|
Voor een paar jaar terug heb ik op een van mijn websites er al eens ergens een artikeltje over geschreven, maar ik kan het nergens meer terugvinden. Van de week las ik er in een krant iets over en genoemd werd hierbij de KLM-piloot Willem Felderhof (zie inzet) die gezondheidsklachten had gekregen van het inademen van zenuwgas dat door een of ander technisch euvel in de cabines van vliegtuigen was binnengestroomd. Technologisch is aangetoond dat speciale smeerolie waarmee de transmissiedelen van vliegtuigen gesmeerd worden bij hoge temperaturen TSF d.i. tricresylfosfaat kan afzetten. Vooral bij het opstijgen en dalen van het vliegtuig is dit het geval en via de niet hermetisch afgesloten dichtingsringen van het motorische gedeelte kunnen toxische stoffen het vliegtuig binnenkomen. Soms kan dit extreme vormen aannemen en bij veel luchtvaartmaatschappijen zitten veelal ervaren piloten, die veel vluchten gemaakt hebben ziek thuis. Al dit soort zieken hebben last van ondraaglijke hoofdpijn dat na een tijdje gerevalideerd te hebben weer verdwijnt, maar onmiddellijk weer opkomt zodra ze de stuurknuppel weer ter hand nemen. Ik heb zo het vermoeden dat ook mensen die veel per vliegtuig de wereld doorreizen hiermee eveneens behept kunnen wezen en een gericht onderzoek hiernaar is daarom wenselijk. Volgens mij moet dit euvel te verhelpen zijn met hermetische dubbele afdichtingsringen met daartussen een smal koolstoffilter die de gassen tijdelijk opslaat en via een luchtventiel weer naar buiten afvoert. Klik: http://antwerpen.indymedia.org/node/1822 en op deze Belgische website kunt u er alles over lezen wat ik hier niet en detail verteld heb.


|