INDIGENOUS RESISTANCE - HUMAN RIGHTS - ECO ACTIVISM - FREEDOM FOR LEONARD PELTIER INJUSTICE ANYWHERE IS A THREAT TO JUSTICE EVERYWHERE
(Martin Luther King)
16-06-2012
SACRED SITES DAY
SACRED SITES DAY
NATIVE AMERIKAANSE
GEMEENSCHAP VIERT SACRED SITES DAY OP DE CHICKAMAUGA HEUVEL
Bron: The Chatanoogan
Op zondag e.k. zullen de leden van de lokale Indiaanse
gemeenschap hulde brengen aan de eigenaars van de Chickamagua Mound.
Sacred Sites Day is een dag van verering en ter bescherming
van plaatsen die cultureel en historisch belangrijk zijn voor de Indiaanse
bevolking.
Momenteel is de Chickamagua heuvel eigendom van Atlantic
Distributors,Inc.
De maatschappij heeft de Natives uit de streek toelating
gegeven om de heuvel sacraal te houden, te onderhouden en hun ceremoniën uit te
voeren.
Tom Kunesh, lid van de adviescommissievoor Indiaanse zaken in Tennessee zegt:
wij zijn heel dankbaar dat ADI ons toelaat dit belangrijk
deel van onze geschiedenis tebewaren voor toekomstige generaties.
ADI, die totaal onwetend was van het bestaan van de heuvel
toen de grond werd aangekochtheeft de belangrijkheid ervan erkend.
Kenny Wilhoit, voorzitter en eigenaar van ADI zegt
hierover:
De heuvel is tijdens de renovatie te voorschijn gekomen.
Ik vond het interessant en begon een onderzoek. Nadat ik met de lokale Indianen
gesproken had werd het me duidelijk wat de site voor hun gemeenschap betekende
en ik heb hen de volledige toegang en beheer over de site gegeven. Ik vond dat
ik dat moest doen.
In het National Register of Historic Places vinden we dat
Chickamagua Mound erkend is als Chatanoogas oudste door mensenhanden gemaakte
structuur.
De Heuvel werd 2.000 jaar geleden in gebruik genomen door
een tot hiertoe onbekende Indiaanse stam voor het begraven van hun leiders en
Elders.
Wederom
vraagt de stichting TIUTI WALLY uit Ecuador ons om hulp. Een aantal jaren
geleden hebben wij, van de vereniging Real Indian Nation ofwel steungroep voor
Indianen samen met wat andere doelstellingen een gezondheidskliniek opgezet in
de bossen van Ecuador om de Indianen aldaar van medische zorgen te voorzien.
De
kliniek staat er, en is inmiddels ook in gebruik. Waar
we u bij nodig hebben is een donatie om de kliniek van stroom te voorzien.
In
totaal hebben we 1500 dollar nodig voor de aanschaf van een generator en andere
elektrische benodigdheden.
Onze
dank voor uw gift.
Op
17 juni staan wij met een stand in Wouw,(Nederland)en
zijn wij te vinden v/a 11.00 t/m 18.00 uur.
Die
dag willen we extra aandacht vragen voor het Amazone gebied dat momenteel
ernstig bedreigd wordt en waar ingrijpen dringend nodig is.
Div.
Indiaanse stichtingen roepen u daarbij dringend op om hiertegen in verweer te
komen.
Greenpeace,Amazon
Watch, en nog wat andere stichtingen voeren momenteel al actie om het Amazone
gebied te beschermen.
Wij
sluiten ons hierbij aan.
De
nood is momenteel enorm hoog, en de Amazone verkeerd nu in een ernstig
crisisstadium dat maakt dat ingrijpen nu dringend nodig is, willen wij de
longen van de Aarde beschermen voor onze kinderen.
WHITECLAY,Neb. Activisten van uit het hele land hebben
deelgenomen aan een daad van burgerlijke ongehoorzaamheid in de stad Whiteclay, Nebraska.
Deep Green Resistance,Un-occupy Albuquergue, Occupy Lincoln en
Lakota organisators bevestigden een U-slot en ketting rond hun nek en
blokkeerden de hoofdweg die door Whiteclay loopt om de aandacht te vestigen op
de beruchte drankhandel in die stad.
Na een drie en een half uur durende blokkade beloofde de
politie om samen te werken met de Lakota vrouwen om de veelvuldige misdaden en
misbruiken door de vier drankwinkels in Whiteclay te onderzoeken.
De Lakota vrouwen plaatsten een uitdrijving- nota waarin ze
de drankwinkels 30 dagen gaven om hun handel om te gooien en geen alcoholische
dranken meer te verkopen. De organisatoren zijn vastbesloten om ook de brouwers die de
drank leveren aan te pakken.
