De voorbije week moesten de leerlingen zich verdiepen in 1 historische periode van de Europese geschiedenis. Hun ontdekkingen mochten ze dan delen met de klas. Beroemde figuren passeerden de revue. Zo mochten we kennis maken met Gaius Julius Caesar, een holbewoner, een ridder, een arbeider uit de 19de eeuw, ... Een leerrijke week was het.
twee weken geleden mochten we experimenteren met Oost-Indische inkt. We moesten een kamer met een detective schilderen. Het was zeer tof maar wel moeilijk . We mochten enkel werken met zwart- en grijswaarden. Hieronder zie je een aantal foto's met het werk en het resultaat.
Vorige week moesten we tonen dat we toneel konden spelen. we moesten verschillende emoties tonen op verschillende plaatsen. We kunnen de talenten er al uithalen.
Vorige week donderdag hebben we een vertrouwensspel gedaan. Daarbij moesten we 5 sterren verdienen, dat is ook gelukt. De activiteit met het meeste vertrouwen bij nodig had volgens de klas "de stijve hark". Het tofste vonden de meeste "doorde muur lopen". En het moeilijkste was heel overtuigend "rug tegen rug".
Tijdens de les lengtematen moesten we een reeks meetopdrachten uitvoeren. Zo berekenden we onze schoenmaat met een eigenaardige formule. We moesten eerst de lengte van onze voet eerst meten, daar 1 cm bijdoen en daarvan 3/2 nemen. Onze lengte en taille mochten we ook berekenen. Met een lange rolmetre konden we de omtrek van het voetbalplein zoeken. Het meten van de lengte van een fietswiel was niet evident. In het begin van de meetsessies hadden we moeite om nauwkeurig te werken ... maar oefening baart kunst. Uiteindelijk slaagden we erin de opdrachten naar behoren uit te voeren.
Op de eerste schooldag mochten we reeds onze talenten laten botvieren. We verdeelden onszelf in groepjes, rekening houdend met onze talenten. Zo mocht 1 creagroepje eenklaslogo met passende leuze ontwerpen. De chef-koks bereidden lekkere hapjes en een fruitcocktail. 3 dichters zochten en maakten een gedicht die voor de hele klas werd voorgedragen. Onze journalisten mochten Michiel en de klasleraar het vuur aan de schenen leggen. Tenslotte hadden we 2 dansinstructrices die 6B de pinguindans aanleerden. Kortom ... iedereen zette zijn of haar beste beentje voor.
In het zesde leerjaar is het belangrijk dat de leerlingen weten waarin ze goed zijn met het oog op hun studiekeuze. Sommigen onder ons kennen die nu al en hebben een streepje voor. De anderen hebben nog een jaar om hun talenten te ontdekken. Zoek uitdagingen, ontdek, leer en proef ...
Beoordeel nooit iemand op z'n uiterlijk, maar wel op z'n talenten.
We hebben dikwijls de neiging om een oordeel te vellen over iemand, ook al kennen we die persoon nog niet. Het is makkelijk iemand te veroordelen en onder elkaar te roddelen : 'Dat is een rare, weet je wat hij deed?' We hebben dikwijls de neiging om een oordeel te vellen over anderen, ook al kennen we hen nog niet. Onderstaand videofragment illustreert dit. Op het filmpje kan je zien dat deze postbode heel wat meer talenten heeft dan enkel en alleen de post bezorgen... Tot verbazing van heel wat mensen en misschien ook jullie!
Dit schooljaar hebben alle zesdejaars hun getuigschrift behaald. Na een laatste jaar zwoegen en zweten in SFB kunnen ze andere horizonten verkennen. Het gaat jullie goed ...
Heb je bij de foto's het juiste spreekwoord gevonden? De kiekjes vind je terug in het archief week 17/03 tot 23/03. Ziehier de antwoorden : foto 1 : De ongeluksvogel zijn. foto 2 : In het hol van de leeuw zijn. foto 3 : Je moet geen slapende honden wakker maken. foto 4 : Met de kippen op stok gaan. foto 5 :Als kat en hond leven.
Jong en Onbezonnen onder de duistere Nacht Kan je jonkvrouwen horen zingen Voor de man die op haar wacht. Rond de fonkelende sterren, een magisch lied Om haar trouw te zweren Uit liefde in het verschiet. Wordt haar vraag beantwoord of niet?
geschreven door Lisa
In de middeleeuwen
Ridders zijn heel sterk In de middeleeuwen leefden ze. Dan moesten ze de burcht verdedigen Dolken gebruikten ze ook Elke ridder had er één Rijden op hun paard Lijkt voor hen niets. Iedereen kan het wel. Jaja, het was wel zwaar, Keer op keer vechten met hun zwaard!
1 aapje zei me : "ik heb zin in 'n banaan of 2." Ik riep : "Niet klimmen potver3!" "Nee, Oli4tje, nee!" "Straks val je in de 5er. Dan krijg je 7 plijsters op je rode 8erwerk!! De aap was niet gen9 om te stoppen. Hij at met veel rou10e wel een banaan of 11. Om12 uur kreeg hij buikpijn. Nou, ik keek niet verwonderd. Als je teveel bananen eet, loopt alles in het 100!!
Als opdracht moesten we zonder geluid een aantal spreekwoorden uitbeelden. Dit heet een tableau vivant. We mochten kiezen uit 20 spreekwoorden. Kan jij de uitgebeelde uitdrukkingen eruit halen? Bekijk de foto's en zoek het passende spreekwoord.
- met de kippen op stok gaan - als kat en hond leven - hij is zo blind als een mol - je moet geen slapende honden wakker maken - de kat uit de boom kijken - de ongeluksvogel zijn - het hazenpad kiezen - in zijn schelp kruipen - blaffende honden bijten niet - kattenkwaad uithalen - op zijn pootjes terecht komen - hij is naar de haaien - de aap komt uit de mouw - in het hol van de leeuw zijn - iemand een pluim geven - er schuilt een adder onder het gras - wie met honden omgaat, krijgt vlooien - zo nijdig als een spin - zo lenig als een slang - als proefkonijn dienen
Het SFB-running team doet op 16 april de 2urenloop op SFI. Zara, Heleen, Lucas Brecht , Sara, Jeroen, Annelies, Maxim en natuurlijk de meester zelf zullen de kleuren van SFB verdedigen. Ze zullen optornen tegen de reuzen van de middelbare schooljeugd. Ons running team zal zorgen voor de nodige ambiance Als je komt supporteren, kom dan van 16u30 tot 18u30 ons steunen. Misschien tot dan.
Een beurs kan nogal wat volk lokken. De leerlingen uit het vijfde konden hun kennis over diverse Europese landen bijschaven. Hier volgt een fotocollage van dit evenement.