5 verbeteringen op het gebied van effectieve communicatievaardigheden
Het hebben van effectieve
communicatievaardigheden is noodzakelijk voor uw succes. Positieve communicatie
zal zeker uw kansen verhogen die u in uw carrière en
handel tegen zult komen. Het hebben
van goede communicatievaardigheden zal u in staat stellen om vooruit te komen
op bepaalde gebieden waar anderen die minder zelfbewust zijn misschien niet in
zouden slagen. Een aantal dingen om op te letten tijdens het oefenen in de
kunst van communicatie zijn:
Lichaamstaal
Ga de persoon tegen wie u praat niet
uit de weg. Zorg ervoor dat u een ontspannen, maar niet slungelig postuur
behoudt, ongeacht of u degene bent die praat of luistert. Andere dingen die
verzekeren dat uw lichaam communiceert met uw aandacht in het gesprek kunnen
zijn:
●
Het maken van oogcontact
●
Af en toe knikken om een sterk punt in het gesprek te
erkennen
●
Het staan met uw handen ineengeslagen, niet gekruist
●
Het niet laten zien van nerveuze trekjes
Spraak
en aandacht
Als u spreekt, moet u duidelijk en
kort zijn. Spreek direct over belangrijke zaken en verspil geen tijd aan lange
verhalen die de aandacht van de persoon tegen wie je praat laat lopen. Zorg
ervoor dat u vraagt of ze het begrijpen, en ben bereid om verdere uitleg te
geven over een van uw punten. Verwacht niet dat iemand gewoon weet wat u
zegt, zelfs als het voor uzelf helemaal duidelijk is.
Daarnaast, een van de meest
belangrijke aspecten van verbale communicatie is het vermogen om actief te
luisteren. Dit is niet gewoon actief wachten op uw beurt om te praten. Maak
altijd mentale notities van belangrijke zaken als iemand tegen u praat. Op deze
manier heeft u een kans om te praten en u kan reageren op de meest vitale
kwesties die worden behandeld. Als anderen spreken, probeer na te denken over
exacte woorden waar ze het over hebben. Als u dit oefent, zal u 75% van de
informatie die u hoort beter begrijpen en bevatten.
Communicatie
samenhang
Misschien ligt uw zwakheid in de
kwaliteit of kwantiteit waarmee u communiceert met uw medewerkers. Communicatie
lijkt te zijn geslonken tot oppervlakkig geklets. Belangrijke communicators
oefenen het vermogen van samenhoudende communicatie door beschikbaar te
blijven. Wees niet bang om degene te zijn die zich zorgen maakt of enkele
moeilijkheden heeft. Hoewel, verzeker dat u open en eerlijke communicatie
oefent met degene die mogelijk van u afhangen. Wees beschikbaar en durf met
tact.
Zorg ervoor om communicatie lijnen
open te houden voor degenen die mogelijk problemen met u willen bespreken. U
zal merken dat u de kleine problemen zal voorkomen die normaal de gewoonte
hebben om grote problemen te worden door degenen in uw leven bewust te maken
dat u uzelf altijd openstelt om problemen te bespreken. Middels communicatietrainingen kunt u uw communicatievaardigheden verder leren.
Geduld
Tijdens communicaties met anderen,
zorg ervoor dat u hen altijd de tijd geeft om hun problemen aan te geven. Door
gefocust te blijven op wat ze proberen te communiceren, zullen ze zien dat u
inderdaad openstaat hen te helpen met hun problemen. Veel mensen die
communicatielijnen hebben, hebben de neiging om af te haken vanwege ongeduld.
Omdat je de andere persoon niet kan beheersen, doe uzelf een plezier en haal
even adem. Het gesprek waar je in betrokken bent is belangrijk.
Als u verward bent waarover iemand
kan worden verzocht, herhaal dan terug naar hem of haar wat u dacht dat ze
zeiden en vraag of het klopt. Dit inspireert de spreker vaak om verder op de
onderwerpen in te gaan, wat u zal helpen het beter te begrijpen.
Het
oefenen van effectieve communicatie vaardigheden
Als iemand een probleem of een
behoefte met u gecommuniceerd heeft, dan is uw hoogste prioriteit om hem of
haar te helpen met het probleem. Verder ingaan op een probleem is de enige
manier om degene met wie u communiceert te overtuigen dat u naar hen heeft
geluisterd en dat de problemen of kwesties u ook aangaan.
