Foto
Foto
acv nyrstar balen
Welkom op onze blog !!!!
Inhoud blog
  • CPBW 19/05/2025
  • CPBW APRIL
  • CPBW MAART
  • STAKING 31 MAART 2025
  • OR FEBRUARI
    nuttige links
  • bruto naar netto loon
  • belasting berekenen
  • klein verlet
  • sociale wetgeving
  • krantenkoppen
  • weersverwachting
  • Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Nyrstar Balen

    11-08-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Meeruren einde 2011

    Opgepast!
    Wat gebeurt er met de meeruren op het einde van het jaar?

     

    Mensen van de personeelsdienst hebben leidinggevenden van de diensten op de hoogte gebracht hoe er omgesprongen dient te worden met de meeruren die arbeiders nog staan hebben. Ze hebben ook aangegeven dat op het einde van het jaar bekeken zal worden wat er moet gebeuren met arbeiders die een zeer hoog saldo meeruren hebben.

     

    We merken dat bepaalde mensen deze informatie op verschillende manieren interpreteren. Daarom hieronder wat meer uitleg.

     

    Wat zijn nu de afspraken i.v.m. de meeruren?

     

    1. De meeruren (zowel de vroegere CVA uren voor de ploegenmannen, als de vroegere H uren voor de dagmannen) die op 30/09/2010 nog opgebouwd waren, moeten opgemaakt zijn voor 31/12/2011. Degene die toch nog overblijven, zullen verdwijnen, tenzij er een akkoord komt op het einde van het jaar om uitzonderlijke problemen tegemoet te komen. Zo kan het niet dat problemen van onderbezetting ertoe leiden dat mensen hun uren moeten afgeven, terwijl ze er wel recht op hebben!

    Dit wil ook zeggen dat de meeruren die na die datum opgebouwd zijn, niet kunnen verdwijnen. Er zijn wel grenzen te respecteren, van -7,5 en +15 uren… wat bij onderbezetting geen gemakkelijke zaak is!

     

    2. Voor de dagarbeiders en ploegenarbeiders in het vijfdagensysteem (met overuren op zaterdag en zondag) betekent dit: alle meeruren moeten opgenomen zijn tegen 31/12/2011. Er werden immers geen nieuwe meeruren na 30/09/2010 opgebouwd. Alle opbouw zit in Q dagen (betaalde dagen arbeidsduurvermindering) of overuren.

     

    3. Voor de andere ploegenarbeiders arbeiders betekent dit: alle meeruren boven 121,875 uren op 31/12/2011 moeten opgenomen zijn. De nieuwe meeruren vallen onder de gewone regel van -7,5 en +15. Opnieuw, indien er geen problemen van onderbezetting zijn…

    Tegen 31/12/2011 zijn er 121,875 nieuwe meeruren. Dit eigenaardige cijfer is de som van 24,375 meeruren (voor oktober, november en december 2010), en van 97,5 meeruren (voor het hele jaar 2011, inbegrepen de nog op te laden meeruren tot en met december 2011).

     

     

    Wat te doen?

     

    Neem je dagen meeruren op: je hebt er recht op, en het maakt dat jonge arbeiders de kans hebben om hier te werken. Vermijd dat er nog meeruren van voor 30/09/2010 blijven staan tegen 31/12/2011!

    Als je geen toestemming krijgt voor de aangevraagde dagen waarop je recht hebt, kan dit wijzen op personeelsgebrek. Laat dat dan aan ons weten.

    11-08-2011 om 00:00 geschreven door Het Acv Team  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    » Reageer (0)
    09-08-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.normenpremie hallen en personeelsbezetting logerij
    Normenpremie hallen

    De rechthebbende arbeiders op de afkooppremie voor de normenpemie hebben een voorschot ontvangen met de afrekening van juli. Dit gaat over een voorlopige regeling, omdat er nog geen definitieve regeling afgesproken is.

    - Wie is rechthebbende arbeider?
    Het zijn arbeiders van de zinkhallen die in dienst waren voor 1 oktober 2010.

    - Hoeveel hebben de rechthebbende arbeiders getrokken?
    Arbeiders zijn voorlopig ingedeeld in vier groepen:
    1. Degenen die altijd normenpremie hadden
    2. De (andere) arbeiders uit de vier ploegen
    3. De mannen van de hamonploeg/ anodegieterij
    4. Enkele arbeiders die nooit normenpremie trokken
    Elk van de vier groepen heeft een voorlopig percentage van de halfjaarlijkkse afkooppremie bekomen (groep 1: 100 %, groep 2: 65 %, groep 3: 10 %, groep 4, niets). Deze percentages zijn niet definitief. Ze houden ook (nog) geen rekening met bijvoorbeeld de eerste peller, reserveteamleider of -controleur, anodegieterij, ex-vaste peller en nieuwe peller,...Verder werd bij de berekening rekening gehouden met je eigen aantal eindejaarspremiedagen, en je statuut als voltijds of deeltijds tewerkgestelde.

    - Waar kan je jouw premie vinden op je loonbriefje?
    Deze premie wordt als "brutopremie" betaald, zonder een naam die naar de normenpremie verwijst. Dat kan later nog veranderen.

    - Wanneer wordt de volgende premie betaald?
    Bij de afrekening van januari 2012 wordt de volgende premie betaald. Dan zal de premie berekend worden voor een duurtijd van dertien maanden (01/01/2011 tot en met 31/01/2012). Van dit bedrag wordt het voorschot van de afrekening van juli 2011 afgetrokken. Nadien wordt de premie halfjaarlijks betaald. Deze premie wordt aangepast aan index- en procentuele loonsverhogingen.

    Personeelsbezetting logerij

    De proef om met 9 + 1 man te werken is gestart, maar dan wel onder een heel slecht gesternte. Door een te krappe bezetting van de ploegen doen er zich in verschillende ploegen heel wat problemen voor, waardoor niet altijd tien man aanwezig is. We hebben vanaf vorige week herhaaldelijk gevraagd om iets te doen aan de ploegbezetting. Vandaag onderzoekt de afdelingsleiding onze vraag.
    We houden jullie op den hoogte!

    09-08-2011 om 12:41 geschreven door Het Acv Team  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    » Reageer (0)
    02-08-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Logerij: voorwaarden voor de proefperiode met 10 man aanwezig (9 + 1)

    Hieronder vinden jullie de afspraken zoals ze besproken werden op de onderhandeling van 28/07/2011 met de vakbondssecretarissen erbij, en zoals ze toegelicht werden op de personeelsvergaderingen van de logerij.

    Afspraken i.v.m. de proefperiode logerij

     

    De gegevens van de Excel file ter opvolging van de taakinvulling logerij zal toegankelijk gemaakt worden aan de syndicale delegatie.

