Wordt u gehoord op het werk?
Voor het ACV is het overleg op de werkvloer heel belangrijk. Werknemers brengen het grootste deel van hun leven door op het werk. Democratie, overleg en inspraak is niet iets voor buiten de werkuren, of alleen iets voor de politiek. Ook in de onderneming moet naar de werknemers worden geluisterd, vaak weten ze beter dan wie ook hoe het anders en beter kan.
Werknemers zijn de belangrijkste grondstof van een onderneming. Daar moet bedachtzaam en respectvol mee worden omgesprongen. En van goed overleg wordt iedereen beter.
Het ACV eist daarom:
goed uitgebouwd overleg op ondernemingsniveau (over oa. plannen, vooruitzichten, arbeidsorganisatie, arbeidsvoorwaarden en arbeidsomstandigheden)
geen minimalistisch of formalistisch overleg, maar wel gericht op het maximaliseren van welzijn en resultaat
degelijke en objectieve informatie over economische situatie van bedrijf en instelling, die zicht geeft op toekomstkansen
breed overleg dat ook bekommernissen van werknemers bij onderaannemers, of bij verwante ondernemingen aan bod laat komen
overleg dat werknemersvertegenwoordigers voldoende tijd en middelen biedt om de achterban te informeren en consulteren over wat gebeurt
Overleg dat werknemersvertegenwoordigers voldoende faciliteiten biedt om vlot bereikbaar te zijn tijdens de werkuren voor collegas bij individuele en collectieve problemen
04-04-2008, 12:36 geschreven door acv 
|