Na de geplande koffiepauze in brasserie 'De Ram' en onder een stralende zon maar toch nog frisjes, werden we geleid naar de startplaats van de gegidste rondleiding voor de bedevaartplaats Scherpenheuvel en de bijhorende Basiliek.
De hele geschiedenis rond het ontstaan van deze wereldwijd gekende plaats kan je terugvinden als je hier klikt. Op dezelfde site vind je ook nog het ontstaan van de orde der Oratorianen onder de rubriek 'Parochie' en verder alles wat je praktisch wilt weten over het bedevaartsoord.
Via deze website kan je ook een aanvraag doen om een noveenkaars te laten branden. Uw kaars zal op de door u gevraagde datum in een kaarsenkapel ontstoken worden en u kan ook een boodschap meesturen.
Bij het ontstaan van Scherpenheuvel hebben de aartshertogen Albrecht en Isabella een belangrijke rol gespeeld. Hun hofarchitect Wenceslas Cobergher, kreeg de opdracht om plannen te tekenen voor kerk en stad. Scherpenheuvel ontving stadsrechten in 1605 en werd hierdoor zelfstandig de plaats zou niet langer deel uitmaken van de eeuwenoude stad Zichem. Vier jaar later werd de eerste steen gelegd voor de bouw van de kerk. Een bedevaartkerk (barokstijl) die het hart vormde van een stad in de vorm van een ster met zeven punten. (verwees zowel naar de zeven smarten van Maria als naar de zeven deugden) .
In deze woning verbleven Albrecht en Isabella bij hun bezoeken aan Scherpenheuvel.
Vanaf zondag 15 maart tot en met zondag 15 november zijn de traditionele kraampjes rond de basiliek te Scherpenheuvel weer te bezoeken.De seizoenkramen rond de basiliek te Scherpenheuvel zijn een vaste traditie en vormen mee het typisch en pittoreske uitzicht van deze stadskern.
Paviljoentjes waar kaarsen en noveenkaarsen worden aangestoken.
De Gouden Roos wordt door de paus jaarlijks gewijd op zondag Laetare ,de vierde zondag van de vastentijd. De Gouden Roos werd in de 20e eeuw sinds de dood van paus Pius XII uitsluitend geschonken aan bedevaartplaatsen van, voornamelijk, Maria. Het Mariabeeld in Scherpenheuvel heeft van paus Benedictus XVI een Gouden Roos gekregen in 2011. Het is de eerste keer dat een Belgisch bedevaartsoord er een krijgt.
Honderden mensen wonen dagelijks tijdens het bedevaartseizoen misvieringen bij. Er zijn 4 (in de week) tot 8 ( op zon-en feestdagen) vieringen per dag .
In de basiliek treft men het beeld aan van Pater Damiaan. Hij zou voor zijn vertrek naar Molokai hier afscheid genomen hebben van zijn moeder.
Een afbeelding van Maria in de eikeboom met aan beide zijden Albrecht en Isabella. Links ervan merk je de plaatjes van de verenigingen die een eucharistieviering hebben aangevraagd.
In de klokkentoren van de basiliek bevindt zich een beiaard met 49 (7x7) klokken.
Opdat de kerk goed gezien zou worden zette de architect de bolle koepel bovenop de heuvel extra in de verf met 298 gulden sterren met zeven punten.
Galerij die het klooster der Oratorianen verbindt met de basiliek.
Gebouwen van het klooster der Oratorianen.
Kapel die later werd toegevoegd als reactie op een twist met 2 jongedames die weigerden de kerk nog te betreden. Zij konden Maria zien van op hun balkon.
Woning van de jongedames.
Niet ver van de basiliek kan je de waterput bezoeken. Deze put dateert van 1632 en voorzag Scherpenheuvel van drinkwater. Voor die tijd moest men hiervoor naar Zichem.
Uit de 62 meter diepe put werd water bovengehaald door middel van een looprad. Wie meeliep met het rad moest slechts de helft betalen.