Het oefenen van sterkte
aansluitingen zal ook de impressie geven dat u betrokken bent in het grotere
plaatje. Als mensen deze inzet zien, zullen ze weten dat u openstaat voor
toekomstige communicaties. Hiermee maakt u een trouwe en veeleisende omgeving
die positieve communicatie en beweging cultiveert.Dit zal een sterk gevoel van zelfzekerheid geven voor de mensen
met wie u communiceert.
Communicatie is het overdragen van
informatie van de ene plaats naar de andere. Dit kan mondeling of schriftelijk.
Verder kan het ook via film, muziek of afbeeldingen. Ook via onze
lichaamshouding kunnen we communiceren. Dit heet lichaamstaal. Hoe goed we deze
informatie kunnen overdragen geeft aan hoe goed we kunnen communiceren.
Het ontwikkelen van communicatie
skills geeft ondersteuning in ons gehele leven. U bent in staat om op een
persoonlijke manier uw informatie over te dragen naar de ander. Maar daarnaast
kunt u ook op een professioneel niveau communiceren. De informatie die u
overdraagt zal dan ook beter ontvangen worden. Al bij al verbeterd dit uw
kwaliteit van leven: Alles gaat dan namelijk een heel stuk makkelijker.
Maar waarbij is het belangrijk om
effectief te kunnen communiceren? Nou, eigenlijk op erg veel punten. Goed
kunnen communiceren zorgt ervoor dat u in het dagelijks leven minder
miscommunicatie doormaakt. Ook komt het van pas op het moment dat u gaat
solliciteren. En wat dacht u van presenteren? Presenteren is ook belangrijk in
onze economie. En u wilt natuurlijk uw boodschap op een goede manier
overbrengen.
Ofwel, communicatie is iets wat erg
belangrijk is. Gelukkig zijn er communicatietrainingen beschikbaar. Effectief
communiceren wordt in onze economie steeds belangrijker. Door goed te kunnen
communiceren zorgen we er ook voor dat u makkelijker op zakelijk niveau kunt
werken.
Er zijn verschillende communicatie
stijlen waar je rekening mee moeten houden. Natuurlijk zijn hier ook diverse communicatie trainingen voor. De verschillende stijlen
bestaan uit assertief, agressief, passief- agressief, meer ontvangend en
manipulatief.
Assertieve communicatie is geboren
uit zelf bewustzijn. Het is de meeste gezonde stijl van communicatie. Het is de
gemiddelde van agressief en passief. Wanneer we assertief zijn, dan hebben we
zelfvertrouwen om te communiceren zonder manipulatie. We weten onze grenzen en
weten ons ervan te weerhouden om hier overheen te gaan. Het rare is wel dat
mensen deze stijl het minste gebruiken.
De agressieve stijl is meestal dat het gaat over
alleen maar winnen. Vaak ook nog door de kosten van een ander. Een agressieve
persoon gedraagt zich alsof zijn behoeften het meest belangrijk zijn en denken
dat ze meer rechten hebben dan een ander. Het is een ineffectieve communicatie
stijl en de berichtgeving wordt vaak door de ontvangers van de communicatie
niet of verkeerd ontvangen. Daarom is het belangrijk om nooit een agressieven
stijl te hanteren wat betreft de communicatie. Deze stijl wordt ook wel gebruik
om iets duidelijk te maken en als de mens zijn zin in niet krijgt. Helaas wordt
deze stijl ook wel gebruikt om situaties op te lossen. Bijvoorbeeld als er
rekeningen worden gestuurd door een bedrijf die allang betaald zijn en de
administratie daar niet goed verloopt. Eerst vraag je het netjes en worden er
velen dingen aan je beloofd en dat het probleem wordt opgelost. Helaas ontvang
je nog steeds diverse brieven en word je hier nogal kwaad door. Op een geven
moment is de maat vol en zal de agressie in je communicatie het overnemen. Je
denkt niet meer goed na over je woorden en zegt direct wat je denkt. In dit
geval dus misschien juist omdat je dan eindelijk doordringt door degene die
fouten maakt. Deze stijl gebeurd dan ook vaak als men vele problemen al opkropt
en uiteindelijk de bom barst.
De verkoop is een taaie noot om te
kraken. Sommige mensen schijnen het voor elkaar te krijgen terwijl anderen
altijd achterop raken om worstelend hun aantallen hoog te houden. Het kan
praktisch onmogelijk voelen.
Daarom is het opstellen van een
verfijnde methode en een toegankelijk verkoop trainingsprogramma voor vele
ondernemingen essentieel is. Trainingsprogramma's worden volledig op hun
bodemlijn geconcentreerd waarbij deze onmiddellijk effect moeten hebben om de
verkoop aantallen te verbeteren. Natuurlijk kunnen diverse trainingen je verkoop vaardigheden verbeteren.
De mensen (en vooral de verkopers)
hebben een bekende eigenschap om te zien en te horen wat zij willen wat niet
daadwerkelijk daar is. Dat wordt genoemd selectieve aandacht. Dat werkt op
twee manieren: of het maakt u onwetend
wanneer het over het lezen gaat van een situatie of het maakt u een
vasthoudende, bepaalde achtervolger van nieuwe zaken. Subjectiviteit is een
echt en belangrijk ding om tijdens een verkoop opleiding te overwegen.
Wat hebben olympische sprinters en
actoren op Broadway allen gemeen ? Naast dat zij barsten van talent hebben zij
ook goede communicatie eigenschappen. De verkopers kunnen denken dat zij geen
hulp nodig hebben maar kan een verkoopvraag op verschillende manieren behandeld
worden.
Weinig bedrijven willen eventueel een
trainingsprogramma opstellen. Dat betekent dat de organisaties zich niet willen
wijzigen of verkoopprogramma's om hun bedrijf aan te passen. Dat is een groot
probleem. Maar het kan gevaarlijk zijn dat als de managers veel hun programmas
wijzigen dat zij oude goede technieken allang hebben verworpen. Een probleem
dat op internet zich vaak voordoet is dat iedereen wel een mening hierover
heeft. Het is moeilijk om deze te veranderen. Sommige mensen denken zelfs dat
je gek bent als je vele verkoop technieken onder de knie probeert te krijgen
doormiddel van trainings programmas. Maar met alles is dit toch het proberen
waard en probeer niet in de stroom mee te gaan wat iedereen al doet.
Niet zo lang geleden werkte ik met
een energieke, creatieve groep die zich concentreerden op
presentatievaardigheden en waarbij ik benieuwd was hoe zij hun publiek wilde
beïnvloeden. Ik vroeg aan hen welke overeenkomstige strategieën zij waardeerden
toen zij in het publiek waren. Communicatietrainingen leren je evenals om een
goede presentatie voor te bereiden. Zij hadden een overvloed van ideeën en
technieken waarvan ik denk dat elke spreker hiervan kan profiteren. Deze zijn
tevens vrij eenvoudig en ik denk dat de meeste hiervan u een goede spreker
maken en het publiek hiermee kan beïnvloeden.
Aangezien u onderstaande lijst leest
,welke heeft u geprobeerd? Wat is één nieuw idee dat u zou willen proberen?
1. Plan interactieve openings
vragen.
2. Vraag deelnemers om hen te
introduceren.
3. Vraag deelnemers om hun brandende
vragen op te schrijven alvorens u begint.
4. Doe een online onderzoek
voorafgaand aan het samenkomen.
6. Nadruk op voordelen aan het
publiek, dat vraagt hen om de voordelen te bevestigen die voor hen belangrijk
zij.
7. Stel vragen aan het publiek
tijdens de presentatie.
8. Stem in een goed humeur. (maar
vermijd grappen)
9. Doe uw presentatie opleven met uw
dia's met beelden van mensen, product, of plaatsen die u heeft bezocht.
10. Neem korte videoberichten op om
van cliënten, deskundigen, of leiders te horen wat belangrijke punten zijn over
uw onderwerp.
11. Creëer een bespreking om van
iedereen iets horen.
12. Vraag luisteraars om zorgen of
onderwerpen met elkaar of bij lijsten te bespreken.
13. Vertel een verhaal om uw punten
te illustreren.
14. Formatteer uw presentatie zoals
een verhaal met een probleem en een oplossing
15. Vraag luisteraars om bepaalde
feiten of gegevens te veronderstellen.
16. Opstelling een demonstratie dat
de publieksleden binnen deelnemen.
17. Geef een quiz of een test bij
het begin of het eind.
18. Gebruik dia's slechts als steun; het publiek en u
komt vóór de dia's.
We hebben om te starten ook al een reeks extra's toegevoegd aan uw blog, zodat u dit zelf niet meer hoeft te doen. Zo is er een archief, gastenboek, zoekfunctie, enz. toegevoegd geworden. U kan ze nu op uw blog zien langs de linker en rechter kant.
