INDIGENOUS RESISTANCE - HUMAN RIGHTS - ECO ACTIVISM - FREEDOM FOR LEONARD PELTIER INJUSTICE ANYWHERE IS A THREAT TO JUSTICE EVERYWHERE
(Martin Luther King)
16-09-2012
HOE FRYBREAD POPULAIR WERD BIJ DE INDIANEN.
HOE FRYBREAD POPULAIR WERD BIJ DE INDIANEN.
In de Crow Agency, een groot reservaat in
zuidoost Montana werd Bernadette Smith gevraagd om iets te vertellen over de
traditionele gerechten die zij klaarmaakte.
Smith maakte een opsomming: ..er is bessen
pudding :Je maakt een papje van bloem en water dan voeg je bessen en suiker
bij. Er is ook bizon pudding dat gemaakt wordt met bloem, bizon vet en wilde
kersen, wanneer die verkrijgbaar zijn.
Veel van het Indiaanse koken hangt af van de
seizoen- ingrediënten.
Toen noemde Smith Frybread ,het meest bekende
en erkende Indiaanse voedsel. Ooit heb ik frybread met bizon en specerijen
gemaakt. We noemden het Indian taco.
Verbazend is datFrybread, net zo min als de twee puddingen niet echt
traditioneel zijn.
Bloem is niet traditioneel voor inheemse
culturen.Vele ingrediënten die geassocieerd worden met
de traditionele keukens zijn eigenlijk tamelijk recente ontwikkelingen.
Voor Columbus nieuwe wereld - producten leverde
aan de oude wereld hadden de Italianen geen tomaten saus, de Ieren hadden nog
nooit een aardappel gegeten, en de Schechuan Chinese keukens kenden geen Chili . Op dezelfde manier hadden de Indianen geen
tarwebloem, dat voedsel hebben ze gekregen van de Euro-Amerikanen.
In het Smithsonian Magazine (juli 2008) lezen we: Om
te voorkomen...dat de inheemse bevolking zou verhongerenheeft de regering hen witte bloem,
suiker en vet gegeven .
Vandaag is het Frybread een Native Amerikaans
symbool geworden van: overleven onder harde omstandigheden door iets lekker en
voedzaam te maken uit ingrediënten die ze voordien nooit gebruikt hadden.
AIM: âNO BEAR HUNTâ RESOLUTIES VOORGELEGD AAN NEVADAâS GOUVERNEUR
AIM: NO BEAR HUNT RESOLUTIES VOORGELEGD AAN
NEVADAS GOUVERNEUR
Bron: American Indian Movement (AIM) -Western and Norhern Nevada Chapters
Petities tegen de berenjacht ondertekend door
713 Native Americans werden gisteren voorgelegd aan de gouverneur van Nevada.
De petities stellen dat de Native Amerikanen
de beer als een sacraal dier beschouwen en dat zij tegen de jacht zijn voor
religieuze redenen.
De petities vragen om een permanente halt toe
te roepen aan de berenjacht .
De handtekeningen werden voornamelijk
verzameld bij de Nevada Indian PowWows tijdens de periode april-September 2012.
Samen met de petities werden resoluties
overhandigd van 11 verschillende tribale raden in Nevada,en ook een resolutie
van de Nevada Inter-tribale raad, die zich met het AIM verzetten tegen de
berenjacht.
Greetings my relatives and sup- porters, and, we are all truly rela- tives in one way or another,
First of all I want to thank all of you for remembering me on this day, as many of you probably suspect and some know, that when you are in prison you have a lot of time to reflect and think on how things are, and how they were and perhaps how they should be. Having said that, I was thinking about how on your birth- day the person who really should be celebrated is your Mother, for
she carried you for 9 months and went through the pain of giv- ing you life. So truly a persons birthday should be another Mothers Day. So if a woman has four children, she should have four Mothers days. All too often people talk about the ex- ploits of men and what they said and what they did, and all too often give no thought to the women who gave them life, the women who supported them, the women who cared for the chil- dren while they did what they did, who kept the home fires burning and families fed. There is a certain adrenaline flow that takes place when you are involved in movement activities and trying to make a difference, a satisfaction in doing the right thing and sometimes being successful in righting whats wrong. However, the really true heroes in this are the women who do day after day what needs to be done, and give their children the values they need to stand up for what is right in this world.
