INDIGENOUS RESISTANCE - HUMAN RIGHTS - ECO ACTIVISM - FREEDOM FOR LEONARD PELTIER INJUSTICE ANYWHERE IS A THREAT TO JUSTICE EVERYWHERE
(Martin Luther King)
03-05-2012
ALGONGUIN FIRST NATIONS MAKEN ZICH ZORGEN OVER VOORGESTELDE MIJN
Bron: International Cry Door Ahni
Twee Algonquin First
Nations in hetwesten van
Quebec maken zich terdege zorgen over het voorgestelde plan van een zeldzame mineralen
mijnontginningop hun traditioneel
land.
Wolf Lake en Eagle Village First Nation
verduidelijken tijdens een gezamenlijke persconferentie dat Matamec Explorations Inc. een Yttrium zirconium mijn wil gaan
ontginnen op wat zij de Zeus site
noemen,90 km noord-oosten van North Bay
Ontario.
Yttrium en Zirconium zijn twee van de zeventien mineralen
die bekend staan als Rare Earth Elements (REEs).
Men wil deze mijn
openen op het traditionele land van twee Algonquin naties . Op 17 april ll
heeft de overheid van de twee Algonquin First Nations een ontmoeting gehad met Matamec Explorations Inc.
Er werd onderhandeld
over een Memorandum of Understanding
(MOU).
"Het hoofddoel van de
MOU is ons de verzekering te bieden dat Matamec ons betrekt en advies vraagt bij
de exploratiefase en dat Matamec zich akkoord verklaard om zowel de kosten te
vergoeden van onze twee First Nations sociale en culturele impact studies, als
de onkosten voor de onafhankelijke deskundigen die toezicht zullen houden op de
uitvoerbaarheid en milieustudies van Matamec.
De First Nations wijzen erop dat de ontginning van
zeldzame mineralen (REEs) een grote impact kunnen hebben op het milieu.
Op zich zijn de meeste REEs geheel onschadelijk maar zijn
vaak vergezeld van radioactieve substanties zoals thorium en radium, en
hierin schuilt het gevaar.
Het procédé om REEs te scheiden van andere gevaarlijke
mineralen kan een massale hoeveelheid giftig afval produceren.
Als voorbeeld werd de Mountain
Pass rare Earth mine in Californa aangehaald. Die mijn werd in 2002
gesloten. Over de periode van 14 jaar werden er 600.000 gallons van
radioactief afvalwater in de zo gevoelige Mojave
woestijn afgevoerd.
......
Harry St.Denis, Wolf
Lake Chief zegt: onze twee First
Nations zullen wachten om hun steun te geven aan de mijn tot we er zeker van
zijn dat de sociale culturele studies ,uitgevoerd door onze First Nations en de
milieustudies uitgevoerd door Matamec ons een duidelijk beeld zullen geven van
de impact van de Zeus mijn.
PROTEST TEGEN MISBRUIK VAN MENSENRECHTEN IN ARIZONA.
Bron: Censored News - door Klee Benally FLAGSTAF, ARIZONA Meer dan 300 mensen waaronder verschillende organisaties
kwamen bijeen in Wheeler Park en stapten van daaruit naar het centrum van de
stad uit protest tegen het escalerende misbruik van mensenrechten.
Eli Isaacs , een
vrijwilliger van de Repeal Coalition
en organisator van de mars zegt: In
Arizona worden mensenrechten met de voeten getreden. Wij mogen dan allemaal wel
van verschillende gemeenschappen komen en te maken hebben met verschillende
problemen,maar deze racistische staat en hebzuchtige corporaties hebben dit
bewerkstelligd. Wij staan met onze rug
tegen de muur. Het is begrijpelijk dat wanneer wij lijden onder dezelfde
verdrukking wij één lijn vormen tegen de verdrukkers.
Sprekers praatten over reproductive justice, hetero seksisme,
culturele overleving, racisme, seksisme, discriminatie van ouderen en
politiegeweld . Men sprak zich uit tegen racistische wetten zoals SB1070 en
HB2281,en tegen de water afspraken van John McCain en John Kyl.
Zij drongen aan op bescherming van de San Francisco Peaks en
alle andere sacrale plaatsen. Alle aanwezigen verklaarden zich solidair en beloofden
elkaar te steunen in de strijd voor de mensenrechten.
Luiz Fernandez,
van Arizona ALCU vroeg aan de
menigte wat mensenrechten zijn. Stemmen klonken luid op onderdak voor iedereen,genoeg voedsel, veilige geboortecontrole,
vrijheid van religie enz.
In augustus 2011 hebben de Havasupai Tribe, Klee Benally , een Diné (Navajo) activist en de International
Indian Treaty Council, een Urgent Action/Eerly Warning' klacht ingediend
bij de UN CERDCommittee,(commissie voor eliminatie van raciale discriminatie)
over het rooien van het de 40 acres woud door Arizona Snowbowl en het aanleggen
van een vijf mijl lange pijplijn voor het afvalwater om kunstmatige sneeuw te
maken op de heilige San Francisco Peaks.
De Forest Service,de
stad Flagstaff en de gerechtelijke instanties hebben reeds bewezen dat zij geen
begrip of respect hebben voor onze spirituele ceremonies en onze spirituele
verwantschap met de aarde zegt Klee Benally die verschillende keren
gearresteerd werd tijdens demonstraties voor de bescherming van de Holy Peaks. De schending van deze sacrale site is een
aanval op onze culturele overleving.