De actie in
Whiteclay is de eerste in een serie van aanvallen die we zullen uitvoeren om te
voorkomen dat het gif van Anheiser-Busch en Coors een volgende generatie zal
vergiftigen hier in onze thuislanden, zei Olowan Martinez, een der organisatoren van de actie.
Martinez sprak uit naam van de Lakota vrouwen: Wij, de leven - gevers
van deze natie verwachten ,dat binnen 30 dagen, vanaf 9 juni 2012, de
handelaars zullen stoppen met drank te verhandelen. Wanneer zij dit weigeren te
doen dan zullen Wij, de Vrouwen ,dit beschouwen als een aanslag op de veiligheid
van onze toekomstige generaties. Het is onze
verantwoordelijkheid als Leven-gevers van de Lakota Natie om onze toekomst te
beschermen met alle middelen die nodig zijn, niet alleen in Whiteclay, Nebraska
maar ook de grensplaatsen in Interior, Gordon,Martin,Boondocks,Rushville en
Olreichs.
De vier drankwinkels in Whiteclay (een stadje met een
bevolkingsaantal van 14) handelen met een chronische illegaliteit en een totaal
gebrek aan moreel besef. De winkels overtreden herhaaldelijk de voorwaarden van hun
drankvergunning door toe te laten dat de drank in het pand genuttigd wordt en
hun verkoop aan dronken klanten . De drankwinkels in Whiteclay staan ervoor bekend drank te
verkopen aan minderjarigen en het is algemeen geweten dat de handelaars drank geven
in ruil voor seks en voor het seksueel aanranden van vrouwen.
De actie van burgerlijke ongehoorzaamheid had plaats na de March ForJustice 2012. Een jaarlijkse mars van Pine Ridge tot Whiteclay in
herinnering van de slachtoffers van Whiteclay, waaronder Loren en WallyBlack Elk
en Ron Hard Heart. Honderden mensen
namen deel aan de mars waarin ze recht eisten voor de ontelbare slachtoffers
van de alcohol van Whiteclay.
De actie heeft de drankhandel ongeveer $1000 verlies
gebracht.
T.R. Mackenzie,
deelnemer en coördinator van Deep Green
Resistance Great Plains zegt:
Deep Green
Resistancestaat hier vandaag
samen met het Oglala Lakota volk tegen Whiteclay dat een instrument is in de
steeds maar verder gaande volkerenmoord van het Lakota volk en hun cultuur. Als
bondgenoten staan we hier in solidariteit met hun strijd.
De blokkade werd opgeheven nadat de politie een geschreven
akkoord ondertekende en beloofde om samen met de Lakota vrouwen een onderzoek
in te stellen naar de uitzinnige illegale activiteiten en misbruiken van de
Whiteclay drankhandelaars.
Recht is nog steeds niet geschiedt, en Whiteclay kan nog
steeds verder gaan met de verwoesting van het Oglala volk en het volk van Pine
Ridge. De voortdurende onderwerping van het Oglala volk van het
Pine Ridge Reservaat zal nooit kunnen stoppen zolang de drankhandel in
Whiteclay blijft bestaan. Wanneer de toegestane vergunningen niet de veranderingen
brengen die door de Lakota vrouwen gevraagd worden, of wanneer de machthebbers
hun kant van het akkoord niet uitvoeren binnen de 30 dagen kan men een
escalatie van de strijd verwachten.
In het weekblad Humo (8 tot 14 juni) lazen we dat Humo
afscheid nam van Guido Van Meir. De man gaat op pensioen op de gezegende
leeftijd van 65 jaar.
Guido Van Meir was in een vorig leven Indianenactivist en
oprichter van BANAI (Belgisch Actiecomité voor Noord-Amerikaanse Indianen).
Hier volgt een uitreksel van het interview:
Het was een obsessie geworden, maar het was ook goed voor
het imago van Humo. Er was bijvoorbeeld een enorme respons op een petitie voor
grondrechten voor de Indianen: duizend vijfhonderd mensen kopieerden een
formulier uit Humo, trokken daarmee door Vlaanderen. Wij haalden Indianen naar hier, en die spraken voor een zo
uiteenlopend publiek als ik later nooit meer heb meegemaakt: punkers, tiersmondisten
(derdewereld beweging), huismoeders die met een indiaan en hun dochter op de
foto wilden......
