INDIGENOUS RESISTANCE - HUMAN RIGHTS - ECO ACTIVISM - FREEDOM FOR LEONARD PELTIER INJUSTICE ANYWHERE IS A THREAT TO JUSTICE EVERYWHERE
(Martin Luther King)
05-09-2012
UNITED NATIVE AMERICANS EIST VERGOEDING VAN DE HEARST CORPORATION.
UNITED NATIVE
AMERICANS EIST VERGOEDING VAN DE HEARST CORPORATION.
Chase Iron Eyes: Wij
verzamelen nog steeds fondsen om het totaal bedrag bijeen te krijgen. Hoeveel
we ook bijeenkrijgen, de Sioux stammen zullen niet gedwongen zijn om te gaan
lenen voor de totale prijs. De overeenkomst voor het land loopt nog tot 30
november 2012.
Persbericht
Tijdens een persconferentie die gehouden werd op zaterdag
ll.in Eagle Butte,Zuid Dakota hebben de Sioux Naties aangekondigd dat de
stammen de 2.000 acres van het sacrale land in de Black Hills zullen aankopen. Na
enkele weken van intensieve fondsenwerving hebben de negen stammen genoeg geld
bijeengehaald om een overeenkomst te kunnen sluiten met Leonard en Margaret
Reynolds, de eigenaars van PeSla.
Over de details van de overeenkomst wordt echter nog steeds
onderhandeld.
De oproep voor fondsen werd door de advocaat Chase Iron Eyes
gelanceerd.Bij de onderhandelingen was de Cheyenne River Tribal raadsvrouw
Robin Lebeau nauw betrokken. Beide leiders namen zaterdag het woord.
De actie werd georganiseerd door Last Real Indians en de
Lakota Peoples Law Project, twee organisatie die in Zuid Dakota actief zijn
rond de teruggave van de Black Hills aan de Sioux.
Het Wellnitz vuur in Nebraska en op het Pine Ridge
reservaat in Zuid Dakota is nog maar voor 27% onder controle. Maar brandweerlieden zeggen dat ,nu de wind afgenomen is en
de temperaturen gedaald zijn dat het bestrijden van het vuur vlotter zal
verlopen.
Het vuur heeft
meer dan 77.000 acres,48.000 in Nebraska en 28.000 in Zuid Dakota.
De Douthit en de West Ash vuren die tegelijkertijd branden
ten zuiden van Chadron, Nebraske zijn nu voor 75% onder controle.
Alle vorige evacuatie bevelen werden verleden nacht
opgeheven. Het West Ash vuur heeft meer dan 50.000 acres verbrand. Het Douthit vuur verbrandde bijna 30.000 acres.
OGLALA LAKOTA ELDERS BEZETTEN GEBOUW IN PINE RIDGE âZUID DAKOTA.
OGLALA LAKOTA ELDERS BEZETTEN GEBOUW IN PINE
RIDGE ZUID DAKOTA.
TRADITIONELE OGLALA ELDERS EISEN
VERANTWOORDING!
Door Michael Wolf Heart -Zondag 2 september 2012
Eens te meer hebben de traditionele Elders van
Pine Ridge zich verplicht gevoeld om een overheid-gebouw te bezetten om
rekenschap te eisen over de steeds verdergaande corruptie van de tribale raad.
Met de technische steun en Security van de
Strong Heart Warriors Society hebben de Elders nog meer bewijzen gevonden dat
de tribale raad ,samen met hogergeplaatste beambten van de BIA(Bureau voor
Indiaanse Zaken) de fondsen die bedoeld waren voor zowel voedsel programmas
voor de ouderlingen als jongeren programmas hebben misbruikt.
Onze bron ter plaatse meldt dat de politie het
gebied omsingeld heeft en dreigt paramilitaire macht te gebruiken om de Elders
te verwijderen uit het gebouw. Zowel deze Elders als de mensen die hen helpen
buiten het gebouw zijn ongewapend.
De Elders vragen hulp.
Verspreid het woord.
Oproep van binnenuit:
Wij hebben nood aan audio en video apparatuur
om verder misbruik van onze ouderen en politiegeweld vast te leggen.
Onze Elders hebben gekozen om de bezetting vol
te houden tot de eisen worden ingewilligd.
Wanneer dit niet gebeurd of wanneer de Elders door de politie met geweld zullen verwijderd worden ,zullen er meer acties volgen."
Indien u ons kan helpen met audio en video apparatuur
contacteer dan Michael Wolf Heart wolfheartlodge@live.com
of: Duane Martin -Strong Heart Warriors Society NAIS STEUNT DE STRIJD VAN DE OGLALA LAKOTA ELDERS ! Updates volgen!
De brand die bijna de hele week gewoed heeft
door Noord Nebraska is vrijdag ll overgeslagen naar Zuid Dakota. De evacuatie die vrijdag werd afgekondigd is
nu opgeheven maar dat betekend niet dat het gevaar geweken is.
Elmer Yellow Hare , alleenstaande vader van
zeven kinderen weigerde zijn huis te verlaten.
Ik heb zes dochters en een zoon, zei hij
je begrijpt dat het niet zo eenvoudig is om het huis achter te laten. Gelukkig bleef zijn huis van de vlammen
gespaard.
Wayne Weston,Oglala Sioux Tribe emergency
manager zei: Als we de hulp die men ons gegeven heeft niet hadden gekregen dat
zou het nog meer uit de hand gelopen zijn.
Weston doelde op de hulp van lokale, federale
en staat - brandweer.
Men probeert nu uit alle macht de brand langs
de zuidkant van Highway 18 te houden.
DE COUNCIL OF FIRES VAN DE OCETI SAKOWIN
(GREAT SIOUX NATION) VERENIGD OP EEN NOG NOOIT GEZIENE MANIER OM PESLA, HUN
SACRALE SITE TERUG TE VORDEREN !
De Rosebud Sioux Tribe heeft aangekondigd dat
de inleidende onderhandelingen om PeSla terug te verwerven begonnen zijn. De Tribes vragen iedereen om geduld te hebben
terwijl zij verder werken aan de inter-bestuurlijke procedures voor succesvolle
onderhandelingen.
De Oceti Sakowin is uitermate dankbaar voor de
geweldige steun die betoond werd voor PeSla; de groepen verenigden zich om de
wereld te tonen dat het essentieel is voor mensen om de levende Moeder Aarde en
sacrale sites te eerbiedigen.
Dit is de eerste keer in de moderne
geschiedenis dat Oceti Sakowin samen gewerkt hebben om Wamaka Ognaka y Cante(The Heart of Everything That is) in de Sacrale Black Hills terug te kopen.
De Black Hills zijn nog steeds van de Grote
Sioux Natie krachtens het verdrag van 1868 -Treaty of Fort Laramy.
De Oceti Sakowin zullen in samenwerking met
Lastrealindians,inc. verdergaan met fondsen te verzamelen in afwachting van de uiteindelijke
aankoop van het land.
Pilaunyanpi Wooholaya Yuha (Wij danken u respectvol)
Rosebud Sioux Tribe Oglala Lakota Nation
Cheyenne River Sioux Tribe Standing Rock Sioux Tribe -Yankton Sioux Tribe-
Shakopee Mdewakantonwan Dakota Community- De Oceti Sakowin (Seven Council
Fires, speakers of Lakota, Dakota en Nakota dialects.
Op 24 augustus waren we aanwezig op het
evenement met de Leonard Peltier -stand.
Zoals te verwachten was werd het voor NAIS
moeilijk werken.
Het valt niet mee om degelijke informatie te
verschaffen onder de schetterende trompetten van een,overigens goede Cubaanse
muziekgroep.
Het publiek kwam voor de muziek, eten en
drinken en dat was nou net wat wij niet te bieden hadden.
Opvallend was ook dat de kennis over de
Amerikaanse Indianen in het algemeen en over de strijd die de indianen nog
dagelijks moeten leveren op zowat alle vlakken in deze buurt nihil is.
Toch wel gek wanneer je bedenkt dat in deze
wijk bijna 40 jaar het Studiecentrum Amerikaanse Indianen gevestigd geweest is,
en dat NAIS hier al 10 jaar gevestigd en actief is.
