Op een politiebureau in Nigeria wordt een geit vastgehouden op
verdenking van een gewapende overval. Volgens agenten van de
burgerwacht werd er ingebroken in een Mazda 323 en veranderde de dader
daarna in een geit.
Het zwart-witte beest zou volgens de buurtbewoners dus een gewapende
overvaller zijn die zich via zwarte magie heeft getransformeerd in een
geit om op die manier te ontsnappen aan de politie. 'De groep mannen van de burgerwacht kwam binnen om te vertellen dat ze
tijdens een patrouille enkele autodieven hadden ontdekt. Ze
achtervolgden de jongelui. Een van de jongens ontsnapte terwijl de
andere in een geit veranderde', vertelde Tunde Mohammed, de
woordvoerder van de Kwara staatspolitie. 'We kunnen het verhaal niet bevestigen, maar de geit blijft wel in
voorhechtenis. We kunnen ons verslag niet baseren op magie. We moeten
wetenschappelijk kunnen bewijzen dat een mens in een geit kan
veranderen', ging Tunde Mohammed verder.
Geloof in hekserij is wijdverspreid in sommige delen van Nigeria.
Buurtbewoners kwamen al naar het politiekantoor om de stelende geit te
zien."
"Ik ben niet geïnteresseerd in literatuur - ik interesseer me voor een wijze van leven."
"Mijn methode is een antimethode."
"Opruimen is de pest voor de terugbrenging der dingen."
"Het essay, en zeker het mijne, is een zichzelf vernietigend apparaat."
"Wanneer ik schrijf over wat ik las, dan werk ik niet van een standpunt
uit, maar naar een standpunt toe, dat steeds ergens anders liggen kan."
"Natuurlijk is zo'n vraag zinvol, anders zou ik er immers ook niet op komen."
"Ik zit natuurlijk ook wel es op een woord, een woordengroep, een zin te
kijken, maar maak daar niet meteen een systeem van additief-mechanische
aard van. Ik begin de analyse van een gedicht lang niet altijd bij de
eerste zin, om in de geboden volgorde bij de laatste te belanden. Het
denken beweegt zicht anders. Het blijft es stilstaan. Het loopt es
door, het keert es terug, of het slaat een paar droomwegen in, en vindt
de realiteit van het gedicht niet zelden juist daar."
"Geen mens kiest zijn eigen gedachten."
"Principes heb ik altijd op tijd overboord weten te gooien: ze moeten je natuurlijk nooit onder druk kunnen zetten."
"Literatuur wordt geschapen om ons te verontrusten. De literatuurwetenschap stelt ons weer gerust."
"Wanneer in het creatief proces de logica en het causale denken
uitgeschakeld kunnen worden, moet dat ook in de kritiek mogelijk zijn."
"Vanzelfsprekend berust dit inzicht op een emotie - wat zeg ik? - het
berust op die chaotische, veelomvattende en ongerichte werking van de
verbeelding, die ik de open ruimte ben gaan noemen, en die me telkens weer doet vermoeden, dat ver uiteengelegen gebieden door mij kunnen worden verbonden."
"Verdom het de maatschappij te aanvaarden zoals die is: ook zij aanvaardt u niet, helaas, wie ge ook zijt."
Tijdens den blok val ik mijn gezinsleden lastig (lees: maak ik hen stukken slimmer) door kleine feitjes te vertellen. Bij linguïstiek ging het als volgt: "Wist je dat Aruba een autonoom land is van slechts 100 000 inwoners? Of raad eens hoeveel woorden een gemiddelde taalgebruiker kent? Mama, deed ik ook soms aan bedtijdmonologen in mijn periode van de meerwoordzin? En tijdens het lezen heb je de indruk dat je woord per woord leest en niet letter per letter he? Maar dat is niet zo, ha! Wil jullie weten hoe Google werkt? Of hoe profs plagiaat kunnen ontdekken? En toen je net met oma aan telefoon zat en uhu en jaja zei, weet je hoe dat heet? Back channeling! *glundert*"
Zo vertelde ik mijn ouders ook over Zuid-Afrika en de grote taalproblematiek die daar heerst. Die avond kreeg ik deze mail van mijn vader: Hoe om die 9 x-tafel te onthou : Wat is 9 x 7 ? Gebruik hier die metode: Hou al 10 jou vingers in die lug voor jou uitgesprei met die handpalms weg van jou af. Laat sak nou die 7de vinger. Daar is tesame 6 vingers links van die gesakte vinger en 3 vingers regs van die gesakte vinger. Die antwoord is 63. Gebruik nou dieselfde metode met 9x2, 9x3, 9x4, ens. Dit werk elke keer !!!!!
Bij letterkunde vond ik het enkel de moeite om te vertellen dat koning Arthur helemaal niet bestaan heeft. Wat meteen ook bewijst dat mijn motivatie voor dit vak veel lager ligt dan bij het vorige. Maarrr nog twee examens te gaan en de zwaarste zijn al voorbij! De tijd gaat wel uiterst traag, behalve de dag voor het examen natuurlijk. Ik studeer samen met San in dezelfde ruimte, het is best handig om iemand te hebben die me erop wijst dat ik aan het dromen ben. Het neemt natuurlijk niet weg dat we ook wel babbelmomenten hebben of dat we elkaar mateloos zitten te irriteren (of ik haar toch), op een grappige manier weliswaar. Behalve studeren spelen we met de regelmaat van de klok ook vier-op-een-rij en (!) probeer ik mijn goed voornemen te realiseren door af en toe wat te gaan lopen. Conditie, here I come!
Wat er nog op het programma de komende weken staat, musts en wants: - paper literatuursociologie maken - kappersbeurt - wafels of koekjes bakken, heb ik zin in - films en tv-programma's die ik opgenomen heb allemaal bekijken - niet vergeten te studeren voor examen literatuursociologie - 'Leven van Pi' lezen - dinsdag = caféavond - paper film - examen Hugo Claus - naar boekenwinkel gaan en een nieuwjaarscadeau voor mezelf kopen, aha - naar 'Broeders van Liefde' gaan in HetPaleis - door Iris getrakteerd worden op een cocktail - dagje Gent met het gezin - MADRID!
Om met een citaat van Oscar Wilde te eindigen:
I regard the theatre as the greatest of all art forms, the most immediate way in which a human being can share with another the
sense of what it is to be a human being.
Citaat van Jo Van Damme uit 'The Dude' (De Standaard):
Sarcasten
beweren dat Herman Van Rompuy premier werd omdat niemand anders wilde.
Dat is niet waar, of toch niet helemaal. Leo Tindemans wilde wél, maar
hij werd niet gevraagd. Wilfried Martens mocht niet van zijn vrouw en
Theo Lefèvre nam de telefoon niet (meer) op. Wat ons brengt bij het
volgende punt van kritiek: Herman zou een man van het verleden zijn,
een zwaktebod dat de jongere generaties alleen maar verder zal
vervreemden van de politiek. De lakmoesproef van populariteit bij het
jonge volkje, zijn aantal fans op Facebook, lijkt die vrees te
bevestigen: de goede man telt exact 36 fans, voornamelijk familieleden.
Dat is inderdaad niet om over naar huis te schrijven. Zeker niet als je
het vergelijkt met het aantal aanhangers van Yves Leterme (1.690) of
zelfs van Inge Vervotte (317, maar dat zijn er wel dubbel zo veel als
in het begin van de week, vòòr haar listige ontslag). We zijn ons ervan
bewust dat deze cijfers uiterst relatief zijn en de bron kwestieus. Ter
vergelijking: Pingu de pinguïn heeft méér dan 650.000 fans op Facebook.
En geen mens die er aan denkt om die eerste minister te maken.
Tenminste, tot dusver.
Zeg moeder, gebruikt gij uw zuurstofmasker eigenlijk nog? vraagt mijn vader. Of kik da gebruik? Neeje. Oeh, ma hebt ge da dan ni nodig? Kunt gij goe ademe s nachts? Da zal wel zijn. Anders zat kik hier nu ni. Oma grinnikt even.
En hoe is t in Antwerpen? Hebde nog geen vriendje? vraagt ze me voor de tweede keer. Ik vertel haar dat ik een massa minnaars heb, ginder in t Antwerpse. Ze kijkt me ondeugend aan. Onze twee handen liggen naast elkaar op de tafel. Een jonge en een oude. Gij zijt nog jong hè, Sévrientje Ik kijk op en lach even naar haar. Geniet der maar van, voor dat ge t weet is t allemaal gedaan. Met een vinger streel ik haar hand en bemerk hoe dun het vel is. Gij hebt ook zon witte huid. Ge moet wa meer buitenkome, zegt ze. t Is winter hè oma, dan moogt ge wit zien. En gaat gij vaak naar buite nu t zo kou is? Nee. Maar ik zen oud en gij zijt nog zo jong. Da wilt toch niks zegge. Vanuit mijn ooghoek zie ik een foto waarop ze glunderend lacht. Hij is meer dan vijftig jaar oud. Ik zit hier gewoon te wachten totda k helemaal verslete zen, zucht ze verbitterd. Ge moogt ni te veel verslijte. Nog efkes wachte. ... Dromerig vraagt ze dan weer: En hoe is t in Antwerpen? Wat studeert ge daar ook alweer?