In de tweede helft van de negentiende eeuw werd een gebouwtje rond de waterput geplaatst om hem te beschermen tegen de elementen.
Abdij van Averbode
Na onze lunch alweer in brasserie 'De Ram' togen we naar Averbode voor een geleid bezoek aan de abdij. Momenteel zijn er nog een 40-tal paters. Voor de geschiedenis van de abdij en haar inwoners en meer info bezoek je best deze site
Vooraanzicht van de abdij der paters Norbertijnen.
Deze Deze ondiepe waterplas zorgt voor een weerspiegeling van het gebouw.
Aan de voorkant bevindt zich de 'pastorie' waar een pater verblijft die vaak buitenhuis moet. Ook gasten vinden hier een onderkomen.
Vroegere paardenstallen en koetshuizen nu verblijfsplaatsen gasten, studenten,... en vergaderruimten
Deze houten poort dient als toegang voor het domein van de abdij en bevat geen metalen onderdelen.
Armengat aan de buitengevel in het voorportaal.
Deze gevel bevindt zich aan de ingang na de toegangspoort en vormt als het ware een voorportaal.
De nutsgebouwen bevinden zich naast de pastorie langs de straat kant.
Altaargedeelte aan kant van paters
Boven op de toren staat een ram.
Altaargedeelte publiek
Zitplaatsen van de paters in de kerk.
Elk beeld is uniek
Terras van 'Het Moment'. Huidige belevingscentrum waar kwaliteitsvolle producten ( brood, peperkoek, kaas en bier) van de abdijgemeenschap verkocht worden.
In de omgeving van het Moment bevinden zich de boerderij, het washuis, de uitgeverij, de kaasrijperij, de bakkerij en de huisbrouwerij.
kwaliteitsvolle producten: brood, peperkoek, kaas en bier
kwaliteitsvolle producten: brood, peperkoek, kaas en bi
Le Cateau-Cambrésis (Kamerijkskasteel) is een stad in het Noorderdepartement, regio Nord-Pas-de-Calais in Frankrijk op ongeveer 2 uren rijden van onze vertrekplaats.
De rondleiding in de stad start op de 'Place Verte' waar zich het monumentale glas-in-loodraam 'Bijen' bevindt in de vroegere lagere school van Matisse. Oorspronkelijk was het raam ontworpen voor de kapel van de Dominicanen in Vence maar het werd dan door Matisse aangepast voor de speelzaal van de school. We kregen het niet te zien maar hieronder een afbeelding van de school en het glas-in-loodraam.
Tijdens de rondleiding werd ons de geschiedenis van de stad uiteengezet wat in het kort kan samengevat worden als volgt: de stad ontstond in de 9e eeuw door samenvoeging van twee tegenover elkaar gelegen plaatsen aan de rivier de Selle.
In 1001 kreeg de bisschop van Kamerijk van keizer Otto I markt-en muntrecht en mocht er vestingwerken aanleggen.
In 1559 werd in de stad de vrede van Cateau-Cambrésis getekend.
De voornaamste bezienswaardigheden in de stad zijn:
het stadhuis, uit het midden van de XVIe eeuw, opgetrokken in renaissancestijl
aangenzend aan het stadhuis, het belfort onder het episcopaat van Fénelon, aartsbisschop van het nabijgelegen Cambrai, gebouwd in 1705 in harmonie met het stadhuis
de kerk van St.Martin ( voormalige Benedictijnerabdij), gebouwd in 1634 een pareltje van barokke kunst (maniërisme), het is ook opmerkelijk voor de uitbundige sculpturen van Jaspard Marsy.
het Paleis Fénelon, oude tweede woning van de aartsbisschop van Kamerijk. Het huidige gebouw dateert uit de late 17e eeuw en herbergt het Matisse Museum sinds 1982.
de Brasserie de l'Abbaye (voormalige brouwerij Lefebvre Scalabrino sinds 1775), is een historisch monument geklasseerd als industrieel erfgoed sinds 2000. Ze is opgericht in de oude abdij Saint-André. In deze brouwerij produceert men het bier Vivat, dat ons als aperitief werd aangeboden na een uitgebreide uiteenzetting over het brouwen van dit bier tot aan de sluiting in 1926. Het is een blond biertje met een hoge gisting en pure malt dat nog op authentieke wijze wordt gebrouwd.
