Laathi's Egypte-reisverhaal
Een verslag van een Nijlcruise en vele onderwaterfoto's van de Rode Zee
Foto
www.laathi.be
  • Voorwoord.
  • Volg de reis per hoofdstuk :
  • 1. Met de zombies naar de mummies.
  • 2. Farao’s moeten vrouwen met baarden zijn.
  • 3. Een vreemdsoortig balspel : kleren zwieren.
  • 4. Rondwandelen in een stripverhaal.
  • 5. Dobberend dobberen.
  • 6. Vooral nooit heilig willen worden!
  • 7. Kwijlen op de Nijl.
  • 8. We geven er een lap op!
  • 9. Het Madurodam van Egypte.
  • 10. Nijlezels.
  • 11. Blote tetjes onder de minaretjes.
  • 12. De kortste weg naar de hemel en de ontdekking van het ontstaan van het jodelen.
  • 13. De boekhouding van de farao.
  • 14. Eindelijk! Het geheim van de pyramiden ontsluierd!
  • 15. De zwaarbeladen karavaan trekt verder...
  • 16. Halfversteven beeldhouwwerk.
  • 17. De inktvissen dreunen uit de zee...
  • 18. Alle faciliteiten voor de “droogwatertoeristen”.
  • 19. De "klei-klieder-club" van de crème-glace-bak.
  • 20. Islamitisch snorkelen.
  • 21. De capitulatie van Mijnheer Kippevel.
  • 22. Kamelen-Irma's!!!
  • 23. Voor mijn volgende verjaardag vraag ik kieuwen!
  • 24. Iedereen kan de pot op, behalve de pot, want die is onmisbaar...
  • Mijn andere blogs
  • Laathi (homesite)
  • Mijn jeugdherinneringen
  • Reisverhaal Thaise eilanden
  • Reisverhaal Van Bangkok tot Chiang Mai
  • Reisverhaal Cruise langs Noorwegen en Spitsbergen
  • Mijn poezenblog
  • Mijn macro foto's
  • Irma - De avonturen van mijn handtas
  • 18-05-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.22
    22. Kamelen-Irma's!!!

    Donderdag, 21 juni 2007.
    Hotel Club Fanara, Sharm El Sjeikh.

    Er zaten lekker veel kwallen vandaag! Verschillende soorten! De vissen waren er ook heel blij mee! Zij het wel voor andere redenen dan ik. Voor hen is op dit moment de zee een "all you can eat"-buffet. Ze verdringen elkaar en scheuren de lekkere hapjes in stukken...
    Nee, ik hoop in mijn volgend leven toch niet als kwal terug te komen. Hoe mooi zo'n beestje ook is.

              img300/5327/dsc00499copypi3.jpg

              img530/3647/dsc00432copybe6.jpg

    Nu Paul eveneens een wetsuit draagt is hij ook een beetje gehandicapt. Hij kan nu ook zo diep niet meer duiken. Maar zijn pak is dunner en bestaat uit minder stof, dus zitten er ook minder luchtbellen in gevangen. Hij geraakt toch nog tot 5 à 6 meter diepte. Ook omdat hij veel sterker is dan ik. Als ik met dit duikpak tot 4 meter geraak dan moet ik zoveel kracht zetten om niet als een ballonnetje omhoog te schieten dat ik onmogelijk op die diepte nog een scherpe foto kan maken. Maar Paul geeft niet op natuurlijk. Dus hij is vandaag toch weer aan een foto van een leeuwenvisje geraakt. Een strijd op leven en dood, eerst om beneden te geraken en daarna om lang genoeg daar te blijven om een zinnige foto te kunnen maken, maar het lukte hem toch. Zo fier als een pauw kwam hij boven. Nog geen minuut later zweefde er een leeuwenvisje voor mijn eigen neus.... Op nog geen twee meter diepte. Dus mijn fotootje heeft veel minder zweet gekost en is veel kleurrijker. Tja, ge moet in 't leven ook een béétje geluk hebben natuurlijk.

              img526/3978/dsc06672copycz7.jpg

              Paul krampachtig in volle aktie met zijn leeuwenvisje...

              img168/5125/lionfishfotopdsc06374covv1.jpg

              ... zijn leeuwevisje...

              img526/3384/dsc06676copyxo7.jpg

              ... en mijn leeuwenvisje. Dat dus bijna gewoon voor mijn neus langszwom

    Het voordeel van zo'n duikpak is wel dat als ge echt moe wordt, ge u gewoon wat kunt laten drijven en uitrusten. Maar dat lukt me eigenlijk nooit, want ik krijg altijd wel weer direkt iets in 't oog waar ik achteraan moet om een foto van te nemen. 't Is sterker dan mezelf, maar 't is dan ook zo'n wondermooie wereld. De dagen per jaar dat ik onder water kan vertoeven wil ik er altijd alles uithalen wat er in zit. Qua foto's bedoel. Niet qua vissen. Hoewel... 's middags steek ik er toch wel eentje tussen mijn tanden, gezellig samen met mijne rosse (nee, niet onze Paul, die andere kater).

    De buikdansles gaat al lang niet meer door omdat er geen kandidaten zijn buiten ikzelf... Jammer. Hopelijk vind ik thuis, na onze uitverkoop dan, de tijd om in België zo'n cursus te gaan volgen. 'k Zie me daar al staan schuddebuiken met onze Irma op mijn rug. Tja, dat zou wel geestige foto's kunnen opleveren...

    Pal op de middag snorkelen is niet leuk. Dan staat de zon te hoog en is het licht onder water veel te hard. Dan krijgt ge allemaal witte reflecterende zonlicht-strepen op uw foto's. 's Ochtendsvroeg of in de late namiddag als de zon schuin invalt dan kunt ge u zelf wat richten of ge de vis in tegenlicht wil trekken of met het zachte zonlicht op zijn lijfke. Dat geeft veel betere foto's. Gesteld natuurlijk dat ge de juiste omcirkelende beweging rond uw vis kunt maken. Als ge vissen echt te opvallend begint te achtervolgen dan zwemmen ze gewoon weg. En hoewel ik een vrij snelle zwemmer ben is een vis écht niet in te halen.
    't Is veel beter om eerst de juiste lichtinval te kiezen en hem dan zeer omslachtig en van ver te benaderen uit de gekozen richting. En dan wachten, en hopen. Geduld hebben tot hij juist aan dat steentje gaat knabbelen dat ge graag als decor zou hebben. Of dat hij met zijn lief voorbij een sjiek stuk koraal zwemt... Op zo'n manier kunt ge mooie close-ups maken. Als ge te wild zijt kunt ge alleen staarten en poepen van wegvluchtende vissen te pakken krijgen.

              img507/7084/lmetonderwatercameradscrq1.jpg

    Vroeger - voor de tijd van digitale camera's - was het een dure sport aan pellicule. Nu is het voor iedereen bereikbaar - je kan goedkope toestelletjes kopen of huren - en gebeuren er dan ook meer ongelukken. Mensen die de gevaren van de vissen niet kennen, of die zich vastklampen aan wat ze denken dat een rotske is, maar wat koraal blijkt te zijn... Met alle gevolgen vandien voor henzelf en voor 't koraal. Maar ja, wie zijn poep (in dit geval meestal zijn handen) brandt moet op de blaren zitten. En dat hebben al veel roekeloze onderwaterfotografen moeten ondervinden.

              img294/7213/bruinevismetgeeldsc0104pf1.jpg

              img187/7029/geelwittevismetscalpelsqz7.jpg

    Wat ook gevaarlijk is is om in uw enthousiasme onder een rots te duiken. Uw foto te nemen. Overgelukkig te zijn. Naar willen boven komen en... rats vergeten zijn dat ge eigenlijk onder een rots zat. Een zeer pijnlijke ervaring die dodelijk kan aflopen. Onder water is 't altijd een kwestie van uw verstand er heel goed bij te houden. Veel van die sierlijke, kleurige diertjes en plantjes hebben stekels, angels, tandjes, giftig slijm of tentakels waar ge beter niet in terecht komt.

    Mijn favorieten zijn en blijven toch de doopvontschelpen... Daar geraak ik niet op uitgekeken. Als ge heel geduldig wacht tot ze open gaan kunt ge echt dichtbij komen zodat uw lens maar op enkele centimeters van hun schelp verwijderd is. Dan krijgt ge de magnifiekste binnenzichten! Soms lijken het wel ravijnen, of turquoise rivieren die tussen rotsten stromen. Het lijkt soms alsof ge in de hemel binnenkijkt - of in geval van de rode - in de 't vuur van de hel...
    Een echt goede foto maken is niet zo makkelijk, en dat maakt deze sport nu juist zo prettig.

              img381/2519/doopvontensoftcorralfotdn6.jpg

              Nog even dichterbij komen, lang genoeg uw adem inhouden...
              en dan opent de schelp zich wel weer...

              img523/9527/purperendoopvontmetoranvm7.jpg

              ... en ontvouwt zich deze wonderlijke wereld...

    De kleinste dingetjes vormen de grootste uitdaging. Voor de foto van de gobie - die maar een halve vingernagel groot is - en uit zijn holletje kwam loeren moest Paul wel een kwartiertje geduld hebben.
    Maar hij is dan ook met een prachtfoto thuis gekomen.

              img168/8069/guppiefotopdsc06354hn9.jpg

              Paul zijn gobie! Zo klein... en toch glimlacht hij precies!
              Of heeft hij zijn bedenkingen hoe Paul er in zijn wetsuit uitziet?...
              Een gobie is echt de Calimero van de vissen.

    Net voor onze namiddagsnorkel ben ik de naam van "Petrus" met mijn pompoenpitjes gaan leggen. Dat ziet er al een stuk beter uit dan hem gewoon in 't groffe zand te schrijven. Zelfs toen ik na twee uur terug uit 't water kwam lagen de pitjes er nog. Voor eventjes vereeuwigd... Ik hoop dat de foto hem wat gaat opkikkeren.

              img507/281/linduikpakmetpetrusdsc0hv3.jpg

              img507/241/petrusendezeedsc07616cone6.jpg

              img521/4391/roginzanddsc06065copysq9.jpg

              Deze rog was zich in 't zand aan 't ingraven, hij was 't duidelijk beu om te poseren.
              Ik dacht even dat hij : "Baksjiesh, baksjiesh! Or nó photo!" ging roepen...

              img295/3259/dsc01726copyjy6.jpg

              img294/656/dsc01734copyyj6.jpg

              img525/1555/dsc07323copyjh1.jpg

              Kunstwerkjes van meloenen op het buffet.

    Na het diner zijn we naar "Alf Leila Wa Leila" gewandeld. Dat is een reusachtig complex hier op 't schiereiland waar ze grootse shows organiseren. Vorig jaar zijn we er eens binnen geweest.
    Het geheel bestaat uit pure kitch, maar wel super-kitch! Ja, 't noemt niet voor niets "1001 Nacht". Alles flikkert en blinkt en schittert. Er is zelfs een heuse arena waar men klank-en lichtspelen over de geschiedenis van Egypte opvoert.
    De omwalling van het domein bestaat uit honderden kleine winkeltjes waar ze de grootste toeristische rotzooi verkopen. Ge kunt er donder op zeggen dat elke stenen beeldje dat ge vastpakt uit plastic of hars is. Lekker licht van gewicht zodat de toeristen het gemakkelijk kunnen meenemen. Werkelijk álles is er nep. Ik wou er nog een godenbeeldje kopen van Hathor, de godin met de koeienkop, maar ik vond er geen enkel dat me aansprak. Niets dat mooi zou staan tussen mijn nijlpaardgodinneke met de dikke buik en schele god Clarence.
    De grote nieuwigheid dit jaar waren wel de handtassen in de vorm van een kameel. Ge ritst de bult open om er uw gerief in te steken. Al een chance dat Irma nooit mee op reis gaat want hier zou ze niet goed van geweest zijn

              img134/9253/kamelenhandtassenxq8.jpg

    't Was zalig om 's avonds laat in de relatieve koelte buiten te wandelen. Rustig kunt ge 't moeilijk noemen, want voor elk klein winkeltje staat een man die u met alle geweld zijn zaak wil binnen praten... Zéér vermoeiend op de duur. Zelfs het truukje dat we in Marokko gebruiken - ons voordoen als Finnen, die niks anders dan Fins spreken - lukt hier niet. Trouwens als we tegen mekaar in ons zelfgemaakt Fins bezig zijn schieten we ook veel te rap in de lach.
    We zijn dan maar vroeg terug naar ons hotel gegaan. Lekker in bed wat liggen schrijven en lezen in al mijn boeken over Egypte is veel leuker. Niet vergeten, we zijn hier om te rusten, om krachten op te doen voor wat ons thuis te wachten staat. En de vakantie begint te korten... Ik mag er niet aan denken. Ik zou 't hier nog wel enkele weken kunnen volhouden.
    Gesteld dat ik aan een kniptangetje geraakte om al de kabels van de geluidsinstallatie van het Italiaans hotel door te knippen...
    Niet vergeten : volgende reis ook een kniptang in de valies steken

              img64/3858/maanschijntdoordebomendsz5.jpg

    Voor aflevering 23 klik HIER!



    T -->

    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs