Foto
DE STAD DER BOEKEN

Boeken, boeken en nog meer boeken...

Foto
Categorieën

DON'T TREAD ON ME
LIVE FREE OR DIE



Over mijzelf
Ik ben Marcus Aurelius, en gebruik soms ook wel de schuilnaam Winteroog.
Ik ben een man en woon in Herculaneum (Alexandria) en mijn beroep is woordendraaier/ sofist.
Ik ben geboren op 00/00/0000 en ben nu dus 2025 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: Filosofie, lezen, talen, lopen, motorrijden, cultuur, auto's, techniek, kunst, wetenschap, mechanica, wapens, .
Winteroog

Auto's, ideeën, informatie, geschiedenis, cultuur, zieleroerselen, leuke ideeën, alles...
02-03-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Waar is die autoliefde?
Nou ik heb al met enkele 'droomwagens' gereden enne ik moet zeggen: geen van allen sprak mij als pure autoliefhebber écht aan.
Mijn lievelingswagen, mijn karaktervolle strijdwagen moet ik nog vinden: testen, testen, testen.

De MX-5 en die oude GTi hebben mijn hart veroverd. De meeste sportwagens of snelle hatchbacks a) klinken als stofzuigers, zijn b) niet sportief en c) hebben 0 power: géén 'gevoel' van acceleratie en snelheidssensatie, alles wordt weggefilterd.

Nou ik wéét dat er wel leuke wagens zijn maar ik heb er nog geen een tegengekomen die volledig beantwoord aan mijn idee van een sportwagen:

-direct stuur

-perfecte zit

-goed 'stevig' koppelingspedaal

-stevige schakelbak (stevige zetten)

-messcherpe én communicatieve wegligging (banden moeten spreken met het de handen aan het stuur: je voelt elke beweging van de band/ je zitvlak weet op gelijk welk moment precies wat er gebeurt met de vier banden: welke band opspringt,slipt etc.)

-melodieus geluid, de wagen moet: burbelen of blaffen als hij stilstaat, onregelmatig lopen, grommen bij het terugschakelen en opschakelen, brullen bij het accelereren, bij de rode zone moet hij schreeuwen en tenslotte bij het inhouden moet hij ploffen en knallen.Donderen mag hij ook

-EN de wagen moet laten voelen dat ie het meent: power moet je voelen: je rug moet tegen de stoel aangedrukt worden telkens je gas geeft en opschakelt. Je moet het koppel voelen. Lastwissels moeten brutaal zijn. Wanneer je het pedaal induwt moet hij er hard voor gaan en je doen geloven dat hij net het gevecht is aangegaan om de man die een kilometer voor hem rijdt in te halen die een uur of twee voordien zijn kind en vrouw hebben afgemaakt. ANGRY, WOEST, FURIEUS, BRUTAAL, MONSTERLIJK. Zo moet hij aanvoelen als je hem vloert. Je hart moet tekeer gaan. Hij moet BRUTAAL reageren! De toerenteller knalt naar het rood en als een machtige golf van staal schiet de wagen naar voor en blijft dit doen als de weerlicht totdat je het gaspedaal lost en hij zich al grommend en knallend, ploffend en burbelend een weg zoekt naar lagere toerentallen en een hogere versnelling en tenslotte bij kruissnelheid in alle rust zijn weg voortzet. Je moet snelheid en acceleratie 'voelen'.

Je moet één kunnen zijn met je wagen. Je moet er elke dag met een glimlach instappen én zondag morgen uit je bed willen sprinten om toch nog eens met die fantastische wagen te kunnen rijden gewoon voor het plezier. Je zet de wagen 's avonds laat nog even aan, om juist voor het slapen dat mooie geluid te horen van die wagen. En bij de ondergaande zon vraag je je dan af waarom dagen zo kort zijn en wegen zo recht. Je ogen worden zwaar en je valt in slaap tijdens het fluisterend antwoord van dat machtige droom beest.

DAT is in mijn idee van een sportwagen.

