INDIGENOUS RESISTANCE - HUMAN RIGHTS - ECO ACTIVISM - FREEDOM FOR LEONARD PELTIER INJUSTICE ANYWHERE IS A THREAT TO JUSTICE EVERYWHERE
(Martin Luther King)
01-09-2012
WHITECLAY : 5 ARRESTATIES
WHITECLAY : 5 ARRESTATIES
PINE RIDGE S.D. 26 AUGUSTUS 2012
Vijf mensen werden gearresteerd tijdens de
protestactie tegen de bier verkopers in het stadje WhiteClay, Noord Nebraska.
De arrestatie kwam er zeven uurnadat de demonstranten de Highway 87
bezet hadden.
Ongeveer 150 tot 200 personen stapten detwee mijlen lange tocht van Pine Ridge
naar Whitecaly.
Sommige demonstranten werden met peper -spray
bewerkt door de politie.
De arrestanten werden in een paarden trailer
gehesen en afgevoerd.
Whiteclay telt 4 drankwinkels op 14 inwoners.
Het stadje bevind zich aan de grens met Pine
Ridge waar bier en andere alcoholische dranken verboden zijn.
Op 24 augustus waren we aanwezig op het
evenement met de Leonard Peltier -stand.
Zoals te verwachten was werd het voor NAIS
moeilijk werken.
Het valt niet mee om degelijke informatie te
verschaffen onder de schetterende trompetten van een,overigens goede Cubaanse
muziekgroep.
Het publiek kwam voor de muziek, eten en
drinken en dat was nou net wat wij niet te bieden hadden.
Opvallend was ook dat de kennis over de
Amerikaanse Indianen in het algemeen en over de strijd die de indianen nog
dagelijks moeten leveren op zowat alle vlakken in deze buurt nihil is.
Toch wel gek wanneer je bedenkt dat in deze
wijk bijna 40 jaar het Studiecentrum Amerikaanse Indianen gevestigd geweest is,
en dat NAIS hier al 10 jaar gevestigd en actief is.
Een enorme plensbui en ondergelopen
stroomkabels legden de boel even plat maar daarna werd er vlug terug
feestgevierd.
De opbrengst van die avond : 15 euro voor
Leonard Peltier (verkoop kleine Dreamcatcher).
Standgeld :5
2 mensen die echt belangstelling toonden.
2 mensen die NAIS uitgenodigd hebben om met de
stand naar hun evenement te komen eind september.
Volgende keer beter!
GEEN GAZETTE
VAN 26 TOT 31 AUGUSTUS 2012
Wij gaan een
weekje uitwaaien en rusten op het eiland Walcheren .
De openbare verkoop van het land dat Reynolds
Prairie genoemd werd en PeSla door de Oceti Sakowin (Great Sioux nation) is
door de eigenaars afgelast.
Zij geven geen commentaar op de vraag waarom
de verkoop niet doorgaat.
Dit is een vreemde situatie.
De Grote Sioux Natie gaat op zoek naar de
reden maar gaat ondertussen door met fondsenwerving om PeSla voor eeuwig te
beschermen als sacrale site!
Het boorseizoen loopt ten einde maar Shell wil
nog beginnen dit jaar.Vanwege technische problemen was Shell niet tijdig klaar voor het zomerseizoen,maar wil er alsnog aan beginnen.
Laat de Obama administratie weten dat je de
Arctic oceaan wil beschermen en dat de boringen moeten stoppen.
Het Fight for Pesla Campaign Team heeft
besloten om de deadline voor de fondsenwervinguit te breiden zodat er meer tijd is om het doel van $1
million te bereiken.
Dit was in samenspraak met de leiders van de
Grote Sioux Naties (Lakota/Dakota/Nakota).
Dit valt samen met de aankondiging door de
Sicangu Nation , de Rosebud Nation over hun perceel van $1,3 million voor de
redding van PeSla.
Deze uitbreiding van de deadline komt ook
nadat Professor James Anya, de speciale waarnemer van de VN voor de rechten van
inheemse volken er bij de regering op aandringt om aandacht te schenken aan
de bezorgdheid van het Lakota/Dakota /Nakota volk.
Wij zijn hoopvol door deze nieuwe
ontwikkelingen!
Uw brieven,petities en e-mails hebben
geholpen! Doe zo voort!
Blijf a.u.b. helpen en verspreid het woord!
Een mirakel is aan het gebeuren.
Wij hebben nu nog 17 dagen!
Pilamaye! Thank you
Mitakuye Oyasin, wij zijn allen verwant!