Again, I want to thank you, you cant imagine how much it means to a prisoner to be remembered. When a person goes to prison their immediate family, relatives and friends are atten- tive on some level but as time goes on, its almost as if you had died and you are only remembered on certain occasions. There
are a multitude of people in prison that they have forgotten about that were movement people, people who stood up for the earth, the animals, nature, water rights, human rights, civil rights, all of those things, and have been forgotten. They are only remembered by a few. I am really truly thankful and I have to be thankful to all of the movement people throughout the world who have recognized the injustice that has been perpetu- ated against Indigenous people. And I am fortunate that there are those who have found me to be evidence of that injustice because of all of the legal recognition from the courts of the im- proper proceedings that took place. My case as many of you well know probably has more recognition of improprieties than most, and I recognize that I am an ordinary man who has been cast into an extraordinary situation, and have served as legal evidence of their wrongdoing. Forgive me if I am getting too wordy and singing to the choir, but I have probably had too much time to think. I do want to encourage all of you to keep standing up for what is right to keep trying to right what is wrong, and I want you to know there are those who appreciate what you do, and oftentimes you may find yourself the only one standing up. And more often than not, whether you realized it or not, it was your Mother that directly or indirectly gave you that strength, that woman you should celebrate on your birthday. I encourage all of you to have fun, enjoy your freedom, enjoy your life and have some cake and ice cream, or pemmican, or hotdogs or dog stew for me. And remember when you stand up, wherever you are, Ill be standing with you even though its some distant place.
In closing again I want you to enjoy and know that I am thinking of you and appreciative and may the Great Spirit Bless you with all you need and enough to share with others.
Ill close for now, got some thinking to do, Ayee.
In the Spirit of Crazy Horse Doksha Leonard Peltier
Wij danken iedereen die aanwezig was en
aandachtig luisterden naar de woorden van Leonard Peltier, uitgesproken met de
warme stem van Annemarie Sauer.
Wij kunnen alweer 104 + 16 (collectebus) doorsturen
naar Fargo voor het juridisch team van Leonard Peltier. Dank daarvoor!
Wij
danken het team van Den Hopsack voor hun vriendelijkheid en gastvrijheid.
In
naam van Leonard Peltier:
A
Thousand Thanks!
Op
11 september hebben we een mail ontvangen van H.Q in Fargo. Wij
geven de vertaling hier weer:
Goede
morgen,
Leonards
gezondheid baart ons grote zorgen.
Hij
werd getest op prostaatkanker , een kant is abnormaal en heel gevoelig bij
aanraking, mogelijk is er aan infectie aanwezig maar er wordt niets gedaan om
dat te behandelen.
Zijn
suikerziekte is ook een bron van zorg. Hij
heeft nu een monitor zo kan hij het zelf wat in het oog houden.
Het
juridische team voor zijn verdediging is hard aan het werk op verschillende
vlakken.
Zij
werken aan de vraag voor Clemency, proberen hem overgeplaatst te krijgen naar
een medium security gevangenis en werken aan het bekomen van huisarrest
status wat nu voor hem het beste zou zijn.
Advocaat
Mike Kuzma probeert voortdurend de
FOIA documenten vrij te krijgen. Ondanks het feit dat hij steeds tegengewerkt
wordt door justitie gaat hij onverdroten voort.
Zelf
zijn wij nu in onderhandeling met congresleden en hebben hen gevraagd om ons te
helpen om hem dichter bij huis overgeplaatst te krijgen, maar het belangrijkste
zou het huisarrest zijn . Daardoor
zou hij thuis kunnen zijn bij zijn familie en zijn stam in Turtle Mountain,
onder toezicht weliswaar ,maar daar zouden wij hem ook de nodige medische
zorgen kunnen verlenen.
Zoals
je weet heeft hij nog steeds het probleem met zijn kaak wat eten voor hem
moeilijk maakt. Wij zijn ervan overtuigd dat dit zijn suikerziekte niet ten
goed komt.
Ondanks
dit alles is Leonard nog heel positief. Er zijn momenten wannop hij moedeloos
is maar meermaals is hij het die ons een hart onder de riem steekt en
aanmoedigt om hoopvol en strijdvaardig te blijven.
BUFFALO BILL ACTEUR OPNIEUW BEGRAVEN IN RESERVAAT,Z.D.
BUFFALO BILL ACTEUR OPNIEUW BEGRAVEN IN
RESERVAAT,Z.D.
Bron: Star-Telegram door Kristi Eaton
De overblijfselen van een jonge man die
gestorven is terwijl hij de wereld rondtrok met Buffalo Bill zijn meer dan een
eeuw verborgen gebleven in een ongemerkt graf. Het graf bevond zich op ongeveer 1.700 mijlen
verwijderd van zijn Zuid Dakota reservaat.
Maar nu keert Albert Afraid of Hawk terug naar
huis. Hij zal zondag opnieuw begraven worden in
overeenstemming met de Lakota tradities.
Bob Young ontdekte de verslagen over de dood
van de Oglala Sioux in het Connecticut ziekenhuis . Hij puzzelde de stukken in mekaar en nam
contact op met Afraid of Hawks familie.
Marlis Afraid Of Hawk (54) wiens vader Daniel
Afraid of HawkAlberts laatst
overlevende neef is zegt:
Dit had reeds lang geleden moeten gebeuren
Afraid of Hawk begon zijn reis met Buffalo
Bill s wereld beroemde groep bekend als The Congress of Rough Riders of the
World twee jaar voor hij stierf op de ouderdom van 20 jaar.
Marlis Afraid of Hawk reisde verleden maand
samen met Daniel Afraid of Hawk en andere verwanten af naar Connecticut om
getuige te zijn van de opgraving van de overblijfselen van Albert.
Bob Young, president van een museum in
Danbury, Connecticut had de exacte plaats van het graf kunnen achterhalen. Het begon als een gewoon research project.
Maar naarmate de puzzel vorderde werd ik er meer en meer door geboeid ,aldus Young.
Nicholas Bellantoni, de staats archeoloog voor
Connecticut ,bereidde de familie
zorgvuldig voor op de mogelijkheid dat de zure Connecticut grond de kist en de
overblijfselen erg zouden aangetast hebben .Mogelijk zou er niet veel meer zijn
om te her- begraven.
Bellantoni en zijn team gingen heel
voorzichtig te werk bij de opgraving. Op ongeveer 4 ½ voet gaf de metaaldetector het
signaal dat ze dichter bij de nagels van de kist kwamen. Al heel vlug kwam Alberts schedel aan de
oppervlakte Op dat moment wist ik dat er voldoende overblijfselen bewaard
waren om naar huis te voeren zei Bellantoni.
Voor de familie Afraid of Hawk ,die reeds
tientallen jaren op zoek waren betekende dit het einde van hun zoektocht. In de jaren 1970 zijn ze naar Washington DC
gereisd om meer te vernemen over Afraid of Hawks dood. Zij kwamen terug met
een foto maar geen informatie.
Het opgravingteam in Connecticut vond ook nog
haren, koperen kralen van een oorring, een koperen ring en zes handvaten van
Alberts kist.
Nu zijn de overblijfselen naar Zuid Dakota
gebracht waar een wake en begrafenis zal plaatshebben zodat Albert uiteindelijk
de geestenwereld zal kunnen betreden.
WIE WAS ALBERT AFRAID OF HAWK?
Hij werd geboren als derde van de zeven
kinderen van Emil Afraid of Hawken White Mountain, zijn vrouw . Zijn broer Richard was een der overlevenden
van het bloedbad bij Wounded Knee in 1890.
In 1898 voegde Albert zich,samen met een
jeugdvriend van de Oglala Sioux stam bij Buffalo Bills Wild West show. Geld dat hij verdiende met de shows werd
plichtsgetrouw opgezonden naar zijn familie in het reservaat.
Lynn Houze, ass.curator van het Buffalo Bill
Historical Center in Cody, Wyo. Zegt:
Wiliam F.Cody alias Buffalo Bill nam op het
eind van 1880 en begin 1900 geregeld een 5O-tal Natives, meestal Lakota ,in
dienst voor zijn shows."
De shows bestonden uit 15 tot 24 acts , met
scherpschutters, races en voorstellingen van "cowboys tegen de Indianen." Die shows katapulteerde het beeld van de
stoere cowboy de wereld rond. Cody was er vast van overtuigd dat hij de
Native American cultuur hielp bewaren ondanks de stereotype voorstellingen.
Cody moedigde Native American acteurs aan om
hun taal, rituelen en geloof in ere te houden maar tegelijkertijd stelde hij
hen voor als de wilden die de brave kolonisten aanvielen om te doden.
