Onze lichaamstaal kan de wereld erg veel vertellen over onszelf. Mensen trekken conclusies over hoe zelfverzekerd of onzeker we zijn door gewoon naar ons postuur en onze gebaren te kijken. Maar wat doet onze lichaamstaal voor ons? Volgens een psycholoog en professor kunnen we onze resultaten veranderen door ons postuur aan te passen.
Door middel van onderzoek zijn de zogenaamde power poses omschreven. Deze houdingen betreffen onszelf groot maken, met gestrekte armen en benen. Deze lichaamstaal kan als het ware veranderen hoe we ons voelen, omdat het een hogere testosteron productie levert. Testosteron is een hormoon dat ons energie en zelfvertrouwen geeft.
Dezelfde onderzoeker gelooft dat je door het neerzeten van een pose, jezelf meer zelfvertrouwen en zelfbewustheid geeft wat je nodig zal hebben om je doelen te bereiken. Een suggestie is om deze poses te oefenen voordat je aan een sollicitatie, speech of belangrijke vergaderingen begint.
Je zou een privéplek kunnen vinden om een power pose neer te zetten die je kan helpen een boost in je zelfvertrouwen te geven. Dit zal je helpen om jezelf succesvol door iedere dag te slepen! Mocht u hier moeite mee hebben kunt u ook workshops volgen.
Soms is het moeilijk om een leider te zijn en lastige beslissingen te maken. Gebruik de volgende tips om je beste schot te verbeteren.
Maak nooit de veronderstelling dat je werknemers gedachten kunnen lezen. Op deze manier zal je personeel niet twijfelen om vragen te stellen als ze iets niet helemaal begrijpen.
Goede leiders inspireren in creativiteit op de werkvloer. Het creatief denken wekt mensen op om kansen aan te grijpen die groot succes in de toekomst kunnen betekenen. Probeer alle mogelijkheden te ontdekken. Je zal later zien dat je werknemers aan hun ideeën werken als het op de situatie aansluit.
Eerlijkheid is een erg belangrijke factor van leiderschap. Een goede leider moet vertrouwenswaardig zijn. Als mensen weten dat ze je kunnen vertrouwen, zullen ze je ook meer als leider respecteren. Eventueel is een communicatietraining aan te raden.
Een echt succesvol bedrijf is gebaseerd op ethiek. Klanten zullen terug blijven komen als ze weten dat je om ze geeft. Door een set van verantwoordelijkheden van je werknemers te ontwikkelen, zullen je regels opgevolgd worden door mensen.
Vastberadenheid is de sleutel wanneer je leiderschap nastreeft. Als dingen niet op de juiste manier verlopen, zal je team kijken hoe je reageert. Je moet altijd focussen op het bereiken van je doelen. Je vastberadenheid en aanhoudendheid zullen vervolgd worden in de toekomst.
Weet wat je persoonlijke doelen inhouden. Begrijp wat je zakelijke doelen inhouden. Ze zouden op de juiste manier in verbinding moeten staan en mogen elkaar op sommige gebieden zelfs overlappen. Je wilt altijd in staat zijn om tegelijkertijd aan beide doelen te werken. Als je niet in staat bent om dat te doen, zal er een tekort aan passie zijn.
Let op de woorden die je zegt. Leiderschappen beginnen met het verantwoordelijk zijn voor de dingen die je zegt en doet. Als je je niet goed gedraagt, moet je het meteen goedmaken. Verwacht nooit van anderen dat ze jouw schuld op zich nemen.
Leiderschap brengt grote beloningen. Je maakt het leven van anderen beter, en dat is waar leiderschap om draait. Iedereen kan een leider worden, maar andere mensen hebben een leider nodig. Weet hoe belangrijk je rol als leider is.
Het kan niet bij jou gebeuren toch?
Het is al het negatieve dat jou reputatie als medisch specialist aantast. En
geloof me, het kan wel gebeuren bij u.
Er was eens een groot onderwijsziekenhuis ver, ver weg. Er was een chirurg die
zijn 4e-jaars studenten soms medische ingrijpen liet uitvoeren zonder dat hij
fysiek aanwezig was. Moet ik verder gaan? Een van de studenten moest een arm
opereren en had per abuis de verkeerde arm open gesneden. De chirurg kwam veel
te laat terug om de fout op te merken met alle gevolgen van dien.
Vanuit Public Relations gezien is
dit een ware nachtmerrie. Een cursus kan van pas komen. En denk niet dat dit niet bij jou kan gebeuren. Je
hoeft er niet bij te zijn geweest, het hoeft niet jou schuld te zijn maar als
zoiets onverhoopt toch mocht gebeuren volg dan deze tips:
Denk vooruit: Het maakt niet
uit hoe goed je je zaken op orde denkt te hebben, je moet voorbereid zijn. Weet
dat er altijd iets fout kan gaan.
Stel een crisis-team samen:
Dit hangt van de omvang van uw organisatie af. Je hebt ten eerste een
leidinggevende nodig, iemand die de leiding neemt en overzicht heeft. Ten
tweede moet je een woordvoerder aanstellen, iemand die het gezicht van uw
organisatie kan zijn. Hij moet ten allen tijden kalm blijven en goede
communicatievaardigheden bezitten. Je hebt ook zogenaamde poortwachters nodig,
mensen die verzoeken om informatie te beantwoorden. Je moet ook iemand hebben
die social media in de gaten houdt. Hier kan een cursus voor van belang zijn.
Maak een plan: Start met
methodes te bedenken om je team te bereiken: door sms, een belboom, social
media etc. Het hangt van de situatie af hoe snel dit moet gebeuren en of
iedereen fysiek aanwezig moet zijn. Zorg ervoor dat iedereen weet hoe ze het
team kunnen bereiken. Ook moet duidelijk zijn wie de leiding heeft en wie wat
moet doen.
Houdt team-vergaderingen en bedenk
mogelijke scenario's. Maak eerst de voor de hand liggende scenario's op en hierna
de minder voor de hand liggende.
Ontwikkel duidelijke
boodschappen, richtlijnen en verklaringen: U moet weten wat u team zal
antwoorden voordat de vraag is gesteld. Verklaringen moeten altijd eerlijk en
transparant zijn en moeten uw organisatie haar goedwilligheid uitbeelden. Uw
organisatie moet van te voren ook kernwaardes bepalen, dat kan bijvoorbeeld een
bepaalde visie of richtlijnen zijn. Probeer deze waardes altijd te
implementeren in uw verklaringen.
Wees voorbereid: Wees klaar
om snel te kunnen reageren, weet welke media u gaat gebruiken, weet hoe snel de
situatie kan omslaan. Realiseer dat er dingen fout geïnterpreteerd kunnen
worden.