INDIGENOUS RESISTANCE - HUMAN RIGHTS - ECO ACTIVISM - FREEDOM FOR LEONARD PELTIER INJUSTICE ANYWHERE IS A THREAT TO JUSTICE EVERYWHERE
(Martin Luther King)
09-05-2012
LEONARD PELTIER WALK FOR HUMAN RIGHTS KOMT NAAR CHEROKEE
De Leonard Peltier Walk for Human Rights zal op vrijdag 11 mei aankomen in Cherokee (NC).
De groep die samengesteld is uit Amerikaanse Indianen uit
verschillende stammen zal de stad binnenkomen en van de Casino Mart naar de
Cherokee Indian Fairgrounds stappen waar ze zullen aankomen om 12 uur .
Onze missie is om de aandacht te vestigen op de zaak van Leonard Peltier en de rechten van de mens, aldus een woordvoerder van de
mars.
De mars begon op 18 december 2011 op Alcatraz Island nabij
San Francisco, California.
Het einde van de Walk zal gevierd worden op 18 mei met een
drie dagen -durende pow wow in Washington DC.
Een gratis concert met Bill Miller zal gegeven worden in de
Cherokee Indian Fairgrounds op zaterdag 12 mei om 18uur.
MOUNT RUSHMORE OP LIJST VAN âTERUG TE GEVENâ SACRALE SITES...
Bronnen: Diverse
James Anaya VN
rapporteur voor de rechten van inheemse volken heeft vrijdag, ll. zijn
aanbevelingen kenbaar gemaakt in Geneve. De feiten verzamelaar had ook een kans om leden van de
Obama regering te ontmoeten en gaf daarvoor instructies aan de US senaat -
commissie voor Indiaanse zaken, maar de congresleden weigerden hem te
ontmoeten.
Ik heb verhalen
gehoord die heel duidelijk maken hoe zwaar het inheemse volk zich gekwetst
voelt door de behandelingen die zij zolang hebben moeten verduren,verklaarde
Mr.Anaya.
De regering heeft hun
gronden en bronnen afgenomen, hun kinderen werden weggetrokken van hun families
en gemeenschappen ; verbroken verdragen , verdrukking en racisme zijn hen meer
dan een eeuw te beurt gevallen. Het gevoel van
verlies, vervreemding en onwaardigheid waart door Indian Country.
De bevindingen van Mr.Anaya zullen opgenomen worden in een
definitief verslag dat voorgelegd wordt aan de UN Human Rights Council. Ondanks, niet bindend kunnen de aanbevelingen toch een moreel
gewicht in de schaal leggen en regeringen beïnvloeden.
Over Alaska en de
Pacific Northwest, waar sommige
inheemse stammen afhankelijk zijn van jacht visvangst zei Mr.Anaya dat de inwoners steeds met groter wordende
problemen te kampen hebben door een groeiende golf van concurrerende belangen
over hun gronden en bronnen. Zwak gereglementeerde
ontginningen van natuurlijke bronnen zoals uranium hebben reeds ernstige
gezondheidsproblemen teweeg gebracht bij het inheemse volk, die lijden onder
het effect van het drinken van het besmette water.
De UN deskundige bezocht een Oglala Sioux reservaat waar het gemiddelde inkomen schommelt rond
$7000 per jaar, i.e. minder dan een zesde van het nationaal gemiddelde en waar
de levensverwachting tot ongeveer 50 jaar is.(cfr.The Guardian)
Hij zei ook dat de inheemse volken vinden dat zij te weinig
controle hebben over de geografische regio die door hen als sacraal beschouwd
worden, zoals de San Fransico Peaks
in Arizona en de Black Hills in South Dakota.
Mr.Anaya stelde voor om deze sites terug te geven aan de
Amerikaanse Indianen.
Mount Rushmore,
een populaire toeristenplaats in de Black
Hills is een sacrale plaats waar de Sioux Tribes nog steeds ,volgens het
verdraguit 1868 ,het territoriaal
recht hebben .
Kort nadat het verdrag getekend was werd er in de regio goud
gevonden en het US congres verbrak eenzijdig het verdrag zodat zij het land in
bezit konden nemen.
Ik praat over iets teruggeven
aan de Indianen waar zij duidelijk recht op hebben zei Mr.Anaya.
In 1980 stelde het hooggerechtshof dat het land hen op een
onwettige manier was afgenomen en gaf aan de regering het bevel om compensatie
te betalen.
De Sioux echter weigerden het geld aan te nemen, zij eisen
het wat nu "publiek" land is terug.
Mr.Anaya zei dat hij over deze en andere kwesties specifieke
aanbevelingen zal maken in zijn volledig verslag dat zal vrijgegeven worden in
september e.k.
Maar overigens zijn wij nog steeds van mening dat de NAVO
moet afgeschaft worden.(nvdr)
LAKOTA, NAVAJO EN SUPAI TOT VN RAPPORTEUR: âSTOP GENOCIDE EN ECO-CIDEâ
Bron: Censored News
Tijdens sessies met James
Anaya ,VN rapporteurvoor de rechten
van deinheemse volken brachten
Amerikaanse Indianen in Arizona en Zuid Dakotakrachtige getuigenissen over de vernieling van hun
thuislanden door uranium mijnen, door kolen aangevoerde energie centrales en
olie en gas boringen ,naar voor.
Debra White Plume,
Lakota zei tijdens haar getuigenis op 1 en 2 mei dat het tijd is om de
eco-cide van Moeder Aarde een halt toe te roepen.
Navajos van de Black Mesa beschreven de georganiseerde
misdaden van Peabody Coal Arizona
senators en niet- Indiaanse advocaten die geleid hebben tot gedwongen
verhuizingen van Navajos, koolmijnen in de Black Mesa en het voorzetten van
een der vuilste ,door kolen aangevoerde energiecentrale van de US op
Navajoland.
Havasupai vroegen
om de uraniumontginning in de Grand
Canyon ,die toekomstige generaties in de Southwest bedreigen met vergiftigd
water stop te zetten.
Damon Watahomigie,Supai
zei: Als eerst geboren krijgers van de Grand Canyon weigeren wij de volgende
millennium - wereld terroristen te worden door de mega kernenergie industrie
zijn gang te laten gaan in de Grand Canyon.
In Zuid Dakota
zei Debra White Plume: Mr.Anaya, ik wil dat
u me goed begrijpt, verzacht mijn woorden niet. Ik zeg u duidelijk dat Amerika
ethno-cide pleegt op onze manier van leven, eco-cide pleegt tegen onze Moeder
Aarde en genocide pleegt in onze Lakota thuislanden. Onze mensenrechten
worden geschonden en ons erfrecht om te leven zoals Lakota naties wordt geschonden. Zonder toegang tot
onze gronden en waters wordt ons het recht ontzegd om te zijn wie we zijn. Er zijn uranium, olie
en gas corporaties bezig en er willen er nog meer komen. Wij hebben hen niet
uitgenodigd! Amerika verwelkomt Canadian Cameco uranium corporatie en
de TransCanada olie pijplijn
corporatie en geeft hen vergunningen om uranium en olie te ontginnen in ons
Territory tegen onze wensen in. Dit vormt een grote
bedreiging voor onze Oglala Aquifer
die 2 miljoen mensen drinken geeft.
Wij hebben onze
vrije, voorafgaande en geïnformeerde toelating ,zoals opgenomen is in de
Verklaring over de rechten van de Inheemse volken, aangenomen door de United
Nations General Assembly NIET gegeven.
In Arizona,
getuigde Leta ODaniel, Navajo over de verschrikkingen waarmee
de Navajos te kampen kregen, gaande van de Long Walk tot de relocaties,
koolmijnen en mishandelingen op de kostscholen.
Mijn buren komen van
Yeii, Heilig volk van de antieke Anasazi. Drie broers van me
zijn medicijnmannen en ik luister naar hun verhalen. Wij hebben gebeden en
liederen voor onze veestapels gekregen van het heilige volk. Onze orale
tradities die doorgegeven werden van generatie naar generatie bevelen ons om vol
te houden en zorg te dragen voor ons vee. Spinnenvrouw heeft ons
geleerd hoe wij onze tapijten moesten weven. Onze verhalen zitten
in de tekeningen geweven . Dat is wat wij nodig
hebben om in onze behoeften te voorzien.
Leonard Benally,
die reeds tientallen jaren verzet pleegt tegen de gedwongen verhuizingen op Big Mountain beschrijft het plan dat
achter de relocatieszit en de
huidige pogingen om de waterrechten van de Navajo te stelen.
Benally zegt dat : het
hoog tijd is om de Peabody Coal ter verantwoording te roepen en de rol van de
corrupte Navajo politiekers, Arizona congressmen en niet Indiaanse advokaten
aan het licht te brengen.
Hij zegt verder dat Navajo President Ben Shelly samenwerkt
met Senators Kyl en McCain aan een
wet voor de Little Colorado River Water
Rights die de waterrechten weg zal geven aan de Peabody Coal Company.
Deze schikking is tragisch voor ons.
Niet alleen omdat zij de Navajo rechten minimaliseren maar zo kunnen wij
honderden miljoenen dollars aan potentiële vergoedingen mislopen.
Onze vrijheid wordt
opgeofferd voor een mega opbrengst gebaseerd op fraude en corruptie.
Ons gerecht werd
geprostitueerd met steekpenningen, uitzichtloosheid en conformisme verheven tot
National Security doctrines.
Wij zijn de historische
verstotene. Democratie werd witgewassen met geïmporteerde detergent dat toelaat
dat vervuild water gedumpt wordt op onze sacrale San Fransico Peaks.
Peabodys complot met
de US regering resulteerde in een duistere schandelijke genocide en misdaden
tegen mijn volk en de milieu- relocatie,de Benett Freeze, uranium ontginning ,
alles uit winstbejag en hebzucht.
Glenna Begay , Navajo
Elder van de Black Mesa zei dat
Peabody Coal geen respect heeft voor de overledenen.
Residentenin het mijngebied werden opgesloten of
bedreigd met gevangenisstraf wanneer ze probeerden hun begraaf - en sacrale
plaatsen te beschermen. Anderen moesten
machteloos toekijken hoe hun graven geschonden werden.
Hathalie (Medicijn)
Norris Neze getuigde over de Big Mountain, Black Mesa dat daar plaatsen
zijn waar reeds eeuwenlang mensen gaanofferen en bidden.. Deze plaatsen zijn er
voor het welzijn van het mensdom, niet enkel voor de Diné. Onze gebeden zijn
voor iedereen.
De VN rapporteur en de Verenigde Naties worden door de
Amerikaanse indianen uitdrukkelijk gevraagd deze getuigenissen werkelijk te
gebruiken, in plaats van eenvoudig woordjes te verzamelen in korte
samenvattingen waar verder niets mee gedaan wordt.
Overigens ben ik van mening dat de NAVO moet afgeschaft
worden.(nvdr.)
Leonard Peltier Walk for Human Rights, Freedom Parkway, Atlanta
door: Reid Jenkins, LPDOC Chapter-Atlanta, Georgia, USA
De Leonard Peltier Walk for Human Rights zal naar verwachting op 18 mei aankomen in Washington DC .Geef je steun aan de Walk . Iedere donatie, hoe klein ook
,zal in dank aanvaard worden!
ALGONGUIN FIRST NATIONS MAKEN ZICH ZORGEN OVER VOORGESTELDE MIJN
Bron: International Cry Door Ahni
Twee Algonquin First
Nations in hetwesten van
Quebec maken zich terdege zorgen over het voorgestelde plan van een zeldzame mineralen
mijnontginningop hun traditioneel
land.
Wolf Lake en Eagle Village First Nation
verduidelijken tijdens een gezamenlijke persconferentie dat Matamec Explorations Inc. een Yttrium zirconium mijn wil gaan
ontginnen op wat zij de Zeus site
noemen,90 km noord-oosten van North Bay
Ontario.
Yttrium en Zirconium zijn twee van de zeventien mineralen
die bekend staan als Rare Earth Elements (REEs).
Men wil deze mijn
openen op het traditionele land van twee Algonquin naties . Op 17 april ll
heeft de overheid van de twee Algonquin First Nations een ontmoeting gehad met Matamec Explorations Inc.
Er werd onderhandeld
over een Memorandum of Understanding
(MOU).
"Het hoofddoel van de
MOU is ons de verzekering te bieden dat Matamec ons betrekt en advies vraagt bij
de exploratiefase en dat Matamec zich akkoord verklaard om zowel de kosten te
vergoeden van onze twee First Nations sociale en culturele impact studies, als
de onkosten voor de onafhankelijke deskundigen die toezicht zullen houden op de
uitvoerbaarheid en milieustudies van Matamec.
De First Nations wijzen erop dat de ontginning van
zeldzame mineralen (REEs) een grote impact kunnen hebben op het milieu.
Op zich zijn de meeste REEs geheel onschadelijk maar zijn
vaak vergezeld van radioactieve substanties zoals thorium en radium, en
hierin schuilt het gevaar.
Het procédé om REEs te scheiden van andere gevaarlijke
mineralen kan een massale hoeveelheid giftig afval produceren.
Als voorbeeld werd de Mountain
Pass rare Earth mine in Californa aangehaald. Die mijn werd in 2002
gesloten. Over de periode van 14 jaar werden er 600.000 gallons van
radioactief afvalwater in de zo gevoelige Mojave
woestijn afgevoerd.
......
Harry St.Denis, Wolf
Lake Chief zegt: onze twee First
Nations zullen wachten om hun steun te geven aan de mijn tot we er zeker van
zijn dat de sociale culturele studies ,uitgevoerd door onze First Nations en de
milieustudies uitgevoerd door Matamec ons een duidelijk beeld zullen geven van
de impact van de Zeus mijn.
PROTEST TEGEN MISBRUIK VAN MENSENRECHTEN IN ARIZONA.
Bron: Censored News - door Klee Benally FLAGSTAF, ARIZONA Meer dan 300 mensen waaronder verschillende organisaties
kwamen bijeen in Wheeler Park en stapten van daaruit naar het centrum van de
stad uit protest tegen het escalerende misbruik van mensenrechten.
Eli Isaacs , een
vrijwilliger van de Repeal Coalition
en organisator van de mars zegt: In
Arizona worden mensenrechten met de voeten getreden. Wij mogen dan allemaal wel
van verschillende gemeenschappen komen en te maken hebben met verschillende
problemen,maar deze racistische staat en hebzuchtige corporaties hebben dit
bewerkstelligd. Wij staan met onze rug
tegen de muur. Het is begrijpelijk dat wanneer wij lijden onder dezelfde
verdrukking wij één lijn vormen tegen de verdrukkers.
Sprekers praatten over reproductive justice, hetero seksisme,
culturele overleving, racisme, seksisme, discriminatie van ouderen en
politiegeweld . Men sprak zich uit tegen racistische wetten zoals SB1070 en
HB2281,en tegen de water afspraken van John McCain en John Kyl.
Zij drongen aan op bescherming van de San Francisco Peaks en
alle andere sacrale plaatsen. Alle aanwezigen verklaarden zich solidair en beloofden
elkaar te steunen in de strijd voor de mensenrechten.
Luiz Fernandez,
van Arizona ALCU vroeg aan de
menigte wat mensenrechten zijn. Stemmen klonken luid op onderdak voor iedereen,genoeg voedsel, veilige geboortecontrole,
vrijheid van religie enz.
In augustus 2011 hebben de Havasupai Tribe, Klee Benally , een Diné (Navajo) activist en de International
Indian Treaty Council, een Urgent Action/Eerly Warning' klacht ingediend
bij de UN CERDCommittee,(commissie voor eliminatie van raciale discriminatie)
over het rooien van het de 40 acres woud door Arizona Snowbowl en het aanleggen
van een vijf mijl lange pijplijn voor het afvalwater om kunstmatige sneeuw te
maken op de heilige San Francisco Peaks.
De Forest Service,de
stad Flagstaff en de gerechtelijke instanties hebben reeds bewezen dat zij geen
begrip of respect hebben voor onze spirituele ceremonies en onze spirituele
verwantschap met de aarde zegt Klee Benally die verschillende keren
gearresteerd werd tijdens demonstraties voor de bescherming van de Holy Peaks. De schending van deze sacrale site is een
aanval op onze culturele overleving.
Steve Kugler, een
woordvoerder voor de daklozen zei:
Tijdens de winter solstice in 2007 werd er een herdenkingsdienst voor daklozen
gehouden op het gazon voor het stadhuis. Twaalf namen van daklozen die geen opvang
gevonden hadden en de harde winter niet overleefden werden afgeroepen.Maar wat het publiek
niet weet is dat er nog twaalf mensen meer gestorven zijn.Deze twaalf werden
niet erkend door de stadsambtenaren,noch werden ze vermeld in de media van
Flagstaff. De reden was dat deze twaalf geen druggebruikers waren en zodoende
Flagstaffs dienstenverlening in een kwaad daglicht zouden stellen.Flagstaff heeft 2.500
daklozen die geen recht van spreken krijgen. Dertig procent van die
2.500 daklozen zijn studenten. Laat mij hun stem
zijn. Krijgen inwoners van
Flagstaff gerechtigheid wanneer hun verkozenen zich boven de wet stellen, hun
eigen agenda volgen en zich niet hoeven te verantwoorden bij het volk dat hen
verkozen heeft? Ofelia Rivas van
de OOdham Voice Aaginst the Wall,
had het over het verzet tegen het militariseren van de grens en hoe zij pas nog
gezegd heeft aan de UN special rapporteur in Tuscon : Wij moeten de rechten van moeder aarde beschermen om te kunnen
overleven als mensen.
Paloma Allen, Oodham,
die ijverde om de 'loop 202' te stoppen met het schenden van de sacrale South
Mountain in Phoenix zei: Inheemse
rechten en inheemse identiteit betekenen in deze staat niets. Daarom moeten wij
onze stem verheffen.
Lola, een jong
lid van een B.L.A.S.T., een
nieuwegroep uit Flagstaff ,sprak
hartstochtelijk over de directe impact die de immigratie wetten van Arizona op
haar hebben gehad: Mijn familie is
uitgewezen, ik kan hen niet meer zien omdat zij net over de grens zitten. Het
deed zon pijn hen te zienvertrekken en dat ze niet bij me zijn wanneer ik s morgens ontwaak. Wat
indien het je eigen familie is die uitgedreven wordt, wat indien het jouw
moeder is die in de gevangenis gestopt wordt ?. Dit is niet goed, dit is niet de
juiste manier om mensen te behandelen.Wij allen hebben
rechten en moeten gelijk behandeld worden. Ik begrijp niet waarom ze ons
proberen weg te houden van onze families.
Claire Bergstresser,
een NAU student en lid van het Immigration ActionResearch Team gaf haar ongezouten mening over SB1070 en HB2281. Bergstresser citeerde HB2281 als het verbieden van etnische solidariteit en zei: Ik kan niet
begrijpen waarom onze overheid politiek mengt met onderwijs,waarom studenten
nog maar beperkt onderwezen worden in etnische studies; zaken waarmee zij zich
verbonden voelen, begrijpen en liefhebben. Jullie stem en passie stopt niet aan de grenzen en zullen
gehoord worden.Wij marcheren vandaag uit naam van mensenrechten en zullen
onze stem laten horen.
OVERBLIJFSELEN GEVONDEN NABIJ KALISPELL ZIJN INDIAANS
Bron:Ass.Press
KALISPELL, MONTANA
De Flathead County Sherrif heeft meegedeeld dat het skelet
dat gevonden werd door de eigenaar van de grond ten zuiden van Kalispell, wel
degelijk Indiaans is.
Sheriff Chuck Curry vertelde dat de menselijke schedel en
andere botten grondig onderzocht werden alvorens tot deze conclusie te komen. Hij zei dat de lokale stammen hiervan op de hoogte gebracht
werden.
Curry deelde ook nog mee dat hij en zijn staf samen met stamleden
terug zullen gaan naar de site om te onderzoeken of er nog meer overblijfselen
of voorwerpen in de grond zitten.
Chris Zarcone, eigenaar van de grond zegt dat leden van de
stammen ten allen tijde toegang hebben op de site en dat hij zal doen wat hij
kan uit respect van eender wie die daar begraven lag.
Vern Traversie ,een blinde 68-jarige Lakota Elder kreeg in
het Rapid City Regionaal hospitaal waarnaar de Indian Health Service hem had
doorverwezen de letters KKK in zijn bovenlichaam gesneden terwijl hij
herstellende was van een open hart operatie.
Na 7 maanden tevergeefs gewacht te hebben op gerechtigheid
treedt hij nu naar buiten met zijn gruwelijk verhaal.
De oorspronkelijke overlevenden van de Wounded Knee bezetting in 1973
ontmoetten elkaar op vrijdag ll. tijdens de Augustana
Colleges Centerfor Western Studies
voor de 44ste jaarlijkse Dakota conferentie.
Denise
Maloney, dochter van de vermoorde activiste Anna May Aquash nam ook deel ,zij sprak
de vergadering toe via Skype. Ook John
Trimbach, zoon van FBI agent Joseph
Trimbach was aanwezig. John Trimbach is de auteur van het boek American Indian Maffia waarin hij het
AIM en zijn leidersRussell Means, Dennis Banks en Clyde Bellecourt kleineert en vernederd.
Deze drie AIM leiders waren de hele dag
aanwezig .
