Meestal doen we de dingen zoals gevraagd, zoals het hoort. Tekenen op papier, dansen op muziek, ... Probeer nu in groep zo'n gewoonte te doorbreken ... dansen zonder muziek gedicht voordragen al zingend. tekenen op houten latjes ... Bekijk deze speciale dans maar, gemaakt door de bekende Franse choreograaf Philippe Decouflé. Hij is danser, mimespeler, theaterregisseur ... Philppe Découflé heeft o.a. een clip gemaakt voor het liedje van Bourvil. De dansers maken gebruik van gebarentaal, zij vertalen de tekst in dansbeelden.
Een vrije dans maken ... stap 1 ... Bekijk je verhaal, noteer de sfeer die het uitstraalt. (grappig, spannend, triest, opgewekt, ... Kies ook een tegensfeer, een contrast.
stap 2 ... Denk na hoe je in die sfeer kan bewegen. Beweeg met je hele lijf.
stap 3 ... Je dans heeft een begin - fase 1 - fase 2 - fase 3 - einde. De houdingen hebben te maken met je gekozen sfeer. Bij eerste en laatste houding raak je elkaar aan. (ev. stap 4 ...) zie stappenplan ...
De komende dagen voeren de zesdeklassers een aantal wetenschapelijke proeven uit. Zo heeft Dagmar een colafontein gemaakt, vertelde Sharondeep over de oppervlaktespanning, demonstreerde Thomas de zuurtegraadindicator en stond Jana op bekers.
Voor de les ruimtelijke oriëntatie werd 6b is oké uiteindelijk in 4 groepen onderverdeeld. Zo moest een groepje op een computer de boslocatie detecteren. Met veel brio vonden ze de luchtfoto van ons bosklasverblijf en verkenden ze de prachtige omgeving. Een ander groepje bekeek het filmpje hoe je een kompas kan maken en voerden daarna het experiment uit. Het derde kwartet kreeg de plattegrond van een gemeente en moest de locatie van 2 schatten vinden. Het laatste groepje deed ondertussen een oriëntatietocht. Met kompas verkenden ze de schoolomgeving en zochten het blad met de belangrijke boodschap.