5 redenen waarom je je interviewer vragen moet stellen tijdens een sollicitatiegesprek
Het is de wens van iedere
sollicitant om een sollicitatiegesprek gemakkelijk te laten verlopen. Je wilt
de vragen die aan je gesteld worden nauwkeurig beantwoorden, handen schudden en
tot ziens zeggen, en weer weggaan. Dan is iedereen blij. Misschien werkte dat
in de 19e eeuw waar mensen gezocht werden voor een baan, maar niet in deze eeuw
waar recruiters te druk zijn met het vinden van een paar kandidaten. Dus u moet zich onderscheiden. Dit kan door u goed in te lezen in het bedrijf en toon uzelf als een uitstekende communicator door een communicatie training te volgen. Dat zou toch geweldig zijn?
Sollicitatiegesprekken zijn
zeldzaam, maar zodra je de kans om er een bij te wonen, moet je een goede
indruk maken. Je denk misschien dat vragen stellen tijdens
sollicitatiegesprekken not done is,
maar interviewers zitten daar ook niet om alleen maar naar jou te luisteren.
Als de schijnwerpers op jou gericht
zijn, wil je natuurlijk ook een aantal dingen over het bedrijf en de mensen
waarmee je mogelijk gaat werken weten. Vraag de interviewer vragen om het
sollicitatiegesprek levendiger en interactiever te maken. Hier kun je wat tips
vinden voor mogelijke vragen. Met dit gezegd te hebben, wat doen vragen met de
interviewers?
1. Het
laat zien dat je een denker bent. Het laat zien dat je slim bent. Het kan op
twee manieren verlopen; of het geeft de impressie dat je bij hen hoort of het
geeft de impressie dat dat niet zo is. Hoe het ook loopt, stel vragen want dit
kan positieve dingen opleveren.
2. Recruiters
krijgen een idee van je mate van interesse. Je zou een product willen verkopen
aan een klant omdat je geld wilt voor in je eigen portemonnee, maar je zou het
ook kunnen verkopen omdat je geïnteresseerd bent in het welzijn van de klant en
echt gelooft in het product. Het stellen van vragen tijdens
sollicitatiegesprekken doet vrijwel hetzelfde. Je geeft niet de wanhopige
impressie en het toont aan dat je bereid bent om het beste uit de baan te
halen.
3. Het
toont aan dat je geluisterd hebt. Interviewers haten het gevoel dat ze saai
zijn en ze haten een simpele nee als antwoord op de vraag heb je nog
vragen? Hierdoor zullen ze je niet bepaald leuk gaan vinden. Luisteren is een
zeer gewilde vaardigheid van de meeste recruiters en een goede luisteraar is
van nature nieuwsgierig. En natuurlijk, luisteren bespaart je het risico van
schaamte als je een antwoord op een vraag niet goed kan beantwoorden.
4. Het
toont aan dat je zelfverzekerd bent. Dit is een complete turn-on voor
interviewers. Als je vertrouwen in jezelf toont en weet waarom je er bent
krijgen zij ook vertrouwen in jou. Vertrouwen geeft je de vrijheid om jezelf te
zijn en het is een goede manier om een indruk achter te laten tijdens een
sollicitatiegesprek.
5. Je
voegt het wow-effect toe aan de indruk die ze al hebben van jou. Zoals ik al
eerder zei, dat is waar recruiters naar uitkijken. Alle sollicitanten hebben
hetzelfde doel, maar recruiters moeten je herinneren. Dat is de eerste stap
naar een baan.
Teambuilding en teamwork zijn erg belangrijk
wil je succesvol zijn. Ook als je (nog) geen leider bent, kan het begrijpen van
teamwork je een betere werknemer maken waardoor je je kan onderscheiden van de
rest.
Teambuilding is succesvol als je
team meer bereikt dan wanneer de individuele werknemers alleen werken. Je moet
een goede synergy hebben om dit te kunnen bereiken. Er zijn twee erg
belangrijke factoren wil je een goed team hebben.
De eerste zijn doelstellingen. Iedereen in je team moet werken naar dezelfde
doelen, of uiteindelijk het ultieme doel. Dit betekent dat er goede
communicatie moet zijn en er harmonie moet heersen in de groep.
Het andere belangrijke punt is verscheidenheid. Je teamleden hebben allemaal
sterke en zwakke punten en verschillende persoonlijkheden. Maak hier gebruik
van, en zet mensen die ergens goed in zijn daar waar ze het effectiefst zullen
zijn. Om de effectiviteit te verhogen kunt u naast teambuilding ook workshops volgen. Hiermee kunt u leren beter te communiceren met u team.
Hier zijn nog een aantal tips, ideëen en technieken die je kunt gebruiken om
een beter team te maken.
1. Zorg
ervoor dat iedereen wat de doelen zijn en dat ze hiermee akkoord gaan.
2. Streef
naar transparantie en laat iedereen weten dat ze contact met elkaar kunnen
opzoeken mocht er iets niet duidelijk zijn.
3. Kijk
uit voor botsingen tussen twee teamleden. Mocht je dit opmerken spreek ze dan
aan en biedt mogelijk een andere rol aan mocht dit het probleem oplossen.
4. Wees
eerbaar naar je team. Laat altijd zien dat je waardeert wat ze doen en zeg
dankje en geef complimentjes.
5. Geef
niet alleen negatieve feedback. Dit gaat verder op punt 4 eigenlijk. Zeg het
als er iets goed gaat, de motivatie zal hierdoor hoog blijven.
Verbale vs non-verbale communicatie: wat trekt meiden aan?
Ik heb een van de grappigste vrienden ter wereld: hij is sociaal, heeft een geweldig gevoel voor humor, maar zijn vermogen om de interesse van een vrouw te trekken is niet eens een vermogen te noemen. Hij kan het gewoon niet. Meiden zien hem als een grappige jongen, maar niet als een leuke man.
Laten we s kijken waar vrouwen op vallen en waarom de tactiek van die vriend niet werkt.
Woorden tellen niet! Het volgende idee is al vele malen bevestigd gedurende de geschiedenis van de mensheid: non-verbale communicatie bepaalt voor 90% hoe iets over komt bij iemand. Non-verbale communicatie wordt verzonden via para-verbale berichten, zoals de toon van je stem, lichaamstaal, handelingen, etc.
Vrouwen verwerken zoveel mogelijk informatie over jou als mogelijk en de meerderheid van deze informatie komt vanuit het onderbewustzijn. Vrouwen beseffen dat het ons doel is om zo snel mogelijk met hen het bed in te duiken en wij doen alles om dat te bereiken. Hierdoor zijn vrouwen zo goed in het testen van mannen en vinden zij snel de gaten in onze presentatie en communicatie. De para-verbale berichten zijn het meest betrouwbaar en moeilijk te vervalsen - hier zullen zij dus op letten. Als een vrouw met een zelfverzekerde man praat, hoeft ze dat niet te horen, aar ziet ze dat aan zijn bewegingen, oogcontact, lichaamstaal, etc.