Chase Iron Eyes, Dana Lone Hill, Ruth
Robertson-Hopkins, Sara Jumping Eagle
WAAR DE HEREN DER SCHEPPINGHUN LUSTEN
VRIJELIJK KUNNEN BOTVIEREN.....
Republikeins volksvertegenwoordiger en
kandidaat voor de senaat Todd Akin wil abortus verbieden voor slachtoffers van
verkrachting !!
Ik heb gehoord van dokters dat zwangerschap
na abortus zeer zeldzaam is. Wanneer het gaat om een echte verkrachting
is de vrouw in staat dat deel van haar lichaam uit te schakelen
Akins commentaar op abortus en
verkrachtingkwam nog geen twee
weken nadat hij voorgesteld had om de Morning After pil te verbieden.
Die man is duidelijk weg van de wereld. Helaas
is hij niet de enige republikein die oorlog tegen vrouwen voert.
Er wordt ons meermaals gevraagd wat zal er gebeuren indien je niet genoeg fondsen
bijeen krijgt om PeSla aan te kopen? Wat zal er dan met het ingezamelde geld
gebeuren?
Dit is een zeer goede vraag.
Ons hoofddoel is en blijft PeSla te kopen op
de openbare verkoop op 25 augustus.
Een rampenplan bestaat om met de ingezamelde
fondsen andere delen van Pes Sla
of inde Black Hills te redden
die later verkocht zouden worden, zoals Bear Butte, een andere sacrale plaats
die bedreigd wordt door de voortdurende vooruitgang.
Toen vandaag de vraag aan me gesteld werd hoe
ik me zou voelen indien PeSla zou aangekocht worden door een ontwikkelaar en verwoest
zou worden kon ik even niets zeggen.....ik vond er geen woorden voor...ik
voelde een pijn in mijn borst en ik weende...
De persoon aan de andere kant van de telefoon
dacht dat ik opgehangen had.
Ik antwoordde : Ja ik ben er nog...hoe ik me
zou voelen? Hoe zou jij je voelen wanneer je leven zo zou omgegooid worden ?
Wanneer een plaats die heilig en mysterieus is zou veranderen in een parking.
Hoe zou ik me voelen als PeSla vernietigd zou
worden?
Het zal een pijn zijn die moeilijk te
beschrijven is...misschien omdat ik het nog nooit zo gevoeld heb... Ik zou het
enkel kunnen vergelijken met alweer een Wounded Knee bloedbad...of zoals ik zou
voelen wanneer eenvan mijn
verwanten gedood wordt voor mijn ogen.
Wanneer wij zeggen Mitakuye Oyasin...dat is
een gebed...een manier van leven. Het is niet iets dat wij zo maar zeggen.
Wij zijn allen verwant, en PeSla is onze
verwant en moet aldus behandeld worden!
Per
Wastewin Young, Historic Preservation Officer van de Standing RockSioux Tribe :
De
Grand River is nabij Wakpala waar de
Strong Hart Society zijn oorsprong heeft. De gehoornde hoofddeksels zijn
voor het eerst verschenen in de winter counts in het jaar 1830. De wil om te
vechten en te overleven voor de oyaté (het Lakota volk) zit in ons bloed
Hunkpapa
De Wakpala
gemeenschap heeft $300,03 opgehaald met een deken -dans tijdens hun
traditionele Wakpala Wacipi (pow-wow).Wakpala is een kleine, arme gemeenschap en toch dragen
zij bij wat ze kunnen aan deze
hartverwarmende en waardige zaak. De grootouders weenden van
ontroering bij het zien hoe hun kinderen en kleinkinderen zich inspannen om het sacrale land
terug te winnen.
Mensen stellen meermaals de vraag hoe het komt dat het land in
bezit is van private eigenaars. Na de schending van het verdrag van 1868 door
de US regering werden er nieuwe wetten gestemd (Dawes Act), waarin eens te meer
hun eigen wetten geschonden werden en werd de Great Sioux Natie percelen
toegewezen. Ieder Sioux (Lakota) gezinshoofd (man) kreeg
160 acres toegewezen. Wezen en minderjarigen kregen 40-80 acres.
Het overige land werd geopend en verkocht aan
inwijkelingen, vooral in de Black Hills waar Custers onderzoeker goud hadden
gevonden.
Hieronder een advertentie van het Departement
Binnenlandse Zaken (circa 1911) waarmee ze mensen wilden verleiden tot de
aanschaf van het land. De Indiaan die op de foto stond was een
Yankton Sioux genaamd Not Afgraid of Pawnee.
