|
In de buurtschap De Putkop te Harmelen (destijds gemeente Kamerbeek, nú Harmelen) vond op 8 januari 1962 de grootste treinramp uit de geschiedenis van de Nederlandse Spoorwegen plaats. Om 9.19 uur 's ochtends botsten twee reizigerstreinen, een trein met 900 inzittenden en een stoptrein (zie inzet) met zo'n 180 mensen aan boord, met een snelheid van 107 kilometer per uur op elkaar. Het ging om de stoptrein 464, bestaande uit 2 treindelen en 4 wagons, lijn Rotterdam, Gouda, Woerden, Breukelen, Amsterdam en de sneltrein, met een locomotief 1131 ervoor en 11 rijtuigen, van Leeuwarden, Zwolle, Amersfoort, Utrecht CS, naar Rotterdam. De laatste trein had die bewuste maandagmorgen 6 minuten vertraging en in verband daarmee had de dienstdoende treindienstgeleider de wissels omgegooid om de stoptrein voor te laten gaan en een geel en rood sein ingesteld voor de machinist van de sneltrein. Door vrij dichte mist in het polderlandschap werd dit gele sein niet opgemerkt, wel het rode sein verderop, maar toen was het al te laat om de sneltrein af te remmen. Bij het daaropvolgende ongeluk kwamen 93 mensen om het leven en werden 54 mensen zwaargewond. Persoonlijk was ik die dag op reis en miste die bewuste morgen de trein van 8,07 uur van Arnhem naar Utrecht, alwaar ik over had moeten stappen op de bij Harmelen verongelukte sneltrein. Mijn neef Jo Reijmers uit Vleuten die destijds algemeen chirurg was in het Antonius Ziekenhuis te Utrecht heeft toen nog geholpen bij het opereren van de vele gewonden. Na dit vreselijk spoorwegdrama zijn de Spoorwegen overgegaan op automatische rembeveiliging. Als nú zo'n situatie van menselijk falen en extreme belemmering van het gezichtsveld zich voordoet, worden de treinen, uitgerust met automatische rembeveiliging, zonder enige menselijke handeling afgeremd en is het niet denkbaar dat een degelijk spoorongeluk zoals bij Harmelen nog ooit gebeuren kan. Aanstaande zondag is er een grote herdenkingsbijeenkomst op de plaats van het ongeluk en verschillende omroepen in binnen en buitenland schenken hier aandacht aan.



|