Toch maar even proberen dan? De Focus ST viel tegen (voelde aan als een 'stevige diesel'), dus toen ik de postieve testverslagen erop na las was ik zeer sceptisch over de Ford Fiesta ST.
Goed, naar de dealer. Een knallelijk rode Fiesta wachtte mij op. Geen goed begin, belachelijke kleur en het voltallige kleurenpallet (buiten zwart, panter zwart..) lijkt weggelopen uit een japans snoepkraam: felle lelijke kleurtjes.
Maar goed, rijden maar! Een testrit maken was meteen mogelijk
Interieur
De zetels zaten vrij oncofortabel (net zoals in de focus st) enne, ik weeg 65 kg 1.80m, spriet dus. De zijwangen van de ztel proberen je fijn te knijpen en de hoofdsteun duwt je hoofd onnatuurlijk naar voren.
Starten maar: start knop... op een Fiesta? Het interieur is zeer verzorgd, beter en leuker ogend dan een Polo of Renaut clio R.S. (alleen KIA PRoceed heeft een zalig kwaliteitsvol interieur dat makkelijk Mercedes en Bmw overklast).
Dus starten! Ik duw de knop in en ... niets ... muisstil. Tegenvaller, dit is geen luide wagen, als je youtube bekijkt klinkt de Fiesta ST wel sportief, maar in het echt valt dat dik tegen. Bij het wegrijden klinkt hij iets luider en mooier dan een Focus ST, maar niet luid genoeg.
Versnellingsbak
De versnellingsbak doet zijn werk zeer precies: mooie lange slagen, klik klak- achtig, stevig, goed in de handliggende pook. De koppeling grijpt zeer snel aan en doet haar werk voortreffelijk.
Motor
De turbomotor doet ook hier weer haar best om het diesel gevoel zo goed als mogelijk te benaderen. Maar slaagt daar niet helemaal in: wat positief is, dit betekent een motor die gretiger is dan die in de Focus. Dit is een snelle wagen: je zit in 2de en haalt makkelijk 70-80.
Ik heb tijdens de proefrit 4e niet aangeraakt. Maar ook hier: bijna een totale afwezigheid van sensaties, geen sportgevoel, geen 'oh oh oh wat ga ik hier snel - gevoel', gezapig en braaf. Er is geen opbouw van vermogen, geen piek, alles is linear, té linear. Dit is een braaf poesje.
Onderstel
Het onderstel is dan weer helemaal anders: perfect! messcherp, loepzuiver en het voelt aan of je nooit snel genoeg kan gaan! Dit onderstel kan 250 pk aan. Het stuur is zo direct! Beter dan een John Cooper works! Dat nodigt uit tot spelen. En zéér comfortable! Zo zacht, wow, hier kan ik gerust mee naar Frankrijk rijden  no problem, verbruikt ook niets
Conclusie:
Als je een snelle wagen zoekt gewoon enkel en alleen om stoplichtsprintjes en circuit mee te doen: perfecte wagen!
Als je een GTi 'oude stijl' zoekt: bars, hard, karaktervol en met een loeiende briesende en grommende motor, een wagen die je elke bocht drie weesgegeroetjes laat zeggen en bij het wegsprinten je klamme handjes bezorgt aan het stuur (met hartkloppingen  : DAN BEN JE AAN HET VERKEERDE ADRES! DIT IS EEN STANDAARD FIESTA DIE WAT VLOTTER IS.
Dit is geen rijders auto, geen emotie in die motor, geen gevoel, geen geluid  geen ST kortom.
Maar! Veel beter dan de Focus St! Zéér veel beter. En goedkoop 7% korting en -2440 salon korting en enkele opties (cruise, metallic etc.) kom je aan... 18.000 euro!!!!! Super cheap  Dus als je een vlotte auto zoekt voor dagdagelijks gebruik dan koop je een Fiesta ST.
Nu nog zien wat de R.S. Clio en Kia Proceed GT doen en oh ja de Peugeot 208 GTi(lelijk).
Waardering: uiterlijk 6.5/10, motor 6/10, onderstel 8/10, comfort 4/10 (stoelen zijn slecht), prijs 9/10. Totaal 6.7/10
18-11-2013 om 12:42
geschreven door Winteroog 
|