     

    De proefperiode zal gebeuren onder normale en gemiddelde omstandigheden, niet onder de beste omstandigheden (o.a. gemiddelde ertsen en gemiddelde hoeveelheden ervan). Ook andere zaken moeten op een normale manier gebeuren: opkuiswerk, de noodzakelijke ingrepen voor een goed beheer van de logerij (bijvoorbeeld zinkgehalte goethiet enz…)

     

    Over de chauffeurstaken en de risico’s eraan verbonden zullen op korte termijn drie zaken onderzocht worden:

    -         Met de opleidingsdienst zal opleiding voor een CE rijbewijs onderzocht worden.

    -         Met de leiding van de logistiek zal gekeken worden wat de mogelijkheden zijn van een 24u/24u en 7dagen/7 dagen oproepbaarheid.

    -         Vanuit de logerij zal onderzocht worden om een tweede overdekte plein aan de residu te installeren, waar de opleggers met zwavelresidu regenvrij geplaatst kunnen worden.

    Hierover komt binnenkort een meeting (op donderdag 4 augustus 2011).

     

    De dagploeg logerij is beschikbaar voor oproepen ’s nachts en in het weekend, in de mate dat dit nodig is voor storingen.

     

    Ook tijdens de proefperiode zullen taken roteren.

     

    De tiende man wordt ingepland voor training-on-the-job, zodat hij fysiek aanwezig is op de dienst, waardoor hij feitelijk inschakelbaar is voor bepaalde taken indien nodig.

     

    Indien een gedeelte van de tiende functie uiteindelijk nog op overschot blijft, zullen bijkomende maatregelen genomen worden. Indien blijkt dat de tiende functie niet gemist kan worden, zal hiermee rekening gehouden worden in de budgetaanvraag 2012. Om een budgetaanvraag te kunnen doen, zal er een tussenevaluatie begin december gebeuren.

    02-08-2011 om 17:56 geschreven door Het Acv Team  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    » Reageer (0)
    28-07-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bespreking 10 (9 + 1) man logerij

    Vandaag donderdag 28/07 is er een bespreking geweest met de directie en de vakbondssecretarissen erbij.

    Uit deze bespreking is er een nota gekomen i.v.m. de zogenaamde proefperiode tot eind december, waarbij 10 (9 + 1) man gepland blijven.

    We willen jullie informeren over deze bijeenkomst. Daarom hebben we afgesproken dat er vijf personeelsvergaderingen komen - één voor elke ploeg - volgens onderstaande lijst.

    Er komen vijf personeelsvergaderingen:

    -         Vrijdag 29/07/2011, 7u30: dagploeg logerij

    -         Vrijdag 29/07/2011, 11u: vroege ploeg logerij

    -         Vrijdag 29/07/2011, 14u: namiddagploeg logerij

    -         Dinsdag 02/08/2011, 13u: vroege ploeg logerij

    -         Dinsdag 02/08/2011, 14u: namiddagploeg logerij

    28-07-2011 om 13:12 geschreven door Het Acv Team  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    » Reageer (0)
    26-07-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ondernemingsraad 25 juli 2011

    Investeringen in Balen en Overpelt

    De directie heeft in ijltempo een overzicht gegeven welke projecten in onderzoek zijn. Het gaat o.a. om:

    - verkoop gebruikt cellenzuur i.p.v. gezuiverde oplossing

    - zinkstoffabriek

    - recyclage van goethiet, inbegrepen de mogelijkheid van metaalrecyclage

    - energie-installaties (windmolens, WKK…)

    - onderzoek waar welke ertsen het best verwerkt worden

    - afstoten en herplaatsen van niet-corporate (Zürich) functies

    De investeringsprojecten van de verschillende zetels worden dan opgelijst, waarna een beslissing genomen wordt uit die ingediende lijst.

     

    Prestaties Nyrstar en AIP

    De resultaten i.v.m. veiligheid, milieu en brutomarge zijn op dit moment goed. Dat kan niet langer gezegd worden van de kosten per ton. Dit heeft te maken met de langere stilstand van de roosterij.

     

    Ziekteafwezigheden

    - De ziektemelding moet binnen twee dagen afgestempeld zijn op de post of binnengebracht zijn in het fabriek.

    - Het huidige ziekteattest blijft behouden.

    - Er blijft een meningsverschil over wie verwittigd moet worden. Wij zijn voor het behoud van de regel om de portier te verwittigen. De directie is voorstander dat de afdeling op een centraal afdelingsnummer opgebeld wordt.

    Verder hebben we ons negatief uitgelaten tegenover het aanwezigheidsbeleid in het algemeen, omdat we vinden dat er druk komt op de privacy van de arbeiders, en omdat we bedenkingen hebben bij de doelstellingen van de afdelingsteams die zich gaan bezig houden met ziekteafwezigheden. De directie beweert dat het de bedoeling is daar werkgebonden problemen op te sporen.

     

    Poortcontroles

    Er komt nog een bijeenkomst met Urbain Steurs over onze opmerkingen i.v.m. de poortcontroles.

     

    Mobiliteitsplan

    We hebben gevraagd of het bedrijf een mobiliteitsplan heeft dat alle aspecten van transport dekt (scheepstransport uitbreiden voor zwavelzuur, woon-werkverkeer, werk-werkverkeer zoals vliegtuigreizen o.a. naar Zürich, rationeel erstentransport,…). Dit blijkt niet het geval te zijn. De directie draait de vraag om, en zegt open te staan voor voorstellen vanwege de werknemersafgevaardigden.

     

    Aansluiting elektrische auto’s

    De directie onderzoekt serieus mogelijkheden om het opladen van elektrische auto’s mogelijk te maken. Er zijn twee aanvragen in die zin ingediend. Een gesprek hierover volgt kortelings.

     

    Bedrijfsrestaurant

    De directie is bereid te onderzoeken of er een mogelijkheid is voor betaling met een (voordelige) betaalkaart. Aan de prijzen zelf wil ze niets veranderen.

     

    Sociaal Fonds

    We hebben benadrukt dat er geen enkele wijziging van de uitbetaling van het Sociaal Fonds (Alma-bonnen voor zieken, operatievergoedingen) ertoe mag leiden dat er een vermindering is van de bestaande voordelen. Integendeel dienen de bedragen eerder naar boven aangepast te worden. Ook hebben we benadrukt dat het belangrijk is dat het Sociaal Fonds de mensen blijft aanschrijven, als teken dat de ondernemingsraad hen niet vergeet.

    De directie zal verder onderzoeken hoe ze de betalingen fiscaal wettelijk kan doen verlopen.

     

    Heftrucks

    De directie heeft gekozen om met Yale heftrucks te werken.

     

    Eerste man pellen in de hallen

    De leiding van de hallen heeft uitgelegd hoe zij deze functie wil organiseren en invullen. Deze functie blijft rapporteren aan de teamleider, zelfs al heeft ze als taak om een beperkte groep van vijf pellers/ chauffeurs te begeleiden. Deze arbeider moet ook toezicht houden op het inlopen van platen, kleine storingen verhelpen, vergrendelingen doorvoeren, pelmachines reinigen, opleiding voorzien in de pellerstaken, bijstand geven aan onderhoud op pelvrije momenten.