In die tijd met het reservaat systeem was de
overheid volop bezig kinderen weg te nemen uit de reservaten om ze in kostscholen te steken ver weg van hun familie en cultuur. Cody zag zijn shows als een manier om de
indiaanse cultuur te helpen bewaren,aldus Houze
Maar het leven in het circus verliep niet
rustig. Dagelijks bezochten ze andere steden , het kamp werd opgezet en een
show werd gegeven na de middag ,een andere nog diezelfde avond; inpakken en op
naar de volgende stad.
Acteurs die stierven terwijl ze rondtrokken
met de show werden gewoonlijk begraven in de stad waar ze stierven.
Op het eind van 1990 werden de overblijfselen
van Chief Long Wolf, eveneens Lakota ,teruggegeven nadat een Britse dame gelezen
had over zijn dood .
Long Wolf was 52 jaar oud toen hij in 1892
stierf aan longontstekingtijdens
de tour in London.
Hij werd samen met een 17 maand oud Lakota
meisje, genaamd Star begraven in dezelfde kist. Het meisje was gestorven na een
val van een paard tijdens een show.
Marlis Afraid of Hawk is tevreden: Eindelijk
is er een einde gekomen aan zijn lange weg naar huis.
GRASROOTS FILM ONDERZOEKT ZELFMOORD,HERSTEL ONDER ALASKAS
NATIVES
Bron: Bristol Bay Times
Een groep Alaskans en een filmmaker uit New York hebben het
op zich genomen om een van Alaskas sociale problemen -zelfmoord -aan te
pakken. En zodoende hebben ze nationale steun kunnen verwerven.
De documentaire We Breathe Again richt zich zowel op de
wonden als op het herstel die zichtbaar worden in Alaska's native gemeenschappen.
Het kleine filmteam heeft onlangs een toelage gekregen van
een Native American Public Television. De toelage zal genoeg zijn om ongeveer 30 percent van het
filmbudget te dekken. Een budget dat meest door donaties verkregen werd en
waarvoor ze nog steeds steun zoeken . De onlangs afgesloten Kickstarter.com fondsenverwerving
heeft bijna $20.000 bijeengekregen van 293 donors.
Het filmproject is begonnen bij de filmmaker uit New York
Marsh Chamberlain en zijn Inupiaq neef, Nathan Nagaruk.
Chamberlain was zeer onder de indruk over hoe groot de impact
van zelfmoord had op het leven van zijn neef en de gemeenschap.Dat gaf hem de inspiratie om een film te maken over dit
thema.
Executive Producer Evan Peter is Gwichin en voormalig chief
van de Neetsaii Gwichin. Hij vertegenwoordigde native belangen bij de Verenigde
Naties en het Arctic Council Forum.
Evan Peter zegt: Het onderzoek naar de
tragedie van zelfmoord opent een deur voor het herstelproces
PINE RIDGE : OGLALA ELDERS BEZETTEN OVERHEIDSGEBOUW âUPDATE
PINE RIDGE : OGLALA ELDERS BEZETTEN OVERHEIDSGEBOUW UPDATE
Dinsdag ll. werd met de ouderlingen overeengekomen dat zij om
middernacht 12 u. de bezetting zouden beëindigen. Zij kregen de belofte dat ze de volgende morgen terug konden
komen om de onderhandelingen voort te zetten.
Dit was een leugen!
Toen de Elders de volgende morgen terugkwamen konden zij het
CAP gebouw niet meer betreden. Zij riepen de acties in van de Strong Heart Warrior Society in
om hun bezetting te kunnen voortzetten .
Duane Martin Sr., leider van de Strong Heart Warriors zei: Zoals alle door de Elders geleide protesten is dit protest
vreedzaam en respectvol. Hij zegt verder dat de Strong Heart Warriors enkel aanwezig
zijn om toe te zien op de veiligheid van de ouderlingen.
Oglala District Elders volgen ook wettelijke wegen om
bepaalde district beambten uit hun ambt te ontzetten en nieuwe verkiezingen af
te dwingen.
Hun intentie is om op wettelijke manier een nieuwe District -overheid
te vormen dat de veiligheid, groei, welzijn en hun recht op vrijheid verzekerd.
De Oglala Sioux Tribe(OST) tribale overheid probeert nu de
bewijzen van misbruik te verdoezelen door te beweren dat de Tribale raadgeen rekening moet houden met de
grondwettelijke gemeente- verordeningen.
