INDIGENOUS RESISTANCE - HUMAN RIGHTS - ECO ACTIVISM - FREEDOM FOR LEONARD PELTIER INJUSTICE ANYWHERE IS A THREAT TO JUSTICE EVERYWHERE
(Martin Luther King)
10-06-2012
COINTELPRO 101
COINTELPRO 101
Te verkrijgen bij FREEDOM ARCHIVES.
EEN AANRADER !
COINTELPRO legt het illegale schaduwen, verstoren, infiltreren
en regelrechte moorden gepleegd door de US regering in de jaren 1950,60 en 70
bloot.
COINTELPRO verwijst naar het officiële FBI COUnter
INTELligence PROgram dat uitgevoerd werd om leiders van sociale bewegingen ,die
vochten voor hun rechten te bespieden, gevangen te nemen en te elimineren en op
die manier de bewegingen en organisaties te verwoesten.
Vele van deze misdaden uitgevoerd door de US regering
blijven nog steeds in het verborgene.
Door interviews met activisten die deze misdaden aan de
lijve ondervonden hebben en door de zeldzame historische footage, levert deze
film een educatieve introductie naar een periode van intense repressie ,en
trekt relevante lessen voor tegenwoordige en toekomstige bewegingen.
COINTELPRO 101 is een 56 minuten durende educatieve
film die de deur opent naar een beter begrip voor deze periode in de
geschiedenis.
Deze documentaire zal jongere generaties die de strijd voor
sociale rechtvaardigheid van de bewegingen in de jaren 1960 en 7O niet
meegemaakt hebben verwijzen naar andere bronnen waar zij meer kunnen leren.
NAIS heeft de film bekeken en uitermate goed bevonden.
UPDATE: KKK LETTERS GESNEDEN IN BUIK VAN OUDERLING
Bron: Care2 The Human Rights Cause
De zaak van Vern
Traversie ,die gebrandmerkt werd met de letters KKK tijdens zijn opname in
het ziekenhuis in Rapid City(zie NAIS Gazette29/04/2012), begint eindelijk,na een twee maand durende campagne ,
de aandacht te krijgen van de overheid.
Marty Jackley,
Attorney General van Zuid Dakota heeft getuigenissen afgenomen tijdens de
Cheyenne River Sioux stammenraad.
Dit is het gevolg van een Recht voor Vern campagne mars die door Rapid City getrokken is op
21mei.
De video waarin Vern zijn verhaal deed (zie NAIS Gazette 29/04) werd opgenomen nadat FBI, lokale overheden
en een lokale advocaat de zaak niet hebben willen onderzoeken.
Rodney Bordeaux,
voorzitter van de Rosebud Sioux Tribe
vraagt:
-Dat de FBI en de politie van Rapid City
uitleggen waarom er in die 6 maanden sinds de bekendmaking nog geen onderzoek
is ingesteld.
-Dat het hospitaal van Rapid City een
onafhankelijk onderzoek toelaat dat aan het licht kan brengen wat er zo
tragisch misgegaanis tijdens de hospitalisatie van Mr.Vern Traverse.
Amerikaanse Indianen zien deze zaak als een van de vele haatmisdaden die niet geregistreerd en niet ernstig genomen
worden.
Lise Balk King ,
verslaggever van Indian Country Today
legt uit dat de schreeuw van Traversie om hulp en zijn meelijwekkende toestand
de katalysator was die honderden mensen op straat bracht.
Zijn lot staat voor de dagelijkse spanningen die het
racisme teweegbrengt en de opmerking waarmee men de klachten afdoet: het zijn weer de indianen die klagen.
Cheryl Cedar Face, Oglala
Lakota zegt: De manier waarop de media
het brengt doet het allemaal een grote grap lijken. Zelden lees ik een artikel
dat gaat over waarom mensen zo van streek zijn of durven toegeven dat racisme
werkelijk bestaat.
Traversie was niet in staat om de Rapid City Mars bij te
wonen maar hij verklaarde:
Ik ben getekend voor het leven maar ik zoek recht .Ik wil
niet dat nog een andere Indiaan behandeld zal worden zoals ik door de medische
deskundigen waarop ik vertrouwde dat zij voor me zouden zorgen toen ik zo
kwetsbaar was.