Nog wat over lichaamstaal: de meeste informatie die de mens opslaat komt binnen door de ogen. Deze ongelijkheid in ontvangen communicatie door de 5 zintuigen, zorgt ervoor dat lichaamstaal een van de belangrijkste manieren wordt om vrouwen aan te trekken. De meeste informatie krijgt een vrouw uit de manier waarop je verschijnt, je lichaamstaal en of je kalm bent of niet. De snelste manier om lichaamstaal te verbeteren is door een alfamannetje te pakken en deze als model te nemen (denk bijvoorbeeld aan Brad Pitt of George Clooney). Onthou hoe zij hun lichaam en charisme gebruiken en straal zelfvertrouwen uit. Voor lichaamstaal worden vaak alleen zakelijke leuke workshops gegeven en niet echt gerelateerd aan dit onderwerp. Maar wij geven u toch wat tips die u mogelijk bij een zakelijke workshop ook kunt krijgen.
Hier drie korte tips: loop niet te friemelen, schouders achteruit en laat je handen comfortabel hangen; kijk haar recht in de ogen aan en knik niet, ik herhaal niet, na elk woord dat ze heeft gezegd; hang achterover, ga niet dichterbij staan om je verstaanbaar te maken, maar praat harder.
Die vriend van mij vond het ontzettend lastig om zn mond dicht te houden. Vrouwen houden van zijn gevoel van humor, maar gaan naar huis met de volgende jongen: hij die in staat is om de connectie tussen hen twee te vergroten. De snelste en leukste manier om haar dichterbij te laten komen is door seksuele spanningen. Je kunt dit bereiken door verbale of non-verbale uitbreidingen. Uit mijn ervaring is gebleken dat de non-verbale het beste zijn. Verbale uitingen worden immers verbaal afgewezen, waar de non-verbale onbewust worden opgenomen.
Soorten communicatie: verbaal, non-verbaal en schriftelijk
Communicatie is de sleutel tot het
handhaven van succesvolle zakelijke relaties. Om deze reden is het van het
grootste belang dat professionals in een zakelijke omgeving eersteklas
communicatieve vaardigheden bezitten. Er
zijn drie basistypen van communicatie: verbale, non-verbale en geschreven. Als
je succesvol wilt zijn in het bedrijfsleven, moet je elk van deze vormen van
communicatie onder de knie hebben.
Verbale communicatie
Verbale of mondelinge communicatie
maakt gebruik van gesproken woorden om een boodschap over te brengen. De
meeste mensen denken als ze verbale communicatie horen alleen aan spreken, maar
luisteren is een even belangrijke vaardigheid die je moet beheersen om
succesvol te zijn. Kunt u dit niet? Overweeg dan een workshop te volgen Verbale communicatie is van toepassing op een breed scala
van situaties, variërend van een informeel gesprek in de lift tot toespraken
aan duizenden mensen.
Het verbeteren van uw mondelinge
communicatieve vaardigheden kan u helpen om betere relaties met uw collegas op
te bouwen en het onderhouden van een groot netwerk van contacten te
vergemakkelijken. Consultants zijn een groep van professionals die veel aandacht
moeten besteden aan dit gebied van communicatie, want ze moeten voortdurend
nieuwe mensen ontmoeten en veel belangrijke informatie overbrengen.
Non-verbale communicatie
Non-verbale communicatie bestaat uit
lichaamstaal, gebaren, gezichtsuitdrukkingen, en zelfs uw houding. Non-verbale
communicatie zet de toon van een gesprek, en kan de boodschap van uw woorden
ernstig ondermijnen als je hier niet op te let. Zo kan slungelig zijn en in je
stoel kruipen tijdens een zakelijke bijeenkomst je zonder zelfvertrouwen laten
overkomen, wat kan leiden tot een daling in je geloofswaardigheid. Ook kan
voorovergebogen zitten in het bureau van een werknemer een invasie zijn op zijn
of haar persoonlijke ruimte en kan een gezellig praatje veranderen in een
agressieve confrontatie die de werknemer ondergewaardeerd laat voelen.
Schriftelijke communicatie
Schriftelijke communicatie is
essentieel voor het overbrengen van complexe informatie, zoals statistieken of
andere gegevens, die niet gemakkelijk kunnen worden verteld. Bij het schrijven
van iets, moet je weten wat je wilt zeggen om ervoor te zorgen dat alle
relevante informatie nauwkeurig en duidelijk wordt overgebracht.
Schriftelijke communicatie moet
duidelijk en beknopt zijn om effectief te zijn. Een goed geschreven verslag
brengt de nodige informatie met behulp van nauwkeurige, grammaticaal correcte
taal, zonder gebruik te maken van meer
woorden dan nodig zijn.
Door het verbeteren van uw verbale,
non-verbale en schriftelijke communicatieve vaardigheden, kunt u succesvoller
worden. Of u nu anderen moet aansturen of werkt als onderdeel van een team, het
vermogen om effectief te communiceren
zal de relaties met uw collega's verbeteren en het zal uw helpen
effectiever samen te werken.
Het organiseren en runnen van een succesvol evenement
Iedereen die ooit een workshop heeft
gepland zal zeggen dat het lastig is. Het vergt organisatie, focus, en veel creativiteit.
Dus hoe kan je je voorbereiden op een workshop die niet alleen relevant en
productief is, maar ook memorabel zal zijn?
Als workshops verkeerd worden
gedaan, kunnen ze een enorme verspilling van tijd en geld zijn. Echter, als ze
goed zijn gepland, kunnen ze ongelooflijk waardevol zijn voor alle betrokkenen.
Workshops zijn geweldig voor brainstormen, interactief leren, het opbouwen van
relaties en het oplossen van problemen. Daarom is een planning essentieel. Bedrijven als GOAL trainingen hebben ervaring op het gebied van workshops maar wij geven ook tips.
Vóór de Workshop
Stap 1: Definieer de doelstellingen
Elke workshop moet een doel hebben.
Veel workshops zijn een verspilling van tijd, omdat er geen duidelijk doel is.
Zonder een doel heeft het geen zin.
Stap 2: Bepaal wie er zal zijn
Als het doel van uw workshop is om
een gedetailleerde oplossing voor een probleem te bedenken, dan wilt u
waarschijnlijk 10 of minder aanwezigen. Als uw doel is gericht op onderwijs,
dan wilt u waarschijnlijk een veel grotere groep.
