Regels om te onthouden wanneer een crisis ontstaat
Je hebt een communicatie plan klaar staan. De leden om dit plan uit te voeren, zijn bij elkaar verzameld en elk lid weet zijn rol. Je bent voorbereid op het onverwachte. Maar wanneer dan de crisis ontstaat, ben je toch zeer zenuwachtig. In een crisis is alles op de korte termijn waarbij je veel tegenslagen te werken krijgt. De meest voorbereide mensen kunnen deze situaties aan maar sommige knappen in een crisis. In een crisis is het vaak dat je onmiddellijk moet communiceren. Je krijgt geen tijd om ergens over na te denken. Organisaties die direct communiceren hebben een veel grotere kans om van de media de standaard bron te worden van communicatie in een crisis.
Natuurlijk zijn er diverse trainingen beschikbaar die je leren hoe om te gaan in een crisis. GOAL trainingen biedt onder meer deze ook aan. Het is belangrijk dat jij als bedrijf de informatie geeft en niet anderen. Als jij niet praat gaan anderen dat namelijk wel doen. Ze zullen altijd wel een bron vinden die de informatie kan verschaffen die zijnodig hebben. Dit zou dan een extra negatief effect kunnen hebben op het bedrijf.
Zeggen dat je geen commentaar hebt is eigenlijk hetzelfde als ik ben schuldig. Als een crisis toeslaat dan is het gebruikelijk dat een bedrijf niet alles wilt prijsgeven hierover. Dit is erg moeilijk te bepalen wat je nu wel en niet in de media kan laten verschijnen. Dit is in principe heel normaal dat een bedrijf zo reageert maar eigenlijk ook erg fout. Het kan dan worden weergegeven als wij maken ons niet druk of we geven er niet veel om. Als eenmaal de communicatie daar is in de crisis probeer het dan ook allemaal te zeggen en de beerput open te krijgen. Het heeft geen zin om dalijk na enkele weken weer een negatief bericht te moeten geven aan de media. Zorg daarom dat het schip na de crisis helemaal schoon is.
Tips voor het ontvangen van feedback door schrijvers
Er is mij iets opgevallen bij schrijvers: Goede schrijvers denken nooit dat hun verhalen goed genoeg zijn en proberen altijd te verbeteren terwijl slechte schrijvers juist denken dat het ongetwijfeld een best-seller wordt. Er vallen er helaas zoveel in de laatste categorie. Dit type schrijver is niet geïnteresseerd in verbeteren. Ze willen geen negatieve dingen horen, ze willen juist bevestiging dat ze geweldig zijn en hoe het komt dat ze nog niet rijk zijn.
Als je iemand vraagt ergens feedback op te geven, en ze stemmen in, maak er dan het beste van. Niemand wil jou gedoe lezen, en al helemaal niemand wil daar feedback op gaan geven. Als iemand dit wel doet, wees dan vereerd en wees open en maak gebruik van wat hij of zij te zeggen heeft.
Je krijgt maar één kans bij een lezer. Pak de kans dus goed aan en volg eventueel een GOAL cursus. Ik begrijp dat je super enthousiast bent over je stuk en daar heb je alle recht voor. Vier het met vrienden ofzoiets, maar wat je ook doet, laat het nog niemand lezen. Je wint het vertrouwen van mensen als je ze goed verzorgd materiaal geeft. Een kladblaadje met wat gekrabbel erop zal dus geen goede indruk maken. Je hoeft niet alles opnieuw te gaan schrijven, maar kijk het nog een keertje na en verbeter waar mogelijk.
Feedback geven is belangrijk, maar ontvangen kan misschien nog wel belangrijker zijn. Hier zijn een aantal dingen waar je aan moet denken als je feedback krijgt:
Luister. Als je praat dan doe je het verkeerd, zo simpel is het. Als iemand feedback geeft moet je ze niet onderbreken, zeg alleen iets als ze dat van je vragen. Ga niet in discussie, luister daarintegen.
Maak duidelijk wat voor feedback je wilt. Zeg niet: Vertel me wat je er ook maar van denkt, want mensen durven vaak niet helemaal eerlijk te zijn. Vraag ze wat ze van de opbouw vinden, of het slot niet wat te kort is enzovoorts. Hier zul je veel meer door bereiken.
Neem aantekeningen. Iemand heeft de tijd genomen om jou stuk te lezen, dus jij moet er ook wat moeite in stoppen. Zorg dat je pen en papier bij de hand hebt.
Wees open. Denk niet dat je alles beter weet, want dat is niet zo. Als iets onduidelijk is, dan is dat ook onduidelijk voor de lezer.
Vat het niet persoonlijk op. Ze proberen alleen maar te helpen, het is niet persoonlijk als ze het helemaal afkraken. Ze zijn eerlijk, dat is wat je wilde toch? Zie het als een kans om te verbeteren.
Wees dankbaar. Bedank de persoon altijd voor de moeite, zoals ik eerder al heb gezegd wil eigenlijk niemand jou stukje lezen. Zorg dat ze weten dat je dankbaar bent.