    De bedoeling is om ermee te starten ergens in september/ oktober.

     

     

     

    26-07-2011 om 13:27 geschreven door Het Acv Team  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    » Reageer (0)
    06-07-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vakantie periode
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Wij wensen alle mensen die deze periode vakantie hebben een deugddoende,veilige tijd toe!

    06-07-2011 om 08:03 geschreven door Het Acv Team  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (4 Stemmen)
    » Reageer (0)
    30-06-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ondernemingsraad en syndicale punten

     

    Punten ondernemingsraad en syndicale problemen

    Juni 2011

     

     

    Normenpremie

    De afkoopsom voor de normenpremie is nog steeds niet vastgelegd. De directie wil eerst nog ruggespraak met de leiding van de hallen.

    Bij de afrekening van juli wordt een voorschot voor zes maanden betaald. Deze zal afgetrokken worden van de juiste premie (van dertien maanden, namelijk van januari 2011 tot en met januari 2012) bij de afrekening van januari 2012.

     

    Prestaties Nyrstar en AIP

    De resultaten i.v.m. veiligheid, milieu, kosten per ton en brutomarge zijn op dit moment allemaal goed. Dat neemt niet weg dat deze resultaten onder druk staan, o.a. ten gevolge van de langere stilstand van de roosterij.

     

    Loonbrieven

    - Gepresteerde extra wettelijke feestdagen zullen voortaan voor iedereen in de teller van te compenseren feestdagen komen te staan.

    - De herberekeningen worden vereenvoudigd.

    - Het probleem met de verkeerde tellers (in april) zou opgelost zijn.

    - De occasionele nachtploegenpremie wordt bij nachtprestaties van arbeiders met een forfaitaire ploegenpremie (hamons hallen) voorlopig met de hand ingepunt.

    - Bij de maaltijdcheques speelt de onenigheid en onduidelijkheid over het toekennen van maaltijdcheques voor educatief verlof mee in de problemen en fouten met de bedeling van maaltijdcheques.

    - De code “brutopremie” (vaak rechtzettingen) zal benoemd worden wanneer het gaat over weerkerende premies. Gaat het over éénmalige groepsgebonden “brutopremies”, dan komt er een bericht. Bij individuele gevallen is het de bedoeling de HR officer in te schakelen.

     

    Eerste man pellen in de hallen

    De leiding verwacht binnen ongeveer drie maanden meer duidelijkheid te hebben om hierover een beslissing te nemen. Bedoeling is een eerste man peller aan te stellen, die vaker zal pellen, maar ook zal instaan voor kleinere reparaties en trainingen.

     

    Stielmannen

    - De leiding wil geleidelijk de verhouding 50% eigen stielmannen – 50 % aannemers wijzigen naar een hoger percentage eigen stielmannen.

    - De inrichting van de smiskes loopt verder, met plaatsing of bestelling van verschillende installaties.

    - De groep arbeiders van de elektromekaniekers met weekdienst kan mogelijk in het najaar uitgebreid worden.

    - De vacatures elektriciens zijn ingevuld of in behandeling.

     

    Poortcontroles

    De vakbonden zullen eerst opmerkingen kunnen maken over de geschreven procedure, voor ze op korte termijn in voege gaat. We hebben er op gewezen dat tassen niet zomaar leeggemaakt mogen worden.

     

    Ziekteafwezigheden

    De directie wil haar beleid i.v.m. ziekteafwezigheden opstarten, maar zal de zaken die op de ondernemingsraad behandeld en beslist moeten worden, in beraad houden tot de volgende ondernemingsraad. Het gaat over zaken zoals wie en wanneer verwittigd moet worden, welk attest er nodig is, en wanneer dit binnen moet zijn.

     

    Zinkpoederinstallatie

    De directie herhaalt dat de energie- en loonkosten het hoogst zijn in Balen. Anderzijds heeft Balen een voordeel omdat er minder investeringen nodig zijn, omdat er reeds smeltcapaciteit staat.

     

    10 functies logerij

    Vandaag 30/06 hebben we de directie gesproken over het probleem van de logerij, waar de leiding wil overstappen van 10 functies, naar een bezetting van 9 functies + 1 man in opleiding.

    Na informatie en raadpleging van de arbeiders, blijkt dat 90 % vindt dat we een procedure moeten opstarten van overleg met de secretarissen. In deze procedure is in een later stadium ook een stakingsaanzeg mogelijk.

    30-06-2011 om 17:48 geschreven door Het Acv Team  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (1 Stemmen)
    » Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.personeelsvergaderingen en stemming logerij

    ACV                              ABVV

     

                                                                                                                           

    30/06/2011

     

     

    Personeelsvergadering en stemming logerij

     

     

    Vandaag hebben de twee laatste personeelsvergaderingen plaatsgevonden. Uit de stemmingen blijkt dat een overgrote meerderheid (90 %) vindt dat een procedure opgestart moet worden, te beginnen met overleg met de vakbondssecretarissen erbij. Dit kan in een later stadium leiden tot een stakingsaanzeg.

     

    We hebben deze boodschap overgemaakt aan de directie. Daarbij hebben we gepleit om zo snel mogelijk overleg met de secretarissen te organiseren.

     

    De directie houdt haar antwoord in beraad. Ze zal ten laatste begin volgende week hierop antwoord geven.

     

    We houden jullie op de hoogte.

    30-06-2011 om 16:44 geschreven door Het Acv Team  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    » Reageer (0)
    23-06-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Logerij en 10 functies

    ACV                              ABVV

     

                                                                                                                           

    23/06/2011

     

     

    Logerij en 10 functies

     

     

    Tot onze verwondering is de geplande bijeenkomst van woensdag 22 juni 2011 door de leiding geannuleerd. Daarom hebben we gevraagd om toch nog een bespreking te hebben met de leiding van de dienst en de personeelsdirectie.

     

    Ook is er op maandag 27 juni nog een ondernemingsraad gepland waarin we meer informatie zullen vragen.

     

    Op dinsdag 28 juni en donderdag 30 juni hebben we een personeelsvergadering aangevraagd om jullie te informeren en te raadplegen over “10 functies” (voor de directie: “9 functies + 1 man in opleiding”).

     

    De vergaderingen zullen doorgaan in de controlezaal:

     

    Dinsdag om 21.30u.

    Donderdag om 13.30u.

     

    Er zal op het einde van de vergadering gevraagd worden om jullie voorkeur uit te drukken.

     

    Daarom is het belangrijk dat iedereen aanwezig zou kunnen zijn, zodat we een zo volledig mogelijk beeld hebben van jullie opvattingen.

    We willen vragen ook zoveel mogelijk de afwezigen te verwittigen.

     

     

     

    ABVV                                 ACV

    23-06-2011 om 14:58 geschreven door Het Acv Team  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    » Reageer (0)
    20-06-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Waarom het ACV mee betoogt in Luxemburg op 21 juni 2011

    15 juni 2011

     

    Economisch bestuur: werknemers in gevaar !

     

    Open brief van het gemeenschappelijk vakbondsfront aan de Premier, de Formateur, de Voorzitter van de Europese Commissie.

     

    Mijnheer de Eerste Minister, Mijnheer de Formateur, Mijnheer de Voorzitter van de Europese Commissie,

     

    Op 7 juni deed de Europese Commissie voor het eerst aanbevelingen die maar al te vaak in tegenspraak zijn met de doelstellingen die de Commissie beweert te willen bereiken: de armoede bestrijden, de werkgelegenheidsgraad verhogen, het onderwijs verbeteren, de innovatie stimuleren en de economie duurzamer maken.

     

    Maar wat stelt de Commissie concreet voor?

     

    Ook al had Europa al zijn goedkeuring gehecht aan de Belgische voorstellen om tegen 2015 opnieuw een begroting in evenwicht te hebben, toch moet België nu versneld saneren en dus hakken in de overheidsuitgaven, want nieuwe inkomsten voor de staatskas zijn blijkbaar taboe.

     

    De wettelijke pensioenleeftijd moet opgetrokken worden. De Commissie ziet blijkbaar over het hoofd dat de Belgische werknemers al een drastische pensioenhervorming meemaakten in de jaren 1990! De vakbonden herinneren eraan dat de effectieve uittredeleeftijd de voorbije jaren al omhoog is gegaan. Een groot deel van de verantwoordelijkheid voor de uittredeleeftijd ligt trouwens bij de werkgevers. Het is hun taak om te zorgen voor meer jobs, werkbaar werk en opleiding, ook voor oudere werknemers. De wettelijke pensioenleeftijd optrekken tot boven 65 jaar is gewoon absurd: dit zal alleen maar tot gevolg hebben dat de niet-actieven wat langer in de werkloosheid, invaliditeit of brugpensioen zullen blijven. Met daarbij het risico dat het pensioenbedrag zal verminderen: werknemers die een zwaar werk hebben, zullen immers (lichamelijk) niet langer in staat zijn te blijven werken!

     

    De Commissie wil het loonoverleg hervormen (dit zou voortaan op bedrijfsniveau georganiseerd worden) en in één beweging ook het loonindexeringmechanisme, dat onze koopkracht beschermt.  Terwijl in België intussen algemeen erkend wordt dat de lonen de motor van de economie zijn en dat het echte probleem moet worden aangepakt: de prijsstijgingen die de inflatie veroorzaken. Denken we maar aan de overdreven gas- en elektriciteitsprijzen in België, die bij ons een flink stuk hoger liggen dan in onze buurlanden!

     

     Als het aan de Commissie lag, zouden de bijdragen op arbeid (betaald door de werkgevers) moeten worden ingeruild voor belasting op consumptie (van de gezinnen). Dit zal de lagere inkomens onvermijdelijk zwaarder treffen.

     

    En uiteraard moeten ook de werklozen eraan geloven: de Commissie wil de uitkeringen omlaag voor langdurig werklozen. De verdedigers van de werknemers willen meer werkgelegenheid (dit is trouwens het enige echte antwoord) en willen jacht maken op de werkloosheid, niet op werklozen! Trouwens, de uitkeringen verlagen van werknemers die geen werk hebben, is niet te verzoenen met de Europese strategie “om het aantal armen met 20 miljoen te verminderen”.

     

    De Europese Commissie wil ook langere openingstijden in de distributiesector. Een onzinnig idee: de economische situatie van die sector zal hierdoor niet verbeteren en het zal leiden naar nog meer flexibiliteit voor het personeel en nog meer precaire arbeid.

     

     De Europese Commissie wil tenslotte ook meer concurrentie in de energiesector en wil de  herstructurering in de banksector finaliseren. Maar deze aanbeveling blijft wel behoorlijk vaag…

     

    Het is opvallend dat alle maatregelen die uiteindelijk negatief zullen uitdraaien voor werknemers en uitkeringsgerechtigden zeer concreet geformuleerd zijn, maar dat voor het overige de vaagheid regeert. Over de zwakheden van onze economie, zoals de tekortschietende innovatie en de ondermaatse investering in opleiding, wordt zedig gezwegen.

     

    Met dergelijk aanbevelingen verliest de Europese Commissie elke geloofwaardigheid. Die aanbevelingen zijn een overname van het neoliberale receptenboek: ze sturen enkel aan op de ontmanteling van ons sociaal model. Ze geven werknemers en uitkeringsgerechtigden vooral het gevoel dat zij moeten opdraaien voor een crisis, waarvoor ze helemaal niet verantwoordelijk zijn!

     

    De werknemers de oorzaak van de financiële crisis?

     

    De financiële crisis heeft flinke bressen geslagen in de overheidsfinanciën van verschillende Europese lidstaten. De manier waarop de EU hier echter mee omspringt, is als een dokter die de symptomen bestrijdt, maar de oorzaken van een voortwoekerende ziekte ongemoeid laat.

     

    Na verloop van tijd werden de initiatieven om de financiële crisis bij de wortel aan te pakken - door een strikt en verregaand reguleren van financiële markten of door nieuwe financiële middelen (financiële transactietaks) aan te boren - echter op de lange baan geschoven of slordig afgerond.

     

    De idee om van de Europese Unie een sterkere, solidaire gemeenschap te maken, is duidelijk gekaapt door een conservatieve, reactionaire lobby met als belangrijkste doel: ‘business as usual’ in de financiële markten herstellen en de sociale vangnetten afbouwen om zo meer ruimte te laten voor de markten.

     

    Economic governance of een echte politieke unie?

     

    De aanbevelingen van de Commissie geven duidelijk aan wat ons staat te wachten als de ‘economic governance’ op kruissnelheid zal komen.

     

     Het Europees Parlement, de Raad en de Commissie zijn immers nog druk in overleg over die ‘economic governance’. Dit overleg zou deze maand zijn beslag moeten krijgen. Wat dan zou betekenen dat we vanaf volgend jaar een veel strakkere discipline zullen krijgen, vooral wanneer sommige fundi’s van de Ecofin-filière het voor het zeggen krijgen: om ingrepen in de loonvorming op te leggen, om te duwen in de richting van zware besparingen op overheidsuitgaven (zelfs als het gaat om investeringen in de toekomst), om ingrijpende hervormingen van het arbeidsmarktbeleid en de pensioenen door te duwen.

     

     Het niet opvolgen van de aanbevelingen dreigt te leiden tot quasi automatische sancties voor de ‘ongehoorzame’ lidstaten ( tot honderden miljoenen euro’s)…

     

    In feite heeft de Europese Commissie met die botte, onevenwichtige en ongefundeerde aanbevelingen de voorbije week aangetoond hoe belangrijk het is dat die economic governance in goede banen wordt geleid. Europa heeft geen bevoegdheid inzake lonen. En dus moet het ook niet proberen via de economic governance toch in te grijpen in de loonvorming. Die behoort tot de autonomie van het sociale overleg. Trouwens, als bepaalde landen sterkere loonstijgingen kennen, gaan zij dan in de fout?

     

    Moet niet eerder een land als Duitsland, dat al jaar en dag aan loondumping doet en zo zijn werkloosheid exporteert, worden teruggefloten? En hoe onverstandig is het niet om landen in een zodanige budgettaire dwangbuis te stoppen, dat ze zelfs hun investeringsplannen moeten opbergen.

     

    Onze stem op 21 juni

     

    Om al die redenen staan we er op dat de economic governance snel en ernstig wordt bijgestuurd.

     

    Precies daarom zal het gemeenschappelijk vakbondsfront op 21 juni in Luxemburg zijn stem laten horen, tijdens een manifestatie, samen met het Europees Vakverbond en de Duitse, Franse en Luxemburgse vakbonden.

     

    Onze stem om een antisociaal Europa aan te klagen. Om tot meer evenwichtige aanbevelingen te komen van Europa, om de voorliggende voorstellen voor een economic governance om te buigen.

     

    Er moet trouwens een einde worden gesteld aan het schandalige dictaat van de ratingagentschappen waardoor de euro in grote moeilijkheden dreigt te verzeilen en de landen nog kwetsbaarder dreigen te worden.

     

    Er bestaan alternatieven

     

    Wij eisen een Europa dat de werknemers centraal plaatst: een Europa met voldoende middelen voor de reële economie - via de invoering van een financiële transactietaks; een Europa dat een einde stelt aan de fiscale concurrentie tussen lidstaten - via een fiscale harmonisering van de vennootschapsbelasting; een Europa dat de overheidsuitgaven uit het budgettaire keurslijf haalt ten voordele van duurzame investeringen, dat euro-obligaties uitschrijft om investeringen in Europese infrastructuurnetwerken en in duurzame Europese ontwikkelingsprojecten te financieren. Dankzij deze euro-obligaties kan de staatsschuld makkelijker afgebouwd worden, ze voorkomen immers dat de lidstaten terugbetalingen aan woekerprijzen moeten uitvoeren.

     

    Luc Cortebeeck, voorzitter ACV, Claude Rolin, algemeen secretaris ACV,  Rudy De Leeuw, voorzitter ABVV, Anne Demelenne , algemeen secretaris ABVV en Jan Vercamst, voorzitter ACLVB

     

    20-06-2011 om 08:33 geschreven door Het Acv Team  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    » Reageer (0)
    06-06-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.besprekingen 1 juni 2011 syndicale delegatie plus UAP

    Functiebeschrijvingen

    De directie overweegt om terug iemand extern aan te trekken om de functiebeschrijvingen op te nemen. Er staat nog geen timing op.

     

    Maaltijden en maaltijdcheques

    We hebben gevraagd een compensatie te geven voor de stijging van sommige maaltijdprijzen. De directie wil niet hierop ingaan.

    We hebben ook een andere prijsverdeling voorgesteld. Ten slotte stellen we voor om met een maaltijdkaart met korting te werken. Dit wordt bekeken.

     

    Problemen met levering maaltijdcheques

    De directie geeft toe dat er problemen zijn geweest, zowel ten gevolge van de buitenfirma NGA (bestelling) als in de interne berekening van gelijkgestelde dagen.

    NGA zal ook iemand sturen om de problemen met de tellers aan te pakken.

     

    Aparte loonbrief voor de eindejaarspremie

    Er wordt nagegaan om detailinfo hierover te voorzien op de loonbrief.

     

    Combinatie van een INAC dag met een feestdag

    Een feestdag blijft gewoon staan op een vastgestelde INAC-dag (tijdkrediet).

     

    Opleidingen openstellen voor geïnteresseerden

    We hebben gevraagd opleidingen ook aan te bieden aan geïnteresseerden. Voor de directie kan dat enkel als het nuttig is voor het werk hier.

     

    Meeruren en andere tellers

    De tellers zijn cumulatief: ze geven zowel de som aan van de uren en dagen waarop men recht heeft, als de uren en dagen die men reeds opgenomen heeft doorheen het jaar. De overdracht van de meeruren of overuren op het einde van het jaar gebeurt op volgende wijze: het jaarsaldo wordt vermeerderd met de bijkomende uren in januari van het jaar erna (15 u voor meeruren, of gepresteerde overuren), verminderd met de opgenomen meer- of overuren in januari.

     

    Awards, schuppen aas,…

    Een award is een niet-financieel eerbetoon voor buitengewone prestaties.

    Een schuppen aas is een beloning (voorbeeld “dinner for two”, een maaltijd voor twee) voor bepaalde redenen, door het Management Team beslist. Dit kan voorgedragen worden door teamleiders of anderen.

    We vragen welke RSZ daarop betaald wordt. Het antwoord is: geen. We antwoorden dat er dan ook wel geen probleem kan zijn met de operatievergoedingen en bonnen voor langdurige zieken, iets waarvan de directie beweert dat dit wettelijk niet zou kunnen.

     

    Budgetpremie

    De directie bevestigt dat de arbeiders van Balen die naar Overpelt gemuteerd zijn, ook hun budgetpremie zullen krijgen.

     

    Uitzonderlijke Arbeidsomstandigheden Premie en afkoop normenpremie 

    De afkoop normenpremie zal besproken worden na de bespreking UAP.

     

    De directie heeft een voorstel gedaan over de UAP:

    -         Ze wil met vier tarieven werken, waarbinnen alle bestaande premies opgenomen zullen worden.

    -         Wanneer er een groot verschil is tussen huidige en voorgestelde premie, stelt ze voor één van de vier premies te nemen die het dichtst bij de bestaande premie ligt.

    -         Wanneer de beschermingsmiddelen veranderen, wil ze de nieuwe methode van premietoekenning hanteren.

    We zullen het voorstel van de directie onderzoeken, maar vragen eerst een volledige tabel van haar voorstel.

    Er komt ook een voorschot voor het voorbije halfjaar met de afrekening van mei.

     

    Loonbehoud 25 jaar

    Dit is met terugwerkende kracht (01/2011) verrekend in het loon van mei.

     

    Elektriciens

    De vragen van de elektriciens werden behandeld met de leiding van assets.

    Enkele punten:

    -         De A1 elektriciens in opleiding Balen/Overpelt moeten geen bachelor A1 elektro-mechanica volgen, wel een interne opleiding van een 30-tal dagen.

    -         We vragen het plan voor het effectief te verhogen. De directie wijst er op dat er meer Nyrstar werknemers zullen zijn dan eerst voorzien.

    -         De elektriciens worden niet opnieuw gecentraliseerd in één afdeling.

    -         Een Nyrstar tekenaar zou best kunnen, maar is niet zeker. In ieder geval moeten de plans in orde gebracht worden.

    -         De leiding zal onze vraag onderzoeken om een vervanger van de voorman als dienstdoende opzichter te betalen.

     

    Logerij

    We stellen dat de voorgestelde wijzigingen om naar negen man te gaan, voor veel arbeiders onvoldoende zijn. Er komt dringend een SD met Bart Heythuizen.

     

    Centrale

    We hebben gevraagd om de verlofregeling van de arbeiders van de centrale te respecteren.

    De directie is bereid om concrete vragen rond concrete verlofproblemen op te nemen en aan te pakken.

    06-06-2011 om 08:35 geschreven door Het Acv Team  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    » Reageer (0)
    26-05-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Betaling budgetpremie en ROCE

    Bij de afrekening van mei zal de ROCE betaald worden. Deze winstdeling zal 1,2 % bedragen van het individuele jaarloon van 2010. Het gaat om een nettobedrag.

    Bij de afrekening van mei 2011 zal driekwart van de vroegere budgetpremie nog éénmalig afgerekend worden.
    De bedragen in de tabel zijn brutobedragen.


    Anciënniteit Bedrag Anciënniteit Bedrag
    0 708,59         20 842,19       
    1 715,31 21 848,92
    2 721,97 22 855,59
    3 728,63 23 862,25
    4 735,32 24 868,95
    5 741,98 25 875,60
    6 748,70 26 882,29
    7 755,38 27 888,97
    8 762,01 28 895,64
    9 768,74 29 902,33
    10 775,41 30 909,02
    11 782,08 31 915,69
    12 788,76 32 922,40
    13 795,47 33 929,07
    14 802,10 34 935,71
    15 808,81 35 942,43
    16 815,52 36 949,12
    17 822,17 37 955,77
    18 828,83 38 962,45
    19 835,52 39 969,17
    40 975,83

    26-05-2011 om 06:26 geschreven door Het Acv Team  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    » Reageer (0)
    24-05-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Belastingbrieven

    Belastingbrieven

    Elke arbeider heeft normaal een envelop gekregen, met daarin de gegevens om uw belastingbrief van dit jaar in te vullen.

     

    Opgelet!

     

    Iedereen heeft drie verschillende documenten gekregen.

     

    1.   Er is een document van Partena (loonfiche 281.10). Partena is het sociale secretariaat dat de loonbrieven maakte tot en met september 2010. Dit document handelt dus enkel over de eerste negen maanden van 2010.

     

    2.   Een tweede document, eveneens genummerd als 281.10, komt van het nieuwe sociale secretariaat, dat de loonbrieven aanmaakt vanaf 1 oktober 2010. Dit document bevat de gegevens van de laatste drie maanden van 2010.

     

    3.   Ten slotte is er een document van het vakantiefonds, dat de gegevens bevat over het vakantiegeld

     

    Om uw belastingsbrief volledig en correct in te vullen, moet je de gegevens van de drie documenten inbrengen. Anders heb je een deel van het loon niet aangegeven… iets wat door de fiscus eenvoudig nagetrokken kan worden, met alle mogelijke gevolgen vandien…

    24-05-2011 om 15:04 geschreven door Het Acv Team  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    » Reageer (0)
    09-05-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Index, maaltijdcheques en lonen

    De index stijgt op 1 mei 2011 met 2,83 %

    De basisuurlonen, de meeste premies en andere loonelementen zullen vanaf 1 mei 2011 met 2,83 % worden verhoogd.

    Verhoging van de maaltijdcheques

    Door de aanpassing van de maaltijdcheques aan de index, zullen deze bij de bedeling van juni (maaltijdcheques van mei) verhoogd worden tot 6,1 € per maaltijdcheque.

    Afwerking van loonharmonisatie

    UAP en normenpremie

    Hierover komen er aparte besprekingen. Eind van deze week zou de personeelsdirectie overleg hebben met het management over de UAP.

    Dienstdoende opzichters

    Dienstdoende opzichters ontvangen met terugwerkende kracht loongroep 15 voor de posten dat ze dienstdoende opzichter waren. Vanaf 01/05/2011 wordt dit loongroep 16, plus de premie dienstdoende opzichter.

     

    Plus en minuren, -7,5 en +15 u
    Deze grenzen zullen in het oog gehouden worden, net zoals vroeger ook het geval was.

    Interims

    Problemen i.v.m. de interim contracten (omzetting naar tijdelijke contracten) zullen besproken worden op de Syndicale Delegaties

     

    Meeruren
    De directie zegt op onze vraag toe dat ze er op zal letten dat de meeruren effectief per maand verhoogd worden.

    Loonreparatie
    Twee arbeiders die voor 01/10/2010 in dienst waren, krijgen nog achterstallige loonreparatie 

    Betaling feestdagen
    Tweemaal per jaar komt er een informatie zodat arbeiders op de hoogte zijn van de betaalde compensatieregelingen

    Postenpremie bij dagarbeid

    De ploegenarbeiders met een globale postenpremie krijgen hun ploegloon doorbetaald als ze enkele dagen met de dag werken. Waar er fouten gebeurd zijn, zullen er rechtzettingen komen.

     

    Storingsvergoeding

    Wanneer een arbeider binnen de zeven dagen gevraagd wordt om van ploeg te wisselen, en hij nadien terug in de oorspronkelijke ploeg wordt gezet, ontvangt hij een storingspremie voor afzegging van 1u.

     

    25 jaar loonwaarborg

    De loonwaarborg zal in mei in orde worden gebracht.

     

    Logistiek, ploegenwerk en storing

    Ten laatste in juni zal dit probleem behandeld zijn.

     

    Rechtzettingen en invloed op gemiddeld UurLoon (GUL)

    Alle rechtzettingen in premievorm zullen verhoogd worden met 12 %, om de invloed op het GUL te compenseren.

     

    Functiegebondenpremie

    De afkoopsom zal rekening houden met de individueel aangevraagde eindejaarspremiedagen, niet met gemiddelden




    09-05-2011 om 15:26 geschreven door Het Acv Team  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    » Reageer (0)
    03-05-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.AIP PREMIE: ER IS EEN AKKOORD
    Op donderdag 28 april is er een akkoord over de AIP bereikt en ondertekend. Het was geen gemakkelijke bespreking.

    Wat zijn de problemen, en welke zijn er (wel, gedeeltelijk of niet) opgelost:

    1. De individuele beoordeling is geschrapt (zie vorig bericht).

    2. De enquête over bedrijfscultuur is uit de AIP gehaald (zie eveneens vorig bericht).

    3. Tijdens de laatste onderhandeling bleek dat de directie opnieuw een poging deed om de AIP verschillend per afdeling te betalen! Zo zouden er zeven verschillende AIP's zijn: vier in de vier productieafdelingen (ertsenplein/logistiek, roosterij, logerij en hallen) en drie bij de onderhoud (onderhoud roosterij, onderhoud logerij en onderhoud hallen). We hebben daartegen geprotesteerd, en gevraagd dat de AIP voor alle arbeiders dezelfde is, zoals bij de AIP vorig jaar, en zoals ook het geval was bij de vooruitgangspremie. De directie heeft haar oorspronkelijk voorstel laten vallen. Iedereen zal dus dezelfde AIP krijgen.