Steve Kugler, een
woordvoerder voor de daklozen zei:
Tijdens de winter solstice in 2007 werd er een herdenkingsdienst voor daklozen
gehouden op het gazon voor het stadhuis. Twaalf namen van daklozen die geen opvang
gevonden hadden en de harde winter niet overleefden werden afgeroepen.Maar wat het publiek
niet weet is dat er nog twaalf mensen meer gestorven zijn.Deze twaalf werden
niet erkend door de stadsambtenaren,noch werden ze vermeld in de media van
Flagstaff. De reden was dat deze twaalf geen druggebruikers waren en zodoende
Flagstaffs dienstenverlening in een kwaad daglicht zouden stellen.Flagstaff heeft 2.500
daklozen die geen recht van spreken krijgen. Dertig procent van die
2.500 daklozen zijn studenten. Laat mij hun stem
zijn. Krijgen inwoners van
Flagstaff gerechtigheid wanneer hun verkozenen zich boven de wet stellen, hun
eigen agenda volgen en zich niet hoeven te verantwoorden bij het volk dat hen
verkozen heeft? Ofelia Rivas van
de OOdham Voice Aaginst the Wall,
had het over het verzet tegen het militariseren van de grens en hoe zij pas nog
gezegd heeft aan de UN special rapporteur in Tuscon : Wij moeten de rechten van moeder aarde beschermen om te kunnen
overleven als mensen.
Paloma Allen, Oodham,
die ijverde om de 'loop 202' te stoppen met het schenden van de sacrale South
Mountain in Phoenix zei: Inheemse
rechten en inheemse identiteit betekenen in deze staat niets. Daarom moeten wij
onze stem verheffen.
Lola, een jong
lid van een B.L.A.S.T., een
nieuwegroep uit Flagstaff ,sprak
hartstochtelijk over de directe impact die de immigratie wetten van Arizona op
haar hebben gehad: Mijn familie is
uitgewezen, ik kan hen niet meer zien omdat zij net over de grens zitten. Het
deed zon pijn hen te zienvertrekken en dat ze niet bij me zijn wanneer ik s morgens ontwaak. Wat
indien het je eigen familie is die uitgedreven wordt, wat indien het jouw
moeder is die in de gevangenis gestopt wordt ?. Dit is niet goed, dit is niet de
juiste manier om mensen te behandelen.Wij allen hebben
rechten en moeten gelijk behandeld worden. Ik begrijp niet waarom ze ons
proberen weg te houden van onze families.
Claire Bergstresser,
een NAU student en lid van het Immigration ActionResearch Team gaf haar ongezouten mening over SB1070 en HB2281. Bergstresser citeerde HB2281 als het verbieden van etnische solidariteit en zei: Ik kan niet
begrijpen waarom onze overheid politiek mengt met onderwijs,waarom studenten
nog maar beperkt onderwezen worden in etnische studies; zaken waarmee zij zich
verbonden voelen, begrijpen en liefhebben. Jullie stem en passie stopt niet aan de grenzen en zullen
gehoord worden.Wij marcheren vandaag uit naam van mensenrechten en zullen
onze stem laten horen.
OVERBLIJFSELEN GEVONDEN NABIJ KALISPELL ZIJN INDIAANS
Bron:Ass.Press
KALISPELL, MONTANA
De Flathead County Sherrif heeft meegedeeld dat het skelet
dat gevonden werd door de eigenaar van de grond ten zuiden van Kalispell, wel
degelijk Indiaans is.
Sheriff Chuck Curry vertelde dat de menselijke schedel en
andere botten grondig onderzocht werden alvorens tot deze conclusie te komen. Hij zei dat de lokale stammen hiervan op de hoogte gebracht
werden.
Curry deelde ook nog mee dat hij en zijn staf samen met stamleden
terug zullen gaan naar de site om te onderzoeken of er nog meer overblijfselen
of voorwerpen in de grond zitten.
Chris Zarcone, eigenaar van de grond zegt dat leden van de
stammen ten allen tijde toegang hebben op de site en dat hij zal doen wat hij
kan uit respect van eender wie die daar begraven lag.
Vern Traversie ,een blinde 68-jarige Lakota Elder kreeg in
het Rapid City Regionaal hospitaal waarnaar de Indian Health Service hem had
doorverwezen de letters KKK in zijn bovenlichaam gesneden terwijl hij
herstellende was van een open hart operatie.
Na 7 maanden tevergeefs gewacht te hebben op gerechtigheid
treedt hij nu naar buiten met zijn gruwelijk verhaal.
De oorspronkelijke overlevenden van de Wounded Knee bezetting in 1973
ontmoetten elkaar op vrijdag ll. tijdens de Augustana
Colleges Centerfor Western Studies
voor de 44ste jaarlijkse Dakota conferentie.
Denise
Maloney, dochter van de vermoorde activiste Anna May Aquash nam ook deel ,zij sprak
de vergadering toe via Skype. Ook John
Trimbach, zoon van FBI agent Joseph
Trimbach was aanwezig. John Trimbach is de auteur van het boek American Indian Maffia waarin hij het
AIM en zijn leidersRussell Means, Dennis Banks en Clyde Bellecourt kleineert en vernederd.
Deze drie AIM leiders waren de hele dag
aanwezig .
De vorige jaren waren deDakota conferenties saaie en
academische overhoringen van de geschiedenis en cultuur van de regio.
Maar dit keer werd het anders; de oude
vijandschap flakkerde op.
De veel gehoorde beschuldigingen van
corruptie, moord en hypocrisie werden opnieuw geuit door de aanwezige partijen.
Bittere verwijten kleurden de dag, in het
bijzonder tijdens een namiddag sessie in de Fantje Gallery .
Dit is
een verdomde leugen! riep voormalig Senator Jim Abourezk boos naar John Trimbach
die beweerde dat Abourezk s zoon in 1975 in een huis in Denver was, kort voor
de gevangengenomenAquash werd
binnengebrachten het bevel om
haar te doden gegeven werd.
Abourezk en voormalig senator George Mc Govern
waren bij de eerste federale onderhandelaars in Wounded Knee. Abourezk merkte op dat hij en Means in de
begindagen van de bezetting een overeenkomst gesloten hadden. De bezetting zou vredevol beëindigd worden alsde AIM leden en andere bezetters van
Wounded Knee een lijst zouden krijgen van alle aanklachten die hente wachten zouden staan.
En wat
is er gebeurd? vroeg Abourezk aan Joseph Trimbach, de FBI agent van
dienst tijdens de twee eerste weken van de bezetting.
Trimbach stond recht en zeidat hij niet wist waarom de
overeenkomst niet is doorgegaan , met als gevolg maandenlange vuurgevechten
waarbij doden en gewonden gevallen zijn en verbroken onderhandelingen.
John
Trimbach en Bellecourt
discussieerden lang en luid over de rol van de AIM leiders in Wounded Knee.
Trimbach beweerde dat Banks : paranoïde was over spionnen in hunmidden tijdens Wounded Knee en de tijd daarna. Hij zei verder dat Banks het bevel had gegevenom sommige Wounded Knee bezetters,
wiens overblijfselen nooit gevonden werden te doden tijdens de bezetting. Aquash werd later gedood omdat hij dacht dat
zij een FBI infomant was, aldus John Trimbach.
Terwijl Trimbach zijn gal spuwde stond Banks
achteraan in de zaal. Hij glimlachte af en toe en gaf geen wederwoord.
Trimbach ging nog verder; hij noemde de AIM
leiders leugenaars , dieven en
moordnaars.
Hij zei dat het meeste in Means boek Where
White Men Fear to Tread maar hot air was en voegde er nog aan toe dat hij
het gelooft wanneer Russell zegt dat hij en Banks mensen konden laten
verdwijnen.
Net zoals Banks ging Russell Means niet in de
clinch met Trimbach, hij was zelfs niet steeds in de zaal aanwezig tijden
Trimbach aanval. Maar Means had zijn eigen kritiek op de
conferentie en gaf zijn eigen kijk op wat de Wounded Knee bezetting en AIM
bereikt heeft.
Hij noemde de conferentie een groeps -masturbatie van academici. Dit is nu net hoe zuid Dakota
wil dat Indiaanse geschiedenis geïnterpreteerd wordt.
Means zegt verder dat de internationale aandacht die
getrokken werd op de langdurige Wounded Knee bezetting de vonk was die
internationale politieke wereldwijsheid van het Indiaanse volk bracht.
Ik heb
dit halfrond afgereisd op zoek naar die vonk. Ik dacht het vinden in
Nicaragua,maar ik vergiste me. Ik dacht het gevonden te hebben in de Northwest
Territories, maar ik heb me vergist.
Toen keek hij naar zijn eigen Oglala Lakota
stam in Pine Ridge,aldus Means.
Trimbach zei: de wetenschappelijke benadering
van de geschiedenis is medeplichtig aan het foute beeld van AIM de meest vervalste beweging in de
Amerikaanse geschiedenis.
Means gaf kritiek op het gebrek aan een
definitieve wetenschappelijke geschiedenis van AIM. Hij zei: het lag aan de basis van de poging van
stammen om in de 20ste eeuw hun soevereiniteit te doen gelden. Als je
soeverein wil zijn, moet je soeverein handelen. Zei
hij.
Maloney beschuldigde AIM leden van de dood van haar moeder. Twee mannen werden uiteindelijk beschuldigd
van de moord maar zij zei dat het bevel van hogerhand gekomen was. Zij drukte erop dat er geen herstel mogelijk
is zonder dat de verantwoordelijkheid voor haar moeders moord opgenomen wordt.
Augustana College President Rob Oliver zei dat hij hoopt dat de
conferentie hiervoor de katalysator zou zijn.
40
jaar geleden is er zoveel gebeurd. Het is duidelijk dat er nog steeds veel pijn
aanwezig is. Net zoals de pijn die teruggaat tot 1890 toen 300 Minneconju
Lakota de dood vonden door de handen van de US 7th Cavalerie bij Wounded Knee.
De grote vraag is nu, welke keuze gaan we maken om verder te leven? Gaan we in
vrede leven en mekaar helpen? Dat is wat ik hoop.
(nvdr: wij moeten nodig even bekomen van de diepe haatgevoelens die Mr.Trimbach ten overstaan van AIM en zijn leiders de wereld ingooit.)
De film remake van de populaire televisiereeks
Lone Ranger zal op 13 mei in de bioscoopzalen verschijnen.(USA)
Wij weten reeds geruime tijd dat Johnny Depp
de rol zal spelen van Tonto, de trouwe Indiaanse sidekick van de Lone Ranger,
maar waar heeft hij die make up vandaan en is dat een dode vogel op zijn hoofd?