....De Indianenbeweging is vrij snel stilgevallen. Reagan
heeft daarvoor gezorgd met het toverstafje van het neoliberalisme: de
reservaten kregen toelating om een casino te bouwen, de indianen hadden
voortaan geld, konden zich toeleggen op de toerisme-industie, zich laten
infiltreren door de maffia, et cetera
NAIS heeft hierop gereageerd met een brief aan Open
Venster die NIET gepubliceerd werd! Wij willen de inhoud echter niet onthouden
aan onze lezers:
Guido
Van Meir en zijn Indianenperiode
Beste
Guido,
Wat
herinner ik het me nog goed uw
bezoek in 1978 met wijlen Philip Deere (Muscogee /Creek) aan de Antwerpse Neefsteeg
waar wij vier jaar lang strijd gevoerd hebben tegen de gedwongen verhuis van de
bewoners.
Dat
bezoek heeft mij geleerd dat de strijd van de Indianen nog steeds niet
gestreden was en dat het geen ver van mijn bed show was
Het
komt zon beetje hard aan om te moeten lezen : Het was een obsessiegeworden,
maar het was ook goed voor het imago van Humo!
Was
het Dossier Neefsteeg van Henry Coenjaerts , waarvan wekelijkse afleveringen
verschenen dan ook goed voor het imago van Humo?
Pff,
en wij maar denken dat het puur ideologisch was.
Volgens
u is de hele Indianenbeweging stilgevallen sinds Reagan ....de reservaten kregen toelating om casinos te bouwen, de indianen
hadden voortaan geld, konden zich toeleggen op de toerisme- industrie, zich
laten infiltreren door de maffia ,et cetera.
Wel,
beste vriend, laat ons het zo stellen dat jouw interesse voor de Indianen in
die tijd is stilgevallen.
Want
weet dat de strijd nog voortgaat tegen: het misbruik van die casinos- de
tourist traps- infiltratie van maffia - het schenden van waterrechten-
tegen de XL pijplijnen doorheen de reservaten tegen het nog steeds
voortwoekerende racisme tegen het schenden van hun grondwettelijke rechten
tegen de behandeling van Indiaanse gevangenen... en zo kan ik nog uren
doorgaan.
Neem
eens een kijkje op www.bloggen.be/natam :NAIS Gazette (Native American Information Site) ,dan zal je zien
dat wij, eigenlijk een beetje dankzij jou en Philip Deere nog steeds in de bres
springen voor een cultuur die nog steeds in gevaar is.
Geloof
me Guido, The Indians Wars zijn nog steeds bezig.
En
een beetje aandacht van een weekblad zoals Humo, laat het dan iets minder goed
zijn voor het Imago, zou best welkom zijn.
Bedankt
voor de overigens toffe artikels die je door de jaren heen neergepend hebt in
mijn nog altijd favoriete weekblad.
Veel
geluk met je pensionering.
Zelf
ben ik twee jaar ouder dan jij, maar op activisme staat nu eenmaal geen
leeftijd.
Met
nog steeds kameraadschappelijke groeten,
Alice
Holemans
Voormalig
woordvoerder en organisator van Actiegroep Neefsteeg, Antwerpen.
Redactie
NAIS
LPDOC
chapter Flanders, Belgium
Ps:
Oh ja.. Leonard Peltier zit nog steeds in de gevangenis voor een misdaad die
hij niet gedaan heeft dankzij FBIs COINTELPRO activiteiten.
Twee jonge Flagstaff-ers hebben op 5 juni
tijdens de gemeenteraad in Flagstaff het begin van hun hongerstaking
aangekondigd. Met de hongerstaking willen zij de aandacht vestigen op de
schending van de mensenrechten die gepleegd worden door de Arizona Snowbowl en het stadsbestuur met de goedkeuring van de US Forest Service.
Wij
zullen vandaag met de hongerstaking beginnen en zullen doorgaan net zolang tot
we gerechtigheid krijgen, verklaarde Jessica Beasley.
Wij
roepen mensen van onze gemeenschap op om mee te doen in onze strijd voor
vrijheid en gelijkheid. Wij zullen de vergaderingen van de gemeenteraad blijven
bijwonen en anderen aanmoedigen om erbij te zijn tot onze stemmen zullen
gehoord worden . Wij hopen ook dat supporters zich zullen verzamelen op het
gazon voor het stadhuis van Flagstaff om te protesteren tegen de schendingen
van mensenrechten.
De hongerstakers dringen er bij iedereen, die
tegen het beschadigen en de verwoesting van de San Francisco Peaks is op aan om
te bellen en/of brieven te schrijven naar de Flagstaff City Officials en de US
Forst Service om hun bezwaren kenbaar te maken.
Tijdens de gemeenteraad werd volgende
verklaring voorgelezen:
Tot
Snowbol en de city of Falstaff het vuur aan onze schenen legden waren wij
normale mensen die een normaal leven leidden.
De
bovengenoemde partijen weten niet en geven er niet om hoeveel miserie,
tweedracht en angst zij veroorzaken bij een belangrijk deel van onze
gemeenschap.
Het
lijkt ons absurd om te veronderstellen dat bovengenoemde partijen, na een golf
van 10- tallen jaren van oppositie zich totaal niet bewust zouden zijn van het
verwoestende effect die hun beslissingen gehad hebben op leden van onze
gemeenschap.
Dat is
het wat ons doet geloven dat zij er zich niets van aan trekken.
Er staan
borden langs de kant van de wegen wanneer je Flagstaff binnenkomt waarop
geschreven staat: Wij bouwen een
inclusieve gemeenschap.
Er staan
borden in het stadscentrum waarop staat :
Gebruik elke druppel water wijs.
Er is niets
wijs aan om de reeds gevaarlijk gelimiteerde watervoorraad te vervuilen met
het enige doel om Eric Borowskys
zakken te vullen.
Er is
niets inclusief aan het ontheiligen van een plaats die voor het inheemse volk
van dit gebied sacraal is om plaats te maken voor een Europese vrijetijd activiteit.
De
culturele ongevoeligheid van de Snowbowl plannen en jullie toestemming om ermee
door te gaan is wraakroepend.
Wij
geloven dat jullie hiermee jullie verantwoordelijkheid voor onze gemeenschap
verwaarloosd hebben.
Wij zijn
ziek en beu dat verkozenen over de hele wereld zich gedragen alsof sommige
profiterende psychopaten zoals Eric Borowsky het soevereine recht hebben om te
vernietigen wat anderen koesteren; om anderen te terroriseren, gewoon omdat zij
de controle hebben over een massa geld en nog meer verlangen.
Wij
vechten voor vrijheid en gelijkheid. Eric Borowsky vecht tegen ons. Wat zegt
dat over Eric Borowsky?
Tot
slot, wij zijn naar hier gekomen om de start van onze hongerstaking voor de San
Francisco Peaks aan te kondigen.
Het einde
daarvan zal afhangen van de inwilliging van volgende 3 eisen:
De verbreking van het afvalwater
contract met Snowbowl.
Het verwijderen van de
pijplijn en herstellen van de gebieden die beschadigd werden tijdens de uitbreiding
door Snowbowl.
Het opstellen van een
overeenkomst met de Flagstaff city waarin staat dat er geen verdere verwoesting van de San
Fransisco Peaks zal plaats hebben, noch door Snowbowl ,noch door anderen.
" Uit MNN.
7 juni 2012 Een jonge Canadees filmt zichzelf terwijl hij iemand vermoord, in
stukken snijdt en de lichaamsdelen van zijn slachtoffer doorheen Canada
verzendt. Het
publiek gruwt en de aandacht van de hele wereld werd een feit!"...
Toen in 1676 de Britse kapitein Benjamin Church ,Metacomet vermoordde
werd diens lichaam gevierendeeld. Lichaamsdelen werden achtergelaten voor de
wolven. De handen van de grote Indiaanse leider werden afgehakt en naar Boston
gestuurd. Zijn hoofd werd naar Plymouth gezonden en op
een paal tentoongesteld op de dag van de publieke Thanksgiving als wraak op de
vijand. Metacomets negen jaar oude zoon moest ook
geëxecuteerd worden. Maar de zoon van de duivel moest boeten voor de zonden van
zijn vader. Daarom werd hij naar de Caribische eilanden gevoerd waar hij de rest
van zijn leven moest doorbrengen in slavernij .
In 1637 werden zevenhonderd Pequot Indianen, meestal vrouwen ,
kinderen en ouderlingen aangevallen en vermoord nabij de monding van de Mystic
River. Men zag hen branden, bloeden en zij roken de afgrijselijke stank. Hun dood werd als zoet beschouwd. www.danielnpaul.com/TheRealThanksgiving
Het inheemse volk is al 5 eeuwen lang het doelwit
van berekende volksmoord. Vandaag worden er meer dan 500 vrouwen vermist
zonder spoor of politieonderzoek.
55.000 kinderen verdwenen uit de Canadese overheids -en door de kerk gerunde kostscholen.
Laten we niet vergeten dat vele immigranten
het uitschot van Europa waren. Machtsgeile immorele mensen uit een immorele
gemeenschap maken het hun morele plicht om mannen, vrouwen en kinderen te doden
in Irak, Afghanistan en op andere plaatsen.
