In het zesde leerjaar is het belangrijk dat de leerlingen weten waarin ze goed zijn met het oog op hun studiekeuze. Sommigen onder ons kennen die nu al en hebben een streepje voor. De anderen hebben nog een jaar om hun talenten te ontdekken. Zoek uitdagingen, ontdek, leer en proef ...
Beoordeel nooit iemand op z'n uiterlijk, maar wel op z'n talenten.
We hebben dikwijls de neiging om een oordeel te vellen over iemand, ook al kennen we die persoon nog niet. Het is makkelijk iemand te veroordelen en onder elkaar te roddelen : 'Dat is een rare, weet je wat hij deed?' We hebben dikwijls de neiging om een oordeel te vellen over anderen, ook al kennen we hen nog niet. Onderstaand videofragment illustreert dit. Op het filmpje kan je zien dat deze postbode heel wat meer talenten heeft dan enkel en alleen de post bezorgen... Tot verbazing van heel wat mensen en misschien ook jullie!
Dit schooljaar hebben alle zesdejaars hun getuigschrift behaald. Na een laatste jaar zwoegen en zweten in SFB kunnen ze andere horizonten verkennen. Het gaat jullie goed ...
Heb je bij de foto's het juiste spreekwoord gevonden? De kiekjes vind je terug in het archief week 17/03 tot 23/03. Ziehier de antwoorden : foto 1 : De ongeluksvogel zijn. foto 2 : In het hol van de leeuw zijn. foto 3 : Je moet geen slapende honden wakker maken. foto 4 : Met de kippen op stok gaan. foto 5 :Als kat en hond leven.
Jong en Onbezonnen onder de duistere Nacht Kan je jonkvrouwen horen zingen Voor de man die op haar wacht. Rond de fonkelende sterren, een magisch lied Om haar trouw te zweren Uit liefde in het verschiet. Wordt haar vraag beantwoord of niet?
geschreven door Lisa
In de middeleeuwen
Ridders zijn heel sterk In de middeleeuwen leefden ze. Dan moesten ze de burcht verdedigen Dolken gebruikten ze ook Elke ridder had er één Rijden op hun paard Lijkt voor hen niets. Iedereen kan het wel. Jaja, het was wel zwaar, Keer op keer vechten met hun zwaard!
1 aapje zei me : "ik heb zin in 'n banaan of 2." Ik riep : "Niet klimmen potver3!" "Nee, Oli4tje, nee!" "Straks val je in de 5er. Dan krijg je 7 plijsters op je rode 8erwerk!! De aap was niet gen9 om te stoppen. Hij at met veel rou10e wel een banaan of 11. Om12 uur kreeg hij buikpijn. Nou, ik keek niet verwonderd. Als je teveel bananen eet, loopt alles in het 100!!
Als opdracht moesten we zonder geluid een aantal spreekwoorden uitbeelden. Dit heet een tableau vivant. We mochten kiezen uit 20 spreekwoorden. Kan jij de uitgebeelde uitdrukkingen eruit halen? Bekijk de foto's en zoek het passende spreekwoord.
- met de kippen op stok gaan - als kat en hond leven - hij is zo blind als een mol - je moet geen slapende honden wakker maken - de kat uit de boom kijken - de ongeluksvogel zijn - het hazenpad kiezen - in zijn schelp kruipen - blaffende honden bijten niet - kattenkwaad uithalen - op zijn pootjes terecht komen - hij is naar de haaien - de aap komt uit de mouw - in het hol van de leeuw zijn - iemand een pluim geven - er schuilt een adder onder het gras - wie met honden omgaat, krijgt vlooien - zo nijdig als een spin - zo lenig als een slang - als proefkonijn dienen
Het SFB-running team doet op 16 april de 2urenloop op SFI. Zara, Heleen, Lucas Brecht , Sara, Jeroen, Annelies, Maxim en natuurlijk de meester zelf zullen de kleuren van SFB verdedigen. Ze zullen optornen tegen de reuzen van de middelbare schooljeugd. Ons running team zal zorgen voor de nodige ambiance Als je komt supporteren, kom dan van 16u30 tot 18u30 ons steunen. Misschien tot dan.
Een beurs kan nogal wat volk lokken. De leerlingen uit het vijfde konden hun kennis over diverse Europese landen bijschaven. Hier volgt een fotocollage van dit evenement.
Deze week hebben we geleerd over de ruimtefiguren en hun volume. Het is moeilijk voor te stellen hoeveel plaats een kubus van een kubieke meter inneemt. Vandaar dat we met de klas zo'n kubieke meter gevormd hebben. Een kubieke meter is een duizenddelige maat. Dat betekent dat de kubus vooraan de foto met ribbe 1 dm wel duizend keer in onze levende kubieke meter kan. En een MAB blokje, die men in het eerste leerjaar gebruikt, kan 1000 000 keer in onze menselijke kubus. De moeite, hé.
Ik voel me ozo heppie zo heppie deze dag, en als je vraagt: wat heppie als ik eens vragen mag, dan zeg ik: hoe wat heppie, wat heppik aan die vraag, heppie nooit dat heppie je dat ik hep vandaag?
(Joke Van Leeuwen)
Ik heb ruzie met mijn vriendje, om een stukje veterdrop. Want dat wou hij niet verdelen, toen gaf ik hem een schop.
Ik heb ruzie met mijn vriendje, nu speelt hij verderop. en ik zit me hier te vervelen, voor een stukje veterdrop.
We begonnen al op voorhand met de voorbereiding : het opzoeken van prenten, de teksten en de hapjes voor de reisbeurs op donderdag 6/03/08. 11 europese landen werden op een speciale manier tentoongesteld. We knutselden ondermeer vlaggen, reisbrochures en collages ineen. Op donderdag kwamen 54 toeristen van het 5de leerjaar een kijkje nemen. Ze kregen er wat informatie en mochten daarna proeven van al het lekkers. Op het einde van de dag waren we allen moe, en hadden barstende hoofdpijn. Maar al bij al was het een toffe dag!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Joepie, nog 1OO dagen te gaan dan hoeven we niet meer naar de lagere school. Dat hebben we op school gevierd met onze vrienden, meester en juf. 's Ochtends begon het met het onbijt. Dat was lekker, mmmm. Toen maakten we een kaartje voor de leerkrachten. Daarop stond de tekst
'Leraren houden het verleden levend, mùaken het heden inzichtelijk en brengen kleur aan de toekomst.'
Om 10 uur was er een show van het 6de en het 7de middelbaar. In de middag hebben we de kaartjes afgewerkt en afgegeven. Daarna voerden we drie opdrachten uit. Omdat 6b meer dan oké is, slaagden we in alle opdrachten. Spijtig dat de school reeds eindigde om 15u. Dat was ons groots avontuur
Het spreekt voor zich dat het getal 100 op de 100-dagen een speciaal getal is. Daarom stonden de doe-opdrachten ook in het teken van die 100. De 6B'ers hebben de drie uitdagingen met vrucht volbracht. Bij de eerste opdracht moesten de leerlingen 100 tegels inkleuren binnen de 100 seconden. Het resultaat was een kleurrijk geheel. 100 x touwspringen in 100 seconden was voor onze sportiefste klasgenoten weggelegd. Tenslotte hadden heel wat leerlingen schrijfkramp nadat ze er in geslaagd waren 100 x '6B is oké' op een cursusblad neer te pennen binnen de 10 minuten in 10 verschillende kleuren. 1 leerling slaagde erin dit 137 x te doen. Chapeau!! 6B is méér dan gewoon oké!!!
Op school vieren we met de zesdeklassers de 100 dagen. Daarvoor moest een passend t-shirt ontworpen worden. Op de achterzijde van de shirt stond volgend gedicht van Shel Silverstein, typerend voor iedere zesdeklasser.
Zeg dat ik fantastisch ben briljant, gevat, sociaal, gevoelig, handig, grappig en bijzonder geniaal.
Zeg dat je zo'n wonderkind als ik maar zelden ziet. Zeg dat je me super vindt, maar liegen mag je niet.
De voorzijde mochten de leerlingen zelf versieren. De resultaten mochten best gezien worden. Morgen zal heel de school deze 'kunstwerken' mogen bewonderen.
Op vrijdag 22 februari was er een koffiestop op school ten voordele van Broederlijk Delen. Iedereen kon er voor een halve euro chocomelk of koffie drinken. Dit jaar kon je ook inkopen doen aan een standje van de wereldwinkel. Dit is zeker voor helhaling vatbaar, want we zagen heel wat kopers en koffiedrinkers. Proficiat aan de pastorale werkgroep voor de puike organisatie, ouders en sympathisanten voor de steun. Tot volgend jaar! (Dan zullen er ook wat meer yuca-chips te koop zijn.)
21/02/'08 geen les!! Joepiejoepiejee!!! Mondiale dag;, alles in het teken van Haïti. De actie heet 'Haïti heeft ook talent.' We keken naar een film over de familie van Joachim, André-Rose en hun kinderen. Zo kon je een goed beeld vormen over het leven op dat eiland. We kregen een yam-soepje aangeboden en maniok chips, smullen maar!!! Verder speelden we ook een vervoersspel, met kaartjes van de plaatselijkevervoersmiddelen, en reisden we doorheen dat land. We knutselden ook een grote, versierde bus op een A1 blad. Zo ging de dag vlug voorbij!!!!! En leerden weheel wat bij.
We hebben elkaar wat beter leren kennen dankzij de vertrouwenspelletjes. We leerden niet alleen onze vrienden beter kennen maar ook andere klasgenoten. Zo deden wij bijvoorbeeld flauwvallen en de andere klasgenoot moest je dan opvangen. Het in een kring staan en dan op elkaars schoot zitten was hilarisch. Rug tegen rug proberen rechtstaan bleek niet zo evident. En in volle snelheid naar een 'levende' muur lopen die op het laaste moment pas 'opengaat is een echte belevenis enz.