysiologische tegengif voor angst. Op psychologisch niveau veroorzaakt het
confronteren van je angst voor geweld een gevoel van voldoening en empowerment.
Elke keer dat je je angst onder ogen ziet, krijg je kracht terwijl je angst
kracht verliest. Op gedragsniveau helpt het herhaaldelijk confronteren van je
angst vaardigheden en beheersing te ontwikkelen. Beheersing vermindert de kans
op falen en vermindert daarom de zorgen. Blootstelling aan de sensaties van
angst stelt men in staat om aan deze sensaties te wennen, terwijl we
tegelijkertijd proberen tussen onze emoties te navigeren, beheren en werken.
Aikido draagt bij
tot zelfverdedigingsvaardigheden, discipline en een gevoel van esthetische
schoonheid in onze bijdrage aan een betere samenleving. Maar gevechtsport
illustreert ook hoe iemands oordeel kan vertroebelen omdat de fysieke, mentale
en emotionele inzet hoog is, waardoor zelfbedrog ontstaat. In Aikido training ligt
een vreemde schemerwereld waar Aikidoka's bescherming zoeken tegen angst voor fysiek
geweld van anderen. Aikido mag dan veel comfort geven, het idee dat je met jouw
verworven gevechtstechnieken je immuun maakt voor fysiek gevaar is een illusie,
een zelfbedrog over de ware kracht van de vaardigheden van Aikidoka's. Zo'n situatie
kan ontstaan omdat elke dojo een comfortzone geeft voor de Aikidoka: de wekelijkse
trainingen vinden altijd plaats in een gecontroleerde, voorspelbare omgeving.
De aangeleerde technieken tegen een gestileerde aanval geeft weinig voorbereiding
op een echte ontmoetingen met geweld. Sommige gevechtstechnieken zijn te
gevaarlijk om in een dojo uit te voeren, zodat Aikidoka's er gewoon vanuit gaan
dat hun "gewone" technieken effectief zullen zijn in een echt gevecht. Ze
investeren veel tijd in Aikidotrainingen, waardoor een soort tunnelvisie
ontstaat waardoor hun specifieke technieken mogelijk een illusie vertonen van
superieure effectiviteit tegen onverwachte aanvallen. En omdat Aikido, zoals
alle gevechtsporten, ook een hiërarchische gevechtssport is, waardoor
Aikidoka's respect moeten tonen aan hun sensei en seniorleden, kan dit ertoe
leiden dat (beginnende) Aikidoka's deze "moraliserende" dojo-concepten
overnemen, zonder deze in vraag te stellen.
Al met al kunnen
deze onzekerheden mensen kwetsbaarder maken voor cognitieve vooroordelen: Aikidoka's
willen geloven dat wat ze doen altijd effectief is, dat ze worden beschermd
tegen alle externe bedreigingen. Dit is niet eenvoudig, maar blijven leven in
de gevangenis om geweld te vermijden is echter ook niet eenvoudig en het is
niet echt een leven. Beoefening van Aikido draagt bij tot een waardevol leven
zonder slopende angstgevoelens. De vraag die je jezelf moet blijven stellen is:
werkt deze techniek omdat mijn partner samenwerkt, of werkt mijn partner samen
omdat deze techniek werkt.
"Een echte krijger is altijd bewapend met
drie dingen: het stralende zwaard van vredelievendheid; de spiegel van moed,
wijsheid en vriendschap; en het kostbare juweel van verlichting. Aikido is het
principe van niet-weerstand. Aikido is onoverwinnelijk omdat het met niets
strijdt." (Morihei Ueshiba)
Het idee van een
kaartspel is oorlog: wreed, verwoestend en meedogenloos. Een
samoerai heeft de plicht om zich meester te maken van minstens twee kunsten die
geschikt zijn voor zijn status: krijgskunst en literaire kunst, om zo de geest
van de samoerai te vormen, met aandacht voor de manier van sterven wanneer het
moment komt. De samoerai doet deze dingen door middel van de ware geest van
krijgsstrategie: dat je op elk moment traint en aandachtig bent, ook in karuta.
Karuta is een traditioneel Japans
kaartspel uit de 16e eeuw en vaak wordt gespeeld tijdens het Japanse
nieuwjaar. Het woord karuta komt uit het Portugees en is deels een literair
geheugenspel en deels een strijd om de reactiesnelheid. Het traditionele spel
is gebaseerd op een boek met waka-gedichten (de Ogura Hyakunin Isshu), dat werd
samengesteld in de dertiende eeuw en bestaat uit honderd gedichten van honderd
dichters.
Er zijn enkele
overeenkomsten met vechtsporten. Karuta heeft gelederen en voor formele
toernooien dragen de spelers een kimono en hakama.
En je hebt heel snelle
reflexen nodig. Het basisidee van het
karuta-spel is om snel te kunnen bepalen welke kaart uit een reeks kaarten
nodig is om een gedicht of haiku af te maken en vervolgens de kaart te pakken
voordat deze door een tegenstander wordt gepakt. Het kaartspel kan gecombineerd
zijn met een hiragana-lettergreep (een van de drie schrifttypen die samen het
Japans schrift vormen) en wezens uit de Japanse mythologie (in feite
betekent obake karuta spookkaarten of monsterkaarten). Succes vereist dus kennis
van de Japanse mythologie, folklore en haiku. De speler die aan het einde van
het spel de meeste kaarten heeft verzameld, wint.
Aikido en holobionten (de verbondenheid met alles).
Onze meest directe ervaring met de aardse wereld is van een veelvoudig
geanimeerde kosmos waarin elk fenomeen potentieel levend is. Alle dingen volgen
hun eigen ritme, hun eigen innerlijke sociale dynamiek en complexe bewustzijn. Er
is overal een microwereld, dankzij de aanwezigheid van tussenkomende
technologieën (zoals met de hulp van microscopische en genetische hulpmiddelen),
wild aan divers organismen in oceaanopeningen, arctische sneeuw,
woestijnkliffen, menselijk haar, elk met hun eigen coöperatieve hiërarchieën en
levensstrategieën, aangepast aan hun niches. Ze vormen lange, verbazingwekkende
complexiteit en omvangrijke (voedsel)ketens en voorzien daarbij onze biosfeer
(zowel atmosfeer als aarde) van koolstof; stikstof; suikers; fosfor en nog veel
meer. Ze hervormen onze ideeën over samenwerking en mutualisme en overtreffen ons
concept over harmonie of zelfs "vriendschap". Een vergeten
gemeenschap, dat langzaam maar zeker verdwijnt uit onze beschaafde, hypermoderne technologische wereld, verbannen
door de verspreiding van verschillende ideologieën en antropogene percepties en
visies, en een steeds vaker voorkomend gebrek aan participatieve ervaring met
de natuur.
Aikido geeft ons keer op keer een groeiend begrip over diepgaande vragen:
over wie we zijn en waar we naar toe gaan, om onszelf tegen te komen, wat niet
altijd comfortabel of aangenaam blijkt te zijn.
Do-Chu-Sei bestaat uit drie Japanse karakters en staat voor een concept in
Aikido "blijf kalm terwijl je in beweging
bent". Een Aikidoka probeert ten allen tijden te vermijden om niet
meegesleurd te worden in een agressieve of schadelijke intimidatie, zowel lichamelijk
als verbaal. Conflicten hebben
de neiging om te escaleren. In Aikido proberen we ons mentaal gedrag te veranderen naar sereniteit, een
volledige bewuste innerlijk kalmte. Sommigen verwijzen naar dit fenomeen als "zen in beweging", een mentaal evenwicht. Het is het vermogen om kalm,
soepel en gecentreerd te blijven. Een eenvoudige tactiek die overal gebruikt kan worden. Om tot het hart van
Aikido te komen: er is geen vijand. In Aikido wordt een aanval als een geschenk
beschouwd, een les om de aanvaller te leren begrijpen en te kunnen beheersen. Als
je kalm blijft, ben je klaar om de onvoorspelbare aanval te zien aankomen. In
Aikido oefenen we om met een aanval om te gaan. Soms stappen we uit de
aanvalslijn of buigen de aanval af en gebruiken we de energie van onze aanvaller
(partner) om de aanval te beheersen. Als je hierbij ontspannen bent, zie je het
grote geheel (perifeer bewustzijn) en vermijd je tunnelvisie. Dit ontspannen perifere
bewustzijn is nodig om in een stressvolle situatie beter te focussen op een
positief resultaat. De aanvaller kan maar één manier kiezen om aan te vallen en
in slechts één richting tegelijk. Het is niet logisch om de aanvaller af te
raden van een actie waartoe hij zich al heeft verbonden. Bekijk het vanuit zijn
perspectief. Zijn aanval wordt een geschenk aan jou. Nu is het aan jou, om wat
te maken van dit geschenk, om controle te krijgen waarbij de aanvaller nooit in
slaagt jou pijn te doen, noch hemzelf. Blijf gecentreerd en kalm. Blijf Do-Chu-Sei. Je hoeft elkaar, zowel
op de tatami als in het echte leven, elkaar niet leuk te vinden, maar je moet
elkaar wel respecteren. Respect is een eindeloze weg, wees steeds bereid hieraan
te werken. Van techniek tot toepassing, Aikido is vooral gezond verstand
gebruiken voor een succesvolle conflictinterventie. In Aikido-technieken moeten
we handelen vanuit een standpunt van mededogen. Alle technieken van Aikido zijn
er om een ander niet te schaden, om de agressie te neutraliseren. We zijn
sociale wezens en we hebben andere mensen nodig om nederigheid te leren om te
groeien.
Wat Morihei zei: "Een
geest van onenigheid, denkend aan het bestaan van een vijand, is niet in overeenstemming
met de harmonie van het universum. Hun budo is die van vernietiging. Het is
geen constructieve budo. Echte budo is om niet te concurreren in technieken, in
winnen of verliezen. Echte budo kent geen nederlaag, omdat nooit verliezen nooit
vechten betekent."
Kisshomaru
Ueshiba, de zoon van Morihei Ueshiba, deelt ons een herinnering over het belang
van het moment van seiza (zittende meditatie) voor en na een Aikido-les: "De
trainingen van Morihei waren niet alleen beperkt tot de dojo. Het was in zijn
dagelijks leven en vooral voor en na het betreden van de dojo, waar de ware
betekenis van Aikido in de houding lag van Morihei, die kan omschreven worden als
de zuivering van geest en lichaam (misogi). Zichzelf zittend, psychologisch
voorbereidend, door zichzelf te kalmeren en te beheersen en voorzien van een
verfriste geest. Evenals op het einde van de training, rechtop zittend, een
moment van stilte en dankbaarheid, zijn geest beheersend, opnieuw in beslag
genomen door zijn ki."
We worden allen
gestrest door de activiteiten van ons dagelijkse leven. Als we even in seiza
zitten, gefocusseerd op stilte in plaats van (mentale) bewegingen, om de
komende Aikido-technieken onder de knie te krijgen. Even aan niets denken,
genietend van de (mentale) stilte. Om de essentie van Aikido te begrijpen,
moeten we rekening houden met de gemoedstoestand van de stichter, anders kan de
essentie van Aikido niet worden begrepen. Daarom trainen we ook in de geest in
Aikido. Van de vele vechtsporten is Aikido degene die de grootste nadruk legt
op het nastreven van het pad van harmonie. Oefen in de dojo, maar train in het
dagelijks leven. In stilte, om te luisteren naar de stem van Aikido: "Aikido is
er niet om anderen te corrigeren, maar om je eigen geest te corrigeren." Dat is
de missie van Aikido: de transformatie naar de kern van het zelf om onszelf te
integreren met de leringen van Aikido waaraan we onze praktijk en training
wijden: een psycho-spirituele transmutatie van wat we van onszelf waarnemen
naar wat we voor anderen uitstralen.
Woorden hebben
een grote kracht, of ze nu goed of slecht, gevoelig of tactloos, aangenaam of
hatelijk zijn. Er huist veel betekenis in woorden. We kunnen spreken om anderen
te vernietigen of om samen iets op te bouwen. Woorden die een oorlog kunnen
beginnen of vrede kunnen bewerkstelligen. Er is niets dat iemand nog kan doen eens
de woorden worden uitgesproken. Ze kunnen door merg en been gaan, ongeacht hun
waarheid. Woorden kunnen doorspekt zijn met gif, gif dat van binnenuit verteerd.
De minachting waarmee een persoon zijn of haar woorden kan doordrenken, kan
zelfs het sterkste individu in puin veranderen, waardoor elke poging tot
redeneren wordt verpulverd met woorden die worden gehoord. Zelfs als de woorden
die we zeggen waar zijn, betekent dit niet dat ze juist zijn.
Welke woorden gebruikt
Aikido?
Zelfbeheersing
begint en eindigt met de woorden die op de tong liggen. Leer luisteren naar wat
je zal zeggen, voordat je iets zegt. Als zodanig is Aikido zowel martiaal als
filosofisch. Door zijn schijnbaar eindeloze toepasbaarheid op het dagelijks
leven, is Aikido meer dan alleen een hobby. Het is een manier van leven. Het
ontwaakt de positieve menselijke eigenschappen. Het is een soort van aandacht
voor een positief zelfportret van wat we kunnen als we op ons best zijn,
waarbij harmonieuze gedachten worden omgezet in positieve woorden. We moeten
ons realiseren dat woorden allemaal om een kwestie van evenwicht gaat. We zijn
zo gewend aan kritische woorden gericht over tekortkomingen, dat we neigen naar
overdrive, met alle nadelige gevolgen. Aikido traint in positieve psychologie
en bevordert de esthetische schoonheid van woorden, gerelateerd aan
verantwoordelijk helpen van anderen, met een eigen behoefte om te groeien en te
ontwikkelen. Om het met eenvoudigere woorden te zeggen: wees aardig voor
anderen, in woord en daad. Aikido is een manier om meer mededogend te leren
reageren op (ongewenste) situaties.
Aikido is niet
alleen hoe je je techniek effectief uitvoert met de juiste houding (Sisei) met o.a.
Ma-ai (afstand) en Kōkyū-Ryoku (ademhaling), maar ook hoe je je techniek
correct accepteert (ukemi), doordrenkt met de juiste concentratie (Zanshin),
gecombineerd met een vlot natuurlijk ritme van je beweging, zodat dit juist kan
gereflecteerd worden in je gedrag en in respect voor je partner.
De geest kalmeren geeft
vrede en dit is waar Aikido kan brengen door energie van onze tegenstander te absorberen,
door dingen beter te bekijken vanuit het perspectief van de andere persoon. Aikido
biedt ons veel nuttige lessen in het omgaan met het leven, zelfs als we nooit
een echte aanvaller tegenkomen (gelukkig maar). Het betekent medelevend naar
jezelf zijn en je tegenstander. Aikido is geen religie maar omvat veel aspecten
van religieus denken. O'sensei zei ooit: "Om Aikido goed te oefenen, moet
je de geest kalmeren en naar de bron terugkeren. Reinig het lichaam en de geest
door alle egoïsme te verwijderen."