Hele culturen worden uitgeroeid zonder
schuldgevoel en ingepakt door propaganda, glamour en een mythologisch brouwsel. Het doden van 125 miljoen inheemsen blijft geheim gehouden
"....De
moordenaar stuurde de lichaamsdelen op naar politieke partijen en scholen in
Canada. Daarna vluchtte hij naar Duitsland. In het Internetcafé
keek hij trots toe hoe de wereldmedia drukte over hem maakte. Net zoals de
moordenaar in Noorwegen die het vermoorden van 77 meestal kinderen,
verheerlijkt."
Dewesterse media verheerlijken de bloedige Europese geschiedenis en
cultuur.
Boeiend en populair zijn voor hen : Game of
Thrones, the Borgias, moord, tegennatuurlijk gedrag, perverse sex,
kindermisbruik en bloedzuigende vampiers . Expliciete beelden van
lichaamsdelen, autopsies en bloedstollende verminkingen worden voortdurend
getoond om de morbide smaak van het publiek te bevredigen. Hollywood overspoelt Europa met junk oorlog
films.
De Europese heersers deden zich tegoed aan
medisch kannibalisme.
Hun boegbeeld wordt nu geëerd met een
diamanten jubileum in London.
Zoals de klaagzang van rocker Johnny Rotten
van de Sex Pistols luidde:God save the
Queen, the fascist regime....When theres no future, how can there be sin?
Were the flowers in your dustbin.Were the poison in your human machine. Were
the future, your future.
Nee, Johnny. De hiërarchische leugen loopt ten
einde voor de poppenspelers en hun slaven.
MNN
Mohawk Nation News kahentinetha2@yahoo.com For more news,
books, workshops, to donate and sign up for MNN newsletters, go to www.mohawknationnews.com More stories at
MNN Archives. Address: Box 991, Kahnawake [Quebec, Canada] J0L 1B0
COINTELPRO legt het illegale schaduwen, verstoren, infiltreren
en regelrechte moorden gepleegd door de US regering in de jaren 1950,60 en 70
bloot.
COINTELPRO verwijst naar het officiële FBI COUnter
INTELligence PROgram dat uitgevoerd werd om leiders van sociale bewegingen ,die
vochten voor hun rechten te bespieden, gevangen te nemen en te elimineren en op
die manier de bewegingen en organisaties te verwoesten.
Vele van deze misdaden uitgevoerd door de US regering
blijven nog steeds in het verborgene.
Door interviews met activisten die deze misdaden aan de
lijve ondervonden hebben en door de zeldzame historische footage, levert deze
film een educatieve introductie naar een periode van intense repressie ,en
trekt relevante lessen voor tegenwoordige en toekomstige bewegingen.
COINTELPRO 101 is een 56 minuten durende educatieve
film die de deur opent naar een beter begrip voor deze periode in de
geschiedenis.
Deze documentaire zal jongere generaties die de strijd voor
sociale rechtvaardigheid van de bewegingen in de jaren 1960 en 7O niet
meegemaakt hebben verwijzen naar andere bronnen waar zij meer kunnen leren.
NAIS heeft de film bekeken en uitermate goed bevonden.
UPDATE: KKK LETTERS GESNEDEN IN BUIK VAN OUDERLING
Bron: Care2 The Human Rights Cause
De zaak van Vern
Traversie ,die gebrandmerkt werd met de letters KKK tijdens zijn opname in
het ziekenhuis in Rapid City(zie NAIS Gazette29/04/2012), begint eindelijk,na een twee maand durende campagne ,
de aandacht te krijgen van de overheid.
Marty Jackley,
Attorney General van Zuid Dakota heeft getuigenissen afgenomen tijdens de
Cheyenne River Sioux stammenraad.
Dit is het gevolg van een Recht voor Vern campagne mars die door Rapid City getrokken is op
21mei.
De video waarin Vern zijn verhaal deed (zie NAIS Gazette 29/04) werd opgenomen nadat FBI, lokale overheden
en een lokale advocaat de zaak niet hebben willen onderzoeken.
Rodney Bordeaux,
voorzitter van de Rosebud Sioux Tribe
vraagt:
-Dat de FBI en de politie van Rapid City
uitleggen waarom er in die 6 maanden sinds de bekendmaking nog geen onderzoek
is ingesteld.
-Dat het hospitaal van Rapid City een
onafhankelijk onderzoek toelaat dat aan het licht kan brengen wat er zo
tragisch misgegaanis tijdens de hospitalisatie van Mr.Vern Traverse.
Amerikaanse Indianen zien deze zaak als een van de vele haatmisdaden die niet geregistreerd en niet ernstig genomen
worden.
Lise Balk King ,
verslaggever van Indian Country Today
legt uit dat de schreeuw van Traversie om hulp en zijn meelijwekkende toestand
de katalysator was die honderden mensen op straat bracht.
Zijn lot staat voor de dagelijkse spanningen die het
racisme teweegbrengt en de opmerking waarmee men de klachten afdoet: het zijn weer de indianen die klagen.
Cheryl Cedar Face, Oglala
Lakota zegt: De manier waarop de media
het brengt doet het allemaal een grote grap lijken. Zelden lees ik een artikel
dat gaat over waarom mensen zo van streek zijn of durven toegeven dat racisme
werkelijk bestaat.
Traversie was niet in staat om de Rapid City Mars bij te
wonen maar hij verklaarde:
Ik ben getekend voor het leven maar ik zoek recht .Ik wil
niet dat nog een andere Indiaan behandeld zal worden zoals ik door de medische
deskundigen waarop ik vertrouwde dat zij voor me zouden zorgen toen ik zo
kwetsbaar was.
Ik ben dankbaar dat zo vele Amerikaanse Indianen en mensen
van over heel de wereld mij steunen. Hun medeleven maakt mij nederig. Ik vraag
dat allen die mijn naam gebruiken en voor mij vechten dat doen op de goede
manier en in vrede.
TEKEN DE PETITIE: INVESTIGATE VERNONS KKK MARKS AS POSSIBLE
HATECRIME
Laat ons samen gaan
zitten en de vredespijp roken was nunietbepaald wat de afstammelingen van de Potawatomi
stam, die in de Battle of Fort Dearborn
gevochten hadden, wilden horen van Alderman
Burke
Burke stelde dit voor nadat Joseph Podlasek, executieve directeur van de American Indian Center of Chicago tijdens een gemeenteraadvergadering
zei dat Burkes resolutie om een Dag
van Herdenking en Verzoeninguit te roepen beslist eenzijdig was: Deze resolutie mist
het standpunt van de Native Amerikanen. Er zit geen verzoening in zijn
voorstel Het is een eenzijdige stereotype resolutie die helemaal geen erkenning
geeft aan het inheemse volk!, aldus Podlasek.
Wat vooral zorgwekkend is, was het feit dat er geen enkele naam van een
Potawatomi werd genoemd daar waar drie US militairen wel genoemd werden.
Burke antwoordde hierop:
We kunnen de geschiedenis niet herschrijven,het is wat het is.
De 14deWard
Alderman van het Finance Committee voegde er nog aan toe dat hij bereid was
om de zaak te bespreken met Podlasek. Burkes resolutie die woensdag besproken werd in de
voltallige gemeenteraad gaat over de viering van de 200ste verjaardag van het
gevecht dat op 14 augustus plaats had tijdens de oorlog van 1812.
Fort Dearborn werd geëvacueerd op bevel van het leger.Twee mijl ten zuiden van wat nu de 18de straat en
Prairie Avenue is had de strijd plaats. Binnen de 15 minuten werden 35 soldaten, 14 kolonisten en 15
Potawatomi gedood in ,het gevecht dat de
geschiedenis inging als de eerste tragedie in degeschiedenis van Chicago, zei Burke tijdens de vergadering. Hij noemde ook de naam van een slavin die samen met haar
zoontje gedood werd in het gevecht.
Podlasek zei:Hij zei dat we beter
samen gingen zitten om de vredespijp te roken. Dat is kwetsend voor ons. Onze
pijpen zijn sacrale voorwerpen , daar wordt niet mee gespot .
Burke zei nog dat hij dat zo niet bedoeld had: Oke, ik geef het toe. Wist ik veel dat een grapje over het
roken van de vredespijp beledigend is voor Indianen.Ik durf wedden dat jullie dat ook niet wisten.
Het is moeilijk aan te nemen dat Burke niet wist waar hij
mee bezig was, nadat hij uitdrukkelijk op voorhand gewaarschuwd werd door een
lokale Indiaanse leider met wie hij zijn teksten had doorgenomen voor de
vergadering. En waarom heeft hij de belediging nogmaals herhaald tegen Fran
Spielman, de verslaggever van de gemeenteraad?
Schrijf en BLIJf schrijven: Dring aan op een congressioneel
onderzoek naar het overweldigende aantal schendingenvan het grondwettelijk recht in de zaak Peltier.
(grondwettelijke schendingen : http://www.whoisleonardpeltier.info/violations.htm
STUDIE WERPT LICHT OP DIABETES BIJ NATIVE AMERIKANEN.
Bron: ThinkHealth
Telkens professor Teresa
Trumbly Lamsam een bezoek brengt aan haar familie in Oklahoma, neemt ze
massas voedingswaren mee. Zij weet dat er geen gezond voedsel te koop is op het reservaat
waar zij vandaan komt.
Gezondheiddeskundigen zeggen dat het gebrek aan gezonde voedselvoorraden in de reservaten een der belangrijke oorzaken is van de
stijging van diabetes. Maar gebrek aan gezond voedsel in de reservaten is
niet iets waar men vaak over leest.
