Ik ben Marcus Aurelius, en gebruik soms ook wel de schuilnaam Winteroog.
Ik ben een man en woon in Herculaneum (Alexandria) en mijn beroep is woordendraaier/ sofist.
Ik ben geboren op 00/00/0000 en ben nu dus 2025 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: Filosofie, lezen, talen, lopen, motorrijden, cultuur, auto's, techniek, kunst, wetenschap, mechanica, wapens, .
Maar de prijs voor het beste geluid ooit? Die krijgt maar 1 wagen= Maserati Granturismo en de quatroporte... die V8 is MACHTIG!
Je loopt niets vermoedend het zebrapad over en opeens hoor je een naderende donderstorm categorie 7, je kijkt op: niets...
De donder komt dichter en dichter en opeens zie je het beest! Er volgt een machtige brul, rauw geschreeuw, harde donderslagen en het monster is voorbij geraasd. You just met the devil in person!
Dat is het gevoel dat je krijgt als een Maserati pré 2010 je voorbij rijdt. Ferrari? Vergeet die slijpmachines (irritant hoog geluidje net van een zaagblad aan 30.000tpm, je weet wel bouwvakkers tools. Dzjiiiiiiiiiiiiii dzjiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiing. Lelijk.
Ik kan een heel boek schrijven over dat mooie Maserati geluid!
Maar die burbelende V8'ten mogen er ook best zijn, liefst met een automaat met koppelomvormer... ouderwets 4-5 versnellingen: die transmissie geluiden bij het traag rijden of cruisen= zalig. Zoveel mooie klanken kan een V8 produceren!
Enkele jaren geleden reed ik met de mazda MX-5 1.8L 2005. Een werkelijk subliem karretje.
Lage zithouding (hypersportief), perfect stuur, zaalige schakelbak, mooie middentunnel die de twee voorste zetels van elkaar scheidt.
Mooie klokjes, perfecte bediening.
En hoe gaat het rijden?
Uitstekend: lichte koppeling (minpuntje, persoonlijk , fantastisch direct sturend.
Oh en de snelheidssensatie! Laag bij de grond, achterwiel aandrijving, een klein beetje gegrom, een duwtje in de rug bij het opschakelen en gas geven= je denkt 120 te gaan en feitelijk doe je 70! Haha wat een fun!
De wegligging is optimaal! Wat een speelvogel: uitbreken, bijsturen, korte bochten: het onderstel is prefect te commanderen. Elke stuurbeweging wordt perfect opgevolgd. Er is een directe connectie tussen de wagen en de bestuurder. "Jin bai ittai" dacht ik dat de mazda ingenieurs erover zeiden... en ze hebben gelijk! Paard en ruiter= een.
Het motor geluid is ook 'ok', sporief, maar niet overdreven.
Géén minpunten?
Jawel: de 1.8 is waardeloos= 0 power. De 2.0 heb ik niet gereden, hopelijk is die motor wat krachtiger.
Dit is rijplezier pur sang... een Ferrari 430 kan hier niet aan tippen. Maar mazda moet echt snel met een 200 pk sterke 2 liter afkomen. Die magere 127 pk zijn echt niet genoeg.
Nou om maar direct met de deur in huis te vallen: dat is ie niet. Neen dit is geen hot hatch: een auto die je hart sneller doet slaan en die wilde emoties oproept, een wagen waarvan je telkens blij bent dat je thuis bent geraakt zonder uit de bocht te vliegen. Een wagen die je lichtjes angst aanjaagd bij het rijden,"rustig rijden ik wil niet dat hij me doodbijt" dat type wagen.
Als je rustig rijdt met de Focus zou je denken met een diesltje 90 pk tdci onderweg te zijn er is niets maar dan ook niets dat je het gevoel geeft met 250 pk onderweg te zijn. Duw je het gaspedaal in dan krijg je een dieselachtige vermogensopbouw die zeker krachtig is, power te over, maar gevoelloos. Je voelt even wat power en je voelt dat er nm's aan de slag zijn. Maar hoe snel je gaat voel je nooit. Ook het geluid is snullig: er is er geen. De sound symposer is een knullig, werkt maar zeer steriel net alsof je je computer aan en af zet. Dit is zeer 'fake'. Het geluidsniveau is ook veel te laag.
Neen echt een kick of glimlach krijg je niet achter het stuur van deze benzine diesel. Positief? JAWEL! De zetels zijn voor smalle kereltjes zoals mijzelf zeer goed, uitstekend zelfs! Over de bediening van de koppeling en het stuur en schakelen moet ik niet spreken, want daar heb ik geen moment aandacht aan moeten besteden. Zo vlot en soepel gaat het allemaal. Strak genoeg, Als staal of beton. Zeer comfortabele wegligging!
Je kan schekellui rijden, het verbuik is ook redelijk. Goede zithouding.
Maar dat is het zo een beetje. Voor de rest: zéér vloeiend en vlot feilloos, maar dus ook compleet karakterloos. Het enige grijntje karakter komt niet van de motor, maar van het onderstel: breekt wanneer je het juist doet mooi en plezierig uit. De ESP grijpt dan ook mooi laat in
Als diesel is deze wagen zonder meer geslaagd, je zou niet denken aan 250 pk, maar eerder aan 200. Spijtig dat dit de sportversie van de benzines is... Een vlakke, maar zéér stevige motor. Je zal nooit vermogen tekort komen. Uitermate geschikt voor dagdagelijkse woon-werk verkeer ritten en lange vakantie trips met het gezin. Je vrouw of moeder kan er ook makkelijk mee rijden.
Finaal: het gaat allemaal té makkelijk en té geraffineerd. Er is geen grom/schreeuw/huil en hij is niet brutaal: "een leeuw zonder klauwen en tanden in een kooi."
Een oude verroeste Opel GT op een trailer op de Boomsesteenweg... Een witte Alfa Mito verlaagd met wit/blauwe velgen... Een Subaru Impreza WRX STi zwart met rally- achtervleugel en verlaagd plus mooie velgen...
Fantastisch die autoliefde? Jazeker. Maar er zitten adders onder het gras: die wrx... is dat een échte of zoals het geval zal zijn een 'fake' een dieseltje subaru vermomd als een rallymonster?? Spijtig, maar waar.
Vandaag met die benzine prijzen en dat moordend regeringsbeleid dat elk grijntje van autoliefde afstraft, zorgt ervoor dat die mooie cult wagens niet meer over de wegen rijden: geen Gti's, scheurijzers, rallybeesten en streetracers meer. Slechts hier en daar zie je een enkeling die zich in het zweet werkt om zijn of haar autoliefde te kunnen betalen.
Ik kijk er graag naar. Als ik in Frankrijk of Duitsland een pk monstertje tegenkom dan fleurt mijn dag op en verschijnt er een grote grijns op mijn gezicht. Ware autoliefde gaat nooit dood. Dat opschrift SRi of WRX of MPS ST RS ZR TS Turbo etc. dat doet mijn hart sneller slaan. Ik bekijk het interieur en zie een klokje of wijzertje dat net even anders is dan die saaie dieselbak waarvan dit sportief juweeltje is afgeleid en ik voel me blij. Dat ene temperatuurmetertje dat als extra optie verkocht werd of die mooie cup-zetels... dromen mag altijd
Die ene keer, jaren geleden in het zuiden het mooie dromerige zuiden van Frankrijk, dat ik dat blauwe geweld zag staan langs de weg klaar om toe te slaan. 'Gendarmerie' erop geplakt en zwaailichten: een Prodrive Subaru WRX STi. Fantastisch! Die hollanders deden het ook xx jaar geleden met hun brigade 911'ers.
Nou ik vraag het mij in elk geval af hoe die trotse bezitters van dat blitse staal zich die pompprijzen kunnen veroorloven. Hebben ze het geluk dichtbij huis te werken? Zodat de prijs niet veel uitmaakt?