Stap 3: Kies de juiste locatie
Als je 10 deelnemers hebt, dan is de
conferentiekamer in de hal waarschijnlijk prima. Maar als je 50 mensen verwacht
dan moet u wellicht een externe locatie vinden.
Denk na over de logistieke en
praktische details van uw locatie. Zal iedereen in staat om uw visuele
hulpmiddelen te zien? Als je een bepaalde techniek nodig hebben, zoals
teleconferenties, zal de locatie dit dan ondersteunen? Zijn er geschikte
voorzieningen voor breakout-sessies? Zal iedereen in staat zijn om de locatie
te bereiken?
Stap 4: Maak een agenda
Hoe wilt u het doel van de workshop
bereiken?
Belangrijkste punten - Maak een
lijst van de belangrijkste punten en verdeel dit in kleinere details.
Visuele hulpmiddelen Visuele
hulpmiddelen zijn vrijwel altijd welkom.. Vraag u wel af of uw technische
ondersteuning nodig hebt.
Discussies en activiteiten Plan
een aantal activiteiten gedurende uw workshop. Je moet wel weten wanneer je dit
doet en hoelang ze hiervoor krijgen. Zorg ervoor dat uw activiteiten geschikt
zijn voor de grootte van de groep.
Stap 5: Ontwikkel een follow-up plan
De enige manier om erachter te komen
of uw workshop een succes was is om een doeltreffend follow-up plan te hebben.
Maak een vragenlijst en geef dit aan alle deelnemers aan het einde van het
evenement. Geef ze volop de gelegenheid om hun mening duidelijk te maken.
Hoewel dit eng kan zijn is dit een goede manier om jezelf te verbeteren.
Een goede manager is ook een
zakelijke coach die weet hoe je constructieve feedback moet geven. De toon en
manier waarop je het zegt is hierbij belangrijk, omdat hoe je iets zegt
belangrijker is dan wat je zegt. U kunt naar een lichaamstaal cursus om de juiste houding aan te nemen wanneer u feedback geeft. Ideaal gezien wordt feedback face-to-face gegeven,
probeer het anders via de telefoon te doen.
Probeer op deze punten te letten als
je feedback geeft:
●
Ben beknopt. Zeg meteen waar het op staat zonder er
omheen te draaien. Voor veel managers is dit vooral moeilijk als ze iets
negatiefs te melden hebben. Je moet dit echter zo direct mogelijk zeggen.
●
Vermijdt je moet, want dit zegt eigenlijk dat er iets
niet goed gaat. Robert, je moet je verslagen op tijd inleveren. Dit
impliceert dat er iets niet goed is met zijn verslagen, maar het zegt niet precies
wat. Probeer duidelijk te zijn.
●
Wees eerlijk. Oprechtheid laat zien dat je om de
persoon geeft en wilt dat hij of zij verbeterd. Probeer ook niet jezelf tegen
te spreken zoals je bent erg hard aan het werk de laatste tijd, maar .... Het
is verleidelijk om het verzachtend te brengen maar het kan alleen maar voor
onduidelijkheid zorgen.
●
Geef het persoon op persoon, niet via technologie.
E-mail en voicemail werken niet als je feedback wilt gegeven, omdat het niet
tweezijdig is, de ontvanger moet kunnen reageren. Ook tast dit de oprechtheid
van je aan. Praat een-op-een, de meeste zullen niet bijten.
De basis voor een goede presentatie - 28 handige tips
Er zijn veel verschillende formats
waarmee je kunt presenteren. Hier zijn een paar algemene tips zodat jij een
memorable presentatie geeft
1. Vraag
je tijdens het voorbereiden deze vragen af:
Wie? Wie is je publiek, hoeveel
mensen, wat weten ze?
Wat? Wat willen ze van je
weten? Waarom zitten ze hier?
Boodschap? Wat wil je
overbrengen? Wat wil je van je publiek?
2. Bereidt
je goed voor. Schrijf alles op en vraag je af waarom het publiek naar je moet
luisteren.
3. Zorg
voor structuur:
Introductie. Sterke opening
door iets interessants of controversieels te vertellen. Vertel ook je doel.
Midden. Vertel in een logische
volgorde. Zorg dat bij alles duidelijk is waarom het relevant is voor je
presentatie.
Slot. Vertel de belangrijkste
zaken nog een keertje, bedank je publiek en beantwoord mogelijke vragen.
Het is het beste als je slot terugvalt op je opening.
4. Houdt
een korte inhoud op papier bij. Hier kun je altijd op terugvallen mocht je iets
vergeten.
5. Houdt
het zo simpel mogelijk. Vermijd moeilijke taal en hou het bij hoofdzaken.
6. Maak
het interessant. Gebruik humor en wees enthousiast en maak gebruik van
intonatie.
7. Gebruik
ook visualisatie. Gebruik diagrammen en dergelijke waar mogelijk. Houdt het
overzichtelijk door bullet points te gebruiken.
8. Straal
zelfverzekerheid uit. Kijk je publiek aan omdat dit ervoor zorgt dat je geloofwaardig
bent. Sta stil en ga niet zwieren. Houdt je handen uit je zakken en lach.
9. Oefen
je presentatie. Kijk of iemand naar je wilt luisteren en luister naar zijn of
haar feedback- kan je niemand vinden? Ga dan voor de spiegel staan.
10. Vraag
feedback na de presentatie. Leer van je mogelijke fouten en blijf dingen die
goed doen zo doen.
Dingen die je moet vermijden:
11. Staar
niet naar de vloer, plafond of tafel- kijk naar je publiek
12. Ga
niet friemelen, krabben, nagelbijten- het leidt alleen maar af
13. Leidt
niet af met onnodige lichaamsbeweging
14. Niet
te snel praten
15. Niet
mompelen- je moet goed verstaanbaar zijn
16. Vergeet
je publiek niet
17. Vergeet
niet tegen je publiek te praten- houdt ze geïnteresseerd
18. Hou
het niet lang- hoe korter hoe beter
Hoe kun je het interessanter maken:
19. Gebruik
uitdrukkingen zoals lachen
20. Gebruik
je stem
21. Houdt
het praten zo kort mogelijk en maak meer tijd vrij voor interactie met het
publiek.
22. Provoceer
een reactie van je publiek.
23. Ga
niet haasten.
24. Kijk
naar je publiek
25. Gebruik
humor
26. Gebruik
handgebaren
27. Beweeg
een beetje
28. Haal
diep adem
Met deze tips kunt u vast uw presentatie verbeteren. Maar er zijn ook workshops voor. Al bij al is het vooral belangrijk dat u goed voorbereid bent, de presentatie een beetje "luchtig" houdt en duidelijk spreekt.
Om een presentatie echt te laten
schitteren moet het er ook goed uitzien. Er zijn twee belangrijke kanten, allereerst moet u zelf goed kunnen presenteren. GOAL trainingen geeft hier cursussen voor. Vervolgens moet de PowerPoint er fatsoenlijk uitzien. Je hoeft echt niemand in te huren om
dit te doen. Door deze 3 simpele tips kom je al een heel eind.
Highlight grote afbeeldingen
Veel PowerPoint-slides bevatten vaste plekken
voor afbeeldingen maar deze zijn best klein. Door deze plekken te benutten
leidt je niet alleen je publiek af maar het ziet er ook saai uit. Probeer je
plaatjes eens op de hele slide uit, je kan dan weliswaar minder tekst
gebruiken, maar juist geplaatste afbeeldingen versterken je presentatie.
Let op: gebruik afbeeldingen met een
hoge resolutie hiervoor. Doe je dit niet dan zal het er uitgerekt en vaak
uitzien.
Gebruik interessante fonts
Wist je al dat PowerPoint 2010
lettertype-themas bevat? Elk thema bevat een lettertype voor bijv. titel,
inleiding en bullet points. Meer dan een font gebruiken is erg belangrijk wil
je een mooie presentatie hebben.
Online zijn ook veel leuke fonts te
vinden die je gratis kunt gebruiken. Google eens font pairings o.i.d. om te
kijken welke goed bij elkaar passen.
Creëer je eigen kleurenschema
PowerPoint themas bevatten ook
kleurensets. Net zoals bij de fonts is dit soms een beetje saai. Waarom maak je
er zelf niet een? Gebruik niet meer dan 5 kleuren omdat het er anders te druk
uit ziet.
Wat vind jij van deze tips? Wist jij
ze nog niet en ga je ze toepassen? We zijn benieuwd!
Onze lichaamstaal kan de wereld erg veel vertellen over onszelf. Mensen trekken conclusies over hoe zelfverzekerd of onzeker we zijn door gewoon naar ons postuur en onze gebaren te kijken. Maar wat doet onze lichaamstaal voor ons? Volgens een psycholoog en professor kunnen we onze resultaten veranderen door ons postuur aan te passen.
Door middel van onderzoek zijn de zogenaamde power poses omschreven. Deze houdingen betreffen onszelf groot maken, met gestrekte armen en benen. Deze lichaamstaal kan als het ware veranderen hoe we ons voelen, omdat het een hogere testosteron productie levert. Testosteron is een hormoon dat ons energie en zelfvertrouwen geeft.
Dezelfde onderzoeker gelooft dat je door het neerzeten van een pose, jezelf meer zelfvertrouwen en zelfbewustheid geeft wat je nodig zal hebben om je doelen te bereiken. Een suggestie is om deze poses te oefenen voordat je aan een sollicitatie, speech of belangrijke vergaderingen begint.
Je zou een privéplek kunnen vinden om een power pose neer te zetten die je kan helpen een boost in je zelfvertrouwen te geven. Dit zal je helpen om jezelf succesvol door iedere dag te slepen! Mocht u hier moeite mee hebben kunt u ook workshops volgen.
Soms is het moeilijk om een leider te zijn en lastige beslissingen te maken. Gebruik de volgende tips om je beste schot te verbeteren.
Maak nooit de veronderstelling dat je werknemers gedachten kunnen lezen. Op deze manier zal je personeel niet twijfelen om vragen te stellen als ze iets niet helemaal begrijpen.
Goede leiders inspireren in creativiteit op de werkvloer. Het creatief denken wekt mensen op om kansen aan te grijpen die groot succes in de toekomst kunnen betekenen. Probeer alle mogelijkheden te ontdekken. Je zal later zien dat je werknemers aan hun ideeën werken als het op de situatie aansluit.
Eerlijkheid is een erg belangrijke factor van leiderschap. Een goede leider moet vertrouwenswaardig zijn. Als mensen weten dat ze je kunnen vertrouwen, zullen ze je ook meer als leider respecteren. Eventueel is een communicatietraining aan te raden.
Een echt succesvol bedrijf is gebaseerd op ethiek. Klanten zullen terug blijven komen als ze weten dat je om ze geeft. Door een set van verantwoordelijkheden van je werknemers te ontwikkelen, zullen je regels opgevolgd worden door mensen.
Vastberadenheid is de sleutel wanneer je leiderschap nastreeft. Als dingen niet op de juiste manier verlopen, zal je team kijken hoe je reageert. Je moet altijd focussen op het bereiken van je doelen. Je vastberadenheid en aanhoudendheid zullen vervolgd worden in de toekomst.
Weet wat je persoonlijke doelen inhouden. Begrijp wat je zakelijke doelen inhouden. Ze zouden op de juiste manier in verbinding moeten staan en mogen elkaar op sommige gebieden zelfs overlappen. Je wilt altijd in staat zijn om tegelijkertijd aan beide doelen te werken. Als je niet in staat bent om dat te doen, zal er een tekort aan passie zijn.
Let op de woorden die je zegt. Leiderschappen beginnen met het verantwoordelijk zijn voor de dingen die je zegt en doet. Als je je niet goed gedraagt, moet je het meteen goedmaken. Verwacht nooit van anderen dat ze jouw schuld op zich nemen.
Leiderschap brengt grote beloningen. Je maakt het leven van anderen beter, en dat is waar leiderschap om draait. Iedereen kan een leider worden, maar andere mensen hebben een leider nodig. Weet hoe belangrijk je rol als leider is.
Het kan niet bij jou gebeuren toch?
Het is al het negatieve dat jou reputatie als medisch specialist aantast. En
geloof me, het kan wel gebeuren bij u.
Er was eens een groot onderwijsziekenhuis ver, ver weg. Er was een chirurg die
zijn 4e-jaars studenten soms medische ingrijpen liet uitvoeren zonder dat hij
fysiek aanwezig was. Moet ik verder gaan? Een van de studenten moest een arm
opereren en had per abuis de verkeerde arm open gesneden. De chirurg kwam veel
te laat terug om de fout op te merken met alle gevolgen van dien.
Vanuit Public Relations gezien is
dit een ware nachtmerrie. Een cursus kan van pas komen. En denk niet dat dit niet bij jou kan gebeuren. Je
hoeft er niet bij te zijn geweest, het hoeft niet jou schuld te zijn maar als
zoiets onverhoopt toch mocht gebeuren volg dan deze tips:
Denk vooruit: Het maakt niet
uit hoe goed je je zaken op orde denkt te hebben, je moet voorbereid zijn. Weet
dat er altijd iets fout kan gaan.
Stel een crisis-team samen:
Dit hangt van de omvang van uw organisatie af. Je hebt ten eerste een
leidinggevende nodig, iemand die de leiding neemt en overzicht heeft. Ten
tweede moet je een woordvoerder aanstellen, iemand die het gezicht van uw
organisatie kan zijn. Hij moet ten allen tijden kalm blijven en goede
communicatievaardigheden bezitten. Je hebt ook zogenaamde poortwachters nodig,
mensen die verzoeken om informatie te beantwoorden. Je moet ook iemand hebben
die social media in de gaten houdt. Hier kan een cursus voor van belang zijn.
Maak een plan: Start met
methodes te bedenken om je team te bereiken: door sms, een belboom, social
media etc. Het hangt van de situatie af hoe snel dit moet gebeuren en of
iedereen fysiek aanwezig moet zijn. Zorg ervoor dat iedereen weet hoe ze het
team kunnen bereiken. Ook moet duidelijk zijn wie de leiding heeft en wie wat
moet doen.
Houdt team-vergaderingen en bedenk
mogelijke scenario's. Maak eerst de voor de hand liggende scenario's op en hierna
de minder voor de hand liggende.
Ontwikkel duidelijke
boodschappen, richtlijnen en verklaringen: U moet weten wat u team zal
antwoorden voordat de vraag is gesteld. Verklaringen moeten altijd eerlijk en
transparant zijn en moeten uw organisatie haar goedwilligheid uitbeelden. Uw
organisatie moet van te voren ook kernwaardes bepalen, dat kan bijvoorbeeld een
bepaalde visie of richtlijnen zijn. Probeer deze waardes altijd te
implementeren in uw verklaringen.
Wees voorbereid: Wees klaar
om snel te kunnen reageren, weet welke media u gaat gebruiken, weet hoe snel de
situatie kan omslaan. Realiseer dat er dingen fout geïnterpreteerd kunnen
worden.
De afgestudeerden van vandaag hebben
sterke communicatievaardigheden nodig
Werkgevers zeggen te
vaak dat hun nieuwe werknemers net drones zijn, die doen wat ze verteld wordt,
zonder dat ze suggesties voor verbetering indienen.
Naast
social media hebben de afgestudeerden van vandaag sterke communicatievaardigheden nodig om werk
te vinden.
Volgens een opiniepeiling onder
werkgevers, willen werkgevers kandidaten met uitzonderlijke
communicatievaardigheden en die teamplayers zijn.
Andere hoofdcapaciteiten zijn de
vaardigheid om beslissingen te maken en problemen op te lossen, vaardigheid
om informatie binnen te krijgen en te verwerken en de vaardigheid om te
plannen, organiseren en om werk als prioriteit te stellen.
Tamelijk belangrijke
kwaliteiten/vaardigheden voor kandidaten op de lijst zijn de vaardigheid om
verslagen te schrijven en te bewerken en de vaardigheid om te verkopen of
anderen te beïnvloeden.
Omdat ik zelf in een communicatietraining
had gevolgd, was ik verheugd maar vooral niet verbaasd over de nadruk op
communicatie.
In een onderzoeksrapport over
afgestudeerden die aan het werkzijn zagen onderzoekers een storende trend: Veel
afgestudeerden vertrouwen te veel op Google en andere rechtstreekse bronnen om
hun eigen onderzoek te doen. Ze hebben gebrek aan het geduld en
doorzettingsvermogen om dieper te graven naar informatie.
Dat is jammer, vooral wanneer werkgevers
zeggen dat de afgestudeerden intensiever informatie zouden
zoeken, zouden verwerken en commentaar en suggesties geven. Soms hebben deze "drones" ook een communicatietraining nodig.
Volgens
de peiling zeggen werkgevers dat de afgestudeerden de volgende vaardigheden
moeten hebben:
Vaardigheid
om andere teamleden te betrekken bij een onderzoeksproces
Vaardigheid
om op verschillende manieren informatie te krijgen
Het
vinden van patronen en verbanden leggen
Een
diepe duik te nemen in Het informatiereservoir
Ze
willen ook dat nieuwe mensen hun bureaus verlaten om connecties te maken met
collegas. Ze willen dat zij hun collegas ook als belangrijke
informatiebronnen gebruiken.
Werkgevers
zien nieuwe afgestudeerden als onwillig om hun bureau te verlaten en vragen te
stellen en te praten!
Dit
zou het nadeel van social media kunnen zijn. It is zo simpel om een bericht te
typen en te plaatsen. Het is meer moeite om de telefoon op te nemen en te
praten, of het bureau te verlaten, achter het scherm vandaan te komen en naar
een collega te lopen om een vraag te stellen.
5 verbeteringen op het gebied van effectieve communicatievaardigheden
Het hebben van effectieve
communicatievaardigheden is noodzakelijk voor uw succes. Positieve communicatie
zal zeker uw kansen verhogen die u in uw carrière en
handel tegen zult komen. Het hebben
van goede communicatievaardigheden zal u in staat stellen om vooruit te komen
op bepaalde gebieden waar anderen die minder zelfbewust zijn misschien niet in
zouden slagen. Een aantal dingen om op te letten tijdens het oefenen in de
kunst van communicatie zijn:
Lichaamstaal
Ga de persoon tegen wie u praat niet
uit de weg. Zorg ervoor dat u een ontspannen, maar niet slungelig postuur
behoudt, ongeacht of u degene bent die praat of luistert. Andere dingen die
verzekeren dat uw lichaam communiceert met uw aandacht in het gesprek kunnen
zijn:
●
Het maken van oogcontact
●
Af en toe knikken om een sterk punt in het gesprek te
erkennen
●
Het staan met uw handen ineengeslagen, niet gekruist
●
Het niet laten zien van nerveuze trekjes
Spraak
en aandacht
Als u spreekt, moet u duidelijk en
kort zijn. Spreek direct over belangrijke zaken en verspil geen tijd aan lange
verhalen die de aandacht van de persoon tegen wie je praat laat lopen. Zorg
ervoor dat u vraagt of ze het begrijpen, en ben bereid om verdere uitleg te
geven over een van uw punten. Verwacht niet dat iemand gewoon weet wat u
zegt, zelfs als het voor uzelf helemaal duidelijk is.
Daarnaast, een van de meest
belangrijke aspecten van verbale communicatie is het vermogen om actief te
luisteren. Dit is niet gewoon actief wachten op uw beurt om te praten. Maak
altijd mentale notities van belangrijke zaken als iemand tegen u praat. Op deze
manier heeft u een kans om te praten en u kan reageren op de meest vitale
kwesties die worden behandeld. Als anderen spreken, probeer na te denken over
exacte woorden waar ze het over hebben. Als u dit oefent, zal u 75% van de
informatie die u hoort beter begrijpen en bevatten.