Ik ben dankbaar dat zo vele Amerikaanse Indianen en mensen
van over heel de wereld mij steunen. Hun medeleven maakt mij nederig. Ik vraag
dat allen die mijn naam gebruiken en voor mij vechten dat doen op de goede
manier en in vrede.
TEKEN DE PETITIE: INVESTIGATE VERNONS KKK MARKS AS POSSIBLE
HATECRIME
Laat ons samen gaan
zitten en de vredespijp roken was nunietbepaald wat de afstammelingen van de Potawatomi
stam, die in de Battle of Fort Dearborn
gevochten hadden, wilden horen van Alderman
Burke
Burke stelde dit voor nadat Joseph Podlasek, executieve directeur van de American Indian Center of Chicago tijdens een gemeenteraadvergadering
zei dat Burkes resolutie om een Dag
van Herdenking en Verzoeninguit te roepen beslist eenzijdig was: Deze resolutie mist
het standpunt van de Native Amerikanen. Er zit geen verzoening in zijn
voorstel Het is een eenzijdige stereotype resolutie die helemaal geen erkenning
geeft aan het inheemse volk!, aldus Podlasek.
Wat vooral zorgwekkend is, was het feit dat er geen enkele naam van een
Potawatomi werd genoemd daar waar drie US militairen wel genoemd werden.
Burke antwoordde hierop:
We kunnen de geschiedenis niet herschrijven,het is wat het is.
De 14deWard
Alderman van het Finance Committee voegde er nog aan toe dat hij bereid was
om de zaak te bespreken met Podlasek. Burkes resolutie die woensdag besproken werd in de
voltallige gemeenteraad gaat over de viering van de 200ste verjaardag van het
gevecht dat op 14 augustus plaats had tijdens de oorlog van 1812.
Fort Dearborn werd geëvacueerd op bevel van het leger.Twee mijl ten zuiden van wat nu de 18de straat en
Prairie Avenue is had de strijd plaats. Binnen de 15 minuten werden 35 soldaten, 14 kolonisten en 15
Potawatomi gedood in ,het gevecht dat de
geschiedenis inging als de eerste tragedie in degeschiedenis van Chicago, zei Burke tijdens de vergadering. Hij noemde ook de naam van een slavin die samen met haar
zoontje gedood werd in het gevecht.
Podlasek zei:Hij zei dat we beter
samen gingen zitten om de vredespijp te roken. Dat is kwetsend voor ons. Onze
pijpen zijn sacrale voorwerpen , daar wordt niet mee gespot .
Burke zei nog dat hij dat zo niet bedoeld had: Oke, ik geef het toe. Wist ik veel dat een grapje over het
roken van de vredespijp beledigend is voor Indianen.Ik durf wedden dat jullie dat ook niet wisten.
Het is moeilijk aan te nemen dat Burke niet wist waar hij
mee bezig was, nadat hij uitdrukkelijk op voorhand gewaarschuwd werd door een
lokale Indiaanse leider met wie hij zijn teksten had doorgenomen voor de
vergadering. En waarom heeft hij de belediging nogmaals herhaald tegen Fran
Spielman, de verslaggever van de gemeenteraad?
Schrijf en BLIJf schrijven: Dring aan op een congressioneel
onderzoek naar het overweldigende aantal schendingenvan het grondwettelijk recht in de zaak Peltier.
(grondwettelijke schendingen : http://www.whoisleonardpeltier.info/violations.htm
STUDIE WERPT LICHT OP DIABETES BIJ NATIVE AMERIKANEN.
Bron: ThinkHealth
Telkens professor Teresa
Trumbly Lamsam een bezoek brengt aan haar familie in Oklahoma, neemt ze
massas voedingswaren mee. Zij weet dat er geen gezond voedsel te koop is op het reservaat
waar zij vandaan komt.
Gezondheiddeskundigen zeggen dat het gebrek aan gezonde voedselvoorraden in de reservaten een der belangrijke oorzaken is van de
stijging van diabetes. Maar gebrek aan gezond voedsel in de reservaten is
niet iets waar men vaak over leest.
Daar wil professor Lamsam verandering in brengen. Zij en haar onderzoekspartner Rhonda LeValdo-Gayton bestuderen hoe de media het diabetes probleem
onder ogen brengt en bieden journalisten hulp aan zodat zij via hun artikels
een betere gezondheid kunnen promoten.
Beide professoren zijn persoonlijk betrokken bij het
probleem.
