VI WALN : COLUMBUS DAY, NAMAAK CHIEFS EN NEP CEREMONIËN..
Door Vi Waln
Vi Waln is Sicangu Lakota en geregistreerd lid van de
Rosebud Sioux Tribe.
In bijna het hele land werd deze week Columbus Day gevierd.
Sommige staten noemen het nu Native American Day of Indigenous Peoples Day. Hoe dan ook het is een dag die de historische landing van
die verloren Italiaan die gestrand is op de kusten van Amerika herdenkt.
Het is ook een dag van fel protest door het Indiaanse volk
in dit land.
Voor Columbus arriveerde was ons volk zelfstandig. Het land voorzag
volledig in onze behoeften. Armoede kenden we niet daar ons volk wist hoe te overleven . Wij hadden voedsel, kleding en beschutting het hele jaar door..
Het is een feit dat de meeste immigranten die het spoor van
Columbus volgden naar hier kwamen om ons te vernietigen in de naam van Manifest
Destiny. Wij werden niet geacht te overleven.
Vele van onze voorouders sneuvelden in het gevecht om hun
land. Sommige stammen gingen zelfs zo ver om hun bloedlijn te laten uitsterven.
Onze mensen die de strijd overleefden werden weggedreven naar vreemde plaatsen,
ver weg van het thuisland. Zij werden bijeengedreven op stukken land die wij nu
de Rez noemen. De Indiaanse kinderen werden met geweld thuis weggerukt en
naar verre kostscholen gebracht met de bedoeling hen te brainwashen voor
assimilatie. Later werden onze mensen weggezonden door het relocation programma,
een moderne poging om ons te doen opgaan in wat zij noemen de smeltkroes.
Maar we zijn nog steeds hier!
Vandaag toont de meest recente volkstelling aan dat Todd
County op nummer vijf staat in Zuid Dakota voor het laagste inkomen per
hoofd.(per capita).
Het per capita inkomen staat op $7.714, ons Rosebud reservaat
staat momenteel op $5.213, Shannon County
$ 6.286 en Ziebach County staat op $7.463.
Het zal niemand verbazen dat de armste counties die
opgenomen zijn in het verslag van de volkstelling van 2012 in zuid Dakota allen
liggen binnen de grenzen van de Indiaanse reservaten. Rosebud (Todd
County),Cheyenne River (Zieback County), Pine Ridge (Shannon County) en Crow
Creek (Buffalo County) zijn onze thuis. Het inkomen per capita in Buffalo
County komt op $434 per maand.
Nu, maak een vergelijking met een persoon die in het reservaat woont en
die full-time in loondienst werkt en het minimum loon van $7,25 per uur
verdient.
De werkende man zal ongeveer een bruto inkomen hebben van
$15.080 per jaar wat ongeveer neerkomt op ongeveer $1.257 per maand.
Na alle federale, staat en lokale aftrekkingen is het heel
moeilijk om met de rest een gezin te onderhouden.
Vele mensen die in de Rez wonen weten wat het is om van de
ene loon uitbetaling tot de andere te moeten leven. Zij zijn de werkende armen
en ondanks dat ze werk hebben moeten ze het nog steeds doen zonder hedendaags
comfort dat de meeste Amerikanen in dit land wel hebben.
Hoe dan ook, deze zijn enkele van de redenen waarom
Indiaanse reservaten in Zuid Dakota bekend staan als de armste plaatsen in de
zogenaamde welvaartstaat die men de United States of America noemt. En wanneer het komt tot werkeloosheid, leefomstandigheden en
gebrek aan voldoende huisvesting, om er maar enkele te noemen ,zijn wij plots
onzichtbaar voor hen die niet in de Rez wonen.
Af en toe krijgen we de aandacht van de media wanneer een
willekeurige bekende mediafiguur besluit om zich eens te richten op armoede
kwesties. Dan komt er publieke verontwaardigd. Zij bellen en schrijven
en vragen wat ze kunnen doen om te helpen?
Maar dat duurt niet lang.
Toch zijn wij rijk in waarden die niet gemeten kunnen
worden. Tribale volkeren zijn de laatste 520 jaren doorgekomen met een
meerderheid van onze ceremoniële leefmanieren intact. Wij zingen nog steeds de
liederen die onze voorvaderen gezongen hebben duizenden jaren geleden. Vele
kinderen wonen de ceremoniën bij om er zorg voor te dragen dat onze gebeden nog
generaties lang zullen overleven.
Dat is de rijkdom die wij levend gehouden hebben sinds 1492.
Dit zijn de dingen die niet met geld te koop zijn.
Maar de niet- indianen zullen nooit tevreden zijn tot ze ons
àlles afgepakt hebben.
De laatste jaren hebben we een instroom van vreemdelingen
die onze ceremoniën willen eigen maken. Zij komen uit de Amerikaanse steden en
uit andere landen. Meestal dagen ze op in de zomer om zichzelf op onze Sundance
ceremonie te werpen.
De meesten worden overheerst door hun ego en worden zeer
arrogant. Zij durven ons terechtwijzen over wat wij volgens hen verkeerd doen
in onze ceremonieën. Meestal worden diegenen die zich zo gedragen tot aan de
poort gebracht en doorgestuurd met het verbod om zich nooit meer te laten zien.
Probleem opgelost!....of toch niet. Gewoonlijk beginnen de problemen nu pas goed.
Er zijn onbevoegde personen in Amerika en in Europa die
denken te weten hoe je een Sundance moet leiden. In de meeste gevallen werden
zij geweerd uit ceremonieën door onze eigen geestelijke leiders.
Velen onder hen gaan op tournee en geven zich uit als
Medicijnman,chief, Shamans e.d.
Zij prostitueren onze meest sacrale riten om hun enorm ego
te strelen.
Verder bekladden ze onze traditionele medicijn mensen die geboren
en getogen zijn op onze thuislanden.
Hoe verwerpelijk is dat? Zij stelen sacrale Lakota leringen
van onze spirituele leiders die zo goed waren om hen ,meestal uit medelijden
toe te laten om met ons te bidden.
Wanneer een Lakota ceremonie uitgevoerd wordt door een echte
Lakota die geboren en opgegroeid is in onze thuislanden, dat is echt.
Niet-Lakota en niet-Indianen worden geen
medicijnmannen,Lakota healers en Shamanen
omdat ze zeggen dat ze even in een Lakota rez hebben mogen meebidden ,
dat is verwerpelijk
Stop met deze nep medicijnmannen te betalen voor imitatie
ceremoniën die helemaal geen betekenis hebben.
Je kwetst hiermee het echte Lakota volk meer dan je ook maar
kan vermoeden!
gepost op Censored News
|