INDIGENOUS RESISTANCE - HUMAN RIGHTS - ECO ACTIVISM - FREEDOM FOR LEONARD PELTIER INJUSTICE ANYWHERE IS A THREAT TO JUSTICE EVERYWHERE
(Martin Luther King)
04-11-2012
WITHOUT RESERVATIONS
WITHOUT RESERVATIONS
Ricardo Cate is van de Santo Domingo Pueblo.
Voorheen onderwees hij sociale studies in the Pueblo en nu maakt hij comic
strips die dagelijks gepubliceerd worden in de Santa Fe New Mexican krant.
Zijn cartoons zijn nu gebundeld in de comic strip
: Without Reservations en verkrijgbaar bij Amazon.
NY CITY MARATHON: TELEURSTELLING VOOR LAKOTA LOPERS
NY CITY MARATHON: TELEURSTELLING VOOR LAKOTA
LOPERS
Bron: Ass.Press
Vijf Lakota lopers waren in de overtuiging dat
de New York City Marathon op zondag zou doorgaan. Maartoen zij vrijdagavond na een korte training van 2 mijl terug in het
hotel kwamen vernamen ze het nieuws dat de Marathon door burgemeester Michael
Bloomberg werd afgelast.
Jeff Turnning Heart,jr.,Amanda Carlow, Nupa
White Plume, Alex Wilson en Kelsley Good Lance waren van plan om de 26.2 -mijl race uit te lopen om fondsen
te verzamelen voor een lokaal toevluchtsoord voor jongeren.
Zij willen ook een positief rolmodel zijn voor
kinderen in het Pine Ridge reservaat dat overloopt met verhalen over zelfmoord,
alcoholisme en geweldpleging.
De groep bleef de hele avond in het hotel
wachten op het nieuws of de marathon zou uitgesteld of volledig afgelast
worden.
Ik begrijp volkomen hoe de New Yorkers zich
moeten voelen en de nood aan hulpdiensten,maar die nood is er altijd en dat is
de reden van ons bestaan, zei Jeri Baker, executief directeur van ONE SPIRIT,
een Native Amerikaanse organisatie die gesticht werd om de noden van de
Indianen in het reservaat te helpen verlichten.
De groep had gehoopt om met de marathon
fondsen te kunnen inzamelen voor de bouw van een jeugdcentrum in het reservaat.
De motivatie van Alex Wilson om te lopen
had een meer persoonlijke kant. Hij trainde voor de marathon, en kleinere
marathons dichter bij huis, om mee te helpen aan de bouw van een veilige
plaats waar zijn dochtertjes later ,wanneer ze ouder zullen zijn, hun toevlucht
kunnen zoeken. Iets wat zijn oudere stiefzuster nooit gehad heeft. Zij pleegde
zelfmoord in 1998 en Wilson heeft als 11-jarige knaap het lichaam gevonden .
Om het vreselijke beeld te verdringen is hij toen
beginnen lopen. Toen de mensen op het reservaat hem vroegen waarom hij zo hard liep
over de beslijkte wegen in het reservaat, soms wel 19 mijl aan een stuk, had
hij slechts één antwoord: Ik loop voor jullie.
De vijf Lakota loop-partners hadden reeds
verschillende wedstrijden gelopen voor zij aan de training voor de marathon
begonnen.
Carlow is een 31 jarige consulente aan een
school in het reservaat en zei dat ze aan haar studenten en andere jongeren
wilde tonen dat een gezonde leefstijl, zonder alcohol of drugs, hen kan
toelaten om meer van wereld te zien.
Turning Heart Jr. zei dat hij hoopte een
voorbeeld te worden zoals Lakota RunnerBilly Mills die in 1964 Olympisch goud heeft gewonnen, het voor hem is geweest . Mills was opgegroeid in het Pine Ridge
Reservaat en wordt zeer gerespecteerd door vele Lakota tribale leden.
VAN ALLERHEILIGEN ,HALLOWEEN EN BEGRAAFRITUELEN ...
VAN ALLERHEILIGEN ,HALLOWEEN EN
BEGRAAFRITUELEN ...
Op Allerheiligen herdenken wij onze geliefde
doden; wij bezoeken hun graven , leggen er bloemetjes op en sommigen onder ons
prevelen gebedekens die ons aangeleerd werden door de Heilige Kerk.
Halloween is natuurlijk pure commercie, hier
kunnen wij naar hartenlust alles los laten en andere mensen de duivel
aandoen.(om te lachen natuurlijk, kassa, kassa!).
Dit is voor ons een geschikte dag om eens te
gaan kijken hoe de Indianen het leven na de dood bekijken. De meeste Indianen geloven dat de zielen van
de doden overgaan naar de geestenwereld en deel uitmaken van de spirituele
krachten die invloed hebben op ieder aspect van ons leven. Vele stammen geloven in twee zielen : een dat
sterft met het lichaam en een dat nog een tijdje kan ronddwalen om dan
uiteindelijk ook te sterven.
Begraaf rituelen verschillen enorm van stam
tot stam.
De stammen van de Arctic lieten hun doden
simpelweg op de bevroren grond achter als voedsel voor de wilde dieren waarvan
zij geloofden dat deze ook bezielde wezens waren (Animisme).
De oeroude Hopewell gemeenschappen van de
Upper Midwest daarentegen plaatsten hun doden in rijkelijk uitgeruste graven
(mounds).
De stammen van het zuidoosten hielden een tweede
beenderen- begrafenis. Zij groeven de lichamen op, reinigden de
beenderen en hielden een tweede begrafenis.
Voor de Iroquoisuit het noordoosten de Five Nations Confederation stichtten
in de 17e eeuw, bewaarden zij de skeletten van de afgestorvenen voor
een massa begrafenis waarbij pelsen en ornamenten werden gebruikt die de
geesten in het leven na de dood nodig zouden kunnen hebben.
De stammen van de noordwest kust staken hun
doden in kisten of kanos boven op palen.
Meer naar het zuiden cremeerden de stammen uit
California hun doden. In het bergachtige gebied in het westen
plaatsten zij hun doden in grotten of bergspleten.
De nomadische stammen op de grote vlakten
begroeven hun doden wanneer de grond zacht was of legden hen op platformen van
bomen of zelfgemaakte stellingen.
De midden en zuid Atlantische stammen
balsemden en mummificeerden hun doden. Maar tijdens een pokken epidemie of
andere ziekten die vele stamleden troffen begroeven de overlevenden de lichamen
in een massagraf of wierpen hen in de rivier.
Indiaanse rituelen zijn gericht op het helpen
van de overlevenden in hun leven na de dood. Sommige stammen lieten voedsel en bezittingen
van de overlevende achter in of nabij de begraafplaats. Anderen, zoals de Nez Perce in het noordwesten,
offerden echtgenoten,slaven en een favoriete paard van een dode krijger.
Bij vele stammen sneden de rouwenden , vooral de weduwen, hun haar af. Sommige Amerikaanse Indianen wierpen hun
versieringen af en maakten hun gezicht zwart om de dode te eren. Anderen
kerfden in hun armen en benen om hun verdriet uit te drukken.
Stammen uit California jammerden en huilden en
hielden lange begrafenis ceremoniën. Een of twee jaar later werd een herdenking
- rouwritueel gehouden.
Hopis uit het zuidwesten jammerden en huilden
op de dag van de dood en weenden een jaar later.
Sommige stammen uit het zuidwesten, vooral de
Apache en Navajo vreesden de geesten van de afgestorvenen waarvan zij dachten
dat die aanstoot namen aan de levenden. De nomadische Apaches begroeven snel de dode
lichamen en verbranden het huis en de bezittingen van de overlevende. De rouwende familieleden zuiverden zich
ritueel en verhuisden naar een nieuwe plaats teneinde te ontsnappen aan de
geest van hun overleden familielid.
De Navajo begroeven hun doden ook vlug en
zonder veel ceremonie. De stamleden die in aanraking gekomen waren met het dode
lichaam moesten een lang zuiverend ritueel ondergaan.
HEILIGE KATERI TEKAKWITHA IS EEN CONCEPT VAN DE JEZUÃETEN.
HEILIGE KATERI TEKAKWITHA IS EEN CONCEPT VAN
DE JEZUÏETEN.