Lamsam maakt zich zorgen doordat het onderzoek uitwees dat,
wanneer er niets veranderd, binnen 100 jaar de Native Amerikanen kunnen weggevaagd
zijn.
Le Valdo-Gayton heeft reeds verschillende familieleden
verloren door de ziekte en ze heeft twee jonge kinderen. Zij is vastbesloten om die dramatische cyclus te doorbreken: Wij moeten er iets
aan doen want wij gaan veel mensen verliezen die we niet willen verliezen
aldus Le Valdo-Gayton.
Ongeveer 16% van de Native Amerikanen hebben diabetes, dat
is meer dan het dubbele aantalbij
Caucasiërs.
Volgens het US
Department of Health and Human Services zijn er bij de Native Amerikanen
driemaal meer sterfgevallen door de ziekte dan bij de algemene bevolking.
Meer en meer worden jonge mensen getroffen door de ziekte. Het aantal jonge Native Amerikaanse patiënten tussen 15 tot
19 jaar met diabetes is van 1994 tot 2004 gestegen met 68%: De cijfers zijn
schrikwekkend. Wat doet dat met de levensverwachting van de bevolking?.
Volgens Dr. Dee Ann
Deroin , huisdokter in Lawrence zijn er lokaal ten minste drie mensen onder
de 40 aan dialyse voor diabetes: Het komt door onze
veranderende levenswijze, de moelijkheid om gezonde voeding te vinden en het
afnemen van gezonde activiteiten. Voor mensen met diabetes kan de ziekte leiden tot blindheid,
geamputeerde ledenmaten, hartziekten en nierfalen.
In Native Amerikaanse gemeenschappen sterven de elders veel
te jong, daardoor worden jonge volwassenen gedwongen om de verantwoordelijkheid
te dragen als bewaarders van de cultuur.
Het had niet zover
moeten komen. Wij zouden hen veel langer bij ons moeten hebben zodat zij de
volgende generatie kunnen onderwijzen.Zei LeValdo-Gayton .
Zelf heeft zij drie ooms verloren en maakt zich zorgen over
wat hun afwezigheid betekent voor de culturele opvoeding van haar kinderen.
Studies hebben aangetoond dat de federale overheid vlugger
zal investeren in het behandelen van een ziekte wanneer de publieke opinie de
schuld van de oorzaak van de ziekte niet bij de slachtoffers legt.
De media beïnvloed de
publieke opinie in dit land. Hoe zij het diabetes verhaal brengen maakt het
verschil.
In hun proefstudie vonden Lamsam en LeValdo-Gayton dat
tijdens de laatste 14 jaar de Native Amerikanen in beeld werden gebracht als
zijnde verantwoordelijk voor de ziekte door hun slechte eetgewoonten of door
hun sedentaire levensstijl. De meeste artikels gingen niet dieper in op de bredere
problemen die mogelijk hadden bijgedragen tot diabetes. Het is duidelijk dat
de media de verantwoordelijkheid legt bij de zieke, zegt Lamsam
Er is een schrijnend gebrek aan voedzaam eten in vele
reservaties. Een voorbeeld: Het reservaat van Standing Rock in noord
Dakota heeft slechts één kruidenierswinkel voor een bevolking van 8.000 mensen
verspreid over 3.500 vierkante mijlen.
Behalve dat de winkel
ver weg ligt is het aanbod van groenten en fruit minimaal. zegt
LeValdo-Gauton
Lamsam wil meer succes verhalen zien in de tribale kranten: "Er zijn gezondheidsprogrammas in reservaten en
verslaggeving daarvan zou een verschil kunnen maken."
De onderzoekers hebben een website gelanceerd om Native
Amerikanen met diabete Type 2 te helpen.
LEONARD PELTIER HERDENKINGS WAKE OP 26 JUNI TE ANTWERPEN
De 13de jaarlijkse Oglala herdenking zal
gehouden worden op 26 juni 2012, precies 37 jaar na de fatale schietpartij op
Jumping Bull land,Pine Ridge in Oglala,USA.
Het evenement heeft plaats als eerbetoon aan
de Indianen die hun leven verloren tijdens de burgeroorlog ,die in de jaren 1970
woedde in het reservaat en om de aandacht te vestigen op de onrechtvaardige
opsluiting van Leonard Peltier.
Het evenement wil ook de verzoening en
genezing voor de gebeurtenissen in 1970s bevorderen met de nadruk op
alternatieve en herstellende rechtvaardigheid.