Deze bewering druist rechtstreeks in tegen de Oglala Sioux
grondwet en komt neer op eenmachtsgreep door de Oglala Sioux Tribale raad over de lokale democratische
vertegenwoordiging in de negen districten van Pine Ridge.
Spoedvergadering van ouderlingen uit Oglalaen andere districten brengen nog andere
onwettige toestanden aan het licht.
Net zoals met de Elder Occupation van maart 2011 probeert de
Oglala Sioux Tribe de corruptie en het misbruik onder de mat te vegen om iedere
poging tot onderzoek te stoppen.
Meeste grassroots Lakotageloven dat de corruptie nog grote hoogten aanneemt dan
gedacht.
Bewijzen van misbruik zijn zo overheersend; een
onafhankelijk team heeft de bewijzen van deze wijd verspreide corruptie en
misbruik van grassroots ouderlingen gedocumenteerd .
Steve Melendez ,voorzitter van hetAmerican Indian Genocide
Museum zegt: Buffalo Soldatendie
deelnamen aan het bloedbad bij Wounded Knee verheerlijken is zoveel als
etnische zuivering en volkerenmoord verheerlijken
Mijn naam is Steve Melendez en ik ben de voorzitter van het
American Indian Genocide Museum in Houston, Texas. Wij protesteren tegen het Buffalo Soldiers Museum, dat ook
in Houston gevestigd is.
Wij willen de verheerlijking van etnische zuivering en
volkerenmoord tegenhouden.
De Buffalo soldaten vinden het geweldig om zich in Cavalerie
kostuums te hijsen en trots rond te paraderen alsof, ons volk opjagen om hen in
de reservaten te dwingen zoals toen ,een vaderlandslievende daad was.
Dr.Quintard Taylor (die zwart is) van de Universiteit van
Washington heeft de hele situatie in perspectief gezet toen hij zei: Hier heb
je zwarte mannen die rode mannen doden voor de witte man.
Is men vergeten dat de Buffalo soldaten nog maar pas
geëmancipeerd waren uit 200 jaar slavernij?
Ons museum heeft ook bewijs gevonden dat de naam 'Buffalo' Soldiers bedacht werd door een blanke man. Voormalig Texas Ranger, Ed Carnal heeft het volgende
geschreven: Er zijn in Fort Richardson US negro troepen die wij Texanen
Buffalo Soldiers noemen gestationeerd. Ed Carnal stierf in 1921 toen hij 72 was.
Dankzij Ed Carnal kunnen wij nu afrekenen met de bizarre
mythe dat onze voorvaderen diegenen die hen opjaagden vereerd zouden hebben met
de naam Buffalo Soldiers.
Misschien zal het ooit zover komen dat het American Indian
Genocide Museum op de Mall in Washington DC op gelijke voet zal staan met het
Jewish Holocaust Museum.
ABORIGINALS IN CANADA STAPPEN VOOR RECHTVAARDIGHEID
ABORIGINALS IN CANADA STAPPEN VOOR RECHTVAARDIGHEID
Bron: The First Perspective The Drum
De campagne begon in april ll. met de mars van aboriginal
studenten.
Zij stapten de 3.500 km van Vancouver tot Ottawa om mensen
bewust te maken van het probleem over de onwil van de Canadese regering om
kritieke aboriginal problemen aan te pakken.
De demonstranten eisten de herziening van de Indian Act van
1876 waarvan zij zeggen dat die geleid heeft tot repressieve omstandigheden voor
de aboriginal Canadezen.
De Indian Act is slechts een deel van de huidige problemen
waar de aboriginal gemeenschap mee te maken heeft.
Volgens het jaarlijks verslag van First Nations Child and
Famliy Caring Society lijden First Nation families onder zware armoede,
armzalige huisvesting en misbruik van de voorzieningen.
Daarom hebben aboriginal leiders voortdurend aangedrongen
bij de federale overheid om stappen te ondernemen in deze kritische kwesties. Eerste minister
Harper heeft de leiders ontmoet in januari ll.
Activisten zeggen dat de regering er niet in geslaagd is om
hun woorden in daden om te zetten.
Aboriginals MPs hebben een nieuw wetsvoorstel gelanceerd om
de huidige wet aan te passen en eventueel te vervangen. Het Canadese parlement moet de voorgestelde wet echter nog
bespreken.
Chase Iron Eyes: Wij
verzamelen nog steeds fondsen om het totaal bedrag bijeen te krijgen. Hoeveel
we ook bijeenkrijgen, de Sioux stammen zullen niet gedwongen zijn om te gaan
lenen voor de totale prijs. De overeenkomst voor het land loopt nog tot 30
november 2012.
Persbericht
Tijdens een persconferentie die gehouden werd op zaterdag
ll.in Eagle Butte,Zuid Dakota hebben de Sioux Naties aangekondigd dat de
stammen de 2.000 acres van het sacrale land in de Black Hills zullen aankopen. Na
enkele weken van intensieve fondsenwerving hebben de negen stammen genoeg geld
bijeengehaald om een overeenkomst te kunnen sluiten met Leonard en Margaret
Reynolds, de eigenaars van PeSla.
Over de details van de overeenkomst wordt echter nog steeds
onderhandeld.
De oproep voor fondsen werd door de advocaat Chase Iron Eyes
gelanceerd.Bij de onderhandelingen was de Cheyenne River Tribal raadsvrouw
Robin Lebeau nauw betrokken. Beide leiders namen zaterdag het woord.
De actie werd georganiseerd door Last Real Indians en de
Lakota Peoples Law Project, twee organisatie die in Zuid Dakota actief zijn
rond de teruggave van de Black Hills aan de Sioux.
Het Wellnitz vuur in Nebraska en op het Pine Ridge
reservaat in Zuid Dakota is nog maar voor 27% onder controle. Maar brandweerlieden zeggen dat ,nu de wind afgenomen is en
de temperaturen gedaald zijn dat het bestrijden van het vuur vlotter zal
verlopen.
Het vuur heeft
meer dan 77.000 acres,48.000 in Nebraska en 28.000 in Zuid Dakota.
De Douthit en de West Ash vuren die tegelijkertijd branden
ten zuiden van Chadron, Nebraske zijn nu voor 75% onder controle.
Alle vorige evacuatie bevelen werden verleden nacht
opgeheven. Het West Ash vuur heeft meer dan 50.000 acres verbrand. Het Douthit vuur verbrandde bijna 30.000 acres.
OGLALA LAKOTA ELDERS BEZETTEN GEBOUW IN PINE RIDGE âZUID DAKOTA.
OGLALA LAKOTA ELDERS BEZETTEN GEBOUW IN PINE
RIDGE ZUID DAKOTA.
TRADITIONELE OGLALA ELDERS EISEN
VERANTWOORDING!
Door Michael Wolf Heart -Zondag 2 september 2012
Eens te meer hebben de traditionele Elders van
Pine Ridge zich verplicht gevoeld om een overheid-gebouw te bezetten om
rekenschap te eisen over de steeds verdergaande corruptie van de tribale raad.
Met de technische steun en Security van de
Strong Heart Warriors Society hebben de Elders nog meer bewijzen gevonden dat
de tribale raad ,samen met hogergeplaatste beambten van de BIA(Bureau voor
Indiaanse Zaken) de fondsen die bedoeld waren voor zowel voedsel programmas
voor de ouderlingen als jongeren programmas hebben misbruikt.
Onze bron ter plaatse meldt dat de politie het
gebied omsingeld heeft en dreigt paramilitaire macht te gebruiken om de Elders
te verwijderen uit het gebouw. Zowel deze Elders als de mensen die hen helpen
buiten het gebouw zijn ongewapend.
De Elders vragen hulp.
Verspreid het woord.
Oproep van binnenuit:
Wij hebben nood aan audio en video apparatuur
om verder misbruik van onze ouderen en politiegeweld vast te leggen.
Onze Elders hebben gekozen om de bezetting vol
te houden tot de eisen worden ingewilligd.
Wanneer dit niet gebeurd of wanneer de Elders door de politie met geweld zullen verwijderd worden ,zullen er meer acties volgen."
Indien u ons kan helpen met audio en video apparatuur
contacteer dan Michael Wolf Heart wolfheartlodge@live.com
of: Duane Martin -Strong Heart Warriors Society NAIS STEUNT DE STRIJD VAN DE OGLALA LAKOTA ELDERS ! Updates volgen!
De brand die bijna de hele week gewoed heeft
door Noord Nebraska is vrijdag ll overgeslagen naar Zuid Dakota. De evacuatie die vrijdag werd afgekondigd is
nu opgeheven maar dat betekend niet dat het gevaar geweken is.