Een enorme plensbui en ondergelopen
stroomkabels legden de boel even plat maar daarna werd er vlug terug
feestgevierd.
De opbrengst van die avond : 15 euro voor
Leonard Peltier (verkoop kleine Dreamcatcher).
Standgeld :5
2 mensen die echt belangstelling toonden.
2 mensen die NAIS uitgenodigd hebben om met de
stand naar hun evenement te komen eind september.
Volgende keer beter!
GEEN GAZETTE
VAN 26 TOT 31 AUGUSTUS 2012
Wij gaan een
weekje uitwaaien en rusten op het eiland Walcheren .
De openbare verkoop van het land dat Reynolds
Prairie genoemd werd en PeSla door de Oceti Sakowin (Great Sioux nation) is
door de eigenaars afgelast.
Zij geven geen commentaar op de vraag waarom
de verkoop niet doorgaat.
Dit is een vreemde situatie.
De Grote Sioux Natie gaat op zoek naar de
reden maar gaat ondertussen door met fondsenwerving om PeSla voor eeuwig te
beschermen als sacrale site!
Het boorseizoen loopt ten einde maar Shell wil
nog beginnen dit jaar.Vanwege technische problemen was Shell niet tijdig klaar voor het zomerseizoen,maar wil er alsnog aan beginnen.
Laat de Obama administratie weten dat je de
Arctic oceaan wil beschermen en dat de boringen moeten stoppen.
Het Fight for Pesla Campaign Team heeft
besloten om de deadline voor de fondsenwervinguit te breiden zodat er meer tijd is om het doel van $1
million te bereiken.
Dit was in samenspraak met de leiders van de
Grote Sioux Naties (Lakota/Dakota/Nakota).
Dit valt samen met de aankondiging door de
Sicangu Nation , de Rosebud Nation over hun perceel van $1,3 million voor de
redding van PeSla.
Deze uitbreiding van de deadline komt ook
nadat Professor James Anya, de speciale waarnemer van de VN voor de rechten van
inheemse volken er bij de regering op aandringt om aandacht te schenken aan
de bezorgdheid van het Lakota/Dakota /Nakota volk.
Wij zijn hoopvol door deze nieuwe
ontwikkelingen!
Uw brieven,petities en e-mails hebben
geholpen! Doe zo voort!
Blijf a.u.b. helpen en verspreid het woord!
Een mirakel is aan het gebeuren.
Wij hebben nu nog 17 dagen!
Pilamaye! Thank you
Mitakuye Oyasin, wij zijn allen verwant!
Chase Iron Eyes, Dana Lone Hill, Ruth
Robertson-Hopkins, Sara Jumping Eagle
WAAR DE HEREN DER SCHEPPINGHUN LUSTEN
VRIJELIJK KUNNEN BOTVIEREN.....
Republikeins volksvertegenwoordiger en
kandidaat voor de senaat Todd Akin wil abortus verbieden voor slachtoffers van
verkrachting !!
Ik heb gehoord van dokters dat zwangerschap
na abortus zeer zeldzaam is. Wanneer het gaat om een echte verkrachting
is de vrouw in staat dat deel van haar lichaam uit te schakelen
Akins commentaar op abortus en
verkrachtingkwam nog geen twee
weken nadat hij voorgesteld had om de Morning After pil te verbieden.
Die man is duidelijk weg van de wereld. Helaas
is hij niet de enige republikein die oorlog tegen vrouwen voert.
Er wordt ons meermaals gevraagd wat zal er gebeuren indien je niet genoeg fondsen
bijeen krijgt om PeSla aan te kopen? Wat zal er dan met het ingezamelde geld
gebeuren?
Dit is een zeer goede vraag.
Ons hoofddoel is en blijft PeSla te kopen op
de openbare verkoop op 25 augustus.
Een rampenplan bestaat om met de ingezamelde
fondsen andere delen van Pes Sla
of inde Black Hills te redden
die later verkocht zouden worden, zoals Bear Butte, een andere sacrale plaats
die bedreigd wordt door de voortdurende vooruitgang.
Toen vandaag de vraag aan me gesteld werd hoe
ik me zou voelen indien PeSla zou aangekocht worden door een ontwikkelaar en verwoest
zou worden kon ik even niets zeggen.....ik vond er geen woorden voor...ik
voelde een pijn in mijn borst en ik weende...