De gerestaureerde brouwerij is sinds 2001 opnieuw open.
We lunchten in de brasserie en genoten van 'la Vivat' en de limonade 'P'tit Quinquin'.
Op weg naar het museum van Matisse, op de Place du Général de Gaulle, passeren we het bronzen standbeeld van een vermaarde Cartésien gemaakt door Théophile Bra: Edouard Mortier (1768-1835), maarschalk van het Eerste Keizerrijk en hertog van Treviso onder Napoleon.
Op de Place du Commandant Richez bevindt zich de Fontein Seydoux genoemd naar de familie die voor stromend water zorgde in de stad in 1881. De originele fontein werd afgebroken in 1950 en opnieuw opgebouwd tijdens de renovatiewerken van het vroegere plein Thiers in 2003. De inwijding vond plaats in juni 2004.
Achter de fontein bevindt zich het gebouw van een meisjesschool waar in de zijgevel een lood-in-glasraam ingewerkt is van de hand van August Herbin. Van deze kunstenaar zijn ook enkele werken te vinden in het museum Matisse.
Het museum, gevestigd in het XVIIe eeuwse kasteeltje, dat Matisse zelf heeft opgericht, bevat drie uitzonderlijke collecties met 170 werken van Matisse zelf, 65 werken van Auguste Herdin en 39 werken van de schenking Alice Tériade. Door deze schenking zijn er in het museum ook collecties te bewonderen met onbekende werken van Picasso, Rouault, Giacometti, Léger, Miro en Chagall.
werk van Picasso
Tot de schenking van Tériade behoort eveneens de 'Salle à Manger' versierd door Matisse:
Bij de rondleiding door de werken van Matisse, werden we vanaf de eerste werken te Bohain tot aan de voltooiing van zijn oeuvre met de kapel van Vence, op een meesterlijke wijze van onze gids, gefascineerd onderricht over het gebruik van de kleuren, de gevarieerde technieken, de mooie modellen, de passie voor het tekenen en de liefde voor poëzie voortgebracht door de kunstenaar.
Een bezoek aan het Zotte Kunstkabinet in Mechelen werd door een stadsgids ingeleid door een bezoek aan de Sint-Romboutskathedraal.
Sint-Rombout of Rumoldus is een heel belangrijke figuur voor Mechelen. Hij stond mee aan de wieg van de stad. Rumoldus vond zijn dood volgens moderne onderzoeken tussen 620 en 690. Hij zou een priester van Schotse afkomst geweest zijn. Tijdens een pelgrimstocht naar Rome gaf God hem de opdracht om in onze streken het christendom te verspreiden. Uiteindelijk kwam de man op de plaats van het huidige Mechelen terecht. Rumoldus werd er ontvangen door graaf Ado en zijn vrouw Elisa. Zij wilden al heel lang een kind maar tevergeefs. Door de gebeden van Rumoldus lukte dit toch. Het grafelijk echtpaar kreeg een zoon met de naam Libert die hij van de verdrinkingsdood zou redden. Uit dankbaarheid kreeg Rumoldus een stuk grond voor de bouw van een kerk of abdij. Na de bouw van zijn kerk werd Rumoldus vermoord door twee dieven. De moordenaars gooiden het lijk in het water. Op die plaats bleef een licht schijnen. Hierdoor werd Rumoldus snel gevonden en door graaf Ado met de nodige pracht en praal begraven. Al snel gebeurden er mirakels rond het graf. Rumoldus werd heilig verklaard en zijn graf werd een echte bedevaartsplaats. Dit heeft bijgedragen tot de ontwikkeling van Mechelen als stad. Volgends de overlevering zou er reeds sinds 1150 een kapel gebouwd zijn, waar de relieken van Rumoldus werden bewaard... Deze kapel stond op de hoek van de Katelijnestraat en het Sint-Romboutskerkhof. Voor 1250 werd er reeds met de bouw van de machtige Sint-Romboutskathedraal begonnen De relieken van Rumoldus liggen zorgvuldig opgebaard in een reliekschrijn in de prachtige Sint-Romboutskathedraal. De hele legende van St.Rombouts kan je gaan "lezen" in de kooromgang van de St. Romboutskerk op 25 gerestaureerde houten schilderwerkjes in de stijl van de Vlaamse primitieven. Het leven van de patroonheilge staat er op afgebeeld en ook de mirakelen tijdens en na zijn leven. Vooral die mirakelen na zijn overlijden zijn de moeite, wonderbaarlijke genezingen, het kleden van een door Noormannen gekidnapte en naakte non (zuster Gerlindus). Het terugbrengen van een haan door de vos die hem pakte etc... Maar ook op enkele paneeltjes een gezicht op het Mechelen van rond 1500.
Het Zotte Kunstkabinet-Kazerne Dossin/Museum Holocaust
Het Zotte Kunstkabinet, Sint-Katelijnestraat 22 Mechelen
Het museum 'Het Zotte Kunstkabinet' is gehuisvest in 't Vliegend Peert. Dit pand is gelegen in één van de middeleeuwse hoofdstraten van Mechelen, dicht bij het oude centrum. De funderingen verwijzen naar een eerste bebouwing +/- 1350. De houten voorgevel werd in 1772 vervangen door de huidige rocaille straatgevel. De Gotische schouw binnen en het plafond met unieke sculpturen in de renaissancekamer dateren nog uit de zestiende eeuw.
Het Vliegend Peert is gans de 16e eeuw bewoond door kunstenaars. Eén van de belangrijkste bewoners is Mayken Verhulst (1518-1599),
Na het vroegtijdig overlijden van Pieter Bruegel en, negen jaar later, van zijn vrouw Mayken Coecke, nam grootmoeder en weduwe Mayken Verhulst de twee zoontjes van Pieter en Mayken in huis, de later bekende Pieter Brueghel de Jonge en Jan Brueghel de Oude, en zorgde voor hun opleiding.
Lees het kleurrijke verhaal over Mayken door Jan Smets.
In het museum bevindt zich een vaste collectie met langdurige bruiklenen van schilderijen uit de
zestiende eeuw. De naam van het museum, Het Zotte Kunstkabinet verwijst naar het
specifieke thema van de schilderijen, namelijk satirisch-moraliserend, in de zestiende
eeuw ook wel Sot genoemd. Je vindt er Bosch, Breughel en Brouwer. In originele werken vinden we verwerpelijk gedrag en bijhorende bestraffing door deze drie kunstenaars uitgebeeld.
De Kazerne Dossin - Museum Holocaust Mechelen
De Kazerne Dossin
Kazerne Dossin en Museum Holocaust
Vanuit de 18de -eeuwse Dossinkazerne werden tussen 1942 en 1944, 25.484 Joden en 352 zigeuners weggevoerd. Amper 5% keerde levend uit Auschwitz- Birkenau terug.
In 1995 werd op initiatief van Joodse overlevenden waaronder wijlen Natan Ridder Ramet, in de voorbouw van de kazerne het Joods Museum van Deportatie en Verzet (JMDV) geopend. Al spoedig bleek uitbreiding van het museum noodzakelijk. De Vlaamse regering stelde de nodige middelen ter beschikking en in 2012 kon toenmalig Minister-President Kris Peeters de vernieuwde site openen: Kazerne Dossin-Memorial, Museum en Documentatiecentrum over Holocaust en Mensenrechten. De oude museumruimte in de Dossinkazerne is omgebouwd tot een memorial, in nagedachtenis aan de zovelen die het leven verloren. De permanente historische tentoonstelling werd ondergebracht in het nieuw gebouw aan de overzijde van de oude kazerne, naar een ontwerp van architect bOb Van Reeth
Extra activiteit: Dokter Guy Verhulst, gynaecoloog, spreekt over zijn levenswerk âRENAISSANCEâ
Een paar maal per jaar reist dokter Guy Verhulst naar Oost-Congo, Bukavu, het gebied van de grote Meren, waar hij vrouwen helpt.
Operaties, opleiding van vroedvrouwen en ontwikkelen van nieuwe medische eenheden staan telkens weer op het programma.
Als begaafd spreker voert hij ons mee naar de wondermooie streek van Kivu waar de vrouwen evenwel op gruwelijke wijze mishandeld worden. Ondanks dit zware gegeven spreekt hij met zeer veel humor.
Ondanks haar drukbezette agenda kreeg onze groep Zilveren Passer de gelegenheid te kunnen genieten van een soloconcert van de harpiste Anneleen Lenaerts in de Bijlokein Gent.
Wij hebben, met veel dank voor de organisatie, kunnen genieten van het volgende programma geciteerd in onze uitnodiging:
...Met haar harp roept ze zowat alle nuances en kleuren van de regenboog op. In dit programma wordt dat duidelijk: vertrekpunt is een arrangement voor harp van de mooie vioolchaconne van Bach. Daarna komt werk van grote romantici uit verschillende hoeken van Europa, verlegt ze de focus op muziek uit eigen contreien en zet ze de harplegende Ekaterina Walter-Kühne in het zonnetje, die met haar fantasias op bestaande themas de wereld veroverde. Ze eindigt met de Moldau van Smetana.
Anneleen Lenaerts, zus van componist en dirigent Wouter Lenaerts, is een van de meest bekroonde harpisten van haar generatie.
Zij genoot haar harpopleiding bij Lieve Robbroeckxen vervolgens aan het Koninklijk Conservatorium van Brussel bij Jana Bouskova, waar ze in 2008 het Master diploma harp met grootste onderscheiding in ontvangst mocht nemen. Nadien trok ze naar Parijs voor de 'Cours de perfectionnement' aan de Ecole Normale de Musique bij Isabelle Perrin. Ze volgde bovendien master classes bij vele vooraanstaande harpisten. Verder studeerde ze ook Harmonieleer, Contrapunt en Fuga aan het Brusselse Conservatorium.
Het is dan ook een aanrader om voor een meer uitgebreide biografie en allerlei info, foto's, video's, muziek enzomeer, te surfen naar haar persoonlijke site http://www.anneleenlenaerts.com/nl/bio
Anne Verbeure, jongerenreporter Soundcast vertelt ons het volgende over de keuze van haar instrument
Anneleen leerde op haar achtste piano spelen en kreeg al snel zin in een tweede instrument. Op aanraden van haar leraar notenleer en dirigent van het plaatselijke orkest koos ze voor de harp, een instrument dat ze tot dan toe nog nooit gezien of gehoord had.
Aanvankelijk stond Anneleen sceptisch tegenover de harp. Niet omwille van de zweverige reputatie van het instrument, maar omwille van woorden als eeltvingers, blaren en afzien. Eeltvingers horen nu eenmaal bij het bespelen van de harp. Die fysieke ervaringen waren in het begin best onaangenaam, herinnert ze zich. Ondertussen neemt ze ze voor lief. Na verloop van tijd ontdekte ze bovendien het ware karakter van de harp: een bijzonder groot kleurenpalet en veel mogelijkheden bij uitvoeringen van hedendaagse componisten.
Lenaerts startte met een Keltische harp, wat eigen is aan een opleiding harp. Ze schakelde al gauw over naar de concertharp. Zelf is ze een overtuigde liefhebber van de Franse Camac-harpen. Ook al maakte ze kennis met heel veel soorten, ze blijft zich tot nu toe het best voelen bij haar eerste orkestharp. Maar selectief zijn, is niet altijd mogelijk. Vaak kan Lenaerts niet haar eigen instrument bespelen voor een concert. Bij de Philharmoniker in Wenen bijvoorbeeld bespeelt ze een Lyon & Healy.
Dat harp vaak op de achtergrond verdwijnt, ligt vooral aan de onbekendheid van de muziekstukken die specifiek voor harp zijn geschreven. Lenaerts heeft nochtans mooie aanraders op haar repertoire staan, gaande van de impressionistische periode met werk als Danse Sacrée et Danse Profane van Debussy en Ravels Introduction et Allegro tot werk van de Belgische componist Joseph Jongen.
Als bijkomende activiteit bij onze Nieuwjaarslunch in 'de Biek' in Moorsel konden we kennismaken met Katrien en haar 'Styling en Kleuradvies'.
Gedurende een tweetal uren wist zij onze aandacht te vestigen op het belang van kleur en styling voor de verschillende typen van vrouwen. Na afloop van haar boeiende uiteenzetting werden enkele dames, op vrijwillige basis, getest op hun al dan niet gepaste keuze van hun outfit. Bij nader toezicht en met algemene goedkeuring van alle aanwezige leden bleek hun keuze (mits enkele aanpassingen) vrijwel geslaagd.
Wil je samen met vriendinnen een leuke avond en jullie eigen kleuren ontdekken?
Wil je je familie en vrienden verrassen met een stralende nieuwe look?
Wil je leren hoe je een dag-of avondmake-up moet aanbrengen met de juiste toepassingen van materialen, kleurenkennis en camouflagetechnieken?
Wil je een personal shopper voor slechts 50? Op twee uur heb je reeds heel wat outfits die je op het lijf geschreven zijn.
Of ben je op zoek naar een unieke teambuilding?
Zijn al deze arrangementen echter niet aan u besteed dan kan je ook nog kind, kleinkind of vrienden plezieren met een cadeaubon.
Bovenstaande arrangementen worden verzorgd door Katrien en Patricia voor 'La Patka' in de Land van Waaslaan, 2 te Gent.
De Koningin Elisabethzaal nu Elisabeth Center Antwerpen.
Uit het NederBelgischMagazine, tekst van Bart De Clerck
De Koningin Elisabethzaal zoals ze was dateerde uit 1960 en beantwoordde
niet langer aan de standaarden voor een goede concertzaal.
Aanvankelijk was enkel een renovatie gepland, maar
uiteindelijk werd besloten de zaal volledig af te breken ten voordele
van een nieuwbouw. Het Britse architectenbureau Ian Simpson
kreeg bij het ontwerp hulp van de bekende akoestiekspecialist
Lawrence Kirkegaard uit Chicago. De technische uitdaging van het dossier zit zonder twijfel in de akoestiek. Akoestiek is
een problematiek die moeilijk te isoleren is. Het komt terug in
alle disciplines van de bouw, gaande van de hoofdstructuren tot
in de kleinste details van deuren en technieken. Een perfect resultaat
kan enkel bereikt worden als elke medewerker op de werf
de grootste nauwkeurigheid aan de dag legt. Eén fout boorgaatje
of één slecht geïsoleerde wand kan het eindresultaat hypothekeren,
staat te lezen in een infofolder over het compleet nieuwe
project. In de nieuwe zaal zal het plafond bestaan uit houten
platen. Zo kan de akoestiek beter geregeld worden voor verschillende
doeleinden. Een ander voordeel van de nieuwbouw
is de foyer, die vroeger enkel met een trap te bereiken was. Nu
kan die worden gelijkgemaakt met het Astridplein, zodat heel de
gelijkvloerse verdieping op dezelfde hoogte ligt. Aan het hele
project is een prijskaartje van zon 70 miljoen euro verbonden.
Verdere cijfers vertellen dat de Elisabethzaal van de toekomst
bestaat uit 500 funderingspalen, 1.300 ton wapeningsstaal, 800
ton profielstaal, 17.000 vierkante meter welfsels, 17 liften en
een podium met 12 beweegbare delen. Alles wordt gerealiseerd
met duurzame materialen en moet energiezuinig in gebruik zijn.
Zo wordt het dak van het volledige complex uitgevoerd als een
groendak. Vegetatie zal ervoor zorgen dat de warmte bijgehouden
wordt en er geen reflectie ontstaat.
Dankzij de Zilveren Passer krijgen we de gelegenheid om een exclusief concert bij te wonen: De Grungblavers. Wil je meer weten over dit gebeuren klik dan hier ...
Caermersklooster - Tentoonstelling ´Voor God en Geld'.
De tentoonstelling ´Voor God en Geld´ neemt plaats in het Gents Caermersklooster.
Als voorbereiding op het bezoek van deze tentoonstelling lees je best deze introductiedoor het Provincaal Cultuurcentrum Caermersklooster
Ze werd gerealiseerd op initiatief van Jozef Dauwe (gedeputeerde van Oost-Vlaanderen) in samenwerking met Fernand Huts ( kunstverzamelaar en CEO Katoen Natie Antwerpen) en kunsthistorica dr.prof. Katharina Van Cauteren (curator).
In een video wordt de tentoonstelling toegelicht door dhr. Fernand Huts en mevr. Katharina Van Cauteren. De meeste kunstwerken behoren tot de collectie van The Phoebus Foundation van de Katoen Natie geleid door Katharina Van Cauteren.
Dit station ligt in de wijk Guillemins. Deze wijk werd genoemd naar de kloosterorde van de Wilhelmieten die daar een klooster stichtte in 1287.
Het station is een project van de bekende Spaanse architect Santiago Calatrava. Hij is geboren in 1951 in Valencia.
Calatrava's ontwerpen zijn veel besproken en eerder heeft hij stations ontworpen. Zo ontwierp hij het Stadelhofen-station te Zurich, het station van Luzern, het station Lyon-Saint-Exupéry TGV, het intermodaal station Oriente in Lissabon en het PATH-station in New York. Naast stations ontwierp hij ook theaters, opera's en bruggen en verwierf hij vele prijzen.
meer weten en laat vooral niet na te klikken op de naam van Santiago Calatrava.
Het station is gemaakt van staal, glas, wit beton en Belgische blauwe hardsteen, en beschikt over een monumentale overkapping van 160 m lang en 35 m hoog. De datum van de oplevering was oorspronkelijk gepland voor april 2006. Uiteindelijk vond de feestelijke opening van het station plaats op vrijdag 18 september 2009.
>
Tentoonstelling 'rue La Boétie '
Deze tijdelijke tentoonstelling neemt plaats in het museum voor Schone Kunsten van Luik in het parkLa Boverie.
Het museum bestaat enerzijds uit een museumgedeelte voor permanente tentoonstellingen en anderzijds uit een ruimte van 4000m² die bestemd is voor internationaal bekende tentoonstellingen.
Het is toegankelijk via de "Boverie"-brug die de linkeroever met de rechteroever van Luik verbindt en zich op 700m van het station van Guillemins bevindt.
Tempora presenteert er een kunst-en cultuurtentoonstelling in samenwerking met Anne Sinclair (Anne Schwartz), Franse televisie-en radiojournaliste en ex-vrouw van de Franse politicus Dominique Straus-Kahn (DSK), rond het boek ' 21 rue La Boétie '.
In haar werk beschrijft ze het parcours van haar grootvader langs moederszijde, Paul Rosenberg, één van de grootste kunsthandelaars van het eerste deel van de vorige eeuw.
Buiten de carrière van deze uitzonderlijke zakenman en vriend van Picasso, Matisse, Braque, Léger, Marie Laurencin, illustreert de tentoonstelling de dubbele wending van de kunstgeschiedenis: de uitvinding van de moderne kunst, en onder het cataclysme van het nazisme, de verschuiving van Parijs als kunstcentrum naar New York en van Europa naar de Verenigde Staten.
Bezoek bedrijf Prins & Dingemanse Yerseke Nederland / Deltawerken
Het bedrijf Prins & Dingemanse in Yerseke
We bezoeken het bedrijf Koninklijke Prins & Dingemanse dat gevestigd is te Yerseke, sinds lang het centrum van de schelpdierkweek in Nederland. Sinds 1880 zijn zij één van de pioniers in de oester- en mosselkweek. Hun jarenlange ervaring in respectvol omgaan met pure natuurproducten is terug te vinden in hun manier van werken en in de kwaliteit van een breed assortiment uiteenlopende producten.
De watersnoodramp van 1953 gaf de doorslag om de Nederlandse kustlijn met ongeveer 700 kilometer te verkorten door het aanleggen van gesloten en doorlaatbare dammen tussen de Zuid-Hollandse en Zeeuwse eilanden. Op die manier hoefden slechts de dijken ten westen van het land verhoogd en verstevigd te worden, en konden ze landinwaarts ongeschonden blijven.
Op 21 februari 1953, twintig dagen na de watersnoodramp werd de Deltacommissie geïnstalleerd. Deze commissie kreeg de opdracht om met plannen op tafel te komen die een dergelijke ramp in de toekomst zou moeten voorkomen. In ieder geval stond men voor twee keuzes: óf het verhogen en versterken van ruim duizend kilometer dijklengte, óf het afsluiten van enkele zeegaten waardoor de door stormvloeden bedreigde kustlijn zou worden verkort. Het enige vereiste betrof een deel van het plan, namelijk dat de Westerschelde en de Rotterdamse Waterweg open moesten blijven om een goede bereikbaarheid van de havens van Antwerpen, Gent en Rotterdam te waarborgen.
Beeldentuin Hugo Voeten in Geel / Rondleiding stad Geel
Beeldentuin Hugo Voeten in Geel
Meer dan 200 werken van meer dan 35 kunstenaars bevinden zich in de 15 hectare grote private Beeldentuin in Geel.
Sommige kunstwerken werden gecreëerd op maat van de locatie en gaan een speciale dialoog aan met het landschap.
De Beedentuin toont schitterende werken van Novello Finotti, Pavel Koichec, Raymond Glorie, Emil Popov, Joris Gaymans, Wim Delvoye, Krum Damianov, Panamarenko en vele anderen. Ook meer dan 20 beeldhouwwerken van de Duitse kunstenaar Arno Breker behoren tot de verzameling.
meer weten en ga vooral naar de externe link Sculpturenpark in Geel.
Annemie Pas nam voor ons enkele foto's ter plaatse:
Woning Hugo Voeten
op de voorgrond Novello Finotti
Novello Finotti Donna Tarturuga, 1990 brons, zwart patina
Raymond De Winter?
Raymond De Winter Paarden, 1990
Arno Breker Heilige Mattheus, 1927 Brons, zwartblauwe patina
Pavel Koitchev Vrouw met gekruiste benen 1988-2000 (brons)
(Wie de vermoedelijke of ontbrekende kunstenaars (?) nog kan aanvullen mag zich altijd aanmelden).
Rondleiding in de stad Geel
De stadswandeling brengt ons langs de mooiste plekjes en monumenten van de Barmhartige Stede.
Onder leiding van de gids maken we op verrassende wijze kennis met de grote verscheidenheid die Geel te bieden heeft: van oude historische gebouwen, langs gezellige winkelstraten en mysterieuze paadjes tot oases van rust pal in het centrum van de stad.
Verscholen achter hagen en muurtjes situeert zich in hartje Geel een netwerk van 'paddekens' en steegjes. Dikwijls onbekend maar bol van historiek. Elf steegjes in de buik van Geel, samen goed voor een avontuurlijke tocht die door de gids wordt gekleurd met ongelofelijke verhalen.
Het Gasthuismuseum is gehuisvest in het Oud Gasthuis dat in 1286 gesticht werd. Het museum geeft een levendig beeld van het dagelijkse gebeuren in het gasthuis en het leven van de Gasthuiszusters Augustinessen die in 1552 de ziekenzorg op zich namen. Daarnaast blijven de herinneringen aan St.-Dimpna voortbestaan. Deze Ierse prinses, die in Geel de marteldood stierf, ligt aan de grondslag van de wereldbekende en unieke Geelse gezinsverpleging van geesteszieken.