De vorige jaren waren deDakota conferenties saaie en
academische overhoringen van de geschiedenis en cultuur van de regio.
Maar dit keer werd het anders; de oude
vijandschap flakkerde op.
De veel gehoorde beschuldigingen van
corruptie, moord en hypocrisie werden opnieuw geuit door de aanwezige partijen.
Bittere verwijten kleurden de dag, in het
bijzonder tijdens een namiddag sessie in de Fantje Gallery .
Dit is
een verdomde leugen! riep voormalig Senator Jim Abourezk boos naar John Trimbach
die beweerde dat Abourezk s zoon in 1975 in een huis in Denver was, kort voor
de gevangengenomenAquash werd
binnengebrachten het bevel om
haar te doden gegeven werd.
Abourezk en voormalig senator George Mc Govern
waren bij de eerste federale onderhandelaars in Wounded Knee. Abourezk merkte op dat hij en Means in de
begindagen van de bezetting een overeenkomst gesloten hadden. De bezetting zou vredevol beëindigd worden alsde AIM leden en andere bezetters van
Wounded Knee een lijst zouden krijgen van alle aanklachten die hente wachten zouden staan.
En wat
is er gebeurd? vroeg Abourezk aan Joseph Trimbach, de FBI agent van
dienst tijdens de twee eerste weken van de bezetting.
Trimbach stond recht en zeidat hij niet wist waarom de
overeenkomst niet is doorgegaan , met als gevolg maandenlange vuurgevechten
waarbij doden en gewonden gevallen zijn en verbroken onderhandelingen.
John
Trimbach en Bellecourt
discussieerden lang en luid over de rol van de AIM leiders in Wounded Knee.
Trimbach beweerde dat Banks : paranoïde was over spionnen in hunmidden tijdens Wounded Knee en de tijd daarna. Hij zei verder dat Banks het bevel had gegevenom sommige Wounded Knee bezetters,
wiens overblijfselen nooit gevonden werden te doden tijdens de bezetting. Aquash werd later gedood omdat hij dacht dat
zij een FBI infomant was, aldus John Trimbach.
Terwijl Trimbach zijn gal spuwde stond Banks
achteraan in de zaal. Hij glimlachte af en toe en gaf geen wederwoord.
Trimbach ging nog verder; hij noemde de AIM
leiders leugenaars , dieven en
moordnaars.
Hij zei dat het meeste in Means boek Where
White Men Fear to Tread maar hot air was en voegde er nog aan toe dat hij
het gelooft wanneer Russell zegt dat hij en Banks mensen konden laten
verdwijnen.
Net zoals Banks ging Russell Means niet in de
clinch met Trimbach, hij was zelfs niet steeds in de zaal aanwezig tijden
Trimbach aanval. Maar Means had zijn eigen kritiek op de
conferentie en gaf zijn eigen kijk op wat de Wounded Knee bezetting en AIM
bereikt heeft.
Hij noemde de conferentie een groeps -masturbatie van academici. Dit is nu net hoe zuid Dakota
wil dat Indiaanse geschiedenis geïnterpreteerd wordt.
Means zegt verder dat de internationale aandacht die
getrokken werd op de langdurige Wounded Knee bezetting de vonk was die
internationale politieke wereldwijsheid van het Indiaanse volk bracht.
Ik heb
dit halfrond afgereisd op zoek naar die vonk. Ik dacht het vinden in
Nicaragua,maar ik vergiste me. Ik dacht het gevonden te hebben in de Northwest
Territories, maar ik heb me vergist.
Toen keek hij naar zijn eigen Oglala Lakota
stam in Pine Ridge,aldus Means.
Trimbach zei: de wetenschappelijke benadering
van de geschiedenis is medeplichtig aan het foute beeld van AIM de meest vervalste beweging in de
Amerikaanse geschiedenis.
Means gaf kritiek op het gebrek aan een
definitieve wetenschappelijke geschiedenis van AIM. Hij zei: het lag aan de basis van de poging van
stammen om in de 20ste eeuw hun soevereiniteit te doen gelden. Als je
soeverein wil zijn, moet je soeverein handelen. Zei
hij.
Maloney beschuldigde AIM leden van de dood van haar moeder. Twee mannen werden uiteindelijk beschuldigd
van de moord maar zij zei dat het bevel van hogerhand gekomen was. Zij drukte erop dat er geen herstel mogelijk
is zonder dat de verantwoordelijkheid voor haar moeders moord opgenomen wordt.
Augustana College President Rob Oliver zei dat hij hoopt dat de
conferentie hiervoor de katalysator zou zijn.
40
jaar geleden is er zoveel gebeurd. Het is duidelijk dat er nog steeds veel pijn
aanwezig is. Net zoals de pijn die teruggaat tot 1890 toen 300 Minneconju
Lakota de dood vonden door de handen van de US 7th Cavalerie bij Wounded Knee.
De grote vraag is nu, welke keuze gaan we maken om verder te leven? Gaan we in
vrede leven en mekaar helpen? Dat is wat ik hoop.
(nvdr: wij moeten nodig even bekomen van de diepe haatgevoelens die Mr.Trimbach ten overstaan van AIM en zijn leiders de wereld ingooit.)
De film remake van de populaire televisiereeks
Lone Ranger zal op 13 mei in de bioscoopzalen verschijnen.(USA)
Wij weten reeds geruime tijd dat Johnny Depp
de rol zal spelen van Tonto, de trouwe Indiaanse sidekick van de Lone Ranger,
maar waar heeft hij die make up vandaan en is dat een dode vogel op zijn hoofd?
Jarenlang werd de figuur van Tonto in vraag
gesteld en bekritiseerd als zijnde vernederend en als een armzalige
vertegenwoordiger van de cultuur. Nu Johnny Depp dit personage terug tot leven
brengt, komt ook de discussie weer tot leven.
Depp komt als Tonto te voorschijn met een
witgeschilderd gezicht met zwarte verticale dikke lijnen, en een dode vogel op
zijn hoofd.
In een artikel met als titel Why Tonto
Matters zegt een columnist dat de foute voorstelling van Indianen het idee
aanwakkert alsof de cultuur niet meer bestaat in de moderne western
maatschappij.
Deze
stereotiepe beelden zoals Johnny Depps Tonto is voor velen hiervan een
bevestiging .Wanneer we niet van ons afbijten zal ons hedendaags bestaan in de
geest van de dominante cultuur uitgewist worden. Aldus de columnist.
Depp zelf beweert dat het nou net zijn
bedoeling is om dat stereotiepe beeld, dat reeds zolang bestaat weg te nemen.
Depp heeft onthult dat hij de inspiratie voor
zijn rol gevonden heeft in een schilderij:
Ik heb
een schilderij van Kirby Sattler gezien. Ik keek naar het gezicht van die Warrior
en dacht: dàt is het...die verticale strepen die over zijn ogen naar beneden
lopen...het is alsof je bijna de afzonderlijke delen van het individu kan
zien....als je begrijpt wat ik bedoel...
(éuh...niet echt, nee. nvdr)
Vervolgens verklaarde hij de dode vogel die
hij heel de film op zijn hoofd draagt:
Het is
zo dat Sattler de vogel geschilderd heeft achter het hoofd van de krijger. Maar
ik dacht : Tonto heeft een vogel op zijn hoofd. Het is zijn leidsgeest. De vogel is dood voor iedereen
behalve voor Tonto.
nvdr: Wel, wanneer de film in onze zalen
verschijnt zouden wij zeggen: allen daarheen en dan kunnen we zelf oordelen.
WOUNDED KNEE 1973 ADVOCAAT VOOR DE VERDEDIGING IS NIET TE SPREKEN OVER CONFERENTIE
Bron: Ass.Press
De geplande conferentie in Sioux Falls ,over de opstand van
Wounded Knee in 1973 in het Pine Ridge reservaat roept vragen op!
Ken Tilsen ,die honderden gearresteerde AIM activisten
verdedigde is boos omdat er alvast één zijde niet vertegenwoordigd zal zijn in
het forum die de onderzoeken en vervolgingen van de arrestanten gaan bespreken
nl: De verdediging.
De conferentie van de Augustana Colleges Center for Western
Studies Dakota zal doorgaan op vrijdag en zaterdag e.k.
Het thema is : Wounded Knee 1973: Forty years later.
De conferentie in deze streek houden is een schande, aldus
Tilsen die nu 84 jaar oud is.
Hetpanel
bestaat uitJudge David Gienapp en
attorney James McMahon de toenmalige assistantUS attorneys en David Price, een FBI agent ter plaatse.
De afwezigheid van iemand van de verdediging maakt dit
panel geheel onevenwichtig, aldus Tilsen.
Tilsen was juridisch coordinator voor de Wounded Knee Legal
Defense en Offense Committee die met succes de verdediging voerde tijdens het 9
maanden durende proces van Russel Means en Dennis Banks.
Tilsen zei dat hij nietuitgenodigd werd voor de conferentie en het pas vernomen had
via een familielid die in Pine Ridge woont.
Harry Thompson, organisator van de conferentie zei dat de
sprekers zélf hebben gevraagd om mee te doen. "Enkel Gienapp, McMahon, Means en voormalig gouverneur Bill
Janklow, die toegezegd had voor zijn dood in januari, werden uitgenodigd. Er is
dus niemand niet uitgenodigd, kan je zeggen en Tilsen kan nog altijd komen.
Aldus Thompson.
Amerikaanse Indianen, Sierra Club activisten en anderen,
hebben hun 3-daagse en 50 mijlen lange mars ,van de Reid Gardner kolencentrale
in Moapa naar het federale gerechtshof in Las Vegas beëindigd.
William Anderson, voorzitter van de Moapa Band of Paiutes
zei zondag in zijn verklaring dat de mars een protest was tegen de
luchtvervuiling , een bron van grote zorg op in het reservaat.
Reid Gardner grenst aan het reservaat en is de laatste
kolencentrale van Nevada.
Tribale leden zeggen dat de vervuiling aan de grondslag ligt
van astma, sinus, oorontsteking en hart problemen.
De Sierra Club zegt ook dat het de Indianen belet om hun
traditionele levenswijze te beoefenen daar zij gedwongen worden binnenskamers
te verblijven.
Zondag op de Dag van de Aarde werd de mars afgesloten met een traditionele
overwinningsdans en lied.
HOE EEN HARD CORE KU KLUX KLANNER ZICHZELF OPNIEUW UITVOND
ALS EEN WIJZE INDIAANSE BEST SELLER AUTEUR.....EN HOE HIJ ERMEE WEG KON....
Dit is zo n ongelofelijk verhaal .
Het is ook het verhaal over het falen en de goedgelovigheid
van velen in de nieuws - TV en het uitgeverswereldje die niet in staat blijken
te zijn om oplichters te ontmaskeren.
Veel lezers zullen reeds bekend zijn met dit verhaal want de
informatie die hierin is opgenomen isoud nieuws .
Maar vele jonge lezers zullen waarschijnlijk nog nooit
gehoord hebben over een man genaamd ASA.
Voor hen dus:
Dit is het ware verhaal over hoe een KUKLUX man, die ééns de
teksten schreef voor de voormaligeGeorge Wallace, gouverneur van Alabama en fervent voorstander van
apartheid zichzelf later kon heruitvinden als Forrest Carter , een Native
Amerikaanse schrijver die hoog geprezen werd door Oprah Winfrey en vele
anderen.
Het is een schokkend verhaal over hoe een man, die door
velen als gevaarlijk beschouwd werd, zichzelf plots een nieuw verleden, een
nieuw heden en een nieuwe identiteit nog wel van een niet-blanke kon
aanmeten en gevierd kon worden als een van de beste Amerikaanse schrijvers!
Het is het verhaal over een man die een visie ,gemaakt uit
lucht kon verkopen en hoe niemand, van uitgevers tot beroemde TV
nieuwspersonaliteiten zijn ware identiteit kon achterhalen.
Hij had de roem, hij had het geld en succes en kon zich
makkelijk op de lijst van notoire oplichters alsmeesteroplichter plaatsen.
Als je wilt weten of het gemakkelijk is zand in de ogen te
strooien van een publiek, wel kijk dan naar ASA CARTER.
30 jaar voor zijn Indiaanse schrijversperiode was hij een
KKK organisator, een hevige voorstander van apartheid, auteur van racistische
propaganda,en was hij de gastheer van een talk show die predikte tegen
integratie en voor apartheid.
Hoe fanatiek was Carter?
In 1963, schreef hij de inwijdingsrede
voor George Wallace,Gouverneur van Alabama dat een van de meest notoire speeches werd in het Civil
Rights tijdperk - horen we in een nieuw verhaal van de National Public Radio over Carter dat
geproduceerd werd voor het radioprogramma All
ThingsConsidered door Joe
Richman and Samara Freemark van Radio Diaries. Wie ook een bijdrage leverden aan het programma waren de
producers van de TV documentaire The Reconstruction of Asa Carter .
Carter was the man die deze beroemde woorden neerschreef
voor George Wallace:
In de naam van de
grootste mensen die ooit op deze aarde hebben rondgelopen trek ik een lijn in
het stof en gooi de handschoen aan de voeten van de tirannie, en ik zeg
apartheid NU, apartheid MORGEN, apartheid VOOR ALTIJD
Later, toen hij vond dat Wallace soft geworden was en hij
hem ervan verdacht het bed te delen met de Liberalen keerde hij zich tegen
Wallace.
Carter was dezelfde man die jaren later de best-seller en
hoog gewaardeerde
Autobiografie van
een Indiaanse wees en zijn gevecht tegen racisme ,neergepend heeft.
De titel van het boek: The
Education of Little Tree: A True Story.
Het boek dat nu herkend wordt als fictie gaat over de
jeugdherinneringen van een verweesd Indiaans jongentje die bij zijn grootouders
in een blokhut leefde in het oosten van Tennesse tijdens in de jaren 30.
Het boek werd voor het eerst gepubliceerd in 1976 en er
werden meer dan 1 miljoen exemplaren van verkocht.
Men nam aan dat het inderdaad geschreven werd door een
Cherokee Indiaan.
WIE WAS ASA EARL CARTER NU ECHT?
Een artikel geschreven in 2008 door John C Hopwood zet alles
op een rij.
Nadat Asa Earl Carter in 1953 bij het radiostation WILD in
Birmingham werd ontslagen (vanwege het publieke uiten van anti-joodse
meningen), vormde hij zijn eigen KKK klavern(een zijtak van een splintergoep van erkende organisaties).
Hij noemde zijn groep The
Original Ku Klux Klan of the Confederacy. Samen met Jessie Mabry publiceerde hij de racistischekrantThe Southener,
Leden van Carters klavern stenigden een Afro-Amerikaanse
vrouw die zich probeerde in te schrijven als student aan de universiteit van
Alabama;vielen de (toen populaire zwarte zanger) Nat King Cole aan tijdens een
optreden in Birmingham en ranselden de burgerrechten leider Fred Shuttleworth
af enbewerkten diens vrouw met
een mes.
De golf van geweld die Carter en de zijnen veroorzaakten
kwam op een hoogtepunt met de brutale castratie en poging tot moord van een Afro
-Amerikaanse karweiman die bijna doodbloedde.
Jessie Mabry en drie andere leden van Carters klavern
werden veroordeeld tot 20 jaar gevangenis. Maar in 1963 kon George Wallace bij
de paroolraad de straffen afkopen.
Carter werd niet betrokken bij de castratie/moordpoging van
de Afro Amerikaanse karweiman maar zijn uitgesproken neiging tot geweld was
steeds duidelijk.
Hij schoot twee Klan mannen dood tijdens een ruzie over de
financiën van de klavern, maar werd niet vervolgd.
Hij zou later sterven aan de gevolgen van een vuistgevecht
met zijn eigen zoon.
NA ZIJN WEDERGEBOORTE ALS INDIAAN EN SCHRIJVER STONDEN TV
EN HOLLYWOOD TE POPELEN...
Toen zijn carrière in Alabamas politiek en de apartheidsbeweging
ten einde was vond hij zichzelf uit als schrijver van Western romans.
Hij schreef onder de naam van Forrest Carter,Forrest naar Nathan
BedfordForrest, de stichter van
de KKK.
In 1975 interviewde Barbara Walters hem in haar Todays
Show op NBC. Barbara Walters slikte alles wat Carter haar wijsmaakte. Zo vertelde hij o.a. dat hij vroeger een paarden temmer geweest was en dat hij toen hij in Oklahoma
leefde de storyteller was van de Cherokee
natie.
Van zijn eerste Western roman, The Rebel Outlaw Josey Wales
werd een film gemaakt door en met Clint Eastwood.
Carter kreeg $ 35.000 aan filmrechten uitbetaald.
Nadat de Eastwood film uitgebracht werd bracht The New York
Times aan het licht dat Forrest Carter niemand minder was dan Asa Earl Carter
de notoire racist.
Na de film schreef hij een tweede western roman: Geronimo en
daarna zijn block-buster The Education of Little Tree: A true Story, waarvan
hij rondbazuinde dat het zijn herinneringen waren, herinneringen van een
zachtaardige Cherokee Wijze!
De universiteit van Mexico verwierf de titel in 1985. In hun eerste editie stond op het omslagcover te lezen dat Forrest Carter, wiens Indiaanse naam
Little Tree was bekend stond als Storyteller in Council bij de Cherokee
natie".
Dit was een grote leugen en niemand, maar dan ook niemand
dacht eraan om dat na te gaan bij te Cherokee natie zelf.
Carter stierf in 1979. Zijn Geronimo boek werd postuum gepubliceerd.
In 1991 werd de ondertitel a True Story weggelaten op de cover van The Education of Little Tree. Nog later werd het op defictielijst geplaatst.
Een historicus ,Dan Carter (geen familie) zegt dat fans van
het boek wel hadden kunnen weten dat het verhaal niet echt was. De Cherokee woorden die hij neergeschreven had waren geen
Cherokee ,noch een andere Indiaanse taal. De woorden waren uit de lucht gegrepen.
Carter deed de laatste helft van zijn leven niets anders dan
overal zijn verleden als Klans man en segregatist af te strijden. In een artikel in de New York Times in 1976 beweerde hij bij
hoog en bij laag dat dat hij niet Asa
Carter was.
Hij stierf in Abilene,Texas op 7 juni 1979 Zijn lichaam werd overgebracht naar Alabama om begraven te
worden nabij Anniston.
Geen enkel familielid was bij de begrafenis aanwezig.
Op zijn grafsteen staat de naam Asa Earl Carter geschreven.
Nota van NAIS: Het is
onvoorstelbaar hoe goedgelovig mensen zijn wanneer het om oplichters gaat die
zich als vertegenwoordigers van andere culturen voorstellen.
Ook in Europa lopen
Indianen rond die halve waarheden en/of hele leugens rondstrooien voor
geldgewin of zoals het tegenwoordig heet donaties.
Om te voorkomen dat
men bij de neus genomen wordt : vraag steeds naar hun Tribal ID en doe
navraag bij de natie waar zij beweren bij te horen.
Preston Randolph
producer en regisseurvan Wind Chases the Sun had onlangs een
meeting met Consulting Producers Danny
Glover en Joslyn Barnes in NYC. Ideeën ,strategieën en interactieve campagnes werden
besproken en we hopen vlug meer goed nieuws te kunnen brengen.
Ryan Bingham,die onlangs de Grammy Award gewonnen heeft
werkt mee aan de film als een Contributing Musician. Ryan is bekend van het Grammy en Oscar winnend lied The
Weary Kind van de film Crazy Heart. Ryan Bingham is een Leonard Peltier supporter en is blij te
kunnen helpen met deze film en de strijd voor rechtvaardigheid.
FONDSENWERVING
Er wordt nog steeds gezocht naar stichtingen en
investeerders die de productie van deze film willen steunen. Wanneer u denkt te kunnen helpen, aarzel dan niet om contact
op te nemen met:cactusproductionsfilms@gmail.com.
The Summer of 81, Een kortfilm die door Randolph Preston in maart in
één week tijd werd afgewerkt is ingediend voor de Wyoming Short Film Contest.
Indien Randolph wint krijgt
hij $25.000 die hij voor de productie van Wind Chases the Sun zal gebruiken. Maar om in aanmerking te
komen voor de top prijs moet zijn film in de top 10 van de publiekstemmen geraken.
Hiervoor hebben we veel hulp nodig!
De deadline voor de
publiekstemming is 26 april, dus neem even de tijd om te stemmen voor
Randolphs film The Summer of 81
Nota: de website is soms overbelast, wanneer er een error
verschijnt geef niet op maar probeer op een ander tijdstip.
THE POWER OF ONE
Verleden maand hebben Jared Iler en Anna Reed, twee High
School journalisten uit Wyoming een korte video femaakt The Power of one,
over Preston Randolphs werk voor de bevrijding van Leonard Peltier met zijn
film Wind Chases the Sun.
Deze week kregen we het bericht dat Iler en Read de
nationale Robert F Kennedy Journalism Award gekregen hebben. Hun verhaal gaat over Randolphs werk en de strijd voor gerechtigheid in de zaak Peltier. Proficiat voor Iler en Reed voor het knappe werk.
DE TOEKOMST
De crew van Wind Chases the Sun werkt hard aan zowel de film
als aan het onderzoek van de feiten. Fondsenwervingscampagnes en investeermogelijkheden zijn
beschikbaar om ons te helpen een film van de hoogste kwaliteit en de
mogelijkheid om verandering te brengen in Peltiers zaak.