Op het evenement worden geen drugs alcohol
en/of geweld toegelaten.
NAIS -actiegroep voor Leonard Peltier nodigt
iedereen uit om deel te nemen aan een stille
herdenkingswake in het Antwerpse Zurenborg., op dinsdag 26 juni 2012.
*Samenkomst : Spoorwegbrug tussen Grote
Hondstraat-Oostenstraat (bereikbaar met tram 11 en 8)
*Begin: 20 uur
*Opening met smudge ceremonie uitgevoerd door
Black Eagle
*Annmarie Sauer leest : In de Geest van Crazy
Horse.
*De namen van de vermoorde slachtoffers worden
een voor een afgeroepen.
IN TEGENSTELLING TOT EEN EERDER BERICHT (ZIE AGENDA) ZAL NAIS ,VANWEGE ORGANISATORISCHE REDENEN NIET AANWEZIG KUNNEN ZIJN MET DE" LEONARD PELTIER AWARENESS STAND" OP DE MEDICINEWHEEL GATHERING IN NEDERLAND.
INDIAANSE OVERBLIJFSELEN OVERGEBRACHT VAN ENGLAND EN HERBEGRAVEN IN CALIFORNIA
Bron: Indian Country Today
Hoe de beenderen daar terecht kwamen mag een
raadsel heten, maar zeven schedels en verschillende bot fragmenten werden van
de medische afdeling van de universiteit
van Birmingham in Engeland teruggebracht naar hun voorvaderlijk thuisland
in San Luis Obispo County, California.
John Burch, een spirituele leider van de Salinan
stam van Monterey en San Luis Obispo Counties zegt: Zij
hebben de US niet vrijwillig verlaten, zij werden gekidnapt, maar nu zijn ze
terug thuis.
June
Jones, bioethicist aan de universiteit van Birmingham
vertelde aan de pers dat de universiteit de overbrenging van de overblijfselen
beschouwt als een morele keuze. De school zal ook de beenderen van inheemse
groepen in Australië en Nieuw Zeeland terugschenken:Het is
een eer, het heeft allemaal te maken met respect voor andere culturen en
geloof.
Dave
Singleton, een programma analist van de erfgoed
commissie zei dat de beenderen naar de USA terugbrengen niet zo eenvoudig was:Zover we weten is dit een primeur in
California.
Aanwijzingen over de herkomst van de beenderen
werden opgetekend: opgegraven door R.W.Summers uit een graf nabij Avila, San Luis Obispo
County,Calif. Summers was een predikant van de Episcopaalse
kerk in San Luis Obispo en een amateur archeoloog. Tijdens zijn leven
verzamelde hij een grote hoeveelheid Indiaanse voorwerpen . Hij stierf in 1898.
Zijn collectie ,uit graven gestolen voorwerpen
,belandde uiteindelijk bij SelwynFreer,een bevriende Britse
geestelijke. Nazaten van Freer denken dat hij iets te maken
had met de Universiteit van Birmingham,UK .Hoe dan ook, men weet niet hoe de overblijfselen
daar verzeild geraakt zijn.
De Salinian
stam wiens voorvaderen in de streek gewoond hebben, eisten de beenderen op. De stam heeft meer dan 700 leden waarvan 80%
nog steeds op voorvaderlijk land leven.
Zodra de overblijfselen terug waren in de US
werden ze als 'Indiaans' geïdentificeerd door Robert Hoover, professor emeritus aan de California Polytechnic
State University.
Begin mei werden de beenderen en de schedels
tijdens een tribale ceremonie te rusten gelegd in een geheime plaats waar ook andere
Indianen begraven liggen.
KINDEREN NU TOEGELATEN IN GEVANGENISSEN VAN WASHINGTON.
Bron:Ass.Press
WALLA WALLA, Wash.
In de gevangenissen van de staat Washington worden nu kinderen toegelaten bij powwows om
deel te nemen aan de religieuze ceremonieën voor de Indiaanse gevangenen .
De Seattle Times meldde dat Gabe Galanda ,advocaat van de
gevangenen onlangs de details voor de veiligheidsbewaking met het Department ofCorrections had besproken.
De gevangenen verklaarden dat het voor hen
zeer belangrijk is om kinderen bij de powwow te hebben omdat zij daardoor
bevestiging krijgen dat hun cultuur voortleeft in de volgende generaties.
In de gevangenissen van Washington zitten er
naar schatting zon750 Indianen .
Donderdag hebben oversten van de Oglala
Siouxaan de federale autoriteiten
gevraagd om de zaken van de verdachte overlijdens te heropenen.
De onderstaande lijst met namen, data en
locaties werd ingediend door een advocaat die werkt voor de stam
Asterisken achter de namen wijzen erop dat iemand aangeklaagd werd in verband
met de zaak maar tribale leiders geloven dat de aanklacht niet voldoende
geformuleerd werd en tengevolge daarvan niet de gepaste straf werd uitgesproken.
_Buddy
Lamont (aka Lawrence Dean Lamont). Died April 27, 1973 in Wounded Knee, S.D.
_Clarence
Cross. Died July 11, 1973 near Batesland, S.D.
_Jackson
Washington Cutt. Died July 11, 1973 in Parmalee, S.D.
_Priscilla
White Plume. Date of death unknown; body was found July 14, 1973 near
Manderson, S.D.
_Melvin
Spider. Died Sept. 21, 1973 between Porcupine and Sharp's Corner on the Pine
Ridge Indian Reservation in South Dakota.
_Pedro
Bissonette. Died Oct. 17, 1973 on the Pine Ridge Indian Reservation.
_Allison
Fast Horse. Died Nov. 23, 1973 in Oglala, S.D.
_Robert
Reddy. Date of death unknown; body was found Dec. 16, 1974 near Kyle, S.D.
_Jeanette
Bissonette. Died March 26, 1975 eight miles north of Pine Ridge, S.D.
_Hilda
R. Good Buffalo. Date of death unknown; body was found April 4, 1975 in Pine
Ridge, S.D.
_Ben
Sitting Up. Died in May 1975. Place of death unknown, but rumored to be in
Wanblee, S.D.
_Joseph
Stuntz Killsright (aka Joseph Bedell Stuntz). Died June 26, 1975 on Jumping
Bull property in South Dakota.
_Andrew
Paul Stewart. Died July 26, 1975 on the Rosebud Indian Reservation in South
Dakota.
_Cleveland
Reddest. Died March 26, 1976 18 miles east of Kyle, S.D.
_Richynda
Roubideax. Died Sept. 27, 1997, on the Rosebud Indian Reservation.
_Wilson
Black Elk. Died June 8, 1999 on the Pine Ridge Indian Reservation near
Whiteclay, Neb.
_Ronald
Hard Heart. Died June 8, 1999, on the Pine Ridge Indian Reservation near
Whiteclay, Neb.
_Delphine
Crow Dog. Died Dec. 6, 1972 on the Rosebud Indian Reservation.
_Frank
Clearwater. Died April 25, 1973 in Wounded Knee, S.D.
_Edward
Means Jr. Died Jan. 7, 1974 in Pine Ridge, S.D.
_Roxeine
Roark. Died April 19, 1974 in Porcupine, S.D.
_Elaine
Wagner. Died Nov. 30, 1974 in Pine Ridge, S.D.
_John
S. Moore. Died Dec. 2, 1974, in Lincoln, Neb.
_James
Briggs Yellow. Died July 12, 1975 on the Pine Ridge Indian Reservation.
_Lydla
Cut Grass. Died Jan. 5, 1976 in Wounded Knee, S.D.
_Lena
R. Slow Bear. Died Feb. 2, 1976 in Pine Ridge, S.D.
_Julia
Pretty Hips. Died May 9, 1976 in Pine Ridge, S.D.
_Betty
Means. Died July 3, 1976 in Pine Ridge, S.D.
_Raymond
Yellow Thunder. Died Feb. 13, 1972 in Gordon, Neb.(*)
_Phillip
Little Crow. Died Nov. 14, 1973. Place of death unknown.(*)
_Allison
Fast Horse. Died Nov. 23, 1973 in Oglala, S.D(*)
-Leon
L. Swift Bird. Died Jan. 5, 1975 in Pine Ridge, S.D.(*)
_Stacy
Cotter. Died March 20 or 21, 1975 in Manderson, S.D.(*)
_Leah
Spotted Elk. Died June 15, 1975 in Manderson, S.D.(*)
_Howard
Blue Bird. Died Sept. 4, 1975 in Wolf Creek, S.D.(*)
_James
Little. Died Sept. 10, 1975 in Oglala, S.D.(*)
_Janice
Black Bear. Died Oct. 26, 1975 in Manderson, S.D.(*)
_Michelle
Tobacco. Died Oct. 27, 1975 on the Pine Ridge Indian Reservation.(*)
_Aloysius
Long Soldier. Died Feb. 9, 1977. Place of death unknown.(*)
Western Shoshone, Carrie Dann sprak over de heiligheid van alle levende dingen en hoe
verwoestend goudontginningen voor het land , water en sacrale plaatsen zijn.