Op 21 october ll. zei paus Benedict XVI in het
Engels en in het Frans dat het zo bijzonder was dat iemand uit die cultuur
gekozen had om zich volledig toe te wijden aan het katholieke geloof! Het verhaal van Kateri zoals het in
verschillende kerkelijke schriften opgetekend staat beschrijft hoe de maagd
haar geloof bewaarde ondanks kwellingen, uitsluiting en vervolging door haar
eigen stam waardoor zij naar Canada moest vluchten.
Chaz Kader, Mohawk journalist die in het
katholieke geloof werd opgevoed maar teruggekeerd is naar zijn traditionele
geloof zegt hierover: Ik ga helemaal niet akkoord met de
beschrijving van de andere Mohawks zoals ze in het Jezuïeten verhaal
voorgesteld worden. Het contrast tussen de goede Mohawks en de slechte
Mohawks zijn beledigend voor ons volk. Traditionele Mohawks hebben gevochten om hun
spirituele tradities en oude taal levend te kunnen houden ondanks de druk van
niet- Indianen die ons een Europese cultuur en geloof wilden opdringen. Deze traditionalisten hebben taal -scholen
opgericht en volgen een op de clan gebaseerde overheid los van de verkozen
tribale overheid dat erkend werd door de US, Canada en de staat New York. Voor buitenstaanders worden zij geassocieerd
met het beeld van de slechte Mohawks die goederen smokkelen over de grens en en
weigeren belastingen te innen op de verkoop van sigaretten. De goede" Mohawks
zijn diegenen die naar Rome gingen om Kateri te aanbidden.
Orenda Boucher, een Mohawk humanist, professor
aan het Kiana Instituut, (een Native Amerikaans college nabij Montreal) zei dat
de hele heiligmakerij gemengde gevoelens oproept en de vraag over in hoever
Kateri nu de Mohawks vertegenwoordigd of in de rest van de wereld belangrijk is blijft
onbeantwoord.
Vele van mijn vrienden zijn traditionalisten
en zij zien Kateri onlosmakelijk verbonden met de geschiedenis van de
kolonisatie die de Kahnawake diep getroffen heeft, en met de gruweldaden van de
kerk.
Hij voegde er nog aan toe dat het belangrijk
is dat mensen echt wel rekening moeten houden met het feit dat Kateris verhaal
geschreven werd door Jezuïeten die zich volledig richtten op wat zij
christelijke waarden achtten. (Bv. maagdelijkheid werd door de Mohawks niet
als een hogere waarde beschouwt. Kinderen waren nodig voor het voortbestaan van de
stam ) .
George-Kanentiio zei dat traditionele Iroquios
weten dat Kateris leven zal gebruikt worden om Native Amerikanen hun
voorvaderlijke waarden op te doen geven voor het katholieke dogma.
Maar het zal nooit de grondslag van onze
aboriginal spiritualiteit kunnen verdringen, noch zal Kateris gedrag als model
kunnen staan voor de vrouwen. Waarmee hij verwees naar Kateris zelf-
verminking door zweepslagen,doornen en hete kolen.
Vrouwen in het bijzonder moeten niet in
onderwerping knielen in voor mannen noch voor goden maar moeten kunnen dansen
en zingen in pure vreugde. Wij kunnen nooit eender welk instituut aanvaarden
die vrouwen onderdrukt
KLIMAATVERANDERING VOEDT SUPERSTORM 'TRIPLE
WHAMMY'- OPWARMING VAN DE AARDE DOET ZEESPIEGEL
STIJGEN, VERANDERT DE STRAALSTROOM EN MAAKT STORMEN STERKER.
Terwijl Amerika zucht onder de gevolgen van de
orkaan Sandy, dringen wetenschappers aan bij het Environmental Protection
Agency (EPA) om gebruik te maken van de Clean Air Act om spoed -acties te ondernemen
tegen de klimaatverandering.
De opwarming van de aarde creëert een
superstorm triple whammy die stormen kunnen veranderen in een nachtmerrie van
dodelijkeen allesverwoestende
stormwinden.