U kan dit zelf helemaal aanpassen. Surf naar http://www.bloggen.be/ en log vervolgens daar in met uw gebruikersnaam en wachtwoord. Klik vervolgens op 'personaliseer'. Daar kan u zien welke functies reeds toegevoegd zijn, ze van volgorde wijzigen, aanpassen, ze verwijderen en nog een hele reeks andere mogelijkheden toevoegen.
Om berichten toe te voegen, doet u dit als volgt. Surf naar http://www.bloggen.be/ en log vervolgens in met uw gebruikersnaam en wachtwoord. Druk vervolgens op 'Toevoegen'. U kan nu de titel en het bericht ingeven.
Om een bericht te verwijderen, zoals dit bericht (dit bericht hoeft hier niet op te blijven staan), klikt u in plaats van op 'Toevoegen' op 'Wijzigen'. Vervolgens klikt u op de knop 'Verwijderen' die achter dit bericht staat (achter de titel 'Proficiat!'). Nog even bevestigen dat u dit bericht wenst te verwijderen en het bericht is verwijderd. U kan dit op dezelfde manier in de toekomst berichten wijzigen of verwijderen.
Er zijn nog een hele reeks extra mogelijkheden en functionaliteiten die u kan gebruiken voor uw blog. Log in op http://www.bloggen.be/ en geef uw gebruikersnaam en wachtwoord op. Klik vervolgens op 'Instellingen'. Daar kan u een hele reeks zaken aanpassen, extra functies toevoegen, enz.
WAT IS CONCREET DE BEDOELING??
De bedoeling is dat u op regelmatige basis een bericht toevoegt op uw blog. U kan hierin zetten wat u zelf wenst.
- Bijvoorbeeld: u heeft een blog gemaakt voor gedichten. Dan kan u bvb. elke dag een gedicht toevoegen op uw blog. U geeft de titel in van het gedicht en daaronder in het bericht het gedicht zelf. Zo kunnen uw bezoekers dagelijks terugkomen om uw laatste nieuw gedicht te lezen. Indien u meerdere gedichten wenst toe te voegen op eenzelfde dag, voegt u deze toe als afzonderlijke berichten, dus niet in één bericht.
- Bijvoorbeeld:
u wil een blog maken over de actualiteit. Dan kan u bvb. dagelijks een bericht plaatsen met uw mening over iets uit de actualiteit. Bvb. over een bepaalde ramp, ongeval, uitspraak, voorval,... U geeft bvb. in de titel het onderwerp waarover u het gaat hebben en in het bericht plaatst u uw mening over dat onderwerp. Zo kan u bvb. meedelen dat de media voor de zoveelste keer het fout heeft, of waarom ze nu dat weer in de actualiteit brengen,... Of u kan ook meer diepgaande artikels plaatsen en meer informatie over een bepaald onderwerp opzoeken en dit op uw blog plaatsen. Indien u over meerdere zaken iets wil zeggen op die dag, plaatst u deze als afzonderlijke berichten, zo is dit het meest duidelijk voor uw bezoekers.
- Bijvoorbeeld: u wil een blog maken als dagboek. Dagelijks maakt u een bericht aan met wat u er wenst in te plaatsen, zoals u anders in een dagboek zou plaatsen. Dit kan zijn over wat u vandaag hebt gedaan, wat u vandaag heeft gehoord, wat u van plan bent, enz. Maak een titel en typ het bericht. Zo kunnen bezoekers dagelijks naar uw blog komen om uw laatste nieuwe bericht te lezen en mee uw dagboek te lezen.
- Bijvoorbeeld: u wil een blog maken met plaatselijk nieuws. Met uw eigen blog kan u zo zelfs journalist zijn. U kan op uw blog het plaatselijk nieuws vertellen. Telkens u iets nieuw hebt, plaats u een bericht: u geeft een titel op en typt wat u weet over het nieuws. Dit kan zijn over een feest in de buurt, een verkeersongeval in de streek, een nieuwe baan die men gaat aanleggen, een nieuwe regeling, verkiezingen, een staking, een nieuwe winkel, enz. Afhankelijk van het nieuws plaatst u iedere keer een nieuw bericht. Indien u veel nieuws heeft, kan u zo dagelijks vele berichten plaatsen met wat u te weten bent gekomen over uw regio. Zorg ervoor dat u telkens een nieuw bericht ingeeft per onderwerp, en niet zaken samen plaatst. Indien u wat minder nieuws kan bijeen sprokkelen is uiteraard 1 bericht per dag of 2 berichten per week ook goed. Probeer op een regelmatige basis een berichtje te plaatsen, zo komen uw bezoekers telkens terug.
- Bijvoorbeeld: u wil een blog maken met een reisverslag. U kan een bericht aanmaken per dag van uw reis. Zo kan u in de titel opgeven over welke dag u het gaat hebben, en in het bericht plaatst u dan het verslag van die dag. Zo komen alle berichten onder elkaar te staan, netjes gescheiden per dag. U kan dus op éénzelfde dag meerdere berichten ingeven van uw reisverslag.
- Bijvoorbeeld:
u wil een blog maken met tips op. Dan maakt u telkens u een tip heeft een nieuw bericht aan. In de titel zet u waarover uw tip zal gaan. In het bericht geeft u dan de hele tip in. Probeer zo op regelmatige basis nieuwe tips toe te voegen, zodat bezoekers telkens terug komen naar uw blog. Probeer bvb. 1 keer per dag, of 2 keer per week een nieuwe tip zo toe te voegen. Indien u heel enthousiast bent, kan u natuurlijk ook meerdere tips op een dag ingeven. Let er dan op dat het meest duidelijk is indien u pér tip een nieuw bericht aanmaakt. Zo kan u dus bvb. wel 20 berichten aanmaken op een dag indien u 20 tips heeft voor uw bezoekers.
- Bijvoorbeeld:
u wil een blog maken dat uw activiteiten weerspiegelt. U bent bvb. actief in een bedrijf, vereniging of organisatie en maakt elke dag wel eens iets mee. Dan kan je al deze belevenissen op uw blog plaatsen. Het komt dan neer op een soort van dagboek. Dan kan u dagelijks, of eventueel meerdere keren per dag, een bericht plaatsen op uw blog om uw belevenissen te vertellen. Geef een titel op dat zeer kort uw belevenis beschrijft en typ daarna alles in wat u maar wenst in het bericht. Zo kunnen bezoekers dagelijks of meermaals per dag terugkomen naar uw blog om uw laatste belevenissen te lezen.
- Bijvoorbeeld: u wil een blog maken uw hobby. U kan dan op regelmatige basis, bvb. dagelijks, een bericht toevoegen op uw blog over uw hobby. Dit kan gaan dat u vandaag een nieuwe postzegel bij uw verzameling heeft, een nieuwe bierkaart, een grote vis heeft gevangen, enz. Vertel erover en misschien kan je er zelfs een foto bij plaatsen. Zo kunnen anderen die ook dezelfde hobby hebben dagelijks mee lezen. Als u bvb. zeer actief bent in uw hobby, kan u dagelijks uiteraard meerdere berichtjes plaatsen, met bvb. de laatste nieuwtjes. Zo trek je veel bezoekers aan.
WAT ZIJN DIE "REACTIES"?
Een bezoeker kan op een bericht van u een reactie plaatsen. Een bezoeker kan dus zelf géén bericht plaatsen op uw blog zelf, wel een reactie. Het verschil is dat de reactie niet komt op de beginpagina, maar enkel bij een bericht hoort. Het is dus zo dat een reactie enkel gaat over een reactie bij een bericht. Indien u bvb. een gedicht heeft geschreven, kan een reactie van een bezoeker zijn dat deze het heel mooi vond. Of bvb. indien u plaatselijk nieuws brengt, kan een reactie van een bezoeker zijn dat deze nog iets meer over de feiten weet (bvb. exacte uur van het ongeval, het juiste locatie van het evenement,...). Of bvb. indien uw blog een dagboek is, kan men reageren op het bericht van die dag, zo kan men meeleven met u, u een vraag stellen, enz. Deze functie kan u uitschakelen via "Instellingen" indien u dit niet graag heeft.
WAT IS DE "WAARDERING"?
Een bezoeker kan een bepaald bericht een waardering geven. Dit is om aan te geven of men dit bericht goed vindt of niet. Het kan bvb. gaan over een bericht, hoe goed men dat vond. Het kan ook gaan over een ander bericht, bvb. een tip, die men wel of niet bruikbaar vond. Deze functie kan u uitschakelen via "Instellingen" indien u dit niet graag heeft.
Het Bloggen.be-team wenst u veel succes met uw gloednieuwe blog!