Daar wil professor Lamsam verandering in brengen. Zij en haar onderzoekspartner Rhonda LeValdo-Gayton bestuderen hoe de media het diabetes probleem
onder ogen brengt en bieden journalisten hulp aan zodat zij via hun artikels
een betere gezondheid kunnen promoten.
Beide professoren zijn persoonlijk betrokken bij het
probleem.
Lamsam maakt zich zorgen doordat het onderzoek uitwees dat,
wanneer er niets veranderd, binnen 100 jaar de Native Amerikanen kunnen weggevaagd
zijn.
Le Valdo-Gayton heeft reeds verschillende familieleden
verloren door de ziekte en ze heeft twee jonge kinderen. Zij is vastbesloten om die dramatische cyclus te doorbreken: Wij moeten er iets
aan doen want wij gaan veel mensen verliezen die we niet willen verliezen
aldus Le Valdo-Gayton.
Ongeveer 16% van de Native Amerikanen hebben diabetes, dat
is meer dan het dubbele aantalbij
Caucasiërs.
Volgens het US
Department of Health and Human Services zijn er bij de Native Amerikanen
driemaal meer sterfgevallen door de ziekte dan bij de algemene bevolking.
Meer en meer worden jonge mensen getroffen door de ziekte. Het aantal jonge Native Amerikaanse patiënten tussen 15 tot
19 jaar met diabetes is van 1994 tot 2004 gestegen met 68%: De cijfers zijn
schrikwekkend. Wat doet dat met de levensverwachting van de bevolking?.
Volgens Dr. Dee Ann
Deroin , huisdokter in Lawrence zijn er lokaal ten minste drie mensen onder
de 40 aan dialyse voor diabetes: Het komt door onze
veranderende levenswijze, de moelijkheid om gezonde voeding te vinden en het
afnemen van gezonde activiteiten. Voor mensen met diabetes kan de ziekte leiden tot blindheid,
geamputeerde ledenmaten, hartziekten en nierfalen.
In Native Amerikaanse gemeenschappen sterven de elders veel
te jong, daardoor worden jonge volwassenen gedwongen om de verantwoordelijkheid
te dragen als bewaarders van de cultuur.
Het had niet zover
moeten komen. Wij zouden hen veel langer bij ons moeten hebben zodat zij de
volgende generatie kunnen onderwijzen.Zei LeValdo-Gayton .
Zelf heeft zij drie ooms verloren en maakt zich zorgen over
wat hun afwezigheid betekent voor de culturele opvoeding van haar kinderen.
Studies hebben aangetoond dat de federale overheid vlugger
zal investeren in het behandelen van een ziekte wanneer de publieke opinie de
schuld van de oorzaak van de ziekte niet bij de slachtoffers legt.
De media beïnvloed de
publieke opinie in dit land. Hoe zij het diabetes verhaal brengen maakt het
verschil.
In hun proefstudie vonden Lamsam en LeValdo-Gayton dat
tijdens de laatste 14 jaar de Native Amerikanen in beeld werden gebracht als
zijnde verantwoordelijk voor de ziekte door hun slechte eetgewoonten of door
hun sedentaire levensstijl. De meeste artikels gingen niet dieper in op de bredere
problemen die mogelijk hadden bijgedragen tot diabetes. Het is duidelijk dat
de media de verantwoordelijkheid legt bij de zieke, zegt Lamsam
Er is een schrijnend gebrek aan voedzaam eten in vele
reservaties. Een voorbeeld: Het reservaat van Standing Rock in noord
Dakota heeft slechts één kruidenierswinkel voor een bevolking van 8.000 mensen
verspreid over 3.500 vierkante mijlen.
Behalve dat de winkel
ver weg ligt is het aanbod van groenten en fruit minimaal. zegt
LeValdo-Gauton
Lamsam wil meer succes verhalen zien in de tribale kranten: "Er zijn gezondheidsprogrammas in reservaten en
verslaggeving daarvan zou een verschil kunnen maken."
De onderzoekers hebben een website gelanceerd om Native
Amerikanen met diabete Type 2 te helpen.
LEONARD PELTIER HERDENKINGS WAKE OP 26 JUNI TE ANTWERPEN
De 13de jaarlijkse Oglala herdenking zal
gehouden worden op 26 juni 2012, precies 37 jaar na de fatale schietpartij op
Jumping Bull land,Pine Ridge in Oglala,USA.
Het evenement heeft plaats als eerbetoon aan
de Indianen die hun leven verloren tijdens de burgeroorlog ,die in de jaren 1970
woedde in het reservaat en om de aandacht te vestigen op de onrechtvaardige
opsluiting van Leonard Peltier.