Communicatie
samenhang
Misschien ligt uw zwakheid in de
kwaliteit of kwantiteit waarmee u communiceert met uw medewerkers. Communicatie
lijkt te zijn geslonken tot oppervlakkig geklets. Belangrijke communicators
oefenen het vermogen van samenhoudende communicatie door beschikbaar te
blijven. Wees niet bang om degene te zijn die zich zorgen maakt of enkele
moeilijkheden heeft. Hoewel, verzeker dat u open en eerlijke communicatie
oefent met degene die mogelijk van u afhangen. Wees beschikbaar en durf met
tact.
Zorg ervoor om communicatie lijnen
open te houden voor degenen die mogelijk problemen met u willen bespreken. U
zal merken dat u de kleine problemen zal voorkomen die normaal de gewoonte
hebben om grote problemen te worden door degenen in uw leven bewust te maken
dat u uzelf altijd openstelt om problemen te bespreken. Middels communicatietrainingen kunt u uw communicatievaardigheden verder leren.
Geduld
Tijdens communicaties met anderen,
zorg ervoor dat u hen altijd de tijd geeft om hun problemen aan te geven. Door
gefocust te blijven op wat ze proberen te communiceren, zullen ze zien dat u
inderdaad openstaat hen te helpen met hun problemen. Veel mensen die
communicatielijnen hebben, hebben de neiging om af te haken vanwege ongeduld.
Omdat je de andere persoon niet kan beheersen, doe uzelf een plezier en haal
even adem. Het gesprek waar je in betrokken bent is belangrijk.
Als u verward bent waarover iemand
kan worden verzocht, herhaal dan terug naar hem of haar wat u dacht dat ze
zeiden en vraag of het klopt. Dit inspireert de spreker vaak om verder op de
onderwerpen in te gaan, wat u zal helpen het beter te begrijpen.
Het
oefenen van effectieve communicatie vaardigheden
Als iemand een probleem of een
behoefte met u gecommuniceerd heeft, dan is uw hoogste prioriteit om hem of
haar te helpen met het probleem. Verder ingaan op een probleem is de enige
manier om degene met wie u communiceert te overtuigen dat u naar hen heeft
geluisterd en dat de problemen of kwesties u ook aangaan.
Het oefenen van sterkte
aansluitingen zal ook de impressie geven dat u betrokken bent in het grotere
plaatje. Als mensen deze inzet zien, zullen ze weten dat u openstaat voor
toekomstige communicaties. Hiermee maakt u een trouwe en veeleisende omgeving
die positieve communicatie en beweging cultiveert.Dit zal een sterk gevoel van zelfzekerheid geven voor de mensen
met wie u communiceert.
Communicatie is het overdragen van
informatie van de ene plaats naar de andere. Dit kan mondeling of schriftelijk.
Verder kan het ook via film, muziek of afbeeldingen. Ook via onze
lichaamshouding kunnen we communiceren. Dit heet lichaamstaal. Hoe goed we deze
informatie kunnen overdragen geeft aan hoe goed we kunnen communiceren.
Het ontwikkelen van communicatie
skills geeft ondersteuning in ons gehele leven. U bent in staat om op een
persoonlijke manier uw informatie over te dragen naar de ander. Maar daarnaast
kunt u ook op een professioneel niveau communiceren. De informatie die u
overdraagt zal dan ook beter ontvangen worden. Al bij al verbeterd dit uw
kwaliteit van leven: Alles gaat dan namelijk een heel stuk makkelijker.
Maar waarbij is het belangrijk om
effectief te kunnen communiceren? Nou, eigenlijk op erg veel punten. Goed
kunnen communiceren zorgt ervoor dat u in het dagelijks leven minder
miscommunicatie doormaakt. Ook komt het van pas op het moment dat u gaat
solliciteren. En wat dacht u van presenteren? Presenteren is ook belangrijk in
onze economie. En u wilt natuurlijk uw boodschap op een goede manier
overbrengen.
Ofwel, communicatie is iets wat erg
belangrijk is. Gelukkig zijn er communicatietrainingen beschikbaar. Effectief
communiceren wordt in onze economie steeds belangrijker. Door goed te kunnen
communiceren zorgen we er ook voor dat u makkelijker op zakelijk niveau kunt
werken.
Er zijn verschillende communicatie
stijlen waar je rekening mee moeten houden. Natuurlijk zijn hier ook diverse communicatie trainingen voor. De verschillende stijlen
bestaan uit assertief, agressief, passief- agressief, meer ontvangend en
manipulatief.
Assertieve communicatie is geboren
uit zelf bewustzijn. Het is de meeste gezonde stijl van communicatie. Het is de
gemiddelde van agressief en passief. Wanneer we assertief zijn, dan hebben we
zelfvertrouwen om te communiceren zonder manipulatie. We weten onze grenzen en
weten ons ervan te weerhouden om hier overheen te gaan. Het rare is wel dat
mensen deze stijl het minste gebruiken.
De agressieve stijl is meestal dat het gaat over
alleen maar winnen. Vaak ook nog door de kosten van een ander. Een agressieve
persoon gedraagt zich alsof zijn behoeften het meest belangrijk zijn en denken
dat ze meer rechten hebben dan een ander. Het is een ineffectieve communicatie
stijl en de berichtgeving wordt vaak door de ontvangers van de communicatie
niet of verkeerd ontvangen. Daarom is het belangrijk om nooit een agressieven
stijl te hanteren wat betreft de communicatie. Deze stijl wordt ook wel gebruik
om iets duidelijk te maken en als de mens zijn zin in niet krijgt. Helaas wordt
deze stijl ook wel gebruikt om situaties op te lossen. Bijvoorbeeld als er
rekeningen worden gestuurd door een bedrijf die allang betaald zijn en de
administratie daar niet goed verloopt. Eerst vraag je het netjes en worden er
velen dingen aan je beloofd en dat het probleem wordt opgelost. Helaas ontvang
je nog steeds diverse brieven en word je hier nogal kwaad door. Op een geven
moment is de maat vol en zal de agressie in je communicatie het overnemen. Je
denkt niet meer goed na over je woorden en zegt direct wat je denkt. In dit
geval dus misschien juist omdat je dan eindelijk doordringt door degene die
fouten maakt. Deze stijl gebeurd dan ook vaak als men vele problemen al opkropt
en uiteindelijk de bom barst.