INDIAANS ACTEUR WES STUDI, GASTHEER OP DE âFASHION HEATâ NATIVE MODESHOW
SANTA FE - Het museum van hedendaagse
Indiaanse kunsten viert zijn 40ste verjaardag. Vrijdag ll hadden verschillende evenementen
plaats waaronder ook de Fashion Heat modeshow.
Het talrijk aanwezige publiek begroette enthousiast
gastheer Wes Studi.
De modeshow werd geopend met een Navajo gebed
en gedichten.
Onder het publiek bevonden zich ook de film
regisseurs Chris Eyre (Smoke Signals) en Tim Ramos (California Indian). Talrijke fotografen waren aanwezig.
De show begon met de zeer traditionele -met
kralen versierde buckskin - en Navajo outfitts. Daarna was het de beurt aan hoepel danser
NakotaLaRance .
Naarmate de show vorderde veranderde de sfeer
en de muziek. De ontwerpen werden hedendaags en de modellen
stapten van het hoofd tot de voeten uitgedost in hedendaagse outfitts de rode
loper op.
Er waren meer dan 20 native modellen die
stijl, talent en elegantie uitstraalden.
MURDER STATE: CALFORNIAS NATIVE AMERICAN
GENOCIDE, 1846-1873
Bron: Indian Country Today- Door Steven
Newcomb.
Het boek van Brendan Lindsay, onlangs
uitgegeven door University of Nebraska Press, is een hartverscheurend en zeer
informatief boek.
Het boek geeft een nauwkeurig gedetailleerd en
begrijpelijk verslag van de moordende behandeling van het oorspronkelijke
volk van California door de Euro-Amerikanen die ten tijde van de goudkoorts het
land overrompelden. Blanke burgers gebruikten democratische normen als een
middel voor volkerenmoord tegen de oorspronkelijke naties en mensen van
California.
Het werd methodisch, wel- overwogen en perfect
uitgevoerd met dodelijke en afschuwelijke resultaten.
Voor het (soms) doden van vee door uitgehongerde
Indianen, en heel dikwijls voor dood vee helemaal niet gedood door Indianen
werden duizenden Indianen lichtzinnig vermoord.
Vigilant- groepen werden democratisch
gevormd, gesteund door de plaatselijke burgers ,om op Indianen te jagen en hen
te doden als waren zij dieren die voorbestemd waren om geslacht te worden.
Het leven van het vee was waardevoller dan het
leven van de Indianen die hen in de weg liepen en moesten verwijderd worden
door dood of uitbanning zodat de blanken zich ongestoord de waardevolle
Indiaanse gronden en bronnen konden toe-eigenen.
Dit alles gebeurde in de geest van Manifest
Destiny!
In die tijd was kidnapping en verkrachting van
Indiaanse vrouwen sport en ontspanning voor de blanke mannen die onder de
blanke wetten niet konden vervolgd worden voor hun wandaden. .
De Kidnapping van overlevende Indiaanse
kinderen door blanken vierde hoogtij. Dwangarbeid door Indianen werd een bron om de
blanke economie hoog te houden.
In het hoofdstuk Advertising Genocide,
verhaalt Lindsay de beschrijving van de Indian Island Massacre zoals het
gepubliceerd werd in de Northern Californian Union in 1860 door een 24 jarige gast-
redacteur genaamd Francis Bret Harte.
Lindsay stelt dat aangezien vrouwen en
kinderen toch ongewapend waren de vrijwilligers hun munitie spaarden door hen dood
te hakken met messen en bijlen.
Harte, de gast- redacteur gaf uitleg over dat wat er gebeurd was met
het Wiyot volk onder de uitroeiing doctrine:
Kleine kinderen en oude vrouwen werden genadeloos
gestoken en hun schedels verpulverd met bijlen....oude vrouwen wentelden zich
gerimpeld en afgeleefd in hun bloed, hun hersenen kleurden hun lange grijze
haren.
Kinderen met hun door bijlen gekloven
gezichten en afschuwelijke wonden op hun lichaam.... Er werd geen verzet
geboden maar de slachters deden hun vuile werk wanneer hun slachtoffers bijeenkropen
om bij elkaar bescherming te zoeken zoals schapen.
Er werd weinig geschoten, de meeste lichamen waren gewoond aan het hoofd.
Lindsay schrijft dat Harte door de locale
bevolking als verader van zijn eigen ras beschouwd omdat hij het monsterachtige
gedrag van de Euro- Amerikanen aan het licht wou brengen.