Elmer Yellow Hare , alleenstaande vader van
zeven kinderen weigerde zijn huis te verlaten.
Ik heb zes dochters en een zoon, zei hij
je begrijpt dat het niet zo eenvoudig is om het huis achter te laten. Gelukkig bleef zijn huis van de vlammen
gespaard.
Wayne Weston,Oglala Sioux Tribe emergency
manager zei: Als we de hulp die men ons gegeven heeft niet hadden gekregen dat
zou het nog meer uit de hand gelopen zijn.
Weston doelde op de hulp van lokale, federale
en staat - brandweer.
Men probeert nu uit alle macht de brand langs
de zuidkant van Highway 18 te houden.
DE COUNCIL OF FIRES VAN DE OCETI SAKOWIN
(GREAT SIOUX NATION) VERENIGD OP EEN NOG NOOIT GEZIENE MANIER OM PESLA, HUN
SACRALE SITE TERUG TE VORDEREN !
De Rosebud Sioux Tribe heeft aangekondigd dat
de inleidende onderhandelingen om PeSla terug te verwerven begonnen zijn. De Tribes vragen iedereen om geduld te hebben
terwijl zij verder werken aan de inter-bestuurlijke procedures voor succesvolle
onderhandelingen.
De Oceti Sakowin is uitermate dankbaar voor de
geweldige steun die betoond werd voor PeSla; de groepen verenigden zich om de
wereld te tonen dat het essentieel is voor mensen om de levende Moeder Aarde en
sacrale sites te eerbiedigen.
Dit is de eerste keer in de moderne
geschiedenis dat Oceti Sakowin samen gewerkt hebben om Wamaka Ognaka y Cante(The Heart of Everything That is) in de Sacrale Black Hills terug te kopen.
De Black Hills zijn nog steeds van de Grote
Sioux Natie krachtens het verdrag van 1868 -Treaty of Fort Laramy.
De Oceti Sakowin zullen in samenwerking met
Lastrealindians,inc. verdergaan met fondsen te verzamelen in afwachting van de uiteindelijke
aankoop van het land.
Pilaunyanpi Wooholaya Yuha (Wij danken u respectvol)
Rosebud Sioux Tribe Oglala Lakota Nation
Cheyenne River Sioux Tribe Standing Rock Sioux Tribe -Yankton Sioux Tribe-
Shakopee Mdewakantonwan Dakota Community- De Oceti Sakowin (Seven Council
Fires, speakers of Lakota, Dakota en Nakota dialects.
Op 24 augustus waren we aanwezig op het
evenement met de Leonard Peltier -stand.
Zoals te verwachten was werd het voor NAIS
moeilijk werken.
Het valt niet mee om degelijke informatie te
verschaffen onder de schetterende trompetten van een,overigens goede Cubaanse
muziekgroep.
Het publiek kwam voor de muziek, eten en
drinken en dat was nou net wat wij niet te bieden hadden.
Opvallend was ook dat de kennis over de
Amerikaanse Indianen in het algemeen en over de strijd die de indianen nog
dagelijks moeten leveren op zowat alle vlakken in deze buurt nihil is.
Toch wel gek wanneer je bedenkt dat in deze
wijk bijna 40 jaar het Studiecentrum Amerikaanse Indianen gevestigd geweest is,
en dat NAIS hier al 10 jaar gevestigd en actief is.
Een enorme plensbui en ondergelopen
stroomkabels legden de boel even plat maar daarna werd er vlug terug
feestgevierd.
De opbrengst van die avond : 15 euro voor
Leonard Peltier (verkoop kleine Dreamcatcher).
Standgeld :5
2 mensen die echt belangstelling toonden.
2 mensen die NAIS uitgenodigd hebben om met de
stand naar hun evenement te komen eind september.
Volgende keer beter!
GEEN GAZETTE
VAN 26 TOT 31 AUGUSTUS 2012
Wij gaan een
weekje uitwaaien en rusten op het eiland Walcheren .
De openbare verkoop van het land dat Reynolds
Prairie genoemd werd en PeSla door de Oceti Sakowin (Great Sioux nation) is
door de eigenaars afgelast.
Zij geven geen commentaar op de vraag waarom
de verkoop niet doorgaat.
Dit is een vreemde situatie.
De Grote Sioux Natie gaat op zoek naar de
reden maar gaat ondertussen door met fondsenwerving om PeSla voor eeuwig te
beschermen als sacrale site!