De verkoop is een taaie noot om te
kraken. Sommige mensen schijnen het voor elkaar te krijgen terwijl anderen
altijd achterop raken om worstelend hun aantallen hoog te houden. Het kan
praktisch onmogelijk voelen.
Daarom is het opstellen van een
verfijnde methode en een toegankelijk verkoop trainingsprogramma voor vele
ondernemingen essentieel is. Trainingsprogramma's worden volledig op hun
bodemlijn geconcentreerd waarbij deze onmiddellijk effect moeten hebben om de
verkoop aantallen te verbeteren. Natuurlijk kunnen diverse trainingen je verkoop vaardigheden verbeteren.
De mensen (en vooral de verkopers)
hebben een bekende eigenschap om te zien en te horen wat zij willen wat niet
daadwerkelijk daar is. Dat wordt genoemd selectieve aandacht. Dat werkt op
twee manieren: of het maakt u onwetend
wanneer het over het lezen gaat van een situatie of het maakt u een
vasthoudende, bepaalde achtervolger van nieuwe zaken. Subjectiviteit is een
echt en belangrijk ding om tijdens een verkoop opleiding te overwegen.
Wat hebben olympische sprinters en
actoren op Broadway allen gemeen ? Naast dat zij barsten van talent hebben zij
ook goede communicatie eigenschappen. De verkopers kunnen denken dat zij geen
hulp nodig hebben maar kan een verkoopvraag op verschillende manieren behandeld
worden.
Weinig bedrijven willen eventueel een
trainingsprogramma opstellen. Dat betekent dat de organisaties zich niet willen
wijzigen of verkoopprogramma's om hun bedrijf aan te passen. Dat is een groot
probleem. Maar het kan gevaarlijk zijn dat als de managers veel hun programmas
wijzigen dat zij oude goede technieken allang hebben verworpen. Een probleem
dat op internet zich vaak voordoet is dat iedereen wel een mening hierover
heeft. Het is moeilijk om deze te veranderen. Sommige mensen denken zelfs dat
je gek bent als je vele verkoop technieken onder de knie probeert te krijgen
doormiddel van trainings programmas. Maar met alles is dit toch het proberen
waard en probeer niet in de stroom mee te gaan wat iedereen al doet.
Niet zo lang geleden werkte ik met
een energieke, creatieve groep die zich concentreerden op
presentatievaardigheden en waarbij ik benieuwd was hoe zij hun publiek wilde
beïnvloeden. Ik vroeg aan hen welke overeenkomstige strategieën zij waardeerden
toen zij in het publiek waren. Communicatietrainingen leren je evenals om een
goede presentatie voor te bereiden. Zij hadden een overvloed van ideeën en
technieken waarvan ik denk dat elke spreker hiervan kan profiteren. Deze zijn
tevens vrij eenvoudig en ik denk dat de meeste hiervan u een goede spreker
maken en het publiek hiermee kan beïnvloeden.
Aangezien u onderstaande lijst leest
,welke heeft u geprobeerd? Wat is één nieuw idee dat u zou willen proberen?
1. Plan interactieve openings
vragen.
2. Vraag deelnemers om hen te
introduceren.
3. Vraag deelnemers om hun brandende
vragen op te schrijven alvorens u begint.
4. Doe een online onderzoek
voorafgaand aan het samenkomen.
6. Nadruk op voordelen aan het
publiek, dat vraagt hen om de voordelen te bevestigen die voor hen belangrijk
zij.
7. Stel vragen aan het publiek
tijdens de presentatie.
8. Stem in een goed humeur. (maar
vermijd grappen)
9. Doe uw presentatie opleven met uw
dia's met beelden van mensen, product, of plaatsen die u heeft bezocht.
10. Neem korte videoberichten op om
van cliënten, deskundigen, of leiders te horen wat belangrijke punten zijn over
uw onderwerp.
11. Creëer een bespreking om van
iedereen iets horen.
12. Vraag luisteraars om zorgen of
onderwerpen met elkaar of bij lijsten te bespreken.
13. Vertel een verhaal om uw punten
te illustreren.
14. Formatteer uw presentatie zoals
een verhaal met een probleem en een oplossing
15. Vraag luisteraars om bepaalde
feiten of gegevens te veronderstellen.
16. Opstelling een demonstratie dat
de publieksleden binnen deelnemen.
17. Geef een quiz of een test bij
het begin of het eind.
18. Gebruik dia's slechts als steun; het publiek en u
komt vóór de dia's.
We hebben om te starten ook al een reeks extra's toegevoegd aan uw blog, zodat u dit zelf niet meer hoeft te doen. Zo is er een archief, gastenboek, zoekfunctie, enz. toegevoegd geworden. U kan ze nu op uw blog zien langs de linker en rechter kant.
U kan dit zelf helemaal aanpassen. Surf naar http://www.bloggen.be/ en log vervolgens daar in met uw gebruikersnaam en wachtwoord. Klik vervolgens op 'personaliseer'. Daar kan u zien welke functies reeds toegevoegd zijn, ze van volgorde wijzigen, aanpassen, ze verwijderen en nog een hele reeks andere mogelijkheden toevoegen.
Om berichten toe te voegen, doet u dit als volgt. Surf naar http://www.bloggen.be/ en log vervolgens in met uw gebruikersnaam en wachtwoord. Druk vervolgens op 'Toevoegen'. U kan nu de titel en het bericht ingeven.
Om een bericht te verwijderen, zoals dit bericht (dit bericht hoeft hier niet op te blijven staan), klikt u in plaats van op 'Toevoegen' op 'Wijzigen'. Vervolgens klikt u op de knop 'Verwijderen' die achter dit bericht staat (achter de titel 'Proficiat!'). Nog even bevestigen dat u dit bericht wenst te verwijderen en het bericht is verwijderd. U kan dit op dezelfde manier in de toekomst berichten wijzigen of verwijderen.
Er zijn nog een hele reeks extra mogelijkheden en functionaliteiten die u kan gebruiken voor uw blog. Log in op http://www.bloggen.be/ en geef uw gebruikersnaam en wachtwoord op. Klik vervolgens op 'Instellingen'. Daar kan u een hele reeks zaken aanpassen, extra functies toevoegen, enz.
WAT IS CONCREET DE BEDOELING??
De bedoeling is dat u op regelmatige basis een bericht toevoegt op uw blog. U kan hierin zetten wat u zelf wenst.
- Bijvoorbeeld: u heeft een blog gemaakt voor gedichten. Dan kan u bvb. elke dag een gedicht toevoegen op uw blog. U geeft de titel in van het gedicht en daaronder in het bericht het gedicht zelf. Zo kunnen uw bezoekers dagelijks terugkomen om uw laatste nieuw gedicht te lezen. Indien u meerdere gedichten wenst toe te voegen op eenzelfde dag, voegt u deze toe als afzonderlijke berichten, dus niet in één bericht.