Het evenement wil ook de verzoening en
genezing voor de gebeurtenissen in 1970s bevorderen met de nadruk op
alternatieve en herstellende rechtvaardigheid.
Op het evenement worden geen drugs alcohol
en/of geweld toegelaten.
NAIS -actiegroep voor Leonard Peltier nodigt
iedereen uit om deel te nemen aan een stille
herdenkingswake in het Antwerpse Zurenborg., op dinsdag 26 juni 2012.
*Samenkomst : Spoorwegbrug tussen Grote
Hondstraat-Oostenstraat (bereikbaar met tram 11 en 8)
*Begin: 20 uur
*Opening met smudge ceremonie uitgevoerd door
Black Eagle
*Annmarie Sauer leest : In de Geest van Crazy
Horse.
*De namen van de vermoorde slachtoffers worden
een voor een afgeroepen.
IN TEGENSTELLING TOT EEN EERDER BERICHT (ZIE AGENDA) ZAL NAIS ,VANWEGE ORGANISATORISCHE REDENEN NIET AANWEZIG KUNNEN ZIJN MET DE" LEONARD PELTIER AWARENESS STAND" OP DE MEDICINEWHEEL GATHERING IN NEDERLAND.
INDIAANSE OVERBLIJFSELEN OVERGEBRACHT VAN ENGLAND EN HERBEGRAVEN IN CALIFORNIA
Bron: Indian Country Today
Hoe de beenderen daar terecht kwamen mag een
raadsel heten, maar zeven schedels en verschillende bot fragmenten werden van
de medische afdeling van de universiteit
van Birmingham in Engeland teruggebracht naar hun voorvaderlijk thuisland
in San Luis Obispo County, California.
John Burch, een spirituele leider van de Salinan
stam van Monterey en San Luis Obispo Counties zegt: Zij
hebben de US niet vrijwillig verlaten, zij werden gekidnapt, maar nu zijn ze
terug thuis.
June
Jones, bioethicist aan de universiteit van Birmingham
vertelde aan de pers dat de universiteit de overbrenging van de overblijfselen
beschouwt als een morele keuze. De school zal ook de beenderen van inheemse
groepen in Australië en Nieuw Zeeland terugschenken:Het is
een eer, het heeft allemaal te maken met respect voor andere culturen en
geloof.
Dave
Singleton, een programma analist van de erfgoed
commissie zei dat de beenderen naar de USA terugbrengen niet zo eenvoudig was:Zover we weten is dit een primeur in
California.
Aanwijzingen over de herkomst van de beenderen
werden opgetekend: opgegraven door R.W.Summers uit een graf nabij Avila, San Luis Obispo
County,Calif. Summers was een predikant van de Episcopaalse
kerk in San Luis Obispo en een amateur archeoloog. Tijdens zijn leven
verzamelde hij een grote hoeveelheid Indiaanse voorwerpen . Hij stierf in 1898.
Zijn collectie ,uit graven gestolen voorwerpen
,belandde uiteindelijk bij SelwynFreer,een bevriende Britse
geestelijke. Nazaten van Freer denken dat hij iets te maken
had met de Universiteit van Birmingham,UK .Hoe dan ook, men weet niet hoe de overblijfselen
daar verzeild geraakt zijn.
De Salinian
stam wiens voorvaderen in de streek gewoond hebben, eisten de beenderen op. De stam heeft meer dan 700 leden waarvan 80%
nog steeds op voorvaderlijk land leven.
Zodra de overblijfselen terug waren in de US
werden ze als 'Indiaans' geïdentificeerd door Robert Hoover, professor emeritus aan de California Polytechnic
State University.
Begin mei werden de beenderen en de schedels
tijdens een tribale ceremonie te rusten gelegd in een geheime plaats waar ook andere
Indianen begraven liggen.
KINDEREN NU TOEGELATEN IN GEVANGENISSEN VAN WASHINGTON.
Bron:Ass.Press
WALLA WALLA, Wash.
In de gevangenissen van de staat Washington worden nu kinderen toegelaten bij powwows om
deel te nemen aan de religieuze ceremonieën voor de Indiaanse gevangenen .
De Seattle Times meldde dat Gabe Galanda ,advocaat van de
gevangenen onlangs de details voor de veiligheidsbewaking met het Department ofCorrections had besproken.
De gevangenen verklaarden dat het voor hen
zeer belangrijk is om kinderen bij de powwow te hebben omdat zij daardoor
bevestiging krijgen dat hun cultuur voortleeft in de volgende generaties.
In de gevangenissen van Washington zitten er
naar schatting zon750 Indianen .