Een grand jury (jury die beslist of er
voldoende gronden voor rechtsvervolging aanwezig zijn) besliste dat er geen
bewijzen waren
Een uitgever van de Humboldt Times schreef dat:
mensen die het bloedbad betreurden en krokodillentranen weenden voor de arme
Indianen, idioten waren.
In zijn voorwoord zegt Lindsay over de zeven
jaar als professor aan de universiteit: Ik heb vele studenten , collegas en
faculteiten gehoord die onwillig waren om te accepteren dat in California en de
US tijdens de 19° eeuw volkerenmoord gepleegd werd op Amerikaanse Indianen.
Zij waren ervan overtuigd dat het enorme
verlies van mensenlevens een ongewild gevolg en soms een noodzakelijk kwaad was
voor de vooruitgang van de western beschaving."
De conclusie na het lezen van Murder State is
dat de behandeling van de Indiaanse naties een geschiedenis is van dominantie,
onmenselijkheid en volkerenmoord.
Zodra op 12 augustus de dag aanbrak vertrok
Kris Barney vanuit zijn woning in Rough Rock, Navajo Natie ,naar de Base of the
Holy San Francisco Peaks nabij Flagstaff.
Hij verklaarde de reden voor zijn lange mars
als volgt:
De heilige San Francisco Peaks zijn in
gevaar. Onze cultuur, onze ceremonies, ons bestaan als Dine (Navajo) volk
wordt bedreigd door de Arizona Snowbowl en hun voortdurende uitbreiding op de
sacrale berg Dookoo slidd. Deze berg is voor meer dan 13 inheemse volken
sacraal en zij plegen volkerenmoord door het vernietigen van het milieu op deze
heilige berg waar wij onze kruiden halen voor medicijnen en waar wij bidden. De San Fracisco Peaks zijn essentieel voor
onze gezondheid en welzijn als menselijke wezens.
Met mijn lichaam, met mijn gebed, met mijn
twee voeten wil ik een boodschap sturen aan alle onze naties om samen het
probleem met de Arizona Snowbowl en de constructie van een pijplijn die
afvalwater van Flagstaff naar een opslag - vijver op de top van de San Francisco
Peaks moet stuwen.
Op dit moment zijn ze bezig met een eeuwenoud
bosom te hakken om plaats te
maken voor nieuwe ski-liften en uitbreiding van de recreatiezone. Zij bedreigen inheemse plant-en diersoorten en
schenden de sacrale plaatsen waar wij gaan bidden en alle levende dingen eren.
Ik reik mijn hand naar alle inheemse en niet
inheemse volkeren,Navajo,Hopi,Havasupais,Apaches om samen met mij te stappen. De Peaks hebben ons nodig
Wanneer alles volgens plan verloopt zal Kris
Barney op 18 augustus ter plaatse zijn.
Een Sunrise gathering is voorzien op de
Snowbowl Parking Lot(s) Base of the Mountain.
Giften voor voedsel,water en benzine (voor de
support wagens) en twee paar stapschoenen worden in dankbaarheid anvaard.
Lopers, stappers, story tellers, jongeren, volwassenen,
ouderlingen, medicijnmensen, en iedereen is welkom om mee te stappen.
Al wat er gevraagd wordt is om dit te doen met eerbied voor het sacrale van de mars.
PeSla is een streek in de Black Hills van
Zuid Dakota (ten westen van Rapid City) dat voor het Lakota volk als zeer
sacraal beschouwt wordt.
De streek is momenteel eigendom van de
Reynolds familie die op 25 augustus e.k. 2.000 acres willen verkopen aan de
hoogste bieder.
Het is meer dan waarschijnlijk dat de Staat er
een weg wil aanleggen om de sacrale plaats verder voor ontwikkeling open te
stellen.
De zeven groepen van het Lakota/Dakota/Nakota
volk aka Oceti Sakowin(Great Sioux Nation) proberen zoveel mogelijk geld in te
zamelen zodat zij een deel van de PeSla kunnen aankopen en beschermen voor
toekomstige generaties.
Help het Lakota volk!
De Rosebud Sioux Tribe heeft reeds $50.000
uitgetrokken voor de aankoop.
Help hen dit bedrag uit te breiden zodat zij
toch een groot deel kunnen beschermen.
Veel van de Sioux stammen leven in grote
armoede en hebben geen bloeiende casino inkomsten zoals de media het probeert
voor te stellen.
Maar zij blijven vechten voor dat wat voor hen
sacraal is!
Ga naar: http://www.indiegogo.com/PeSla-LakotaHeartland
OGLALA SIOUX TRIBE IN ZUID DAKOTA WORSTELT MET TOERISTEN KWESTIE.
De Oglala Sioux Tribe beslaat een schijnbare toplocatie
in zuid Dakota; een uitgestrekt pittoresk reservaat nabij een kruispunt voor de
toeristen die Mount Rushmore, de Badlands, de historische oude stad Deadwood en
andere populaire sites bezoeken.
Maar musea, hotels, restaurants of zelfs
voldoende sanitair zijn hier niet te vinden omdat de Lakota geen moeite doen om
bezoekers en hun toeristendollars aan te trekken ondanks de armoede.
Een generatie nadat vele Amerikaanse Indianen
hun geschiedenis kleurden voor profijt zijn de Oglala Sioux het nog steeds niet
eens over hoeveel en wat precies uit hun cultuur ze willen delen .
Nick Tilsen, executive director van Thunder
Valley, een non-profit organisatie in Pine Ridge die de Lakota tradities en
taal onderwijst aan de jongeren zegt:
Het is toch te begrijpen dat het
verdomd hard voor ons is om onze taal en cultuur waarvan grote delen hardhandig
uitgeroeid werden nu te gaan uitbuiten voor geld.
Toerisme is big bussiness voor sommige van
de best bekende stammen in het land die fortuinen binnenhalen uit de casinos
en andere handel.
De Navajo natie in het zuidwesten kreeg verleden
jaar zon 600.000 bezoekers die $113 miloen spendeerden. Europese toeristen vallen
gretig in de toerist- traps. Het Cherokee Nations Heritage Center museum
mocht 45.000 bezoekrs verwelkomen.
Maar de Oglala Sioux zijn een uitzondering.
Zij bezitten slechts de Prairie Wind een
door de stam geleidt casino en hotel complex aan de westkant van het reservaat
en het onlangs geopende kleinere casino in Martin, een stad aan de zuidrand van
het reservaat.
De stam is niet helemaal gekant tegen
ontwikkeling, maar de vraag blijft: welke delen uit onze cultuur willen we
beschermen en wat willen we delen aldus Nick Tilsen.
Sommige tribale leden denken dat de Wounded
Knee bloedbad- site waar meer dan 250 mannen, vrouwen en kinderen werden
afgeslacht door de 7th cavalerie in 1890 een toerist attractie met een museum
moet worden. Anderen verzetten zich heftig tegen het idee
en vinden het totaal respectloos.
Maar dat houdt de toeristen niet tegen.
Het is niet duidelijk hoeveel toeristen het
reservaat en de Wounded Knee - site bezoeken want niemand houdt de getallen
bij, maar vele stamleden willen dat de site blijft zoals het is.
Het museum in Wall, zuid Dakota dat tevens
eigenaar is van Wall Drug, een bekende groep winkeltjes en toeristen attracties
die western kitch verkopen aan toeristen ligt 100 mijlen ten noorden van het
reservaat.
Het Wall Museum heeft géén bindingen met de
Oglala Sioux alhoewel medestichter Lani Van Eck beweert dat ze de zegen
gekregen heeft van de inwoners van Wounded Knee toen ze het museum openden in
2003.
WAARSCHUWING :In ons eigen landje bloeit de handel in native
spiritualiteit ook weer hoog op. Sjamanencursus- zweethutten- Healing e.a. aan
prijzen tussen 100 tot 1000 worden aan de man gebracht.
Heel veel rituelen" worden aan het Lakota volk
toegeschreven.
Bedenk steeds dat de traditionele Lakota
stamleden en Elders dit verwerpelijk vinden!
LEONARD PELTIER -NAIS OP HET FESTIVAL VOOR HET VOLK-NOORD BELFAST,IERLAND
LEONARD PELTIER -NAIS OP HET FESTIVAL VOOR HET
VOLK-NOORD BELFAST,IERLAND
Foto rechts: Geri Timmons - LPDOC chapter Ireland
FEILE AN PHOBAIL - FESTIVAL OF THE PEOPLE
De samenwerking met de groep Ireland for
Peltier kan beslist een succes genoemd worden.
Aan het standje in Falls Park, Noord Belfast
bleek dat solidariteit geen ijdel begrip is . De Leonard Peltier T-shirts die
we meegebracht hadden werden vlot verkocht. Opvallend was het hartverwarmende
respect en interesse van jong en oud voor de zaak Peltier.
LAOCH SAOL LEONARD PELTIER
WARRIOR THE LIFE OF LEONARD PELTIER
Op 6 augustus werd de film vertoond in
St.Marys University College. De opkomst was groot.
Het debat dat volgde op de lezing door Geri
Timmons, LPDOC chapter voor Ierland was boeiend en leerzaam.
Verschillende POWs (Prisoner of War Troubles
1969-1998) woonden de lezing bij.
Plannen werden gemaakt voor een hechtere
samenwerking tussen de Europese groepen die werken voor de zaak van Leonard
Peltier.
St.Mary's University College, Falls Road, North Belfast
GEEN GAZETTE VANAF 2 AUGUSTUS TOT EN MET 12 AUGUSTUS 2012
Wij vertrekken op 2 augustus naar Noord Belfast om samen met de groep Ireland for Peltier op 4
en 5 augustus actie te voeren voor Leonard tijdens het jaarlijkse festival.
Op 6 augustus zullen we daar de film Warrior,
the Life of Leonard Peltier vertonen.
Gerri Timmons ,LPDOC chapter voor Ierland, zal de woordvoerster
zijn.
Daar er jaarlijks een
massa volk van overal ter wereld zal aanwezig zijn zullen wij voor de
Nederlandstalige versie zorgen.
Op 10 augustus zijn we terug in Belgïe en
op 11 augustus kan je ons vinden in Merksplas ,waar wij een Leonard
Peltier-stand hebben bij INDIAN
INSPIRATION ONTMOET THE WERELD
Wij hopen jullie daar
te mogen begroeten.
12 augustus rusten we
even uit en op 13 august zal de
Gazette weer paraat zijn met nieuws van de Native naties.
De jacht op bizon stieren is blijkbaar open in Island Park, Idaho Een tweede stier die migreerde van Yellowstone werd afgeschoten. De eerste werd donderdag gedood. Beide stieren dwaalden rond op ranch- land waar vee stond te
grazen.
Donderdag kregen het Yellowstone
Nationale Park en het departement
van landbouw, Montana de vraag om de bizon te verwijderen, maar beide
agentschappen weigerden hulp, aldus werd het departement van de landbouw van Idaho opgeroepen.
Bill Barton, veearts
in dienst van de staat Idaho
verklaarde:
Het departement van
landbouw van de staat Idaho is verantwoordelijk voor het toepassen van Title 25
Chapter6 van de Idaho code.
Zoals opgenomen is in
het statuur bestaat er een wezenlijk gevaar voor mensen, vee en andere dieren
door de verspreiding van besmettelijke ziekten in het bijzonder :de
verspreiding van brucellosis onder
het vee, elanden en andere gevoelige diersoorten door migrerende bizons uit
Yellowstone National Park en omgeving.
Het statuut eist dat
wilde bizons verwijderd moeten worden uit de staat en dit op twee manieren: de
levende bizons mag verjaagd worden tot over de grens of, indien dit niet
mogelijk is mag de bizon vernietigd worden.
Om te voorkomen dat
deze bizon schade kon toebrengen aan eigendommen en een gevaar voor de
veiligheid betekende werden deze bizon vernietigd.
Het feit dat de
bizonsstieren nog nooit brucellosis hebben overgedragen aan het vee in Idaho
speelt hier blijkbaar geen rol!
Brucellosis is een ziekte die de oorzaak kan zijn van
doodgeboren kalveren. Het organisme is het actiefst in de nageboorte voor minder
dan 48 uur. Bizon geboorten hebben plaats lang voor het vee naar hun
zomer graasweiden gebracht worden in Yellowstone.
Elanden hebben al wel veestapels besmet, maar daar de
elanden jacht een groot deel van de industrie uitmaakt in Idaho en andere
staten wordt de brucellosis kwestie genegeerd.
Dus, even op een
rijtje:
Bizons moeten sterven vanwege de bedreiging van brucellosis
besmetting voor het vee daar waar er geen enkel bewijs van is opgetekend.
Maar Elanden, waarvan bewijzen zijn dat ze het vee besmetten
mogen vrijelijk rondzwerven tussen het vee.
Dat is dan wel duidelijk!
De paniek voor brucellosis door bizons heeft nu echt wel
lang genoeg geduurd.
We weten allemaal waar het echt over gaat. Het gaat niet over brucellosis, maar over graasland.
De ranchers willen het gras voor hun vee daarom spelen ze
het brucellosis spel zodat ze gewetenloos bizons kunnen doden.