- Bijvoorbeeld:
u wil een blog maken over de actualiteit. Dan kan u bvb. dagelijks een bericht plaatsen met uw mening over iets uit de actualiteit. Bvb. over een bepaalde ramp, ongeval, uitspraak, voorval,... U geeft bvb. in de titel het onderwerp waarover u het gaat hebben en in het bericht plaatst u uw mening over dat onderwerp. Zo kan u bvb. meedelen dat de media voor de zoveelste keer het fout heeft, of waarom ze nu dat weer in de actualiteit brengen,... Of u kan ook meer diepgaande artikels plaatsen en meer informatie over een bepaald onderwerp opzoeken en dit op uw blog plaatsen. Indien u over meerdere zaken iets wil zeggen op die dag, plaatst u deze als afzonderlijke berichten, zo is dit het meest duidelijk voor uw bezoekers.
- Bijvoorbeeld: u wil een blog maken als dagboek. Dagelijks maakt u een bericht aan met wat u er wenst in te plaatsen, zoals u anders in een dagboek zou plaatsen. Dit kan zijn over wat u vandaag hebt gedaan, wat u vandaag heeft gehoord, wat u van plan bent, enz. Maak een titel en typ het bericht. Zo kunnen bezoekers dagelijks naar uw blog komen om uw laatste nieuwe bericht te lezen en mee uw dagboek te lezen.
- Bijvoorbeeld: u wil een blog maken met plaatselijk nieuws. Met uw eigen blog kan u zo zelfs journalist zijn. U kan op uw blog het plaatselijk nieuws vertellen. Telkens u iets nieuw hebt, plaats u een bericht: u geeft een titel op en typt wat u weet over het nieuws. Dit kan zijn over een feest in de buurt, een verkeersongeval in de streek, een nieuwe baan die men gaat aanleggen, een nieuwe regeling, verkiezingen, een staking, een nieuwe winkel, enz. Afhankelijk van het nieuws plaatst u iedere keer een nieuw bericht. Indien u veel nieuws heeft, kan u zo dagelijks vele berichten plaatsen met wat u te weten bent gekomen over uw regio. Zorg ervoor dat u telkens een nieuw bericht ingeeft per onderwerp, en niet zaken samen plaatst. Indien u wat minder nieuws kan bijeen sprokkelen is uiteraard 1 bericht per dag of 2 berichten per week ook goed. Probeer op een regelmatige basis een berichtje te plaatsen, zo komen uw bezoekers telkens terug.
- Bijvoorbeeld: u wil een blog maken met een reisverslag. U kan een bericht aanmaken per dag van uw reis. Zo kan u in de titel opgeven over welke dag u het gaat hebben, en in het bericht plaatst u dan het verslag van die dag. Zo komen alle berichten onder elkaar te staan, netjes gescheiden per dag. U kan dus op éénzelfde dag meerdere berichten ingeven van uw reisverslag.
- Bijvoorbeeld:
u wil een blog maken met tips op. Dan maakt u telkens u een tip heeft een nieuw bericht aan. In de titel zet u waarover uw tip zal gaan. In het bericht geeft u dan de hele tip in. Probeer zo op regelmatige basis nieuwe tips toe te voegen, zodat bezoekers telkens terug komen naar uw blog. Probeer bvb. 1 keer per dag, of 2 keer per week een nieuwe tip zo toe te voegen. Indien u heel enthousiast bent, kan u natuurlijk ook meerdere tips op een dag ingeven. Let er dan op dat het meest duidelijk is indien u pér tip een nieuw bericht aanmaakt. Zo kan u dus bvb. wel 20 berichten aanmaken op een dag indien u 20 tips heeft voor uw bezoekers.
- Bijvoorbeeld:
u wil een blog maken dat uw activiteiten weerspiegelt. U bent bvb. actief in een bedrijf, vereniging of organisatie en maakt elke dag wel eens iets mee. Dan kan je al deze belevenissen op uw blog plaatsen. Het komt dan neer op een soort van dagboek. Dan kan u dagelijks, of eventueel meerdere keren per dag, een bericht plaatsen op uw blog om uw belevenissen te vertellen. Geef een titel op dat zeer kort uw belevenis beschrijft en typ daarna alles in wat u maar wenst in het bericht. Zo kunnen bezoekers dagelijks of meermaals per dag terugkomen naar uw blog om uw laatste belevenissen te lezen.
- Bijvoorbeeld: u wil een blog maken uw hobby. U kan dan op regelmatige basis, bvb. dagelijks, een bericht toevoegen op uw blog over uw hobby. Dit kan gaan dat u vandaag een nieuwe postzegel bij uw verzameling heeft, een nieuwe bierkaart, een grote vis heeft gevangen, enz. Vertel erover en misschien kan je er zelfs een foto bij plaatsen. Zo kunnen anderen die ook dezelfde hobby hebben dagelijks mee lezen. Als u bvb. zeer actief bent in uw hobby, kan u dagelijks uiteraard meerdere berichtjes plaatsen, met bvb. de laatste nieuwtjes. Zo trek je veel bezoekers aan.
WAT ZIJN DIE "REACTIES"?
Een bezoeker kan op een bericht van u een reactie plaatsen. Een bezoeker kan dus zelf géén bericht plaatsen op uw blog zelf, wel een reactie. Het verschil is dat de reactie niet komt op de beginpagina, maar enkel bij een bericht hoort. Het is dus zo dat een reactie enkel gaat over een reactie bij een bericht. Indien u bvb. een gedicht heeft geschreven, kan een reactie van een bezoeker zijn dat deze het heel mooi vond. Of bvb. indien u plaatselijk nieuws brengt, kan een reactie van een bezoeker zijn dat deze nog iets meer over de feiten weet (bvb. exacte uur van het ongeval, het juiste locatie van het evenement,...). Of bvb. indien uw blog een dagboek is, kan men reageren op het bericht van die dag, zo kan men meeleven met u, u een vraag stellen, enz. Deze functie kan u uitschakelen via "Instellingen" indien u dit niet graag heeft.
WAT IS DE "WAARDERING"?
Een bezoeker kan een bepaald bericht een waardering geven. Dit is om aan te geven of men dit bericht goed vindt of niet. Het kan bvb. gaan over een bericht, hoe goed men dat vond. Het kan ook gaan over een ander bericht, bvb. een tip, die men wel of niet bruikbaar vond. Deze functie kan u uitschakelen via "Instellingen" indien u dit niet graag heeft.
Het Bloggen.be-team wenst u veel succes met uw gloednieuwe blog!