De persoon aan de andere kant van de telefoon
dacht dat ik opgehangen had.
Ik antwoordde : Ja ik ben er nog...hoe ik me
zou voelen? Hoe zou jij je voelen wanneer je leven zo zou omgegooid worden ?
Wanneer een plaats die heilig en mysterieus is zou veranderen in een parking.
Hoe zou ik me voelen als PeSla vernietigd zou
worden?
Het zal een pijn zijn die moeilijk te
beschrijven is...misschien omdat ik het nog nooit zo gevoeld heb... Ik zou het
enkel kunnen vergelijken met alweer een Wounded Knee bloedbad...of zoals ik zou
voelen wanneer eenvan mijn
verwanten gedood wordt voor mijn ogen.
Wanneer wij zeggen Mitakuye Oyasin...dat is
een gebed...een manier van leven. Het is niet iets dat wij zo maar zeggen.
Wij zijn allen verwant, en PeSla is onze
verwant en moet aldus behandeld worden!
Per
Wastewin Young, Historic Preservation Officer van de Standing RockSioux Tribe :
De
Grand River is nabij Wakpala waar de
Strong Hart Society zijn oorsprong heeft. De gehoornde hoofddeksels zijn
voor het eerst verschenen in de winter counts in het jaar 1830. De wil om te
vechten en te overleven voor de oyaté (het Lakota volk) zit in ons bloed
Hunkpapa
De Wakpala
gemeenschap heeft $300,03 opgehaald met een deken -dans tijdens hun
traditionele Wakpala Wacipi (pow-wow).Wakpala is een kleine, arme gemeenschap en toch dragen
zij bij wat ze kunnen aan deze
hartverwarmende en waardige zaak. De grootouders weenden van
ontroering bij het zien hoe hun kinderen en kleinkinderen zich inspannen om het sacrale land
terug te winnen.
Mensen stellen meermaals de vraag hoe het komt dat het land in
bezit is van private eigenaars. Na de schending van het verdrag van 1868 door
de US regering werden er nieuwe wetten gestemd (Dawes Act), waarin eens te meer
hun eigen wetten geschonden werden en werd de Great Sioux Natie percelen
toegewezen. Ieder Sioux (Lakota) gezinshoofd (man) kreeg
160 acres toegewezen. Wezen en minderjarigen kregen 40-80 acres.
Het overige land werd geopend en verkocht aan
inwijkelingen, vooral in de Black Hills waar Custers onderzoeker goud hadden
gevonden.
Hieronder een advertentie van het Departement
Binnenlandse Zaken (circa 1911) waarmee ze mensen wilden verleiden tot de
aanschaf van het land. De Indiaan die op de foto stond was een
Yankton Sioux genaamd Not Afgraid of Pawnee.
INDIAANS ACTEUR WES STUDI, GASTHEER OP DE âFASHION HEATâ NATIVE MODESHOW
SANTA FE - Het museum van hedendaagse
Indiaanse kunsten viert zijn 40ste verjaardag. Vrijdag ll hadden verschillende evenementen
plaats waaronder ook de Fashion Heat modeshow.
Het talrijk aanwezige publiek begroette enthousiast
gastheer Wes Studi.
De modeshow werd geopend met een Navajo gebed
en gedichten.
Onder het publiek bevonden zich ook de film
regisseurs Chris Eyre (Smoke Signals) en Tim Ramos (California Indian). Talrijke fotografen waren aanwezig.
De show begon met de zeer traditionele -met
kralen versierde buckskin - en Navajo outfitts. Daarna was het de beurt aan hoepel danser
NakotaLaRance .
Naarmate de show vorderde veranderde de sfeer
en de muziek. De ontwerpen werden hedendaags en de modellen
stapten van het hoofd tot de voeten uitgedost in hedendaagse outfitts de rode
loper op.
Er waren meer dan 20 native modellen die
stijl, talent en elegantie uitstraalden.
MURDER STATE: CALFORNIAS NATIVE AMERICAN
GENOCIDE, 1846-1873
Bron: Indian Country Today- Door Steven
Newcomb.
Het boek van Brendan Lindsay, onlangs
uitgegeven door University of Nebraska Press, is een hartverscheurend en zeer
informatief boek.
Het boek geeft een nauwkeurig gedetailleerd en
begrijpelijk verslag van de moordende behandeling van het oorspronkelijke
volk van California door de Euro-Amerikanen die ten tijde van de goudkoorts het
land overrompelden. Blanke burgers gebruikten democratische normen als een
middel voor volkerenmoord tegen de oorspronkelijke naties en mensen van
California.
Het werd methodisch, wel- overwogen en perfect
uitgevoerd met dodelijke en afschuwelijke resultaten.
Voor het (soms) doden van vee door uitgehongerde
Indianen, en heel dikwijls voor dood vee helemaal niet gedood door Indianen
werden duizenden Indianen lichtzinnig vermoord.
Vigilant- groepen werden democratisch
gevormd, gesteund door de plaatselijke burgers ,om op Indianen te jagen en hen
te doden als waren zij dieren die voorbestemd waren om geslacht te worden.
Het leven van het vee was waardevoller dan het
leven van de Indianen die hen in de weg liepen en moesten verwijderd worden
door dood of uitbanning zodat de blanken zich ongestoord de waardevolle
Indiaanse gronden en bronnen konden toe-eigenen.
Dit alles gebeurde in de geest van Manifest
Destiny!
In die tijd was kidnapping en verkrachting van
Indiaanse vrouwen sport en ontspanning voor de blanke mannen die onder de
blanke wetten niet konden vervolgd worden voor hun wandaden. .
De Kidnapping van overlevende Indiaanse
kinderen door blanken vierde hoogtij. Dwangarbeid door Indianen werd een bron om de
blanke economie hoog te houden.
In het hoofdstuk Advertising Genocide,
verhaalt Lindsay de beschrijving van de Indian Island Massacre zoals het
gepubliceerd werd in de Northern Californian Union in 1860 door een 24 jarige gast-
redacteur genaamd Francis Bret Harte.
Lindsay stelt dat aangezien vrouwen en
kinderen toch ongewapend waren de vrijwilligers hun munitie spaarden door hen dood
te hakken met messen en bijlen.
Harte, de gast- redacteur gaf uitleg over dat wat er gebeurd was met
het Wiyot volk onder de uitroeiing doctrine:
Kleine kinderen en oude vrouwen werden genadeloos
gestoken en hun schedels verpulverd met bijlen....oude vrouwen wentelden zich
gerimpeld en afgeleefd in hun bloed, hun hersenen kleurden hun lange grijze
haren.
Kinderen met hun door bijlen gekloven
gezichten en afschuwelijke wonden op hun lichaam.... Er werd geen verzet
geboden maar de slachters deden hun vuile werk wanneer hun slachtoffers bijeenkropen
om bij elkaar bescherming te zoeken zoals schapen.
Er werd weinig geschoten, de meeste lichamen waren gewoond aan het hoofd.
Lindsay schrijft dat Harte door de locale
bevolking als verader van zijn eigen ras beschouwd omdat hij het monsterachtige
gedrag van de Euro- Amerikanen aan het licht wou brengen.
Een grand jury (jury die beslist of er
voldoende gronden voor rechtsvervolging aanwezig zijn) besliste dat er geen
bewijzen waren
Een uitgever van de Humboldt Times schreef dat:
mensen die het bloedbad betreurden en krokodillentranen weenden voor de arme
Indianen, idioten waren.
In zijn voorwoord zegt Lindsay over de zeven
jaar als professor aan de universiteit: Ik heb vele studenten , collegas en
faculteiten gehoord die onwillig waren om te accepteren dat in California en de
US tijdens de 19° eeuw volkerenmoord gepleegd werd op Amerikaanse Indianen.
Zij waren ervan overtuigd dat het enorme
verlies van mensenlevens een ongewild gevolg en soms een noodzakelijk kwaad was
voor de vooruitgang van de western beschaving."
De conclusie na het lezen van Murder State is
dat de behandeling van de Indiaanse naties een geschiedenis is van dominantie,
onmenselijkheid en volkerenmoord.