Jarenlang werd de figuur van Tonto in vraag
gesteld en bekritiseerd als zijnde vernederend en als een armzalige
vertegenwoordiger van de cultuur. Nu Johnny Depp dit personage terug tot leven
brengt, komt ook de discussie weer tot leven.
Depp komt als Tonto te voorschijn met een
witgeschilderd gezicht met zwarte verticale dikke lijnen, en een dode vogel op
zijn hoofd.
In een artikel met als titel Why Tonto
Matters zegt een columnist dat de foute voorstelling van Indianen het idee
aanwakkert alsof de cultuur niet meer bestaat in de moderne western
maatschappij.
Deze
stereotiepe beelden zoals Johnny Depps Tonto is voor velen hiervan een
bevestiging .Wanneer we niet van ons afbijten zal ons hedendaags bestaan in de
geest van de dominante cultuur uitgewist worden. Aldus de columnist.
Depp zelf beweert dat het nou net zijn
bedoeling is om dat stereotiepe beeld, dat reeds zolang bestaat weg te nemen.
Depp heeft onthult dat hij de inspiratie voor
zijn rol gevonden heeft in een schilderij:
Ik heb
een schilderij van Kirby Sattler gezien. Ik keek naar het gezicht van die Warrior
en dacht: dàt is het...die verticale strepen die over zijn ogen naar beneden
lopen...het is alsof je bijna de afzonderlijke delen van het individu kan
zien....als je begrijpt wat ik bedoel...
(éuh...niet echt, nee. nvdr)
Vervolgens verklaarde hij de dode vogel die
hij heel de film op zijn hoofd draagt:
Het is
zo dat Sattler de vogel geschilderd heeft achter het hoofd van de krijger. Maar
ik dacht : Tonto heeft een vogel op zijn hoofd. Het is zijn leidsgeest. De vogel is dood voor iedereen
behalve voor Tonto.
nvdr: Wel, wanneer de film in onze zalen
verschijnt zouden wij zeggen: allen daarheen en dan kunnen we zelf oordelen.
WOUNDED KNEE 1973 ADVOCAAT VOOR DE VERDEDIGING IS NIET TE SPREKEN OVER CONFERENTIE
Bron: Ass.Press
De geplande conferentie in Sioux Falls ,over de opstand van
Wounded Knee in 1973 in het Pine Ridge reservaat roept vragen op!
Ken Tilsen ,die honderden gearresteerde AIM activisten
verdedigde is boos omdat er alvast één zijde niet vertegenwoordigd zal zijn in
het forum die de onderzoeken en vervolgingen van de arrestanten gaan bespreken
nl: De verdediging.
De conferentie van de Augustana Colleges Center for Western
Studies Dakota zal doorgaan op vrijdag en zaterdag e.k.
Het thema is : Wounded Knee 1973: Forty years later.
De conferentie in deze streek houden is een schande, aldus
Tilsen die nu 84 jaar oud is.
Hetpanel
bestaat uitJudge David Gienapp en
attorney James McMahon de toenmalige assistantUS attorneys en David Price, een FBI agent ter plaatse.
De afwezigheid van iemand van de verdediging maakt dit
panel geheel onevenwichtig, aldus Tilsen.
Tilsen was juridisch coordinator voor de Wounded Knee Legal
Defense en Offense Committee die met succes de verdediging voerde tijdens het 9
maanden durende proces van Russel Means en Dennis Banks.
Tilsen zei dat hij nietuitgenodigd werd voor de conferentie en het pas vernomen had
via een familielid die in Pine Ridge woont.
Harry Thompson, organisator van de conferentie zei dat de
sprekers zélf hebben gevraagd om mee te doen. "Enkel Gienapp, McMahon, Means en voormalig gouverneur Bill
Janklow, die toegezegd had voor zijn dood in januari, werden uitgenodigd. Er is
dus niemand niet uitgenodigd, kan je zeggen en Tilsen kan nog altijd komen.
Aldus Thompson.
Amerikaanse Indianen, Sierra Club activisten en anderen,
hebben hun 3-daagse en 50 mijlen lange mars ,van de Reid Gardner kolencentrale
in Moapa naar het federale gerechtshof in Las Vegas beëindigd.
William Anderson, voorzitter van de Moapa Band of Paiutes
zei zondag in zijn verklaring dat de mars een protest was tegen de
luchtvervuiling , een bron van grote zorg op in het reservaat.
Reid Gardner grenst aan het reservaat en is de laatste
kolencentrale van Nevada.
Tribale leden zeggen dat de vervuiling aan de grondslag ligt
van astma, sinus, oorontsteking en hart problemen.
De Sierra Club zegt ook dat het de Indianen belet om hun
traditionele levenswijze te beoefenen daar zij gedwongen worden binnenskamers
te verblijven.
Zondag op de Dag van de Aarde werd de mars afgesloten met een traditionele
overwinningsdans en lied.
HOE EEN HARD CORE KU KLUX KLANNER ZICHZELF OPNIEUW UITVOND
ALS EEN WIJZE INDIAANSE BEST SELLER AUTEUR.....EN HOE HIJ ERMEE WEG KON....
Dit is zo n ongelofelijk verhaal .
Het is ook het verhaal over het falen en de goedgelovigheid
van velen in de nieuws - TV en het uitgeverswereldje die niet in staat blijken
te zijn om oplichters te ontmaskeren.
Veel lezers zullen reeds bekend zijn met dit verhaal want de
informatie die hierin is opgenomen isoud nieuws .
Maar vele jonge lezers zullen waarschijnlijk nog nooit
gehoord hebben over een man genaamd ASA.
Voor hen dus:
Dit is het ware verhaal over hoe een KUKLUX man, die ééns de
teksten schreef voor de voormaligeGeorge Wallace, gouverneur van Alabama en fervent voorstander van
apartheid zichzelf later kon heruitvinden als Forrest Carter , een Native
Amerikaanse schrijver die hoog geprezen werd door Oprah Winfrey en vele
anderen.
Het is een schokkend verhaal over hoe een man, die door
velen als gevaarlijk beschouwd werd, zichzelf plots een nieuw verleden, een
nieuw heden en een nieuwe identiteit nog wel van een niet-blanke kon
aanmeten en gevierd kon worden als een van de beste Amerikaanse schrijvers!
Het is het verhaal over een man die een visie ,gemaakt uit
lucht kon verkopen en hoe niemand, van uitgevers tot beroemde TV
nieuwspersonaliteiten zijn ware identiteit kon achterhalen.
Hij had de roem, hij had het geld en succes en kon zich
makkelijk op de lijst van notoire oplichters alsmeesteroplichter plaatsen.
Als je wilt weten of het gemakkelijk is zand in de ogen te
strooien van een publiek, wel kijk dan naar ASA CARTER.
30 jaar voor zijn Indiaanse schrijversperiode was hij een
KKK organisator, een hevige voorstander van apartheid, auteur van racistische
propaganda,en was hij de gastheer van een talk show die predikte tegen
integratie en voor apartheid.
Hoe fanatiek was Carter?
In 1963, schreef hij de inwijdingsrede
voor George Wallace,Gouverneur van Alabama dat een van de meest notoire speeches werd in het Civil
Rights tijdperk - horen we in een nieuw verhaal van de National Public Radio over Carter dat
geproduceerd werd voor het radioprogramma All
ThingsConsidered door Joe
Richman and Samara Freemark van Radio Diaries. Wie ook een bijdrage leverden aan het programma waren de
producers van de TV documentaire The Reconstruction of Asa Carter .
Carter was the man die deze beroemde woorden neerschreef
voor George Wallace:
In de naam van de
grootste mensen die ooit op deze aarde hebben rondgelopen trek ik een lijn in
het stof en gooi de handschoen aan de voeten van de tirannie, en ik zeg
apartheid NU, apartheid MORGEN, apartheid VOOR ALTIJD
Later, toen hij vond dat Wallace soft geworden was en hij
hem ervan verdacht het bed te delen met de Liberalen keerde hij zich tegen
Wallace.
Carter was dezelfde man die jaren later de best-seller en
hoog gewaardeerde
Autobiografie van
een Indiaanse wees en zijn gevecht tegen racisme ,neergepend heeft.
De titel van het boek: The
Education of Little Tree: A True Story.
Het boek dat nu herkend wordt als fictie gaat over de
jeugdherinneringen van een verweesd Indiaans jongentje die bij zijn grootouders
in een blokhut leefde in het oosten van Tennesse tijdens in de jaren 30.
Het boek werd voor het eerst gepubliceerd in 1976 en er
werden meer dan 1 miljoen exemplaren van verkocht.
Men nam aan dat het inderdaad geschreven werd door een
Cherokee Indiaan.
WIE WAS ASA EARL CARTER NU ECHT?
Een artikel geschreven in 2008 door John C Hopwood zet alles
op een rij.
Nadat Asa Earl Carter in 1953 bij het radiostation WILD in
Birmingham werd ontslagen (vanwege het publieke uiten van anti-joodse
meningen), vormde hij zijn eigen KKK klavern(een zijtak van een splintergoep van erkende organisaties).
Hij noemde zijn groep The
Original Ku Klux Klan of the Confederacy. Samen met Jessie Mabry publiceerde hij de racistischekrantThe Southener,
Leden van Carters klavern stenigden een Afro-Amerikaanse
vrouw die zich probeerde in te schrijven als student aan de universiteit van
Alabama;vielen de (toen populaire zwarte zanger) Nat King Cole aan tijdens een
optreden in Birmingham en ranselden de burgerrechten leider Fred Shuttleworth
af enbewerkten diens vrouw met
een mes.
De golf van geweld die Carter en de zijnen veroorzaakten
kwam op een hoogtepunt met de brutale castratie en poging tot moord van een Afro
-Amerikaanse karweiman die bijna doodbloedde.
Jessie Mabry en drie andere leden van Carters klavern
werden veroordeeld tot 20 jaar gevangenis. Maar in 1963 kon George Wallace bij
de paroolraad de straffen afkopen.
Carter werd niet betrokken bij de castratie/moordpoging van
de Afro Amerikaanse karweiman maar zijn uitgesproken neiging tot geweld was
steeds duidelijk.
Hij schoot twee Klan mannen dood tijdens een ruzie over de
financiën van de klavern, maar werd niet vervolgd.
Hij zou later sterven aan de gevolgen van een vuistgevecht
met zijn eigen zoon.
NA ZIJN WEDERGEBOORTE ALS INDIAAN EN SCHRIJVER STONDEN TV
EN HOLLYWOOD TE POPELEN...
Toen zijn carrière in Alabamas politiek en de apartheidsbeweging
ten einde was vond hij zichzelf uit als schrijver van Western romans.
Hij schreef onder de naam van Forrest Carter,Forrest naar Nathan
BedfordForrest, de stichter van
de KKK.
In 1975 interviewde Barbara Walters hem in haar Todays
Show op NBC. Barbara Walters slikte alles wat Carter haar wijsmaakte. Zo vertelde hij o.a. dat hij vroeger een paarden temmer geweest was en dat hij toen hij in Oklahoma
leefde de storyteller was van de Cherokee
natie.
Van zijn eerste Western roman, The Rebel Outlaw Josey Wales
werd een film gemaakt door en met Clint Eastwood.
Carter kreeg $ 35.000 aan filmrechten uitbetaald.
Nadat de Eastwood film uitgebracht werd bracht The New York
Times aan het licht dat Forrest Carter niemand minder was dan Asa Earl Carter
de notoire racist.
Na de film schreef hij een tweede western roman: Geronimo en
daarna zijn block-buster The Education of Little Tree: A true Story, waarvan
hij rondbazuinde dat het zijn herinneringen waren, herinneringen van een
zachtaardige Cherokee Wijze!
De universiteit van Mexico verwierf de titel in 1985. In hun eerste editie stond op het omslagcover te lezen dat Forrest Carter, wiens Indiaanse naam
Little Tree was bekend stond als Storyteller in Council bij de Cherokee
natie".
Dit was een grote leugen en niemand, maar dan ook niemand
dacht eraan om dat na te gaan bij te Cherokee natie zelf.
Carter stierf in 1979. Zijn Geronimo boek werd postuum gepubliceerd.
In 1991 werd de ondertitel a True Story weggelaten op de cover van The Education of Little Tree. Nog later werd het op defictielijst geplaatst.
Een historicus ,Dan Carter (geen familie) zegt dat fans van
het boek wel hadden kunnen weten dat het verhaal niet echt was. De Cherokee woorden die hij neergeschreven had waren geen
Cherokee ,noch een andere Indiaanse taal. De woorden waren uit de lucht gegrepen.
Carter deed de laatste helft van zijn leven niets anders dan
overal zijn verleden als Klans man en segregatist af te strijden. In een artikel in de New York Times in 1976 beweerde hij bij
hoog en bij laag dat dat hij niet Asa
Carter was.
Hij stierf in Abilene,Texas op 7 juni 1979 Zijn lichaam werd overgebracht naar Alabama om begraven te
worden nabij Anniston.
Geen enkel familielid was bij de begrafenis aanwezig.
Op zijn grafsteen staat de naam Asa Earl Carter geschreven.
Nota van NAIS: Het is
onvoorstelbaar hoe goedgelovig mensen zijn wanneer het om oplichters gaat die
zich als vertegenwoordigers van andere culturen voorstellen.
Ook in Europa lopen
Indianen rond die halve waarheden en/of hele leugens rondstrooien voor
geldgewin of zoals het tegenwoordig heet donaties.
Om te voorkomen dat
men bij de neus genomen wordt : vraag steeds naar hun Tribal ID en doe
navraag bij de natie waar zij beweren bij te horen.
Preston Randolph
producer en regisseurvan Wind Chases the Sun had onlangs een
meeting met Consulting Producers Danny
Glover en Joslyn Barnes in NYC. Ideeën ,strategieën en interactieve campagnes werden
besproken en we hopen vlug meer goed nieuws te kunnen brengen.
Ryan Bingham,die onlangs de Grammy Award gewonnen heeft
werkt mee aan de film als een Contributing Musician. Ryan is bekend van het Grammy en Oscar winnend lied The
Weary Kind van de film Crazy Heart. Ryan Bingham is een Leonard Peltier supporter en is blij te
kunnen helpen met deze film en de strijd voor rechtvaardigheid.
FONDSENWERVING
Er wordt nog steeds gezocht naar stichtingen en
investeerders die de productie van deze film willen steunen. Wanneer u denkt te kunnen helpen, aarzel dan niet om contact
op te nemen met:cactusproductionsfilms@gmail.com.
The Summer of 81, Een kortfilm die door Randolph Preston in maart in
één week tijd werd afgewerkt is ingediend voor de Wyoming Short Film Contest.
Indien Randolph wint krijgt
hij $25.000 die hij voor de productie van Wind Chases the Sun zal gebruiken. Maar om in aanmerking te
komen voor de top prijs moet zijn film in de top 10 van de publiekstemmen geraken.
Hiervoor hebben we veel hulp nodig!
De deadline voor de
publiekstemming is 26 april, dus neem even de tijd om te stemmen voor
Randolphs film The Summer of 81
Nota: de website is soms overbelast, wanneer er een error
verschijnt geef niet op maar probeer op een ander tijdstip.
THE POWER OF ONE
Verleden maand hebben Jared Iler en Anna Reed, twee High
School journalisten uit Wyoming een korte video femaakt The Power of one,
over Preston Randolphs werk voor de bevrijding van Leonard Peltier met zijn
film Wind Chases the Sun.
Deze week kregen we het bericht dat Iler en Read de
nationale Robert F Kennedy Journalism Award gekregen hebben. Hun verhaal gaat over Randolphs werk en de strijd voor gerechtigheid in de zaak Peltier. Proficiat voor Iler en Reed voor het knappe werk.
DE TOEKOMST
De crew van Wind Chases the Sun werkt hard aan zowel de film
als aan het onderzoek van de feiten. Fondsenwervingscampagnes en investeermogelijkheden zijn
beschikbaar om ons te helpen een film van de hoogste kwaliteit en de
mogelijkheid om verandering te brengen in Peltiers zaak.
De speciale VN waarnemer voor de rechten van inheemse
volkeren, professor James Anayazal zijn eerste officiële bezoek brengen
aan de Verenigde Staten van Amerika van 23 april tot 4 mei 2012.
Hij zal tijdens zijn bezoek halt houden in Washington DC, Alaska,Oregon,Zuid Dakota en Oklahoma.
De verklaring werd door de VN General Assembly op 13
september 2007 opgenomen als: de
minimale standaard voorde
overleving, waardigheid en welzijn van de inheemse volkeren. De verklaring erkent en bevestigd een verscheidenheid van
rechten voor inheemse volkeren waaronder :het recht op traditioneel land en
natuurlijke bronnen, Verdragen,sacrale sites , het uitoefenen van culturele
praktijken,compensatie en herstel , zelfbeschikking e.a.
In het begin heeft de US zich hiertegen verzet en het was
het laatste land dat uiteindelijk zijn steun gaf op 16 december 2010.
Behalve ontmoetingen met US ambtenaren en agentschappen zal
hij ook informatie verzamelen vaninheemse
mensen, naties, stammen en organisaties via verschillende evenementen en ter
plekke bezoeken.
Op 16 maart ll schreven Tom
Poor Bear, vice president van de Oglala
SiouxTribe en James Toby Big Boy,voorzitter van de Judiciary Committee van deOglala Sioux, een brief naar de US Attorney Brenan Johnson van het Zuid
Dakota district, waarin ze hem vroegen om : van het FBI en de
BIA Division of Law Enforcement te eisen om het onderzoek naar de onopgeloste
en meestal niet onderzochte moorden in het Pine Ridge Reservaat te heropenen.
De meeste moorden hadden plaats in de jaren 1970.( n.v.d.r.Reign of Terror, zie Dossier Peltier)
Al heel snel na de 71 dagen durende bezetting van Wounded
Knee begonnen mensen te verdwijnen en werden nooit meer teruggezien. Velen werden vermoord teruggevonden . (n.v.d.r. zie Dossier Peltier op deze blog)
Men schat het aantal vermoorde individuen op meer dan
zestig, sommigen zeggen dat het aantal vermoorde Indianen meer dan honderd
bedroeg. De meeste Indianen die vermoord werden waren lid of
supporters van het American Indian
Movement(AIM).
Kyle Levon, de
woordvoerder van de Minneapolis FBI Division
,deelde in een telefoongesprek met NativeNews Network mee dat zijn kantoor
de briefnog niet gelezen had maar
dat er geen onderzoek komt naar de moorden van de jaren 70 en ook niet naar
moorden van latere datum.
...Afwezigheid van
nieuwe informatie. Het FBI zal geen enkele van de moordzaken openen zoals
aangehaald in het FBI verslag van 2000 .Wanneer er nieuwe
informatie of bewijzen geleverd worden die voor het FBI ter zake doen dan
zullen we dat onderzoeken.
Het FBI verslag waar Levon naar verwees werd vrijgegeven in
mei 2000.
In December 1999
organiseerde de South Dakota Advisory Committeevan de US Commission of Civil Rights eencommunity forum in Rapid City, Z.D. om
het strafrechtsysteem en zijn impact op de Amerikaanse Indianen, te bespreken. De beschuldigingen die
tijdens de hoorzitting naar voren werden gebracht maakten genoeg indruk op het
comité zodat zij de beschuldiging in hun bevindingen opnamen. (Native Americans
in South Dakota: an Erosion of confidence in the Justice System, March 2000;
p.38)
Kort na het forum
ontving het FBI een lijst met 57 namen met de beschuldiging dat hun moord nooit
werd onderzocht. De lijst kwam van een aantal media outlets . Voor de eerste
keer kreeg het FBI specifieke informatie. Wij hebben in onze archieven
gevonden dat de meeste moorden opgelost zijn met veroordelingen of door het
feit dat zij volgens de wet nietals moord bestempeld werden.
Maandag ll. kreeg de Oglala
Sioux Tribe een antwoord van US
AttorneyJohnson dat erop wees
dat hij schikkingen zal treffen voor een meeting met tribale bestuurders om te
bekijken welk nut het heropenen van het onderzoek kan hebben. De meeting zou ergens in de helft van de maand mei
plaatshebben.
Big Boy zegt:
Het gaat over meer dan de 57 moorden waarover men het gewoonlijk heeft.Zoveel mensen zijn er verdwenen
Tribale bestuurders vragen familieleden of vrienden van de
moordslachtoffersom hem te
contacteren.
Native Amerikanen oogsten op de heuvelhelling nabij de west kant
van de Sellwood brug de bomen en schors .
En dit is hun goed recht ; de Willamette Valley Treaty uit 1855 geeft immers de Indianen het recht om de
bomen in deze streek te oogsten.
In het begin van de maand werd reeds gemeld dat op 9 april 800 bomen aan de west kant van Portland
zouden verdwijnen om plaats te maken voor de nieuwe Sellwood brug. De bomen werden gekapt op land dat eigendom is van de stad en
Rivervieuw Cemetry.
Maar nu, dankzij een overeenkomst met Multnomah county kunnen de Indianen van Oregon de bomen en het
schors gebruiken voor medicinale en tribale artifacts.
Greg Archuleta is
een afstammeling van de Clackamas
Chinook die in de de buurt van de brug leefden voor zij werden
overgeplaatst naar Grand Ronde en
deel gingen uitmaken van de Confederated
Tribes .
Hij zegt dat alles zal gebruik worden voor het maken van
manden,kanos , hoeden en ceremoniële giften.
Dit is heel
belangrijk voor onze stamleden die hier inde buurt leven. Dit is een stedelijk gebied en het is niet
vanzelfsprekend om aan dit soort materiaal te geraken. Het hout van de Taxus
boom en de schors van de ceder boom hebben voor ons grote waarde.
Het zal nog tot 2015 duren voor de$267 miljoen kostende brug klaar zal zijn.
De Confederated Tribes of the Grand Ronde zullen de werken
van dichtbij volgen en alles gebruiken wat zij kunnen.
Mike Pullen,
woordvoerder van de Multnomah County zei dat dit de eerste keer was dat een
verdrag voor bomen een rol gespeeld heeft in dit grootstedelijk gebied.
LOCATIE VAN HISTORISCH GEVECHT NOG STEEDS ONVINDBAAR
Bron: San Antonio- door Hollie L.OConnor
Het onderzoek naar de site waar bijna 200 jaar geleden de Battle of Medina werd uitgevochten moet
verder gevoerd worden volgens de historici die het hele weekend gegraven,gezwoegd
en geluisterd hebben naar hoopvolle biepjes van hun metaaldetectors.
Maar net zoals in vorige opgravingen werd er niets gevonden
ten zuiden van San Antonio dat uitsluitsel gaf. Maar de zoektocht gaat verder. Dit keer trokken vrijwilligers op onderzoek in Atascosa County, enkele mijlen
verwijderd van de gedenksteen die geplaatst werd door de Texas Historical
Commission nabij Lemming.
Dan Arellano,(Tejano)
voorzitter van de Battle of Medina
Society organiseerde op zaterdag en zondag de zoektocht naar artifacts van
de veldslag waar weinig over bekend is.
Ongeveer 25 vrijwilligers gingen aan het werk in de hoop een
stuk van die geschiedenis naar boven te kunnen brengen.
De groep haalde een schoengesp en enkele ijzeren werktuigenop, maar wat belangrijker is ook iets wat eruit zag als een klein kanon.
Maar verder was er niets dat kon bewijzen dat er op het
private stuk land dat zij onderzochten in 1813 een strijd geleverd werd die aan
1300 mensen het leven gekost heeft.
De Battle of Medina was de opstand van de Texanen tegen Spanje
die plaats had op 18 augustus 1813 na de Tejano onafhankelijkheidsverklaring
van 6 april.
Generaal Joaquin de
Arredondo werd met een leger van 1.800 soldaten uitgezonden om de rebellie
te onderdrukken. Zijn leger heeft 1000 manschappen van het Texaanse leger,
dat bestond uit Tejanos, Indianen en enkele Anglos, afgeslacht. Volgens historici werden overige 300 Texanen niet onmiddellijk
gedood maar gevangengenomen en daarna geëxecuteerd. Spanje verloor slechts 55 soldaten.
Arleano geeft de zoektocht naar sporen van het gevecht niet
op.
Dit is de manier om
een slagveld te onderzoeken .We moeten artifacts vinden. Je kan niet zomaar in
je zetel gaan zitten en beweren dat daar een strijd gewoed heeft. Je moet
bewijzen vinden
Hij voegde eraan toe dat de zoektocht zal doorgaan tot in de
maand juni .
Een der vrijwilligers zei dat het belangrijk is om bewijzen
te vinden voor 2013 ,de 200ste verjaardag van de veldslag.
Voor Arellano is de zoektocht meer van persoonlijke aard. Een van zijn voorvaderen, Francisco Arellano , was een
koningsgezinde soldaat die later, volgens de overleveringen vocht aan Texaanse
zijde tegende mexicanen onder
leiding van generaal Antonio Lopez de Santa Anna in de Alamo.
Nog steeds zit
ik hier ,vechtend voor mijn vrijheid.
De overheid
vecht net zo hard om mij hier te houden.
De overheid
echter beschikt over onbeperkte geldmiddelen ,zelfs in deze moeilijke
economische tijden.
Dat is het
grote probleem.
De oplossing
ligt nu voor het grootste deel bij mijn juridische team.
Zij werken
heel hard en ik ben zeer optimistisch over dat wat ze doen.
Ik geloof dat
2012 een kritiek jaar voor me is en dat ik, met jullie hulp mijn thuis zal
terugzien.
a.u.b. geef
wat je kan om ons te helpen in de strijd.
Geen enkel
bedrag is te klein.
Dank u voor al
wat je reeds gedaan hebt in de strijd voor de mensenrechten.
Dank U voor je
vriendschap.
Doshka
Leonard
Peltier
Nota van NAIS:
Leonard Peltier zit reeds 36 jaar in de gevangenis voor een
misdaad die hij nooit begaan heeft! Voor een onschuldig man staat dit gelijk
met de hel op aarde.
Help om hem terug thuis te brengen bij zijn familie en zijn
eigen volk.