    4. We hebben gevraagd om bepaalde doelstellingen minder scherp te zetten, zodat doelen haalbaarder worden. Zeker voor doelen die vorig jaar onhaalbaar bleken. De directie heeft één afdelingsdoel van vorig jaar hernomen (mate van doorpellen in de hallen). Ze heeft het doel van dit jaar versoepeld vergeleken met vorig jaar. Vorig jaar waren de twee grenzen van dit doel bepaald op 12 en 20 % doorpellen. Dit jaar is het versoepeld naar 20 en 30 %.

    5. Er zijn tien afdelingsdoelstellingen, waarvan er negen nieuw zijn vergeleken met vorig jaar. Het was dus voor ons moeilijk in te schatten wat die doelen betekenen. De directie antwoordt dat die doelstellingen ook in de AIP doelen zitten van de kaders, waardoor zij eveneens belang erbij hebben die te halen. Op onze vraag zijn er twee van de negen doelen versoepeld.

    6. We hebben ook het moeilijke punt aangehaald om onvoorziene zaken, waar arbeiders geen schuld aan hebben, uit de AIP te neutraliseren. Hierop wil de directie niet ingaan. We zullen niet nalaten om deze zaken verder aan te halen op de ondernemingsraden.

    7. Ten slotte hebben we gevraagd om de gevolgen van de brand te neutraliseren. De directie heeft wel oor naar onze vraag, maar moet zich hierover beraden met de directie in Zurich. Zonder enige toezegging te doen, zijn ze bereid dit op een positieve manier te onderzoeken en te bespreken met de Zurich directie.

    Kortom: het resultaat verschilt alleszins heel wat met het startvoorstel van de directie. De individuele beoordeling, de enquête, de verschillende betaling per afdeling zijn weggelaten. Tegelijk zijn er ook een aantal punten gedeeltelijk (aanpassen normen) of niet gehaald (neutraliseren onvoorziene omstandigheden). Ten slotte komt er nog een bespreking over onze vraag om de brand te neutraliseren.



    03-05-2011 om 08:17 geschreven door Het Acv Team  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (1 Stemmen)
    » Reageer (0)
    28-04-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Balen en de productie na de brand
    Vandaag is er een bijkomende ondernemingsraad geweest over de brand en de organisatie van de productie. Het ligt in de bedoeling om zo snel mogelijk terug op volle kracht te draaien, waarbij men mikt om eventueel morgen reeds naar 100 % te evolueren. Of dit haalbaar is, zal nog blijken.

    Wat de organisatie van het werk betreft, wil men de noodinstallaties en -inrichtingen voor de lading van de roosterij en de residu (reductie) maximaal bemannen, terwijl tegelijk de gewone functies ingevuld moeten blijven, waardoor het mogelijk is dat er bijkomende tijdelijken (interims) aangeworven zullen moeten worden. Hoewel hiervan sprake is, moet er nog een officiële bevestiging komen.

    In ieder geval hebben de tijdelijken en interims die reeds in dienst zijn, geen reden tot ongerustheid wat hun tewerkstelling betreft: in plaats van dat er volk teveel zou zijn door de brand, is er eerder volk te weinig.

    We houden jullie op de hoogte van verdere ontwikkelingen.

    28-04-2011 om 16:04 geschreven door Het Acv Team  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (2 Stemmen)
    » Reageer (0)
    27-04-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.WAT NA DE BRAND?
    Deze middag was er een vergadering waar aan de afdelingsverantwoordelijken meegedeeld werd wat de situatie is.

    De schade door de brand aangericht aan het hoekstation, de transportband naar de reductie en de reductietoren zelf valt uiteindelijk onverwacht redelijk mee. De stalen structuur van de gebouwen valt goed mee. Binnenin het hoekstation zelf is er wel serieuze brandschade. De transportband naar de reductie is het ergst beschadigd. De ijzeren mantel van de rode transportband is op sommige plaatsen door de hitte vervormd, maar de draagstructuur zelf lijkt OK te zijn.

    Er werd ook meegedeeld welke stappen er ondernomen zullen worden:

    1. De roosterij zal op een andere manier gevoed worden: men plant om vandaag nog een mobiel transportsysteem te installeren aan de transportband die vertrekt onderaan het hoekstation. Daar zou men de roosterij laden in een "noodertsenpleintje".

    2. Op de logerij zal men met een kraan ertsen voeden aan de reductie.

    3. De hallen worden niet gesyfoneerd. Men gaat de stroom verhogen naar 60.000 ampère. Men wil de stroom daarna verhogen en hoopt binnen enkele dagen de stroom verder te kunnen verhogen tot 70% of meer van de productie.

    Als dit allemaal lukt, zou de productie in Balen redelijk snel terug zoveel mogelijk op peil gebracht kunnen worden. Veel hangt nu af van de snelheid waarmee de noodvoeding roosterij geïnstalleerd kan worden.

    Morgen is er een extra ondernemingsraad / CPBW.
    We houden jullie op de hoogte.

    27-04-2011 om 15:32 geschreven door Het Acv Team  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (1 Stemmen)
    » Reageer (0)
    26-04-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Eco cheques
    Klik op de afbeelding om de link te volgen De Eco cheques zijn besteld ze worden vewacht op het einde van deze week. (week 17)
    De bedeling zal op het einde van de week of het begin van volgende week gebeuren.

    26-04-2011 om 14:26 geschreven door Het Acv Team  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    » Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.AIP en ROCE

    ROCE 2011

     

    Op vrijdag 22 april zijn er besprekingen geweest over de ROCE. Dit was een technische discussie. Hieruit blijkt dat de bestaande formule moeilijk toepasbaar is, toch zeker het deel van de resultaten van de Belgische bedrijven. De directie is akkoord gegaan om de ROCE enkel te laten afhangen van de internationale groepsresultaten.

     

    Vandaag 26 april is dit opnieuw aan bod gekomen op de jaarlijkse ondernemingsraad. Daar zijn de cijfers bevestigd:

     

    Er zal in mei een ROCE toegekend worden van 1,2 % op het jaarloon van 2010.

    Het gaat opnieuw om een netto premie.

     

    Bij wijze van voorbeelden:

    Iemand met een jaarloon van 30.000 €, ontvangt dan 360 € netto.

    Iemand met een jaarloon van 40.000 €, ontvangt dan 480 € netto.

     

    Deze premie zal fiscaal samengeteld worden met de AIP van begin april.

    Het totaal overschrijdt de wettelijke grens niet, waardoor er geen belastingen zullen betaald worden, ook niet nadien.
     

    AIP discussie 20/04/2011

    Op woensdag 20 april zijn er besprekingen geweest over de AIP.

    In een bericht van 14/04/2011 hebben we jullie bericht wat de problemen in de besprekingen zijn.


    We hernemen dan ook de opsomming van 14/04:
    1. De directie heeft meegedeeld dat ze een element van individuele beoordeling wil invoeren. Ze wil aan de hand van een individuele beoordeling i.v.m. het naleven van de Nyrstarwaarden kunnen bepalen wie wel en wie niet een AIP premie krijgt.


    2. Ze wil ook een deel van de resultaten Balen/Overpelt (8% van het totaal, hetzij 200 €) laten afhangen van de uitslag van een enquête over bedrijfscultuur en -motivatie.


    3. De verschillende doelstellingen worden aangescherpt vergeleken met de doelstellingen van 2010.

    Wat zijn de voorlopige resultaten van de besprekingen?


    Punt 1 en punt 2 zijn voor de AIP van de baan:
    1. Zoals we gevraagd hebben, zal de individuele beoordeling worden weggelaten. In de AIP 2011 zal er geen element van individuele beoordeling opgenomen worden. Maar de directie deelt wel mee dat ze de bedoeling heeft om te starten met functioneringsgesprekken in 2012. Welk systeem gebruikt zal worden is nog niet duidelijk: dat moet nog uitgewerkt worden. Het doel is wel om het wederzijds functioneren (arbeider – teamleider) uit te spreken, trainingsbehoeften te bepalen, en het gedrag te bespreken. De methode moet “constructief en ontwikkelingsgericht” zijn. Dit gesprek heeft geen band met verloning. Indien dit ooit wel het geval is, zal er een bespreking aan voorafgaan.

    We hebben aangehaald dat dit machtsmisbruik niet uitsluit. We vragen dan ook dat de SD aanwezig kan zijn op zulke gesprekken. We hebben ook gevraagd om te stoppen met de evaluaties die nu al informeel gebeuren.

     

    2. De enquête over bedrijfscultuur en –motivatie zal op onze vraag niet opgenomen worden in de AIP.

     

    3. Wat de aanscherping van de doelstellingen betreft, hebben we verschillende zaken naar voren geschoven:

    - We willen niet dat de doelstellingen worden aangescherpt, zodat de mensen gedemotiveerd geraken. Enerzijds worden de doelstellingen dan moeilijker of niet meer te halen, anderzijds blijft de directie bij een maximum van 2500 €: door de stijging van de levensduurte wordt dit bedrag ontwaard.

    - Daarom vragen we om het bedrag van 2500 € aan te passen, via indexering, of op een andere manier.

    - We vragen ook de reeds geformuleerde doelstellingen te herbekijken.

    - Tenslotte willen we dat de directie in het bepalen van de afdelingsdoelstellingen rekening houdt met onze opmerkingen: het zijn deze doelstellingen die vorig jaar het meest onhaalbaar bleken.

     

    De directie blijft op haar standpunt dat doelstellingen aangepast mogen worden: ze vindt het belangrijk dat de doelstellingen uitdagend blijven. Ze wil ook niet ingaan op onze vraag naar indexering of verhoging van de AIP-premie.

     

    De directie zal onze andere argumenten in het opmaken van de afdelingsdoelstellingen in overweging nemen.

     

    Er komt een nieuwe vergadering op woensdag 27/04/2011. We houden jullie op de hoogte!

    26-04-2011 om 10:09 geschreven door Het Acv Team  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    » Reageer (0)
    14-04-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.AIP 2011, betaald in 2012
    Op de laatste ondernemingsraad is het punt besproken van de AIP 2011 (betaling 2012).

    Welke doelstellingen worden door de directie naar voren geschoven?

    Aan de ene kant verloopt het patroon vrij gelijkaardig aan de AIP 2010 (betaling afrekening maart 2011): de verdeling 20-40-40 is behouden: 20 % van de premie gaat naar groepsdoelstellingen van Nyrstar wereldwijd, 40 % gaat naar sitedoelstellingen Balen en Overpelt samen, terwijl de laatste 40 % opnieuw naar sitedoelstellingen Balen gaat.

    Aan de andere kant zijn er ook belangrijke verschillen in het voorstel van de directie:
    1. De directie heeft meegedeeld dat ze een element van individuele beoordeling wil invoeren. Ze wil aan de hand van een individuele beoordeling i.v.m. het naleven van de Nyrstarwaarden kunnen bepalen wie wel en wie niet een AIP premie krijgt.
    2. Ze wil ook een deel van de resultaten Balen/Overpelt (8% van het totaal, hetzij 200 €) laten afhangen van de uitslag van een enquête over bedrijfscultuur en -motivatie.
    3. De verschillende doelstellingen worden aangescherpt vergeleken met de doelstellingen van 2010.

    Verder zijn er nog geen afdelingsresultaten bepaald.

    We hebben op de volgende manier gereageerd op de voorstellen van de directie:
    1. Voor ons kan de individuele beoordeling niet. Dat was niet zo bij de vooruitgangspremie. Bovendien vrezen we willekeur. Ten slotte stelt de wet dat er geen nettopremie uitbetaald kan worden bij individuele beoordelingssystemen: de nettopremies zijn wel resultaatgebonden premies, maar dan collectieve premies.
    2. We hebben gezegd dat de werknemers geen oprechte antwoorden zullen geven wanneer een deel van het resultaat afhankelijk is van het "goed en juist" invullen van de enquête. Dan mist de enquête zijn doel, en komt de directie niks te weten wat de werknemers echt denken. Wil de directie dat dan?
    3. Het aanscherpen van de doelstellingen kan eerder bijdragen tot demotivatie van werknemers, wanneer en omdat doelstellingen moeilijk of niet meer haalbaar worden.

    De directie heeft op onze standpunten als volgt gereageerd:
    1. De individuele beoordeling zal voor de directie enkel in hoogst uitzonderlijke gevallen leiden tot het niet betalen van de AIP-premie: 99,5 % van de werknemers zijn bereid te werken volgens de Nyrstarwaarden, of zijn volgens haar bereid zich daartoe te verbeteren.
    Maar indien de nettopremie wettelijk niet meer kan omwille van de individuele beoordeling, dan laten ze het laatste schieten. Ze zal niet nalaten te onderzoeken wat de wet wel en niet toelaat op dat vlak.
    2. Het is voor hen een zorg dat de mensen de enquête oprecht invullen. Daarom nemen ze dit punt ook terug in overweging.
    3. Het aanscherpen van de doelstellingen  is voor de directie belangrijk, omdat voor haar de AIP dient om de prestaties op alle vlak te verbeteren. Ze wil wel haalbare doelstellingen formuleren, waarbij doelstellingen die reeds zeer goed zijn, automatisch afvlakken.

    We hebben gereageerd dat we op ons standpunt blijven, en een verdere bespreking in de syndicale delegatie willen.
    Er komt een vergadering over de AIP 2011 (betaling 2012) op woensdag 20 april.

    We houden jullie op de hoogte!

    Het ACV Balen team

    14-04-2011 om 18:38 geschreven door Het Acv Team  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    » Reageer (0)


    Foto


    forum
  • 5 postensysteem
  • verkiezingen
  • verkiezingen
  • verslag
  • verandering van acv-metaal naar acv - metea

    Druk op onderstaande knop om te reageren op ons forum, want UW mening is van het grootste belang voor ons


    E-mail ons

    Druk op onderstaande knop om ons te e-mailen.


    Zoeken met Google



    Blog als favoriet !



    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs