INDIGENOUS RESISTANCE - HUMAN RIGHTS - ECO ACTIVISM - FREEDOM FOR LEONARD PELTIER INJUSTICE ANYWHERE IS A THREAT TO JUSTICE EVERYWHERE
(Martin Luther King)
09-09-2012
WE BREATHE AGAIN - documentaire
WE BREATHE AGAIN - documentaire
GRASROOTS FILM ONDERZOEKT ZELFMOORD,HERSTEL ONDER ALASKAS
NATIVES
Bron: Bristol Bay Times
Een groep Alaskans en een filmmaker uit New York hebben het
op zich genomen om een van Alaskas sociale problemen -zelfmoord -aan te
pakken. En zodoende hebben ze nationale steun kunnen verwerven.
De documentaire We Breathe Again richt zich zowel op de
wonden als op het herstel die zichtbaar worden in Alaska's native gemeenschappen.
Het kleine filmteam heeft onlangs een toelage gekregen van
een Native American Public Television. De toelage zal genoeg zijn om ongeveer 30 percent van het
filmbudget te dekken. Een budget dat meest door donaties verkregen werd en
waarvoor ze nog steeds steun zoeken . De onlangs afgesloten Kickstarter.com fondsenverwerving
heeft bijna $20.000 bijeengekregen van 293 donors.
Het filmproject is begonnen bij de filmmaker uit New York
Marsh Chamberlain en zijn Inupiaq neef, Nathan Nagaruk.
Chamberlain was zeer onder de indruk over hoe groot de impact
van zelfmoord had op het leven van zijn neef en de gemeenschap.Dat gaf hem de inspiratie om een film te maken over dit
thema.
Executive Producer Evan Peter is Gwichin en voormalig chief
van de Neetsaii Gwichin. Hij vertegenwoordigde native belangen bij de Verenigde
Naties en het Arctic Council Forum.
Evan Peter zegt: Het onderzoek naar de
tragedie van zelfmoord opent een deur voor het herstelproces
PINE RIDGE : OGLALA ELDERS BEZETTEN OVERHEIDSGEBOUW âUPDATE
PINE RIDGE : OGLALA ELDERS BEZETTEN OVERHEIDSGEBOUW UPDATE
Dinsdag ll. werd met de ouderlingen overeengekomen dat zij om
middernacht 12 u. de bezetting zouden beëindigen. Zij kregen de belofte dat ze de volgende morgen terug konden
komen om de onderhandelingen voort te zetten.
Dit was een leugen!
Toen de Elders de volgende morgen terugkwamen konden zij het
CAP gebouw niet meer betreden. Zij riepen de acties in van de Strong Heart Warrior Society in
om hun bezetting te kunnen voortzetten .
Duane Martin Sr., leider van de Strong Heart Warriors zei: Zoals alle door de Elders geleide protesten is dit protest
vreedzaam en respectvol. Hij zegt verder dat de Strong Heart Warriors enkel aanwezig
zijn om toe te zien op de veiligheid van de ouderlingen.
Oglala District Elders volgen ook wettelijke wegen om
bepaalde district beambten uit hun ambt te ontzetten en nieuwe verkiezingen af
te dwingen.
Hun intentie is om op wettelijke manier een nieuwe District -overheid
te vormen dat de veiligheid, groei, welzijn en hun recht op vrijheid verzekerd.
De Oglala Sioux Tribe(OST) tribale overheid probeert nu de
bewijzen van misbruik te verdoezelen door te beweren dat de Tribale raadgeen rekening moet houden met de
grondwettelijke gemeente- verordeningen.
Deze bewering druist rechtstreeks in tegen de Oglala Sioux
grondwet en komt neer op eenmachtsgreep door de Oglala Sioux Tribale raad over de lokale democratische
vertegenwoordiging in de negen districten van Pine Ridge.
Spoedvergadering van ouderlingen uit Oglalaen andere districten brengen nog andere
onwettige toestanden aan het licht.
Net zoals met de Elder Occupation van maart 2011 probeert de
Oglala Sioux Tribe de corruptie en het misbruik onder de mat te vegen om iedere
poging tot onderzoek te stoppen.
Meeste grassroots Lakotageloven dat de corruptie nog grote hoogten aanneemt dan
gedacht.
