Deze ochtend kregen we als ontbijt pannenkoeken en ananas, heerlijk. Vandaag was het schoolhoofd niet aanwezig en één van de leerkrachten pas vanaf 10u daar ze zich niet goed voelde, geen nood met de rest van het schoolteam en de 3 vrijwilligers kunnen we dit wel aan. De leraar die gewoonlijk de grotere Kids les geeft neemt de klas van de kleinsten. Er worden educatieve liedjes gezongen, 1 keer 2 is 2, 2 keer 2 is 4,…..
Op het eerste zicht lijkt me dit wel heel moeilijk voor de Kids van soms amper 2 jaar, maar voor hen zijn het nu gewoon liedjes zonder veel betekenis, als ze dan echt leren tellen en rekenen zullen deze liedjes hen erbij helpen, ze kennen dan al de cijfers weliswaar zonder enige betekenis.
Daarna wordt een dieren encyclopedie bovengehaald en toont de leraar dieren en vertelt de naam in het Twi en Engels.
Ondertussen houden de andere 2 vrijwilligers zich bezig met de grotere en ik hou me bezig met de kleinsten, neusjes afvegen, veters knopen, tranen drogen, troosten, water geven,…..
Rond 10 u komt de andere leerkracht alsnog toe, ze was wat ziek vandaar dat ze niet eerder kon komen. In de pauze zie ik een kindje in een leesboek kijken, ik kijk mee en begon dan voor te lezen en wat prentjes te tonen, al gauw zitten er een hele groep Kids rond me te luisteren. Ik toon ook wat dieren uit de encyclopedie en maar er nu en dan wat geluidjes of bewegingen bij, allen samen vliegen we met onze armen als een vogel.
Na de pauze krijgen de kindjes elk een leesboekje, het zijn geen boekjes voor 2-4 jarigen maar voor ouderen, ik start met de boekjes bij iedereen in de juiste richting te draaien. Daarna ga ik bij elk kindje langs en toon wat dingen in hun boekje, ze zijn uitzonderlijk stil en rustig het moet dus wel leuk zijn voor hen.
Sommige kinderen zijn zo moe dat ze op hun stoel in slaap vallen.
De rest van de schooldag verloopt zoals gewoonlijk, handen wassen, lunch, wat spelen, wat slapen. Op het einde van de schooldag is het water op, dus geen drinken meer voor de Kids, morgen gaan ze terug water halen.


|