Nou deze wagen stond al lang op mijn verlanglijstje! Eindelijk heb ik ermee kunnen rijden.
En wat geeft dit nu? Wel mixed feelings... en wel hier om:
1e indruk:
Crappy car= niet cool ogend (zoals op de vele foto's), 'gewoontjes'. De deurtjes zijn prul en het interieur is eind jaren 90 stijl.
Zeer goedkoop ogend. Véél plastic van slechte kwaliteit. Aan niets zie je dat je met een topmodel rondrijdt.
Bedroevend.
Rijden?
Comfortabele zetels (recaro's), alles zeer goed verstelbaar: stuur=perfect, zetels= perfect, pedalen= super.
In 1e en gaan. Het stuur voelt wat té licht, maar verder is het heel precies en heb je er tijdens het tijden geen last van.
De motor maakt een afschuwelijk geluid: kruising stofzuiger en naaimachine (dit is in de wagen, buiten horen we wél een leuker geluid. Vooral stationair draaien klinkt goed.). Geluid krijgt een 0/10.
Jaag de toerenteller richting rood en je ziet dat er héél wat mooie speelruimte is met dit blok. Tot 7500 tpm.
Maar het koppel dat vrijkomt bij lage toeren is belachelijk slap. De wagen doet niets. Je ziet dat toerentellertje traag naar boven glijden tot de rode zone en er zijn korte verzetten. Wat samen met het stofzuiger geluid de indruk geeft dat de wagen wat buiten adem raakt (vanaf 1000tpm) en dat is voelt aan alsof je met een dweil rijdt.
MAAAR!!!!
En hier heb ik op gewacht! Vrees niet, de evo is wél een beetje een beest die wél zeker en vast je brutaal uit je dieseldroompjes kan schudden met twee dingen: s-sport stand (stand 3, naast normal en sport) en de fenomenale wegligging!
Als er één argument is om de wagen na dit alles toch te kopen, dan is het dit. De wegligging is WOW.
Je voelt je op rails en hoe! De wagen wijkt geen centimeter van de lijn die jij hebt ingezet. Hij doet alles wat je vraagt zonder gekraak of gepomp of ook maar het minste geringste aan overhellen. Plat, vlak door de bocht.
Té snel genomen? En ga je eruit vliegen met 90% van alle wagens? Niet met de EVO: koersvast volgt hij jouw aanwijzingen door de gruwelijkste en meest angstaanjagende ('gemiste' of 'verkeerd ingeschatte') bochten.
En is dit dan wel plezant? Jazeker. Als een ware hooligan doet hij een vierwiel slip of (en dit is plezanter) een 'pivoteer' beweging.
De wagen draait om een imaginaire as en gooit zich zo met gemak door 90° graden bochten! Hij werpt een anker uit voor de bocht en trekt zich via dat anker door de bocht. Je voelt als bestuurder dat de wagen langs je schouder 'pivoteert'. Een zeer vreemd gevoel, maar leuk.
Je voelt je brutaal door elkaar geschud door de G-krachten die bocht na bocht inwerken op je gestel, hij schokt, duwt en plant zich.
Na een dolle rit moet je even tot rust komen: je voelt je doorheen geschud door een 135 kg zware WF worstelaar.
Conclusie:
Postief:
Eerst en vooral dé vraag:
Kom ik hier zondag voor uit mijn bed om een ritje te maken 'just 4 fun'?
Jazeker! Lekker pivoteren en vierwiel schuiven en genieten van dat immense gevoel van voldoening te weten na elke bocht dat je hem NOG harder had kunnen nemen!
Negatief:
Hij is nieuw té duur (oude technologie en zeer goedkoop interieur en exterieur: plastic, plastic, plastic)
0/10 voor geluid. Of 10/10 als je houdt van het geluid van de nieuwste Dyson stofzuigers.
Het vermogen 'voel' je niet. Je gaat algauw te snel.
Score: 7/10
02-03-2013 om 00:00
geschreven door Winteroog 
|