Bewijzen van misbruik zijn zo overheersend; een
onafhankelijk team heeft de bewijzen van deze wijd verspreide corruptie en
misbruik van grassroots ouderlingen gedocumenteerd .
Steve Melendez ,voorzitter van hetAmerican Indian Genocide
Museum zegt: Buffalo Soldatendie
deelnamen aan het bloedbad bij Wounded Knee verheerlijken is zoveel als
etnische zuivering en volkerenmoord verheerlijken
Mijn naam is Steve Melendez en ik ben de voorzitter van het
American Indian Genocide Museum in Houston, Texas. Wij protesteren tegen het Buffalo Soldiers Museum, dat ook
in Houston gevestigd is.
Wij willen de verheerlijking van etnische zuivering en
volkerenmoord tegenhouden.
De Buffalo soldaten vinden het geweldig om zich in Cavalerie
kostuums te hijsen en trots rond te paraderen alsof, ons volk opjagen om hen in
de reservaten te dwingen zoals toen ,een vaderlandslievende daad was.
Dr.Quintard Taylor (die zwart is) van de Universiteit van
Washington heeft de hele situatie in perspectief gezet toen hij zei: Hier heb
je zwarte mannen die rode mannen doden voor de witte man.
Is men vergeten dat de Buffalo soldaten nog maar pas
geëmancipeerd waren uit 200 jaar slavernij?
Ons museum heeft ook bewijs gevonden dat de naam 'Buffalo' Soldiers bedacht werd door een blanke man. Voormalig Texas Ranger, Ed Carnal heeft het volgende
geschreven: Er zijn in Fort Richardson US negro troepen die wij Texanen
Buffalo Soldiers noemen gestationeerd. Ed Carnal stierf in 1921 toen hij 72 was.
Dankzij Ed Carnal kunnen wij nu afrekenen met de bizarre
mythe dat onze voorvaderen diegenen die hen opjaagden vereerd zouden hebben met
de naam Buffalo Soldiers.
Misschien zal het ooit zover komen dat het American Indian
Genocide Museum op de Mall in Washington DC op gelijke voet zal staan met het
Jewish Holocaust Museum.
ABORIGINALS IN CANADA STAPPEN VOOR RECHTVAARDIGHEID
ABORIGINALS IN CANADA STAPPEN VOOR RECHTVAARDIGHEID
Bron: The First Perspective The Drum
De campagne begon in april ll. met de mars van aboriginal
studenten.
Zij stapten de 3.500 km van Vancouver tot Ottawa om mensen
bewust te maken van het probleem over de onwil van de Canadese regering om
kritieke aboriginal problemen aan te pakken.
De demonstranten eisten de herziening van de Indian Act van
1876 waarvan zij zeggen dat die geleid heeft tot repressieve omstandigheden voor
de aboriginal Canadezen.
De Indian Act is slechts een deel van de huidige problemen
waar de aboriginal gemeenschap mee te maken heeft.
Volgens het jaarlijks verslag van First Nations Child and
Famliy Caring Society lijden First Nation families onder zware armoede,
armzalige huisvesting en misbruik van de voorzieningen.
Daarom hebben aboriginal leiders voortdurend aangedrongen
bij de federale overheid om stappen te ondernemen in deze kritische kwesties. Eerste minister
Harper heeft de leiders ontmoet in januari ll.
Activisten zeggen dat de regering er niet in geslaagd is om
hun woorden in daden om te zetten.
Aboriginals MPs hebben een nieuw wetsvoorstel gelanceerd om
de huidige wet aan te passen en eventueel te vervangen. Het Canadese parlement moet de voorgestelde wet echter nog
bespreken.
Chase Iron Eyes: Wij
verzamelen nog steeds fondsen om het totaal bedrag bijeen te krijgen. Hoeveel
we ook bijeenkrijgen, de Sioux stammen zullen niet gedwongen zijn om te gaan
lenen voor de totale prijs. De overeenkomst voor het land loopt nog tot 30
november 2012.
Persbericht
Tijdens een persconferentie die gehouden werd op zaterdag
ll.in Eagle Butte,Zuid Dakota hebben de Sioux Naties aangekondigd dat de
stammen de 2.000 acres van het sacrale land in de Black Hills zullen aankopen. Na
enkele weken van intensieve fondsenwerving hebben de negen stammen genoeg geld
bijeengehaald om een overeenkomst te kunnen sluiten met Leonard en Margaret
Reynolds, de eigenaars van PeSla.
Over de details van de overeenkomst wordt echter nog steeds
onderhandeld.
De oproep voor fondsen werd door de advocaat Chase Iron Eyes
gelanceerd.Bij de onderhandelingen was de Cheyenne River Tribal raadsvrouw
Robin Lebeau nauw betrokken. Beide leiders namen zaterdag het woord.
De actie werd georganiseerd door Last Real Indians en de
Lakota Peoples Law Project, twee organisatie die in Zuid Dakota actief zijn
rond de teruggave van de Black Hills aan de Sioux.
Het Wellnitz vuur in Nebraska en op het Pine Ridge
reservaat in Zuid Dakota is nog maar voor 27% onder controle. Maar brandweerlieden zeggen dat ,nu de wind afgenomen is en
de temperaturen gedaald zijn dat het bestrijden van het vuur vlotter zal
verlopen.
Het vuur heeft
meer dan 77.000 acres,48.000 in Nebraska en 28.000 in Zuid Dakota.
De Douthit en de West Ash vuren die tegelijkertijd branden
ten zuiden van Chadron, Nebraske zijn nu voor 75% onder controle.
Alle vorige evacuatie bevelen werden verleden nacht
opgeheven. Het West Ash vuur heeft meer dan 50.000 acres verbrand. Het Douthit vuur verbrandde bijna 30.000 acres.
OGLALA LAKOTA ELDERS BEZETTEN GEBOUW IN PINE RIDGE âZUID DAKOTA.
OGLALA LAKOTA ELDERS BEZETTEN GEBOUW IN PINE
RIDGE ZUID DAKOTA.
TRADITIONELE OGLALA ELDERS EISEN
VERANTWOORDING!
Door Michael Wolf Heart -Zondag 2 september 2012
Eens te meer hebben de traditionele Elders van
Pine Ridge zich verplicht gevoeld om een overheid-gebouw te bezetten om
rekenschap te eisen over de steeds verdergaande corruptie van de tribale raad.
Met de technische steun en Security van de
Strong Heart Warriors Society hebben de Elders nog meer bewijzen gevonden dat
de tribale raad ,samen met hogergeplaatste beambten van de BIA(Bureau voor
Indiaanse Zaken) de fondsen die bedoeld waren voor zowel voedsel programmas
voor de ouderlingen als jongeren programmas hebben misbruikt.
Onze bron ter plaatse meldt dat de politie het
gebied omsingeld heeft en dreigt paramilitaire macht te gebruiken om de Elders
te verwijderen uit het gebouw. Zowel deze Elders als de mensen die hen helpen
buiten het gebouw zijn ongewapend.
De Elders vragen hulp.
Verspreid het woord.
Oproep van binnenuit:
Wij hebben nood aan audio en video apparatuur
om verder misbruik van onze ouderen en politiegeweld vast te leggen.
Onze Elders hebben gekozen om de bezetting vol
te houden tot de eisen worden ingewilligd.
Wanneer dit niet gebeurd of wanneer de Elders door de politie met geweld zullen verwijderd worden ,zullen er meer acties volgen."
Indien u ons kan helpen met audio en video apparatuur
contacteer dan Michael Wolf Heart wolfheartlodge@live.com
of: Duane Martin -Strong Heart Warriors Society NAIS STEUNT DE STRIJD VAN DE OGLALA LAKOTA ELDERS ! Updates volgen!
De brand die bijna de hele week gewoed heeft
door Noord Nebraska is vrijdag ll overgeslagen naar Zuid Dakota. De evacuatie die vrijdag werd afgekondigd is
nu opgeheven maar dat betekend niet dat het gevaar geweken is.
Elmer Yellow Hare , alleenstaande vader van
zeven kinderen weigerde zijn huis te verlaten.
Ik heb zes dochters en een zoon, zei hij
je begrijpt dat het niet zo eenvoudig is om het huis achter te laten. Gelukkig bleef zijn huis van de vlammen
gespaard.
Wayne Weston,Oglala Sioux Tribe emergency
manager zei: Als we de hulp die men ons gegeven heeft niet hadden gekregen dat
zou het nog meer uit de hand gelopen zijn.
Weston doelde op de hulp van lokale, federale
en staat - brandweer.
Men probeert nu uit alle macht de brand langs
de zuidkant van Highway 18 te houden.
DE COUNCIL OF FIRES VAN DE OCETI SAKOWIN
(GREAT SIOUX NATION) VERENIGD OP EEN NOG NOOIT GEZIENE MANIER OM PESLA, HUN
SACRALE SITE TERUG TE VORDEREN !
De Rosebud Sioux Tribe heeft aangekondigd dat
de inleidende onderhandelingen om PeSla terug te verwerven begonnen zijn. De Tribes vragen iedereen om geduld te hebben
terwijl zij verder werken aan de inter-bestuurlijke procedures voor succesvolle
onderhandelingen.
De Oceti Sakowin is uitermate dankbaar voor de
geweldige steun die betoond werd voor PeSla; de groepen verenigden zich om de
wereld te tonen dat het essentieel is voor mensen om de levende Moeder Aarde en
sacrale sites te eerbiedigen.
Dit is de eerste keer in de moderne
geschiedenis dat Oceti Sakowin samen gewerkt hebben om Wamaka Ognaka y Cante(The Heart of Everything That is) in de Sacrale Black Hills terug te kopen.
De Black Hills zijn nog steeds van de Grote
Sioux Natie krachtens het verdrag van 1868 -Treaty of Fort Laramy.
De Oceti Sakowin zullen in samenwerking met
Lastrealindians,inc. verdergaan met fondsen te verzamelen in afwachting van de uiteindelijke
aankoop van het land.
Pilaunyanpi Wooholaya Yuha (Wij danken u respectvol)
Rosebud Sioux Tribe Oglala Lakota Nation
Cheyenne River Sioux Tribe Standing Rock Sioux Tribe -Yankton Sioux Tribe-
Shakopee Mdewakantonwan Dakota Community- De Oceti Sakowin (Seven Council
Fires, speakers of Lakota, Dakota en Nakota dialects.
Op 24 augustus waren we aanwezig op het
evenement met de Leonard Peltier -stand.
Zoals te verwachten was werd het voor NAIS
moeilijk werken.
Het valt niet mee om degelijke informatie te
verschaffen onder de schetterende trompetten van een,overigens goede Cubaanse
muziekgroep.
Het publiek kwam voor de muziek, eten en
drinken en dat was nou net wat wij niet te bieden hadden.
Opvallend was ook dat de kennis over de
Amerikaanse Indianen in het algemeen en over de strijd die de indianen nog
dagelijks moeten leveren op zowat alle vlakken in deze buurt nihil is.
Toch wel gek wanneer je bedenkt dat in deze
wijk bijna 40 jaar het Studiecentrum Amerikaanse Indianen gevestigd geweest is,
en dat NAIS hier al 10 jaar gevestigd en actief is.
Een enorme plensbui en ondergelopen
stroomkabels legden de boel even plat maar daarna werd er vlug terug
feestgevierd.
De opbrengst van die avond : 15 euro voor
Leonard Peltier (verkoop kleine Dreamcatcher).
Standgeld :5
2 mensen die echt belangstelling toonden.
2 mensen die NAIS uitgenodigd hebben om met de
stand naar hun evenement te komen eind september.
Volgende keer beter!
GEEN GAZETTE
VAN 26 TOT 31 AUGUSTUS 2012
Wij gaan een
weekje uitwaaien en rusten op het eiland Walcheren .
De openbare verkoop van het land dat Reynolds
Prairie genoemd werd en PeSla door de Oceti Sakowin (Great Sioux nation) is
door de eigenaars afgelast.
Zij geven geen commentaar op de vraag waarom
de verkoop niet doorgaat.
Dit is een vreemde situatie.
De Grote Sioux Natie gaat op zoek naar de
reden maar gaat ondertussen door met fondsenwerving om PeSla voor eeuwig te
beschermen als sacrale site!
Het boorseizoen loopt ten einde maar Shell wil
nog beginnen dit jaar.Vanwege technische problemen was Shell niet tijdig klaar voor het zomerseizoen,maar wil er alsnog aan beginnen.
Laat de Obama administratie weten dat je de
Arctic oceaan wil beschermen en dat de boringen moeten stoppen.
Het Fight for Pesla Campaign Team heeft
besloten om de deadline voor de fondsenwervinguit te breiden zodat er meer tijd is om het doel van $1
million te bereiken.
Dit was in samenspraak met de leiders van de
Grote Sioux Naties (Lakota/Dakota/Nakota).
Dit valt samen met de aankondiging door de
Sicangu Nation , de Rosebud Nation over hun perceel van $1,3 million voor de
redding van PeSla.
Deze uitbreiding van de deadline komt ook
nadat Professor James Anya, de speciale waarnemer van de VN voor de rechten van
inheemse volken er bij de regering op aandringt om aandacht te schenken aan
de bezorgdheid van het Lakota/Dakota /Nakota volk.
Wij zijn hoopvol door deze nieuwe
ontwikkelingen!
Uw brieven,petities en e-mails hebben
geholpen! Doe zo voort!
Blijf a.u.b. helpen en verspreid het woord!
Een mirakel is aan het gebeuren.
Wij hebben nu nog 17 dagen!
Pilamaye! Thank you
Mitakuye Oyasin, wij zijn allen verwant!
Chase Iron Eyes, Dana Lone Hill, Ruth
Robertson-Hopkins, Sara Jumping Eagle
WAAR DE HEREN DER SCHEPPINGHUN LUSTEN
VRIJELIJK KUNNEN BOTVIEREN.....
Republikeins volksvertegenwoordiger en
kandidaat voor de senaat Todd Akin wil abortus verbieden voor slachtoffers van
verkrachting !!
Ik heb gehoord van dokters dat zwangerschap
na abortus zeer zeldzaam is. Wanneer het gaat om een echte verkrachting
is de vrouw in staat dat deel van haar lichaam uit te schakelen
Akins commentaar op abortus en
verkrachtingkwam nog geen twee
weken nadat hij voorgesteld had om de Morning After pil te verbieden.
Die man is duidelijk weg van de wereld. Helaas
is hij niet de enige republikein die oorlog tegen vrouwen voert.
Er wordt ons meermaals gevraagd wat zal er gebeuren indien je niet genoeg fondsen
bijeen krijgt om PeSla aan te kopen? Wat zal er dan met het ingezamelde geld
gebeuren?
Dit is een zeer goede vraag.
Ons hoofddoel is en blijft PeSla te kopen op
de openbare verkoop op 25 augustus.
Een rampenplan bestaat om met de ingezamelde
fondsen andere delen van Pes Sla
of inde Black Hills te redden
die later verkocht zouden worden, zoals Bear Butte, een andere sacrale plaats
die bedreigd wordt door de voortdurende vooruitgang.
Toen vandaag de vraag aan me gesteld werd hoe
ik me zou voelen indien PeSla zou aangekocht worden door een ontwikkelaar en verwoest
zou worden kon ik even niets zeggen.....ik vond er geen woorden voor...ik
voelde een pijn in mijn borst en ik weende...
De persoon aan de andere kant van de telefoon
dacht dat ik opgehangen had.
Ik antwoordde : Ja ik ben er nog...hoe ik me
zou voelen? Hoe zou jij je voelen wanneer je leven zo zou omgegooid worden ?
Wanneer een plaats die heilig en mysterieus is zou veranderen in een parking.
Hoe zou ik me voelen als PeSla vernietigd zou
worden?
Het zal een pijn zijn die moeilijk te
beschrijven is...misschien omdat ik het nog nooit zo gevoeld heb... Ik zou het
enkel kunnen vergelijken met alweer een Wounded Knee bloedbad...of zoals ik zou
voelen wanneer eenvan mijn
verwanten gedood wordt voor mijn ogen.
Wanneer wij zeggen Mitakuye Oyasin...dat is
een gebed...een manier van leven. Het is niet iets dat wij zo maar zeggen.
Wij zijn allen verwant, en PeSla is onze
verwant en moet aldus behandeld worden!