En ik zeg het nu al: bedroevend weinig wagens zijn échte sportwagens met karakter. Efficiëntie is hier het code woord. de meesten zijn steriel, precies, afgelijnd, gepolijst: KARAKTERLOZE BLIKKEN DOZEN MET VEEL PK'S.

02-03-2013 om 16:43 geschreven door Winteroog  


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Toyota GT86??

Ik ben de Toyota garage in Brussel binnengestapt en daar zag ik hem dan: dé belangrijkste toyota van de laatste 10 jaar. De verpersoonlijking van alles wat een sportieve wagen moet zijn...

Wat een teleurstelling! 

1) Miniscuul wagentje
2) zo ongelofelijk goedkoop ogend!
3) Geen koffer!
4) goedkope onderdelen
5) cheap ass interieur

Eerste indruk: Aldi Nissan 350Z
Zo plastiekerig. Beschamend. Je kan met je vinger de wielkasten zo induwen. De motorruimte= mini motor.
Schutborden en andere troep in de koffer is precies matchbox kwaliteit. Enne er is geen kofferruimte! De MX-5 heeft op het zicht een betere koffer.

Het interieur

Niet al te klein, sportief (middentunnel), maar de zetels zijn té klein (voor jappen gemaakt?) en het stuur is niet ver genoeg verstelbaar in de hoogte!
Zeer teleurstellend. De schakelbak schakelt lelijk (geluid is metaal tegen metaal en stug: meccano feeling). 
Duw op de plastic onderdelen en het kraakt en geeft mee. Kwalitatief niet hoogstaand. Nu weet ik waarom de scion frs en soeb BRZ zo ongelofelijk goedkoop zijn in de USA: 25000 dollar, 24000 dollar... wat? 18000 -20000 euro... Ja hoor! Dan is de echte waarde nog lager! En hier wordt dat ding verkocht voor 33000+ euro!!!! is dubbel zoveel dollars!

De achterbank is wél bruikbaar (uitgetest en ik ben 6' foot tall . De stoffen bekleding begint al te scheuren vanaf 1500km...
Hard plastic en alles is zo 'petieterig' klein. Net gemaakt voor mini mensjes. Mini knopjes, mini pookje, pfff.

De motor + onderstel? (moet nog getest worden)

Ik houd mijn hart vast. Laat de testrit meevallen. De grootte valt tegen (grootte zoals Opel Tigra of renault wind... +-) 
Het interieur is bedroevend Aldi-style en jaren '80 cheap. Zetels zitten niet optimaal en stuur is niet optimaal verstelbaar (en dit in een zogenaamde 'rijders auto').

Op internet zegt men geen koppel bij lage toeren en te weinig vermogen. En nu ik die 0-100 tijd zie van 7.6 seconden, denk ik: heeft de wagen echt wel 200 pk???? Een Civic haalde 10 jaar terug al de honderd in 7.1 seconden met 200 pk en zelfde gewicht! Renault clio RS (vorig model) deed er ook 7.1 seconden over en die woog heel wat meer én had geen achterwielaandrijving.

Voorlopige conclusie:

Het ziet er niet goed uit voor de GT86. Afwachten maar. 1 ding staat vast: véél te dure wagen!!!

- BMW Z4 en Hyundai Coupe 2.0 Turbo testen



02-03-2013 om 15:46 geschreven door Winteroog  


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.EVO X getest
Nou deze wagen stond al lang op mijn verlanglijstje! Eindelijk heb ik ermee kunnen rijden.
En wat geeft dit nu? Wel mixed feelings... en wel hier om:

1e indruk:

Crappy car= niet cool ogend (zoals op de vele foto's), 'gewoontjes'. De deurtjes zijn prul en het interieur is eind jaren 90 stijl.
Zeer goedkoop ogend. Véél plastic van slechte kwaliteit. Aan niets zie je dat je met een topmodel rondrijdt.
Bedroevend. 

Rijden?

Comfortabele zetels (recaro's), alles zeer goed verstelbaar: stuur=perfect, zetels= perfect, pedalen= super.
In 1e en gaan. Het stuur voelt wat té licht, maar verder is het heel precies en heb je er tijdens  het tijden geen last van.
De motor maakt een afschuwelijk geluid: kruising stofzuiger en naaimachine (dit is in de wagen, buiten horen we wél een leuker geluid. Vooral stationair draaien klinkt goed.). Geluid krijgt een 0/10.
Jaag de toerenteller richting rood en je ziet dat er héél wat mooie speelruimte is met dit blok. Tot 7500 tpm.
Maar het koppel dat vrijkomt bij lage toeren is belachelijk slap. De wagen doet niets. Je ziet dat toerentellertje traag naar boven glijden tot de rode zone en er zijn korte verzetten. Wat samen met het stofzuiger geluid de indruk geeft dat de wagen wat buiten adem raakt (vanaf 1000tpm) en dat is voelt aan alsof je met een dweil rijdt. 

MAAAR!!!!

En hier heb ik op gewacht! Vrees niet, de evo is wél een beetje een beest die wél zeker en vast je brutaal uit je dieseldroompjes kan schudden met twee dingen: s-sport stand (stand 3, naast normal en sport) en de fenomenale wegligging!
Als er één argument is om de wagen na dit alles toch te kopen, dan is het dit. De wegligging is WOW. 

Je voelt je op rails en hoe! De wagen wijkt geen centimeter van de lijn die jij hebt ingezet. Hij doet alles wat je vraagt zonder gekraak of gepomp of ook maar het minste geringste aan overhellen. Plat, vlak door de bocht.
Té snel genomen? En ga je eruit vliegen met 90% van alle wagens? Niet met de EVO: koersvast volgt hij jouw aanwijzingen door de gruwelijkste en meest angstaanjagende ('gemiste' of 'verkeerd ingeschatte') bochten.

En is dit dan wel plezant? Jazeker. Als een ware hooligan doet hij een vierwiel slip of (en dit is plezanter) een 'pivoteer' beweging.
De wagen draait om een imaginaire as en gooit zich zo met gemak door 90° graden bochten! Hij werpt een anker uit voor de bocht en trekt zich via dat anker door de bocht. Je voelt als bestuurder dat de wagen langs je schouder 'pivoteert'. Een zeer vreemd gevoel, maar leuk.

Je voelt je brutaal door elkaar geschud door de G-krachten die bocht na bocht inwerken op je gestel, hij schokt, duwt en plant zich.
Na een dolle rit moet je even tot rust komen: je voelt je doorheen geschud door een 135 kg zware WF worstelaar.

Conclusie:

Postief:

Eerst en vooral dé vraag:

Kom ik hier zondag voor uit mijn bed om een ritje te maken 'just 4 fun'?

Jazeker! Lekker pivoteren en vierwiel schuiven en genieten van dat immense gevoel van voldoening te weten na elke bocht dat je hem NOG harder had kunnen nemen!

Negatief:

 Hij is nieuw té duur (oude technologie en zeer goedkoop interieur en exterieur: plastic, plastic, plastic)
0/10 voor geluid. Of 10/10 als je houdt van het geluid van de nieuwste Dyson stofzuigers.
Het vermogen 'voel' je niet. Je gaat algauw te snel.

Score: 7/10

02-03-2013 om 00:00 geschreven door Winteroog  




"Een volk van filosofen" H. D. Thoreau
Inhoud blog
  • Beettle TURBO getest!
  • 1e testrit in België Mini Cooper S 192 pk
  • Test Peugeot GTi 208
  • Wat willen we nog testen?
  • Getest: Alfa Romeo Guilietta JTD 2.0 TCD

    Archief per week
  • 13/10-19/10 2014
  • 17/03-23/03 2014
  • 16/12-22/12 2013
  • 09/12-15/12 2013
  • 02/12-08/12 2013
  • 18/11-24/11 2013
  • 02/09-08/09 2013
  • 04/03-10/03 2013
  • 25/02-03/03 2013
  • 04/02-10/02 2013
  • 21/01-27/01 2013
  • 10/09-16/09 2012
  • 12/03-18/03 2012
  • 06/02-12/02 2012
  • 26/09-02/10 2011
  • 09/05-15/05 2011
  • 02/05-08/05 2011
  • 25/04-01/05 2011

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek



    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs