Zoeken in blog

Inhoud blog
  • Mijn Aikido-blogging: einde.
    Archief per maand
  • 04-2020
  • 03-2020
  • 02-2020
  • 01-2020
  • 12-2019
  • 11-2019
  • 10-2019
  • 09-2019
  • 08-2019
  • 07-2019
  • 06-2019
  • 05-2019
  • 04-2019
  • 05-1991
    Inspirerende filmpjes?
  • Mijn facebook
    Aikido
    Reflecties
    12-05-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Aikido en de Aiki-spiegel.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen
    Veel vechtsporten beginnen aan de buitenkant en blijven aan de buitenkant. Hun uiterlijke focus is praktisch en de prestaties zijn snel en bieden een veel zekerder en efficiëntere weg naar martiale prestaties. Deze vechtsystemen hebben sinds de oudheid hun tactieken ontwikkeld volgens de vijanden waarmee ze werden geconfronteerd. Het beoefenen van deze krijgskunsten vormt een integraal onderdeel van wat je doet en hoe je denkt. Je zoekt naar zwakheden bij je vijand en exploiteert ze.
    Iedere beginnende Aikidoka bestudeert naast met wat men kan zien, horen en voelen, ook de Aiki, iets dat niet kan gezien worden, noch gehoord. Aiki is iets anders. Het is de basis in Aikido, kijk hoe jouw geest beweegt in een spiegel paradox. Het toont je het tactische inzicht en mogelijkheden om je trainingsmethoden en bewegingspatronen van de vijand te observeren, nog voordat je ze moet bevechten.
    Kijk naar de evolutie van O-sensei’s demonstraties. Ze worden groter en groter en zien er minder en minder agressief uit. Er werd meermaals opgetekend dat hij boos werd op zijn Uke's, toen hun aanvallen hem dwongen om doeltreffende technieken uit te voeren, in plaats van de Aiki-demonstratie waarop hij had gehoopt.
    (foto https://www.textures.com/browse/book-covers/)


    >> Reageer (0)
    11-05-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Aikido en mijn woordenboek.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen
    We zijn allemaal samen op de tatami om Aikido te bestuderen in al zijn aspecten, om te leren om bewust te zijn van de omgeving, om één te worden met de ruimte om je heen. Aikido verenigd en breidt zich uit naar het oneindige, als een alfabetiseringsoefening van een nieuwe taal: het alfabet, grammatica, vervoegingen, verbuigingen en vocabulaire, om zo een persoonlijk woordenboek bij de hand te hebben, om te navigeren in het leven met deze nieuwe taal.
    Deze taal van harmonie moet samen met timing, ki, centrum, extensie en meedogendheid tot een ontspannen en vloeiend gesprek leiden, met anderen en met jezelf, in een intern gesprek dat niemand anders beantwoordt, in je eigen grote stilte van de eeuwigheid.
    “Winnen betekent het verslaan van conflicten die in ons schuilen." (Morihei Ueshiba).
    De ware test van je opleiding is niet wat je weet, maar hoe je deelt met wat je weet, met anderen.

    >> Reageer (0)
    10-05-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mijn top-10 technisch notitieboekje van Aikido: Tenchi-nage.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen
    Tenchi-nage is een van de basisworpen in Aikido en wordt veel beoefend in dojo's. De meest voorkomende toepassing is op de aanval ryotedori, wanneer beide polsen worden gepakt, maar de worp kan tegen vrijwel elke aanval worden uitgevoerd. Tenchi-nage betekent “hemel en aarde worp”, wat verwijst naar de armbewegingen in de techniek: een arm gaat omhoog en de andere gaat omlaag. Aan het einde van de worp neigen de armen naar het midden te bewegen van de Tori, achter de aanvaller. De arm die naar beneden gaat, zorgt ervoor dat de aanvaller uit balans raakt, terwijl de arm die omhoog gaat de worp vervolledigd.

    Tenchi-nage is een populaire techniek onder de Uke-Aikidokas, vooral om de valtechniek te oefenen, zowel de voorwaartse val (mae ukemi) als de achterwaartse val (ushiro ukemi), het verhoogt de controle over de aanvaller enerzijds en de worp kan worden aangepast aan de valvaardigheden van de aanvaller anderzijds. Aikido, een pad van beheersing, een weg van innerlijke concentratie en discipline.

    >> Reageer (0)
    09-05-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mijn top-10 technisch notitieboekje van Aikido: Torifune.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen
    De Kunst van de Vrede begint bij jezelf: totaal bewustzijn, ben je je bewust van je omgeving, je tegenstander, je trainingspartner, de menigte om je heen, hun fysiologische aspect, mentale conditie, vastberadenheid, doel, strategie, manier van denken, geografie, cultuur.


     
    Torifune oefening staat symbool voor de hemel (yan) en voor de aarde (Ying) (uit Ueshiba’s “Izanami en Izanagi). In deze bewegingen moet de bekken op dezelfde hoogte worden gehouden om te voorkomen dat het lichaam te veel schommelen. Het lichaam moet verticaal en recht zijn. Het innerlijke gevoel moet zo zijn dat het hele lichaam trekt en duwt. Dit is de basis van de coördinatie van bewegingen bij het uitvoeren van de oefening. Tijdens de oefening focus men zich op het punt zo ' n 3 meter voor je.

    Tijdens “het trekken” met de handen visualiseert men dat men de "aarde" trekt door het geluid van “hy” te zeggen, als de handen duwen, visualiseren dat ze "de aarde" duwen door het geluid van “ho” te zeggen. Het ritme van de oefening zal geleidelijk versnellen, maar de versnelling moet natuurlijk en zonder versnelling van de adem plaatsvinden. In deze positie creëren we een "brug" die ons verbindt met de hemel en de aarde.

    "Op dit Aikidopad moet je op een brug staan die tussen hemel en aarde drijft (Ame no Ukihashi).

    De bewegingen moeten natuurlijk zijn - vrij en ontspannen, zonder onnodige spanning. We moeten bewegen volgens de structuur van je lichaam. De meeste studenten begrijpen dit niet in één keer. Het duurt meestal vele jaren om uit te zoeken hoe je natuurlijk moet bewegen. Bij degenen die de natuurlijke beweging onder de knie hebben, wordt de techniek duidelijk, kracht en energie stijgt, de perceptie neemt toe, bewegingen worden snel en continu.

    >> Reageer (0)
    08-05-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mijn top-10 technisch notitieboekje van Aikido: Kokyo-ryoku.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen
    Hoewel de oprichter van Aikido, Morihei Ueshiba zeer religieus was, heeft men geen religie nodig om Aikido te leren . O’Sensei zei dat de Aikidoka, waarbij het lichaam en geest beetje bij beetje, dag na dag wordt begeleidt naar zelfontplooiing om automatisch in harmonie met het universum te leven. Morihei zei: 'Adem is de draad die samen de schepping vormt. Wanneer de talloze ademhalingsvariaties in het universum kunnen worden waargenomen, worden de individuele technieken van Aikido geboren."
    De KOKYU-beweging zelf is afgeleid van het heffen en snijden met het zwaard. Ademhaling versterkt concentratie en aandacht, zorgt voor een goede interne conditie.
    Kokyu-nage of ademworp is een worp met talloze variaties. De kokyu-ademhaling is een buikademhaling waarbij je je focust op je centrum (tanden). Dit is de krachtademhaling die in alle budosporten wordt gebruikt. In Aikido wordt het vaak kokyu ryoku genoemd, wat gewoon ademkracht betekent. Kokyu betekent eigenlijk in en uitademen, waarbij je de kracht van de aanvaller opneemt en het hem teruggeeft, meestal in een worp. Gebruik het momentum van de aanval om te beslissen hoe kokyo-nage te gebruiken. Bij elke Aikido-techniek is het een goed principe om je hele lichaam in elke fase van een techniek te bewegen en niet alleen aan het begin ervan. Als je te lang stilstaat, ben je kwetsbaar voor een tegenaanval.
    De basis Kokyo-oefening is Kokyoho (zittend), die bestaat uit een trainingspartner die beide polsen van een andere trainingspartner grijpt, die vervolgens de persoon die grijpt duwt. Deze oefening is een pure toepassing van de KOKYU-beweging, die bestaat uit het laten zakken van de ellebogen, het naar buiten draaien van de handbladen en naar voren duwen met de handbladen. Als een persoon KOKYU RYOKU heeft verworven, wordt deze uit de handbladen geleid en wordt de duwkracht vergroot.
    Het is gebruikelijk om in Aikido de les af te sluiten met de oefening suwari (zittend) kokyuho of in kokyu dosa (beweging), waarbij Tori en Uke elkaar helpen om hun ademhaling te verbeteren en te centreren, de ademhaling die een buikademhaling moet zijn. Deze samenwerking is een zeer belangrijk element in de activiteiten van de Aikidoka's.


    >> Reageer (0)
    07-05-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mijn top-10 technisch notitieboekje van Aikido: Shiho-nage.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen
    Concentratie is het vermogen om zich volledig op het juiste onderwerp te concentreren zonder aandacht te hebben voor de afleiding. Dit is de eerste kwaliteit die ontwikkeld moet worden. Het stelt de Aikidoka in staat om de omgeving duidelijk te zien, alles op te merken en te corrigeren en duidelijk te bepalen welke techniek er moet toegepast worden. Om deze duidelijke perceptie en staat van diepe concentratie te bereiken, is het nodig om te ontspannen en je geest te beheersen.

    Shiho-nage bevat deze grondige filosofische implicatie dat het hart van Aikido onthult. O-sensei noemde het “zwaaien van het zwaard in de vier richtingen” en symboliseert “erkentelijkheid”. Hij waarschuwde om nooit te concentreren op één aanvaller, maar om bewust te zijn van meerdere aanvallers, uit alle richtingen. Handen, hoofd, heupen en voeten moeten perfect samenwerken bij de worp. Onderbreek de continuïteit van de beweging niet.

    Shihonage kan zowel omote (voor de aanvaller) als ura (achter de aanvaller) worden gedaan. Deze tegenstellingen hebben brede en ingewikkelde betekenissen in de Japanse taal, maar in Aikido verwijst het vooral naar de invalshoek van je benadering van de techniek. In omote, beweeg je voor de aanvaller, goed zichtbaar terwijl je in ura achter de aanvaller staat, uit zijn of haar zicht. Zoek gedurende de hele uitvoering stabiliteit, leun niet voorwaarts, noch achterwaarts en neutraliseer de kracht van de aanvaller, in coördinatie met je ademhaling. De studie begint in eerste instantie door simpelweg bewust te zijn van wat de adem doet terwijl we bewegen. De adem kan hierbij een subtiele onzichtbare kracht uitstralen. Wees ermee verbonden, harmoniseer lichaam en geest met de ademhaling en voor de shiho-nage uit.


    >> Reageer (0)
    06-05-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mijn top-10 technisch notitieboekje van Aikido: Atemi en Irimi.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen
    Veel Aikido studenten (van beginners tot ervaren studenten) maken zich zorgen over het praktische gebruik Aikido als zelfverdediging. De atemi’s (aanvallen) in de dojo zijn vaak onrealistisch en worden soms zwak uitgevoerd in kracht en snelheid. In de eerste plaats is het belangrijk om te begrijpen dat de Aikido-techniek wordt toegepast tegen gestileerde en geïdealiseerde aanvallen. Dit maakt de basisprincipes van bewegingen in Aikido toegankelijk voor studenten. Veel Aikido technieken kunnen niet effectief worden toegepast zonder de correcte atemi. Als de ervaring groter wordt, moeten de snelheid en kracht van de aanval toenemen, zodat de student de belangrijkste technieken van bewegingen in Aikido kan aanpassen aan de verscheidenheid aan aanvallen.

    Er is geen aanval in de kunst van de Aikido-wereld. Als je aanvalt, betekent dat dat je jezelf niet kan controleren. Doch loop ook nooit weg van een uitdaging, maar probeer je tegenstander niet te onderwerpen. Laat aanvallers je benaderen op de manier die ze willen en ga dan met ze mee.

    Het fundamentele verschil tussen aanvallen in Aikido met andere gevechtsporten is, dat hun doel niet is om schade en verwondingen te veroorzaken aan de vijand, soms met dodelijk resultaat, maar om afleiding te hebben dat soms niet langer dan een seconde duurt, voldoende om het initiatief te onderscheppen voor een effectieve “ontvangst”, op de voorwaarde van de Aikidoka zelf, te scheppen.

    Aikido-technieken worden massaal geoefend als verdediging, niet als aanvalstechnieken, doch om je Aikido-vaardigheden te vergroten, moeten je je aanvalsvaardigheden dienovereenkomstig ook verbeteren. Atemi’s moeten steeds krachtig en efficiënt uitgevoerd worden, anders zullen ze niet het beoogde reactie creëren. De aanval en de verdediging zijn met elkaar verbonden.
    Yoko- en sho-menuchi en Chudan tsuki zijn hierbij de belangrijkste aanvalstechnieken, met een slag naar de zijkant van het hoofd of recht op het hoofd of naar de buik, respectievelijk. In aikido is dit vaak een wapenloze simulatie van de zwaardaanval met dezelfde naam. Je gebruikt de rand van je hand in plaats van een zwaard. De slag kan ook met een mes gedaan worden.

    Ueshiba heeft altijd aan zijn discipelen herhaald dat de natuur en Aikido dezelfde principes hebben. Een vogeltje vecht tegen de weerstand van de lucht, maar het geeft niet om de wind, omdat het de windkracht gebruikt als zijn voordeel. Ook in Aikido probeert de leerling te leren om de kracht te veranderen in zijn eigen energie, niet om het te bestrijden. Hierbij is Irimi de beweging waarbij de Aikidoka rechtstreeks in een aanvalsbeweging binnentreedt en is één van de zeldzame technieken in Aikido dat “harmonie” symboliseert. Als de tegenstander voor je aanvalt sta je in het volgende moment achter de aanvaller. Bootst hierbij de draaiing van de aarde weer, begeleid de tegenstander terug naar boven en krachtig terug naar beneden. Dat is Irimi nage. Het vereist toewijding en dapperheid omdat het gepaard gaat met het zich binnen de sfeer van de kracht van aanvaller te plaatsen. Bij Irimi zet men een stap vooruit, in een schuine hoek op het moment van de aanval met een doorslaggevende toegewijde intentie. Het momentum van de aanval in combinatie met de voorwaartse ingang creëert een verrassende, onverwachte effect op de aanvaller.


    >> Reageer (0)
    05-05-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mijn top-10 technisch notitieboekje van Aikido: Gokyo.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen
    Aikido is een pad zonder einde. Het is iets dat een persoon zijn hele leven kan bestuderen en voortdurend nieuwe en interessante aspecten ontdekt om te verkennen en te ontwikkelen. Hoewel dit een zegen is, is het ook een bron van frustratie in die vooruitgang die traag kan zijn en veel leerplateaus met zich meebrengt.
    De techniek Gokyo of "vijfde techniek" is een “eenvoudige” Aikido elleboogbesturingstechniek die wordt gebruikt in situaties zoals het verwijderen van een mes of Tanto uit de hand van een tegenstander en is in principe gelijk aan Ikkyo.
    Aikido-training heeft, naast vele voordelen, waaronder zelfverdediging, zelfverbetering, fysieke fitheid, kameraadschap, enz. ook dit leuke aspect van Gokyo, immers, waar anders kun je de polsen van mensen (pijnlijk) verdraaien en hierbij niet worden aangeklaagd?
    De oprichter herinnerde ons in zijn dojo te Iwama eraan hoe we schadelijke Aikido-praktijken voor ons lichaam moeten vermijden. Toen Ueshiba een bloedvlek op de witte tatami zag, stopte hij onmiddellijk met de praktijk om uit te zoeken wie er bloedde en zei: "Doe jezelf of anderen geen pijn. Jullie zijn de zonen van de goden en jullie ouders hebben me opgedragen om voor jullie te zorgen. Wat zal ik je ouders vertellen als je een ongeluk hebt?"


    >> Reageer (0)
    04-05-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mijn top-10 technisch notitieboekje van Aikido: Yonkyo.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen
    Yonkyo, "de vierde techniek", is een van de basistechnieken (katamewaza) van aikido: met beide handen wordt de onderarm vastgepakt. De knokkels vanaf de palmzijde (van de wijsvinger) worden aangebracht op de radiale zenuw van de onderarm en tegen het periosteum van het onderarmbot geduwd. Draai vervolgens naar buiten naar het onderarmbot aan de duimzijde van de arm van de tegenstander. Het is deze draaiing die de pijn veroorzaakt, niet de initiële druk. Deze yonkyo druk-pijn moet worden gebruikt als een manier om het evenwicht van de tegenstander te doorbreken, om hem of haar af te leiden. Zowat één derde van alle mensen zijn ongevoelig voor de yonkyo-techniek, ondanks de druk-precisie van een ervaren Aikidoka. Deze grip is eigenlijk hetzelfde als de zwaardgreep. De handposities zijn naar binnen gedraaid, de kracht van de greep zit in de pink. Als je de pols van Uke op ongeveer dezelfde manier vastpakt als een zwaard, ben je op de goede weg zijn.

    >> Reageer (0)
    03-05-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mijn top-10 technisch notitieboekje van Aikido: Sankyo.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen
    Sankyo, "de derde techniek", is een van de basistechnieken van aikido. Het bevat een draai van de pols, waardoor je het hele lichaam van de tegenstander controleert. Sankyo is enigszins verwant aan de zwaardtechniek yokogiri, de horizontale snede. Sankyo is als een brug tussen het centrum van de tegenstander en de Tori, waar hun lichamen de pilaren van die brug zijn en de arm van de tegenstander de spanwijdte. Grijp met je hand de vingers van de hand van je partner terwijl jezelf naast uw partner positioneert (Kuden). Ga als volgende stap cirkelvormig voor je tegenstander staan terwijl je de elleboog van je partner in een impulserende beweging cirkelvormig buigt. Deze greep maakt een verplaatsing van uw handen mogelijk zonder de controle over uw partner te verliezen.
    Het is belangrijk om de Sankyo niet te overdrijven, anders zullen leden van de dojo snel hun polsen “beschadigen.”

    >> Reageer (0)
    02-05-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mijn top-10 technisch notitieboekje van Aikido: Nikyo.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen
    Nikyo, "de tweede techniek", is een van de basistechnieken van Aikido. Het bevat een draaiing van de pols, die behoorlijk pijnlijk kan zijn als deze met teveel kracht wordt gedaan. Bij de polswisseling van Nikyo moet je de hand van Uke stevig op het zachte gedeelte onder jouw sleutelbeen drukken, zodat er een hoek wordt gevormd tussen de hand en de onderarm van de tegenstander. Deze hoek verzwakt de pols van de tegenstander. Let wel, de arm van de tegenstander moet gebogen zijn. Als het recht is, moet je de hijikime osae (elleboogcontrole) uitvoeren. Wanneer je druk uitoefent op de pols van de tegenstander, moet dit in de richting van het centrum van de aanvaller gebeuren. Bij Nikyo wordt vooral aan precisie en gevoeligheid gewerkt, in plaats van kracht, want Nikyo kan onmiddellijk een scherpe pijn veroorzaken, waarbij de tegenstander gecontroleerd kan worden door zijn wil om verder te vechten te breken (figuurlijk bedoeld), die hem onwillekeurig op zijn knieën laat vallen om deze pijnlijke druk te verlichten.

    De exacte etiologie van deze pijn wordt veroorzaakt door een periosteale zenuwcompressie tussen het pisiforme beentje in de pols (één van de acht handwortelbeentjes, de ossa carpi) en de ellepijp (ulna), het bot dat zich in de onderarm aan de zijde van de pink bevindt, twee beenderen die elkaar normaal nooit raken. Daarnaast heeft men bij Nikyo ook nog een torsie van de bottenarticulatie in de handpalm en de verstoring van de ligamenteuze onderarmspieren (pezen) en gedeeltelijke gewrichtskapselstrekking en het voordeel van deze techniek is, dat het toepasbaar is in kleine ruimtes.

    >> Reageer (0)
    01-05-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mijn top-10 technisch notitieboekje van Aikido: Ikkyo.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen
    Ikkyo is de eerste techniek van Aikido. Het is wat de naam betekent, een soort inleiding tot Aikido. Naarmate je ikkyo ontwikkelt en verfijnd zal dit ook in al je volgende Aikidotechnieken weerspiegelen, zoals in de “ude-osae” (controle van de arm), “kotemawashi” (wending van de voorarm) of “kote-hineri” (verdraaiing van de voorarm). Het wordt nooit saai ! Waarschijnlijk zijn er ongeveer even veel variaties als er Aikidoka’s zijn. Zoals bij elke Aikidotechniek is het de bedoeling om het 'gevoel' van techniek te ontwikkelen. "Intellectualisatie" van het ikkyo-principe is niet hetzelfde als ervaren. Een subtiele beweging is vaak niet zichtbaar, dus "voelen" is een enorme bron van leren. Het herkennen van het juiste gevoel van deze techniek kan de informatie tienvoudig overdragen. Gebruik andere zintuigen, voel de techniek en probeer dit ook over te brengen.

    >> Reageer (0)
    30-04-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bloggen over zelfreflectie over het pad van Aikido.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen
    Starten met bloggen over Aikido?
    Ik hoop de meest waardevolle kennis van wat Aikidoka’s oefenen, namelijk nederigheid, harmonie en respect (het moeilijkste dat iemand kan leren), hiermee kan toelichten. Aikido richt zich niet alleen op lichamelijke training, maar ook mentale training om kritisch en analytisch te zijn voor en om onszelf.

    >> Reageer (0)
    06-05-1991
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Reflecties
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Sinds mei 1991 streef ik als Aikidoka er naar om een bescheiden bijdrage te leveren, met persoonlijke reflecties, over wat Aikido kan betekenen in het dagelijks leven, om wie je bent en wie je zal zijn met Aikido. Zelfreflectie is iets waar we allemaal te weinig tijd voor vrijmaken.

    "Aikido is voor de hele wereld. Train niet om egoïstische redenen, maar voor alle mensen." M.Ueshiba (1883-1969)

    --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------



    >> Reageer (0)


    >

    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs