Dit is het huis waar we momenteel in wonen.
Men is bezig met een nieuw huis te bouwen waar er stromend water zal zijn, we zouden daar binnen een kleine maand naartoe verhuizen. Echter weet ik ondertussen al dat in Afrika niets zeker is, de kans bestaat dat de verhuis om één of andere reden uitgesteld wordt, of dat het stromend water nog niet in orde is, we zien wel.
Ik vertelde reeds dat er ook nog anderen in dit huis wonen, oa de huiseigenaar en zijn zoon, een leraar, en nog wat anderen, een klein katje en een hond, soms is het een komen en gaan.
Regelmatig is er geen elektriciteit, en stromend water is er niet.
Maar ook met elektriciteit heb je zaklampen nodig, bij de tafel waar we eten is er geen licht (er is er eigenlijk wel maar het werkt niet), in mijn badkamertje (tis niet groot) werkt het licht ook niet zo goed dus zet ik er een zaklamp bij.
De huiseigenaar is een echte typische Afrikaanse huiseigenaar, hij zit in de zetel en kijkt de hele dag tv volumeknop op maximale stand. Alles wordt tot bij hem gebracht, zijn eten, een emmer met water,
.
Op school wou de directeur dat we de schoolboeken die we vorige week kochten met het geld dat één van de vrijwilligsters van het thuisfront meegekregen had, officieel overhandigden zodat hij wat fotos naar het hoofdkantoor in Accra kan sturen. Hij was er heel blij mee en vertelde dat ze al heel lang om boeken vragen in het hoofdkantoor maar deze niet krijgen door gebrek aan geld. Een paar kinderen hebben wel een werkboekje, enkel als de ouders hiervoor het geld hebben. Ik had wat spulletjes mee voor de school en heb deze aan het schoolhoofd afgegeven, een aantal zaken moest ik uitleggen en tonen hoe ze werkten, oa de slijper in een potje. Hij was er heel blij en dankbaar voor.
De school heeft 2 klasje de kleinsten, dit is de grootste groep (meer dan 30 kindjes van 2-4 jaar) en de wat grotere kinderen van 4-5 jaar (dat zijn er maar een 15 tal).
Vandaag heb ik bij de kleinste geholpen, ze kregen een les over voorwerpen en gelijke voorwerpen herkennen ook met kleuren. Ik werd gevraagd om de tekeningen uit het lesboek op het bord te tekenen, niet mijn sterkste kant, ik ben ooit in mijn jonge jaren nog gebuisd geweest voor plastische opvoeding, maar ik deed mijn best en het was herkenbaar. Daarna moest ik de tekeningen inkleuren, er was wel een probleem men hat enkel nog een klein beetje blauw en roze krijt en dat was het.
We losten dit op door ook in wit in te kleuren en het 4e was dan niet ingekleurd.
Na de pauze wou de leerkracht de kindjes zelf ook laten kleuren, volgende probleem men heeft geen werkschriftjes, dus tekenden we 35 keer de oefening na op papier
.
Hierdoor konden de kindjes toch wat kleuren, niet dat ze dit op dergelijke jonge leeftijd al echt kunnen, je merkt ook dat de meesten nog niet vaak gekleurd hebben. Maar het is fijn om toch iets te kunnen doen voor hen.
Ze kleuren of is het kladderen vlijtig hun blaadje vol, het belangrijkste is dat ze er duidelijk van genieten.
Daarna is het tijd voor de lunch, vooraf worden de handen gewassen.
Na de lunch wat rust-tijd en zingen van liedjes en daarna is de school uit.
Het zijn best wel intensieve dagen met zulke actieve kids.
|