Tijdens haar getuigenis aan de UN
Rapporteur voor Inheemse volken benadrukte zij het belang van het voorvaderlijk
land voor de Western Shoshone in Nevada en
Zuid Idaho.
Bedenk hoe vreselijk het voor ons is om te moeten toezien
hoe onze moeder aarde uiteengereten wordt door goudmijn maatschappijen.
Dann, die begroet werd met een
staande ovatie, zei dat zij gelooft in burgerlijke ongehoorzaamheid als wapen
om de ontginningen en verwoestingen een halt toe te roepen:
Ik geloof in burgerlijke ongehoorzaamheid bij mijn eigen
volk. En er zijn vele vrienden van andere rassen die bereid zijn om ons te
helpen. Voor ons is het land geen vastgoed. Voor ons is het onze Moeder, de Moeder die leven geeft. En
niet alleen aan tweevoeters maar al dat leeft op aarde. Mijn grootmoeder leerde ons dat wij afhankelijk waren van
het land . Alles komt van het land, ons voedsel, onze kleding; alles
wat wij vandaag hebben is ons door het land gegeven.
Dann beschrijft verder hoe Barrick en andere goudmijn
maatschappijen de sacrale plaatsen van de Western Shoshone vernietigen.
In Horse Canyon heeft ze een
tiental mannen gezien die boringen deden.
Wanneer je 10 van die mannen ziet dan weet je dat daar goud
is. Dan weet je dat de aarde daar uiteengerukt gaat worden. Het gebeurd nu overal, ook in de gebieden waar koper en
zilver gevonden is. Nu proberen ze de waterrechten naar hen toe te halen. De blanke boeren beginnen zich nu ook te verzetten. Zij
vrezen hetgene wat met het water zal gebeuren. Het is tijd, veel mensen worden wakker, ontginningen
vernietigen het water....
Nobelprijs voor moed
In zijn introductie van Carrie
Dann sprak Ronald Trosper over de
zusters Carrie en Mary Dann en hun lange strijd om hun Western Shoshone
thuislanden te beschermen en verdedigen.
Zij hebben bijna hun hele leven
de US regering , de kernenergie industrie en goudmijn corporaties bevochten.
Carrie ontving de Right Livelihood Award in 1993, een
alternatieve Nobel Prijs voor moed
Bekijk de film trailer van American
Outrage, the Story of Mary and Carrie Dann:
PINE RIDGE WOLF WAARSCHIJNLIJK MIGRANT UIT WYOMING
Bron: Keloland.com
Ambtenaren van het Pine
Ridge reservaat proberen te achterhalen waar de wolf ,die dood gevonden
werd langs de US Highway 18vandaan komt.
Een wild - bioloog zei dat het dier waarschijnlijk
op zondagavond of in de vroege maandagochtend geraakt werd door een auto. Het dier droeg een volg- halsband en het overblijfsel zal
naar de US Fish and Wildlife Service gezonden worden voor identificatie.
Zuid Dakota heeft geen wolven populatie. Soms zwerven de dieren uit van de Great Lakes naar het
oosten en naar de Rocky Mountains in het westen. Een onderzoek van een wolf die verleden winter gedood werd
in Custer toonde aan dat die inderdaad bij de Great Lake - populatie hoorde.
"DEKOLONISEREN
VOORWAARDIGHEID EN VERZET" IN
OAKLAND .CALIF.
Mending News
maakte een videoreportage over de Dignity
and Resistance mars die op 1 mei, de internationale dag van de arbeid,
gehouden werd in Oakland ,California.
Gemeenschappen van over de Bay Area verenigden zich in
Oakland en stapten samen in een mars voor waardigheid en verzet.
Navajo acteurs Jeneda
Benally en Roger Willie geven
een prachtige performance in een nieuwe korte sci-fi film van schrijver/regisseur
Ninobah Becker die nu online te zien
is. http://futurestates.tv/episodes/6th-world
Het verhaal gaat niet alleen over de toekomst maar is
gebaseerd op Navajo legenden en laat de schoonheid van de Diné liederen en het
land ervaren.
Jeneda Benally, muzikant
en zangeres in de Navajo familieband Blackfire
is de wereld reeds rondgetrokken. Zij heeft een uitgesproken mening voor de
Inheemse rechten en de bescherming van sacrale plaatsen.
Nu levert ze een knappe vertolking met haar acteerdebuut.
Roger Willy van Windtalkers geeft een krachtige
voorstelling van Generaal Bahe,
vooral wanneer hij praat over de Navajo maïs en hoe dat als een geschenk van het
Heilige volk tot hen gekomen is.
Korte inhoud:
Navajo Astronaut Tazbah
Redhouse (gespeeld door Benally) is piloot op het eerste ruimteschip dat
uitgezonden wordt om de planeet Mars te koloniseren.
Maar door een droom die ze krijgt de nacht voor vertrek beseft
ze dat haar missie veel meer betekent.
10 BISON STIEREN GEVANGEN LANGS DE YELLOWSTONE GRENS...
USDA APHIS WIL HEN GEBRUIKEN IN OMSTREDEN GEBOORTEBEPERKING
EXPERIMENT !
Bron: Buffalo Field Campaign
WEST YELLOWSTONE , MONTANA
10 wilde Amerikaanse bizons die horen bij de laatste wilde
bizon bevolking werden gevangengenomen door de Montana Department of Livestock
(MDOL) bij de Duck Creek bizon val, dat dicht bij de westrand van Yellowstone
Natioanl Park op private grond ligt.
Bisons die negatief getest worden opBrucellosis zullen overhandigd worden
aan USDA-Animal & Plant Health Inspection Service (USDA-APHIS) en
overgebracht worden naar Corwin Springs,Montana om te gebruiken in het geboortebeperking
experiment dat de effecten van GonaCon bestudeert.
GonaCon is een chemische insectenverdelger .
BuffaloField Campaign protesteert scherp tegen deze GonaCon
studies.
De Wilde Amerikaanse bizons zijn zo goed als uitgestorven.
De laatste wilde populatie leefi in en rond Yellowstone
National Park en het aantal bizons bedraagt minder dan 3.700 dieren.
Stephanie Saey,
woordvoerder van BFC zegt: Het gevangennemen van deze stieren is
hartverscheurend en schandelijk. Geboortebeperking is nu wel het laatste wat de
wilde bizons die bijna uitgestorven zijn ,nodig hebben
Een zeldzaam wit bizon kalf, sacraal dier voor het Lakota
,werd enkele dagen voor zijn 1° verjaardag dood en gevild gevonden op een
Lakota Ranch, Noord Texas.
De autoriteiten onderzoeken de verdachte dood van het kalf
dat de naam droeg : Lightning Medicine
Cloud.
Arby Little Soldier,
rechtstreekse nakomeling van Sitting Bull
en eigenaar van de ranch zegt dat hij maandag ll het dier dood vond.
De dag daarna werd de moeder van het kalf ook dood teruggevonden.
Verleden jaar hebben duizenden de naamceremonie van het kalf
dat op 12 mei geboren werd bijgewoond.
Volgens Lakota overleveringenverscheen een vrouw in de vorm van een wit bizon kalf aan de
Lakota en bracht hen kracht en ceremoniën die hoop gaven aan het volk.
Randy Meeks, Hunt
County Sheriff werkt samen met de Texas
Rangers om uit te zoeken wie of wat Lightning Medicine Cloud gedood heeft.
De andere bizons op de ranch waren ongewoon beschermend voor
het kleine dier, niemand begrijpt hoe het is kunnen gebeuren.
Arby Little Soldier werkte aan een film over het zeldzame
dier White Buffalo:An American Prophecy.
In een promotiefilmpje op Youtube, opgenomen in januari
vertelde hij dat zijn voorouders de geboorte van Lightning Medicine Cloud
voorspeld hadden.
Hij zei dat de geboorte van een wit kalf maar eens in de zes
miljard voorkomt en dat zij heilig zijn voor het Lakotavolk.
Arby Little Soldier zegt dat het geplande verjaardagsfeest
een memorial zal worden.
Er wordt $ 45,000 beloning uitgeloofd voor het vinden van de
dader (s)!