Ok géén bullshit:
Die Toyota is géén sportwagen. Ja, dat leest u goed! Géén S P O R T W A G E N.
1 woord: "bedroevend".
En wel om deze redenen:
Sound?
Het standaard geluidje van de wagen is belachelijk. Ja, belachelijk: er is enkel wat gezoem (net een 2takt scootertje ofzo).
Er zijn geen verschillende geluiden bij gas on of gas off. Niets enkel bij het terugschakelen een dotje gas.
Geen geplof, gebulder/gehuil/geschreeuw... De motor klinkt als 1 welbekend ding: een naaimachine.
Power?
Naaimachine? Ja dat is dit motortje (kninkt net als een alfa 147 1.6 16v 105pk) een naaimachinetje. 200 pk? Dat gelooft geen mens. Mijn 122 pk sterke GTi van 20 jaar terug was wel sneller én ruiger en sterker! Oh én mooier geluid!
Je voelt absoluut niets als je het pedaal diep intrapt. Oh ja een fractie van een seconde denk je dat de auto opeens zal accelereren zoals het hoort, maar nee hoor: daar komt de rode zone en... niets. 0 vermogen. Geen Vtec omslag of 'vermogensband' zoals bij een moto.
Om mee te lachen. Zelfs bij het laat opschakelen en constant de rode zone opzoekend: niets. 11500km had de wagen gedaan... ingereden dus.
Die vervangwagen uit 2002 een clio 1.2 liter met 75 pk gaf nog wel meer 'power' gevoel en snelheidssensaties.
Huilen, om te huilen: Toyota zoiets breng je toch niet op de markt????? Hij voelt aan als een motor met kapotte turbo.. om het Subaru blok te sparen.
Oh mijn god: dit wilde ik niet zeggen, maar: aan het stoplicht had de GT86 moeite met een... Twingo 1.2 liter!!!!!!
Gevoel?
Gevoel... euh geen sensaties, geen duw in de rug, geen drang vooruit, geen brutaliteit, geen snelheidsgevoel... dus gevoel?
Ja: het voelde aan als een sportwagentje zonder motorblok dat van de helling wordt geduwd en zo 'accelereert' naar een hogere snelheid.
Een dikke '0' voor sportieve sensaties. Dat tussengas en dat kleine secondje van brutale reactie op het gas (0.2 seconden). Dat was naar mijn gevoel dik ok.
Rijgedrag?
Nou, een doordeweekse Ford Focus 1.6 kan er makkelijk achteraan gaan. Niet overdreven scherp, gewoon goed. Lekker direct stuurtje, dat wel. Niet oncomfortabel, de toy (want dat is hij een 'toy' speelgoedje in het Engels) ziet er wat sportwagen achtig uit vanbinnen (über cheap).
En het loopt vlotjes, demping is ok etc. Maar een Honda CRX van 1992 geeft exact hetzelfde: zitpostie, coupe gevoel, schokdemping etc.
Maar echt sportief wordt het nooit. Gewoon lekker sturend.
Spring ik hier zondag morgen voor uit mijn bed om 6u?
In geen 5 jaar.
Conclusie
-Te duur 34000 euro all in... in Amerika gaat de Scion (kopie van GT86) voor +- 18000 euro... ja hoor: u voelt zich bekocht? Nou ik ook.
-En niet echt een sportwagen: géén vermogen, niet sensationeel en traag, zeer traag.
Pluspunten?
-Ziet er goed uit (vanbuiten)
-direct stuur en wegligging 'ok'.
-achteruitrij camera...
Minpunten:
- geen vermogen (slappe naaimachine) Als de eerste de beste leasebak je er zo afrijdt dan is de lol er af.
-geen snelheidsgevoel
-geen koppel
-supergoedkope materialen
-supergoedkoop interieur
-een speelgoedje (negatief bedoeld) dat eigenlijk maar 18000 euro mag kosten.
Score: 5/10
05-03-2013 om 22:16
geschreven door Winteroog 
|