De verschrikkelijke waarheid is dat Amerika
een toekomst vol Frankenstorms tegemoet gaat, zegt Shaye Wolf Ph.D.,
wetenschaps directeur van het centrum: klimaatveranderingen doen de zeespiegel
stijgen en stormen aangroeien. De bedreiging van dodelijke winden en
verpletterende stormen zal met de jaren groeien tenzij wij er dringend iets
gaan tegen doen.
Snel en ernstig optreden tegen het broeikasgas
is nu nodig om het risico op extreem weer te verminderen.
De Clean Air Act is het belangrijkste middel
om het broeikasgas vervuiling aan banden te leggen, en meer dan drie dozijn steden
in de US hebben zich aangesloten bij de Clean Air Cities campagne die
aandringen bij de EPA om de Clean Air Act te gebruiken om de C02 in onze
atmosfeer terug te brengen tot 350 delen per miljoen, het niveau dat door de
wetenschappers vooropgesteld wordt om een catastrofale klimaatverandering te
vermijden.
Nota van NAIS: Opvallend detail: New York
geteisterd door de orkaan Sandy! Kranten staan er vol van; TV en Radio nieuws
brengen verslag uit over hoe de blanke midden klasse getroffen werd.
Maar wat over Cuba, Jamaica en de plaatsen
waar de armsten der armen hun schamele bezittingen zagen vernield worden en
waar wanhoop en diepe ellende troef is?!?
VEEL GUATEMALTEKEN MERKEN NIETS VAN ANTI-HONGERPLAN
VEEL
GUATEMALTEKEN MERKEN NIETS VAN ANTI-HONGERPLAN
Door: Danilo Valladares,IPS
Bron: De Wereld Morgen.be
Guatemala
Stad In februari kondigde de Guatemalteekse president OttoPérez Molina zijn anti- hongerplan aan. Maar voor honderdduizenden
van zijn landgenoten die in grote voedselonzekerheid leven is er nog niets
veranderd.
Naar jaarlijkse gewoonte omstreeks deze tijd
zijn de mensen van NAIS er voor het weekend eventjes tussenuit getrokken. Het (nog steeds) landelijke waasland helpt ons
rust te brengen in onze toch wel zeer actieve geesten. Volgende zomer zal het t tiende jaar op een
rij zijn dat wij in de Beverse Keet onze tenten zullen opslaan.
Maar, ondanks dat het een tussen- uit- ding
was zijn we er toch in geslaagd om alweer 27 Commute Leonards Peltier
Sentence NOW! kaarten op te sturen naar Het Witte Huis in Washington DC.
Dank aan de ondertekenaars die ook gul steun
gaven.
RUSSELL MEANS'S AS WERD IN DE BLACK HILLS VERSTROOID.
Vandaag ,25
october 2012 werd de as van Russell Means verstrooid tijdens een private
ceremonie in de Black Hills, Zuid Dakota.
Tom Poor
Bear, vice President van de Oglala Sioux natie zei:Means gaf ons de moed om op
te komen voor dat waarin wij geloven en om trots te zijn op wie we zijn.
Het leven van Russell Means, 'krijger van het
volk', werd woensdag nacht gevierd in de Little Wound School in Kyle, Zuid
Dakota. De ceremonie werd bijgewoond door zijn familie,
leiders van de American Indian Movement (AIM), vrienden en spirituele leiders. De as van Russell ,die maandag nacht, onder
het licht van de Morgenster overging naar de geestenwereld, werd gebracht door
ruiters te paard.
Zijn broer, Bill Meanssprak: Hij zal door duizenden mensen
vervangen worden. Eén persoon kan hem niet vervangen, maar door zijn werk, door
zijn familie zal hij 1000 maal vervangen worden
Chief Leonard Crow Dog, Lakota medicijnman die
deelgenomen heeft aan de bezetting van Wounded Knee zei dat Russell in de
eerste plaats een spirituele leider was: maar in die tijd was er nood aan een krijger,en net zoals Crazy Horse, werd hij dat.
Clyde Bellecourt, een der oprichters van AIM zei dat Russells geest leeft en dat het merkbaar is in de geest van de jonge aanwezigen en in
Russells kinderen:De beweging zit in jullie harten gebrand.
Sprekers herinnerden hem van de Trail of
Broken Treaties en de bezetting van Wouded Knee. Lakotas spraken over hoe Chief
Frank Fools Crow Russell aangesteld had tot spirituele leider.
Tijdens de memorial sprak Dennis Banks over de
erfenis van Russell Means en vertelde dat hij bij zijn vriend was toen hij
stierf.
Larry Anderson, Diné van Fort Defiance in
Arizona zei dat Russell Means de kinderen onderrichte over de traditionele
manier van leven en hoe het is om leider te zijn: Ik heb Russell ontmoet tijdens de bezetting
van Wounded Knee. Anderson was één van de vijf Navajos die
aanwezig waren tijdens de bezetting. Anderson zei dat ze 15 uren hebben gereden,
van de Navajo nation tot Kyle ,om de ceremonie bij te kunnen wonen:Russell
Means heeft ons veel geleerd over hoe onze cultuur , onze tradities en ons volk
te beschermen."
Cheyenne Arapaho arriveerden vanuit Oklahoma
en spraken over hoe Russell Means hen kracht gegeven heeft om hun taal, cultuur
en tradities te beschermen:Het is moeilijk om Indiaan te zijn,
vooral voor een vrouw, maar samen zijn we sterk
Een der Lakota ouderlingen zei: "Russell Means
heeft zijn volk nooit in de steek gelaten."
De ouderling beschreef hoe de regen Russells
voetstappen heeft weggeveegd en wat dat betekende. Hij zei ook dat Russell het
Yellow Thunder Camp in de Black Hills heeft opgericht en de Lakota Treaty
steunde.
De klank van de drum en de AIM song klonken
ter ere van Russell Means die de ruggengraat was van de beweging voor Indiaanse
rechten en die een symbool werd van het verzet tegen de kolonisatie,
onderdrukking en onrecht.
Dinsdag hing de vlag halfstok in de Oglala
Lakota Natie ter ere van Russell Means wiens levenslange verzet een hele
generatie van strijders voor inheemse rechten heeft geïnspireerd.
Het leven van Russell Means, een krijger voor
het volk zal op woensdag 24 oktober gevierd worden in Kyle, Zuid Dakota. Zijn doordringende en heldere woorden over de Amerikaans Indiaanse rechten bracht hem op de voorgrond van de strijd
van het American Indian Movement (AIM).
Means is maandag ll. overgegaan naar de
geestenwereld. Hij was omringd door zijn vrouw Pearl, familie en vrienden.
Van het onderuithalen van de BIA inspecteur bij
de Navajo natie tijdens een burger arrest , tot het leiden van het Columbus Day
protest in Denver, tot de eis van het vertrek van de Lewis and Clark expeditie
uit Zuid Dakota, tot de oprichting van de Lakotah Republic in zijn thuisland; Means was een symbool van de dappere stoutmoedigheid van de American Indian Movement. Of hij nu oog in oog stond met de BIA
ambtenaren in Washington, of hen confronteerde op de vesting in de Badlands
waarheen de Lakota gevlucht waren na het bloedbad van Wounded Knee; Means
symboliseerde het AIM standpunt van nooit versagen!
Meanss strijd voor mensenrechten beperkte
zich niet alleen tot de bezetting van Wounded Knee en de US grenzen maar toonde
ook solidariteit met de Palestijnen. Ondanks dat Means door zijn ziekte het Russel
Tribunaal niet kon bijwonen had hij een duidelijk standpunt klaar.
Means zei in een interview: Wat men nu doet
met de Palestijnen heeft men gedaan met de Amerikaanse Indianen.
Wat de American Indian Movement zegt is dat
de Amerikaanse Indianen de Palestijnen van de Verenigde staten zijn, en de Palestijnen
zijn de Amerikaanse Indianen van Europa.
Toen de Boliviaanse president Evo Morales de
leiding nam tijdens de klimaat- gesprekken, de bescherming van Moeder Aarde en
het respecteren van de rechten van de natuur, zei Means Dit is wat de tribale
raad zou moeten doen.
In zijn levenslange strijd voor
rechtvaardigheid eiste Means dat de US de verdragen zou eren en de teruggave
van het gestolen land. Hij zei dat de US zeker niet wilherinnerd worden aan de met pokken besmette
dekens, kolonialisme en mishandelingen van Amerikaanse Indianen. Verder zegt hij dat de Amerikanen zich niet
realiseren dat de financiële crisis in dit land nog maar een begin is.
Means zegt dat Indian Land open lucht
concentratiekampen geworden zijn Wanneer je verkiest op het reservaat te
blijven dan blijf je gegarandeerd arm, behalve wanneer je deel uitmaakt van het
koloniale apparaat dat het Bureau voor Indiaanse zaken heeft opgericht, dus opgericht
door de Verenigde staten."
Iedereen vecht om deel uit te maken van de
tribale overheden want daar is het dat het geld zit. Iedereen vecht om deel uit
te maken van het koloniale systeem. De enige manier om daarvan deel uit te
maken is braaf gehoorzamen.
Onze grootmoeder, Moeder Aarde begint het
mensenrasbeu te worden
Op zondag 21 oktober had in Lanaken de Wereld Drum dag plaats.
NAIS was aanwezig met de Leonard Peltier info- verkoop stand.
Aan de postkaartactie Commute Leonards Sentence hebben
18 mensen deelgenomen. De kaarten werden gisteren reeds doorgestuurd naar het
Witte Huis in Washington DC.
Geri Timmons
,Chapter coördinator van Ierland, Schotland and Wales was overgekomen vanuit
Ierland voor een gezamenlijke actie met NAIS, het Belgische LPDOC chapter.
Geri Timmons nam tijdens de bijeenkomst het woord voor
NAIS-LPDOC chapter, Flanders -Belgium. Zij wees er de aanwezigen op dat het initiatief van de
Wereld Drum dag voor de vrede best mooi en lovenswaardig is, maar dat men
steeds voor ogen moet houden dat Leonard Peltier en vele anderen onrechtvaardig
in de gevangenissen zitten en dringend steun nodig hebben. Allen zijn zij het
slachtoffer van gruwelijke onrechtvaardigheden gepleegd tegen de Amerikaanse
Indianen.
Dankzij de verkoop en de gulle donaties kunnen wij alweer
zon 500 overmaken voor Leonard Peltiers juridische team.
Aan allen die hun steun betuigd hebben en de organisator van
het evenement die ons vriendelijk uitgenodigd heeft,
BERICHT VAN DE FAMILIE MEANS NA
HET OVERLIJDEN VAN RUSSELL MEANS
Oktober 22 oktober 2012
Gegroet verwanten,
Onze vader en echtgenoot is nu bij zijn voorvaderen.
Hij begon zijn reis naar de geestenwereld om 4,44u in zijn ranch in
Porcupine.
Dank u voor jullie gebeden en voortdurende steun.
Wij houden van jullie. Zoals onze vader en echtgenoot altijd zei: Moge
de Grote Geest u altijd leiden en beschermen op jouw pad en het pad van diegene
die je lief hebt.
VERKLARING VAN LEONARD PELTIER
Greetings my
relatives and friends.I wish I was there to talk with you in person and share
with you the sorrow that I feel with the passing of Russell Means, my brother,
my friend, and inspiration on many levels. Russell Means will always be an icon
whenever the American Indian Movement is spoken of and whenever people talk
about the changes that took place, the changes that are taking place now for
Indian people.
One thing
about Russell I always remembered, and I think someone else once said it, you
may have loved him, or you may have disliked him, but you couldnt ignore him.
Ill always remember when an elder said one time, I was at a ceremony and I
asked what this half shaped moon circle on the ground meant, and he said it was
a symbol of the circle of life, the never ending of the circle of life, and I
said there is only half a circle, and he said the other half was unseen, it is
the spirit world. For Indian people it never ends, we dont have a linear
existence, so I know I will see Russell again, and I take comfort in that
thought. For men like Russell Means dont come along in a lifetime very often.
He was truly an inspiration for all of us younger guys at the time. He had good
words to say, he was eloquent when he spoke them, and he spoke English as
clearly and precisely and as articulate as any one I have ever heard speak. And
he knew what he was talking about. And I know all of you out there, as well as
myself, will always remember our friend, our brother and fellow activist, and
how he stood with us to recapture the freedoms weve lost, and protect the ones
that we still have, and bring about a better future for our people, and all
people of this Mother Earth, whos nature is in peril.
I really
dont know what else to say about our brother Russell, other than to Russell
himself, Well see you again my brother Russell, in some other time and in
some other place, we will always be your friend, and we will always look
forward to seeing your face. Mitakuye Oyasin
I am writing to you regarding Mr. Leonard Peltier.
Mr.Peltier is a Native American activist, who is serving two
consecituve life sentences for the 1975 shooting deaths of two FBI agents.
His 1977 trial was anything but fair and is the subject of
controversy to this very day.
The United States Court of Appeals for the Tenth Circuit,
for example, made the following observation concerning Mr.Peltiers trial,
Much of the governments behavior at the Pine Ridge Reservation and in its
prosecution of Mr.Peltier is to be condemned. The government withheld evidence.
It intimidated witnesses. These facts are not disputed. See Peltier
v.Booker 348 F. 3d 888, 896 (10th Cir.2003).
Under Article II, Section Two of the United States
Constitution, you have the authority to commute Mr.Peltiers sentence.
I strongly urge you to exercise this power without delay.
Mr.Peltier was 31 when he entered prison ,in a few years
time he will be 70 years of age.
He does not pose a threat to anyone.
37 years in prison is enough!
The time to free Mr.Peltier is now !
I hope to hear from you concerning this matter at your
earliest possible convenience.
VI WALN : COLUMBUS DAY, NAMAAK CHIEFS EN NEP CEREMONIÃN..
VI WALN : COLUMBUS DAY, NAMAAK CHIEFS EN NEP CEREMONIËN..
Door Vi Waln
Vi Waln is Sicangu Lakota en geregistreerd lid van de
Rosebud Sioux Tribe.
In bijna het hele land werd deze week Columbus Day gevierd.
Sommige staten noemen het nu Native American Day of Indigenous Peoples Day. Hoe dan ook het is een dag die de historische landing van
die verloren Italiaan die gestrand is op de kusten van Amerika herdenkt.
Het is ook een dag van fel protest door het Indiaanse volk
in dit land.
Voor Columbus arriveerde was ons volk zelfstandig. Het land voorzag
volledig in onze behoeften. Armoede kenden we niet daar ons volk wist hoe te overleven . Wij hadden voedsel, kleding en beschutting het hele jaar door..
Het is een feit dat de meeste immigranten die het spoor van
Columbus volgden naar hier kwamen om ons te vernietigen in de naam van Manifest
Destiny. Wij werden niet geacht te overleven.
Vele van onze voorouders sneuvelden in het gevecht om hun
land. Sommige stammen gingen zelfs zo ver om hun bloedlijn te laten uitsterven.
Onze mensen die de strijd overleefden werden weggedreven naar vreemde plaatsen,
ver weg van het thuisland. Zij werden bijeengedreven op stukken land die wij nu
de Rez noemen. De Indiaanse kinderen werden met geweld thuis weggerukt en
naar verre kostscholen gebracht met de bedoeling hen te brainwashen voor
assimilatie. Later werden onze mensen weggezonden door het relocation programma,
een moderne poging om ons te doen opgaan in wat zij noemen de smeltkroes.
Maar we zijn nog steeds hier!
Vandaag toont de meest recente volkstelling aan dat Todd
County op nummer vijf staat in Zuid Dakota voor het laagste inkomen per
hoofd.(per capita).
Het per capita inkomen staat op $7.714, ons Rosebud reservaat
staat momenteel op $5.213, Shannon County$ 6.286 en Ziebach County staat op $7.463.
Het zal niemand verbazen dat de armste counties die
opgenomen zijn in het verslag van de volkstelling van 2012 in zuid Dakota allen
liggen binnen de grenzen van de Indiaanse reservaten. Rosebud (Todd
County),Cheyenne River (Zieback County), Pine Ridge (Shannon County) en Crow
Creek (Buffalo County) zijn onze thuis. Het inkomen per capita in Buffalo
County komt op $434 per maand.
Nu, maak een vergelijking met een persoon die in het reservaat woont en
die full-time in loondienst werkt en het minimum loon van $7,25 per uur
verdient.
De werkende man zal ongeveer een bruto inkomen hebben van
$15.080 per jaar wat ongeveer neerkomt op ongeveer $1.257 per maand.
Na alle federale, staat en lokale aftrekkingen is het heel
moeilijk om met de rest een gezin te onderhouden.
Vele mensen die in de Rez wonen weten wat het is om van de
ene loon uitbetaling tot de andere te moeten leven. Zij zijn de werkende armen
en ondanks dat ze werk hebben moeten ze het nog steeds doen zonder hedendaags
comfort dat de meeste Amerikanen in dit land wel hebben.
Hoe dan ook, deze zijn enkele van de redenen waarom
Indiaanse reservaten in Zuid Dakota bekend staan als de armste plaatsen in de
zogenaamde welvaartstaat die men de United States of America noemt. En wanneer het komt tot werkeloosheid, leefomstandigheden en
gebrek aan voldoende huisvesting, om er maar enkele te noemen ,zijn wij plots
onzichtbaar voor hen die niet in de Rez wonen.
Af en toe krijgen we de aandacht van de media wanneer een
willekeurige bekende mediafiguur besluit om zich eens te richten op armoede
kwesties. Dan komt er publieke verontwaardigd. Zij bellen en schrijven
en vragen wat ze kunnen doen om te helpen?
Maar dat duurt niet lang.
Toch zijn wij rijk in waarden die niet gemeten kunnen
worden. Tribale volkeren zijn de laatste 520 jaren doorgekomen met een
meerderheid van onze ceremoniële leefmanieren intact. Wij zingen nog steeds de
liederen die onze voorvaderen gezongen hebben duizenden jaren geleden. Vele
kinderen wonen de ceremoniën bij om er zorg voor te dragen dat onze gebeden nog
generaties lang zullen overleven.
Dat is de rijkdom die wij levend gehouden hebben sinds 1492.
Dit zijn de dingen die niet met geld te koop zijn.
Maar de niet- indianen zullen nooit tevreden zijn tot ze ons
àlles afgepakt hebben.
De laatste jaren hebben we een instroom van vreemdelingen
die onze ceremoniën willen eigen maken. Zij komen uit de Amerikaanse steden en
uit andere landen. Meestal dagen ze op in de zomer om zichzelf op onze Sundance
ceremonie te werpen.
De meesten worden overheerst door hun ego en worden zeer
arrogant. Zij durven ons terechtwijzen over wat wij volgens hen verkeerd doen
in onze ceremonieën. Meestal worden diegenen die zich zo gedragen tot aan de
poort gebracht en doorgestuurd met het verbod om zich nooit meer te laten zien.
Probleem opgelost!....of toch niet. Gewoonlijk beginnen de problemen nu pas goed.
Er zijn onbevoegde personen in Amerika en in Europa die
denken te weten hoe je een Sundance moet leiden. In de meeste gevallen werden
zij geweerd uit ceremonieën door onze eigen geestelijke leiders.
Velen onder hen gaan op tournee en geven zich uit als
Medicijnman,chief, Shamans e.d.
Zij prostitueren onze meest sacrale riten om hun enorm ego
te strelen.
Verder bekladden ze onze traditionele medicijn mensen die geboren
en getogen zijn op onze thuislanden.
Hoe verwerpelijk is dat? Zij stelen sacrale Lakota leringen
van onze spirituele leiders die zo goed waren om hen ,meestal uit medelijden
toe te laten om met ons te bidden.
Wanneer een Lakota ceremonie uitgevoerd wordt door een echte
Lakota die geboren en opgegroeid is in onze thuislanden, dat is echt.
Niet-Lakota en niet-Indianen worden geen
medicijnmannen,Lakota healers en Shamanenomdat ze zeggen dat ze even in een Lakota rez hebben mogen meebidden ,
dat is verwerpelijk
Stop met deze nep medicijnmannen te betalen voor imitatie
ceremoniën die helemaal geen betekenis hebben.
Je kwetst hiermee het echte Lakota volk meer dan je ook maar
kan vermoeden!