De Clio!!! R.S.!!!
WOOOOW eindelijk de kans om deze mythische wagen te rijden.
Of toch bijna: de nieuwe versie.
Exterieur:
De wagen ziet er langs de voorkant uit als een slecht getekend manga figuurtje. En daar laat ik de bal liggen (in het kamp van mensen zonder goede smaak). De achterkant is dan weer een schot in de roos. Japanners kopiëren? Hollanders ook! Die Van den bergen? de Hollander die deze wagen 'ontwierp' heeft leentje buur gespeeld bij onze aziatische vriendjes: de achterkant is krek dezelfde als die bij de CZC van mitsubishi of de Colt.
De felle kleurtjes zijn grappig en zouden niet misstaan in een snoepwinkel.
Uiterlijk: alleen voor liefhebbers van insecten etc. De uitlaten zien er goed uit alsook de zwarte velgen 18'' .
5/10
Interieur:
Het interieur kan je ook terugvinden bij de rode prijs modelletjes van Renault: Dacia!!!
Jawel, interieur is van dezelfde hoge kwaliteit en alles kraakt en voelt hard en plastiekerig aan.
Mijn oude BX van 13 jr terug had een stijlvoller en meer sportief interieur!!!
De digitale snelheidsmeter is belabberd: je kan niet in een oogopslag zien hoe snel je gaat.
Oh ja: geen opties in het interieur, enkel lagere modelletjes 1200cc's etc. kunnen uitgebreid opgeleukt worden met carbon, kleurtjes, stiksels etc.
Zéér vervelend voor een topmodel dit gebrek aan individualisatie.
De pook is lelijk en steekt te ver naar boven, het handschoenkastje lijkt op dat van de vuilnis emmers die je voor 6.95 kunt kopen in BRICO en voelt ook zo aan.
MAAR! Interieur is ruim bemeten, ik ben 6''1 voet en kan makkelijk op de achterbank zitten. Ruimte genoeg voor mijn benen.
Grote koffer in vergelijking met die van de GT86 en andere concurrenten. Ook vier deuren.
Dat zijn mooie pluspunten.
kwaliteit/cool factor: 5/10
praktisch: 7/10
Motor:
De motor... 200pk en een licht gewicht... dubbele koppeling, launch control... dat gaat vooruit hoor ik je denken?
Wel neen, de snelheidsbeleving valt dik tegen (waarover verder meer).
De motor komt (waarschijnlijk) snel van z'n plek (je voelt niets... maar meer daar over later), zonder wheelspin of torque steer
De autmaat doet goed zijn best en is geruisloos op de achtergrond aanwezig.
Er is wat geluid!!! Jaja beste liefhebbers  er is geluid! 6 verschillende tonen: grommend bij het wegrijden (mooi), stofzuigerend bij hogere toeren, ploffend (wanneer opgewarmd) bij gas lossen, en hier en daar een schakel tikje en een bas geluidje. Hmm 5 dus, niet zes.
Geluid: 7/10
De wagen stuurt niet zo goed als verwacht (de ford ST is messcherp) en zelfs in RS modus kan dit wagentje de R.S. of zelfs m'n BMW qua stuurgevoel (te licht!!) en qua wegligging niet aan (nochtans cupchassis). De wagen reageert overstuurd en wat zoekerig in lange bochten.
Spijtig, maar dit is niet aangenaam. Je zit zeer snel aan je limiet.
Comfort: goed  cupchassis is braaf zoals een poesje van 1 maanden oud.
Je vloert het pedaal en de wagen vloeit traag en gestaag naar de rode zone. Dit is geen vuurvreter. De motor mist pieken en karakter.
Dit is een trage motor die opgevoerd is en dat merk je: geen race gevoel.
De schakellepels werken goed, maar de automaat schakelt niet graag terug. Op full auto is er geen kickdown, geen bruuske reacties geen huil en een rotvaart na het terugschakelen van 2 versnellingen: niets zachte voortgang.
Motor: 5/10
Beleving:
Beleving? Hmm, moeilijk... de wagen was een klein beetje nerveus en ik moet toegeven dat zou misschien plezant kunnen zijn, maar je blijft 100% op je honger. De motor doet niets: je voelt geen snelheid, geen acceleratie, geen duw in de rug: superlinear (lees saai).
Je hebt het gevoel of er geen echt contact is tussen de motor en de versnellingsbak en de turbo en het motorblok. Wat bedoel ik? Er lijkt geen Turbo aanwezig, dat bedoel ik, geen druk niets. De versnellingen lijken op afstand bediend te worden via kabeltjes... zeer onthecht is het gevoel.
Je voelt je niet 'involved' met het hele proces. Geen link tussen je rechtervoet en de motor. Niet 'power on demand'.
Amechtig, dat is het idee. De motor is niet opgewassen tegen zijn taak (vergelijk met de krachtige en duwende en vuurspuwende krachtcentrale in de MINI JCW... en je weet exact wat deze auto mist).
In het kort: dit is geen GTi en zéker geen R.S. een flauwe wagen.
Kijk als je 7 jaar oude bmw diesel meer sensaties opwekt dan de nieuwste 'hothatch mét cupchassis... dan weet je het wel: bagger.
Conclusie:
Zoek je een hardcore GTi? Dan ben je bij Renault aan het foute adres. De renstal heeft zich toegelegd op het maken van kleine blikjes voor de normale burgervader die graag een R.S. sticker op z'n neus wil en daar graag teveel geld voor op tafel legt, maar niet z'n starbucks koffie over z'n schoot wil krijgen door een teveel aan koppel of een sensationele sprintpartij.
Je wilt showen maar eigenlijk dieselen? Dan is dit het ideale alternatief.
Cool zijn op een racefiets? maar dan met 'training wheels'. Een shotje tequila met lime en zout, maar dan zonder tequila (water uit een tequila fles).
Mijn algemene score is eigenlijk 5/10, maar de geluidjes die de wagen maakt en het feit dat je schakelflippers aan het stuur hebt en dat de wagen dagdagelijks inzetbaar is maakt: 6/10.
02-12-2013 om 22:01
geschreven door Winteroog 
|