Het SFB-running team doet op 16 april de 2urenloop op SFI. Zara, Heleen, Lucas Brecht , Sara, Jeroen, Annelies, Maxim en natuurlijk de meester zelf zullen de kleuren van SFB verdedigen. Ze zullen optornen tegen de reuzen van de middelbare schooljeugd. Ons running team zal zorgen voor de nodige ambiance Als je komt supporteren, kom dan van 16u30 tot 18u30 ons steunen. Misschien tot dan.
Een beurs kan nogal wat volk lokken. De leerlingen uit het vijfde konden hun kennis over diverse Europese landen bijschaven. Hier volgt een fotocollage van dit evenement.
Deze week hebben we geleerd over de ruimtefiguren en hun volume. Het is moeilijk voor te stellen hoeveel plaats een kubus van een kubieke meter inneemt. Vandaar dat we met de klas zo'n kubieke meter gevormd hebben. Een kubieke meter is een duizenddelige maat. Dat betekent dat de kubus vooraan de foto met ribbe 1 dm wel duizend keer in onze levende kubieke meter kan. En een MAB blokje, die men in het eerste leerjaar gebruikt, kan 1000 000 keer in onze menselijke kubus. De moeite, hé.
Ik voel me ozo heppie zo heppie deze dag, en als je vraagt: wat heppie als ik eens vragen mag, dan zeg ik: hoe wat heppie, wat heppik aan die vraag, heppie nooit dat heppie je dat ik hep vandaag?
(Joke Van Leeuwen)
Ik heb ruzie met mijn vriendje, om een stukje veterdrop. Want dat wou hij niet verdelen, toen gaf ik hem een schop.
Ik heb ruzie met mijn vriendje, nu speelt hij verderop. en ik zit me hier te vervelen, voor een stukje veterdrop.
We begonnen al op voorhand met de voorbereiding : het opzoeken van prenten, de teksten en de hapjes voor de reisbeurs op donderdag 6/03/08. 11 europese landen werden op een speciale manier tentoongesteld. We knutselden ondermeer vlaggen, reisbrochures en collages ineen. Op donderdag kwamen 54 toeristen van het 5de leerjaar een kijkje nemen. Ze kregen er wat informatie en mochten daarna proeven van al het lekkers. Op het einde van de dag waren we allen moe, en hadden barstende hoofdpijn. Maar al bij al was het een toffe dag!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Joepie, nog 1OO dagen te gaan dan hoeven we niet meer naar de lagere school. Dat hebben we op school gevierd met onze vrienden, meester en juf. 's Ochtends begon het met het onbijt. Dat was lekker, mmmm. Toen maakten we een kaartje voor de leerkrachten. Daarop stond de tekst
'Leraren houden het verleden levend, mùaken het heden inzichtelijk en brengen kleur aan de toekomst.'
Om 10 uur was er een show van het 6de en het 7de middelbaar. In de middag hebben we de kaartjes afgewerkt en afgegeven. Daarna voerden we drie opdrachten uit. Omdat 6b meer dan oké is, slaagden we in alle opdrachten. Spijtig dat de school reeds eindigde om 15u. Dat was ons groots avontuur
Het spreekt voor zich dat het getal 100 op de 100-dagen een speciaal getal is. Daarom stonden de doe-opdrachten ook in het teken van die 100. De 6B'ers hebben de drie uitdagingen met vrucht volbracht. Bij de eerste opdracht moesten de leerlingen 100 tegels inkleuren binnen de 100 seconden. Het resultaat was een kleurrijk geheel. 100 x touwspringen in 100 seconden was voor onze sportiefste klasgenoten weggelegd. Tenslotte hadden heel wat leerlingen schrijfkramp nadat ze er in geslaagd waren 100 x '6B is oké' op een cursusblad neer te pennen binnen de 10 minuten in 10 verschillende kleuren. 1 leerling slaagde erin dit 137 x te doen. Chapeau!! 6B is méér dan gewoon oké!!!
Op school vieren we met de zesdeklassers de 100 dagen. Daarvoor moest een passend t-shirt ontworpen worden. Op de achterzijde van de shirt stond volgend gedicht van Shel Silverstein, typerend voor iedere zesdeklasser.
Zeg dat ik fantastisch ben briljant, gevat, sociaal, gevoelig, handig, grappig en bijzonder geniaal.
Zeg dat je zo'n wonderkind als ik maar zelden ziet. Zeg dat je me super vindt, maar liegen mag je niet.
De voorzijde mochten de leerlingen zelf versieren. De resultaten mochten best gezien worden. Morgen zal heel de school deze 'kunstwerken' mogen bewonderen.
Op vrijdag 22 februari was er een koffiestop op school ten voordele van Broederlijk Delen. Iedereen kon er voor een halve euro chocomelk of koffie drinken. Dit jaar kon je ook inkopen doen aan een standje van de wereldwinkel. Dit is zeker voor helhaling vatbaar, want we zagen heel wat kopers en koffiedrinkers. Proficiat aan de pastorale werkgroep voor de puike organisatie, ouders en sympathisanten voor de steun. Tot volgend jaar! (Dan zullen er ook wat meer yuca-chips te koop zijn.)
21/02/'08 geen les!! Joepiejoepiejee!!! Mondiale dag;, alles in het teken van Haïti. De actie heet 'Haïti heeft ook talent.' We keken naar een film over de familie van Joachim, André-Rose en hun kinderen. Zo kon je een goed beeld vormen over het leven op dat eiland. We kregen een yam-soepje aangeboden en maniok chips, smullen maar!!! Verder speelden we ook een vervoersspel, met kaartjes van de plaatselijkevervoersmiddelen, en reisden we doorheen dat land. We knutselden ook een grote, versierde bus op een A1 blad. Zo ging de dag vlug voorbij!!!!! En leerden weheel wat bij.
We hebben elkaar wat beter leren kennen dankzij de vertrouwenspelletjes. We leerden niet alleen onze vrienden beter kennen maar ook andere klasgenoten. Zo deden wij bijvoorbeeld flauwvallen en de andere klasgenoot moest je dan opvangen. Het in een kring staan en dan op elkaars schoot zitten was hilarisch. Rug tegen rug proberen rechtstaan bleek niet zo evident. En in volle snelheid naar een 'levende' muur lopen die op het laaste moment pas 'opengaat is een echte belevenis enz.
14 februari, deze morgen op de speelplaats begonnen we al met een openingsdans. Daarna begonnen de lessen met 4 opdrachten tussendoor. Opdracht 1 : Versier een hart op 4 verschillende manieren. Opdracht 2 : Maak een levend mensenhart. Opdracht 3 : Schrijf iets positief over een klasgenootje. Dat was best lachen. Opdracht 4 : Schrijf een naamgedicht rond het thema Valentijn. We slaagden in alle opdrachten. Als beloning kreeg iedere leerling een snoepje in de vorm van een hartje.
Met de trein naar het beroepenhuis, tjoeke, tjoeke, tuut! Want daar kan je beroepen uitoefenen, tjoeke, tjoeke, tuut, tuut Daar was een interactief museum, tjoeke, tjoeke, tuut, tuut We moesten vragen oplossen, tjoeke, tjoeke, tuut, tuut We mochten smaken proeven, tjoeke, tjoeke, tuut, tuut En dit alles in groep, tjoeke, tjoeke, tuut, tuut eigenlijk was alles leuk ( melodie van spring )
Op vrijdag 15 februari was het dikke truiendag. Op de kleuterspeelplaats hingen vele warme truien aan de wasdraad. Alle kinderen van onze school moesten een warme trui aandoen. De chauffage werd 's ochtends immers uitgezet. Een groot probellem was dit echter niet. We hadden helemaal geen kou want het 'zonneke' scheen in de klas. We hebben ons dan maar doodgezweet.
Talent zit er bij ons echt wel in. Zelfs heel veel ! Met houtskool werken en schilderen hoort er bij ons wel bij. We zijn echte kunstenaars zoals Pablo Picasso,Van Gogh en nog zoveel meer, allemaal bekende schilders. Ook wij maakten ons eigen museum. Echt de moeite waard ! Ouders en klassen konden een kijkje gaan nemen. Ze kregen een drankje toegewezen, zo konden ze rustig kijken naar onze mooie kunstwerken. E.B
Eerst een filmpje. Dan dozen verzetten als magazijnier. Dan proeven, sorteren van voeding. Het interactief musseum was ook leuk. Je kon als garagist onder een auto kruipen. Sommige zaken waren wel wat saai. Korte samenvatting : heel leuk. (Joren)
Ik vond het beroepenhuis in het algemeen heel leuk. Als we die proefjes moesten doen, gierden we van het lachen. Ook de tentoonstelling was leuk omdat we in groepjes mochten lopen, opdrachten moesten uitvoeren, dingen uitproberen. (Margaux)
Toen we daar aankwamen hebben we eerst een filmpje gezien. Daarna werden we in 2 groepen verdeeld. Wij mochten eerst in het interactief museum. Daarna mochten we pakjes vervoeren met een soort heftruck. Als laatste werkten we even in de voedingsector. Na het eten moesten we al naar huis. Doodjammer!!! (Jessica)
Ik vond het wel leuk in het museum met de vraagjes waarvan we de oplossing moesten zoeken. Zeker de doe-opdrachten. We mochten zelfs eten proeven en de smaak zoeken. Sommigen waren daar wel erg goed in. (Eva)
De tentoonstelling : leuk De trein : plezant Proeven : tof Dozen stapelen : saai Maar ik weet nu wel welk beroep ik wil uitoefenen.
Voor de krokusvakantie hebben de zesdes een 'museum van schone kunsten' in mekaar gebokst. Volgens verschillende kunststijlen werden prachtige werken geschilderd. Proficiat aan alle kunstenaars!!! De hele week konden leerlingen en ouders de plaatselijke tentoonstelling bezoeken. Met een fruitsapje kregen ze dan de nodige uitleg. Voor wie er niet bij kon zijn ... hieronder vind je een aantal werken. Het eertse werk is eenprachtig voorbeeld van kleurenperspectief. Het tweede is een monodruk. Geniet!!! FWB
Dat onze klas sportief weet bijna iedereen. Voetbal of basketbal, iedereen zet z'n beste beentje voor. Ook op de scholenveldloop werden prima prestaties geleverd. Heleen en Zara hebben de tegenstand verpletterd. Ook Jeroen, Joren en Brecht en Magalie lieten zich zien, luid aangemoedigd door een aantal klasgenoten.Smaakt dit naar meer? Misschien ...het kan zijn dat dit spurtteam zal meedoen aan de teamloopwedstrijd tijdens de open dag van SFI. Ze zullen dan zeker rekening mogen houden met het 6b-team.