Foto
DE STAD DER BOEKEN

Boeken, boeken en nog meer boeken...

Foto
Categorieën

DON'T TREAD ON ME
LIVE FREE OR DIE



Over mijzelf
Ik ben Marcus Aurelius, en gebruik soms ook wel de schuilnaam Winteroog.
Ik ben een man en woon in Herculaneum (Alexandria) en mijn beroep is woordendraaier/ sofist.
Ik ben geboren op 00/00/0000 en ben nu dus 2025 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: Filosofie, lezen, talen, lopen, motorrijden, cultuur, auto's, techniek, kunst, wetenschap, mechanica, wapens, .
Winteroog

Auto's, ideeën, informatie, geschiedenis, cultuur, zieleroerselen, leuke ideeën, alles...
20-03-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.1e testrit in België Mini Cooper S 192 pk
Als eerste in België heb ik enkele weken terug een testrit gedaan met de nieuwste Mini Cooper S 192 pk 2.0L Turbo.



Interieur: een stijlvol interieur. Nog steeds gevuld met goedkoop plastic, maar beter afgewerkt en alles oogt wat volwassener.
De grote snelheidsmeter in het midden is 'eindelijk' weg. In de plaats daarvan wordt de snelheid op aanvraag aangegeven op een uitschuifbaar stukje plastic dat omhoog schuift uit het dashboard. Zeer Nerdy, maar niet handig: je kijkt naar de weg en niet naar dat kleine schermpje.
Verder valt er niets te zeggen: alles quasi hetzelfde gebleven.

Comfort:

Comfortabele wagen: de stoelen zijn breder en groter dan voorheen, mooie echte BMW stoelen (sportief!) het is makkelijk om de ideale zit te vinden. De wagen is minder hard en ik zou zelfs durven zeggen te zacht? Ja dat zeg ik. Het onderstel is een beetje wollig.

Rijgedrag:

Hoe rijdt dit? Goed, ik heb net ervoor gereden met een Countryman 1.6 Turbo 163 pk en dat ding toverde een lach op mijn gezicht...
Deze nieuwe mini rijdt 'goed' maar geeft niet veel plezier. De reden? Het onderstel mist scherpte: bij trage bochten en op een rond punt verkiest de snuit de buitenkant van de bocht en onderstuurd de wagen nadrukkelijk (zware neus 2.0 was toch lichter dan de turbo 1.6??).
De vering voelt zeer wollig en zeker niet strak aan.

Als je de wagen in 'sport' modus zet (ik reed de automaat dan reageert de wagen wat beter op het gas en gaat het sturen wat directer.
Maar over het algemeen geeft de mini de indruk dat je met een BMW rijdt en dat 'kart gevoel' van de vorige minis is écht wel wég
Een zware Mini zo volet dat aan.

Motor:

De motor is redelijk responsief. De MINI MK 1 Cooper S met compressor motor had een gretiger blokje en beet echt stevig.
Dat heb je dus niet met deze wagen, heel lineair en het koppel wordt breed uitgesmeerd over het hele toerental bereik.
Snel, maar eerder 'vlot' dan sportief. Een allemansvriend voor alledag. Hij rijdt zoals een Mini Cooper (zonder S) dus geen sport maar wel vlotjes.
Geen duw in de rug of giftige stuurreacties. Alles lijdzaam. De auto zal wel snel zijn... maar je voelt niet veel.
BMW heeft echt verbluffend werk geleverd om de MINI Cooper S zoveel als mogelijk te laten rijden als de vorie Mini diesel (dus geen cooper en geen s).

Geluid:

Het geluid is er en beter dan in een Ford ST bijvoorbeeld. Maar het is een elektronisch en steriel aandoend geluid.
Er is maar 1 acceleratie geluid en 1 gas los geluidje: een mooi acceleratie toontje maar elektronisch aandoend en een plofje uit de uitlaat.
Waarom elektronisch? Telkens wanneer je het gaspedaal induwt of lost telkens perfect getimed en zonder overgang: een plof of een geluidje.
Net als je een schakelaartje omgooit: aan of uit.

Er is geen symphonie, enkel twee standen... wat schraal in vergelijking met b.v. de BX GTi (1990): deze wagen had een heel eigen karakter:
brommend stationair als een beer en traag wegrijdend V8 pruttelend, koppelomvormer die traag omdraait (zalig geluid), gas geven was grommend, extra gas was hese roep, en nog meer gas was een brullend monster nog meer gas en kick down gaf een venijnige en als door een wesp gestoken pijnscheut en dan een woedeaanval schreeuw. En een hele wereld daar tussen die 4 versnellingen hebben elke dag mij zoveel pret bezorgd 1.9 L en 8V, waarvan 4 racekleppen (4 grotere kleppen) en de K- jetronic. dat inlaatgeluid en die injectoren die tikken...

Ik dwaal af, BMW in vergelijking met de BX GTi is het geluid van de nieuwe Mini Cooper S een miskleun net zoals het geluid van alle andere BMW diesels. Maar in vergelijking met een Ford Focus ST of Renault Clio R.S. of Ford Fiesta ST  is het een geslaagd geluid.

Spijtig dat er maar twee standen zijn: dat maakt de wagen wat karakterloos.

Fazit:

6.5/10

Weggedrag: 6/10, comfort 9/10, geluid 7/10, motor: 6.5/10, automaat 8.5/10!!!

De automaat levert uitstekend werk! Een koppelomvormer... dus... Kick down is er!! Zeer aangenaam. Je kan er makkelijk traag mee rijden of snel en opzwepend.



20-03-2014 om 11:32 geschreven door Winteroog  




"Een volk van filosofen" H. D. Thoreau
Inhoud blog
  • Beettle TURBO getest!
  • 1e testrit in België Mini Cooper S 192 pk
  • Test Peugeot GTi 208
  • Wat willen we nog testen?
  • Getest: Alfa Romeo Guilietta JTD 2.0 TCD

    Archief per week
  • 13/10-19/10 2014
  • 17/03-23/03 2014
  • 16/12-22/12 2013
  • 09/12-15/12 2013
  • 02/12-08/12 2013
  • 18/11-24/11 2013
  • 02/09-08/09 2013
  • 04/03-10/03 2013
  • 25/02-03/03 2013
  • 04/02-10/02 2013
  • 21/01-27/01 2013
  • 10/09-16/09 2012
  • 12/03-18/03 2012
  • 06/02-12/02 2012
  • 26/09-02/10 2011
  • 09/05-15/05 2011
  • 02/05-08/05 2011
  • 25/04-01/05 2011

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek



    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs