Soorten communicatie: verbaal, non-verbaal en schriftelijk
Communicatie is de sleutel tot het
handhaven van succesvolle zakelijke relaties. Om deze reden is het van het
grootste belang dat professionals in een zakelijke omgeving eersteklas
communicatieve vaardigheden bezitten. Er
zijn drie basistypen van communicatie: verbale, non-verbale en geschreven. Als
je succesvol wilt zijn in het bedrijfsleven, moet je elk van deze vormen van
communicatie onder de knie hebben.
Verbale communicatie
Verbale of mondelinge communicatie
maakt gebruik van gesproken woorden om een boodschap over te brengen. De
meeste mensen denken als ze verbale communicatie horen alleen aan spreken, maar
luisteren is een even belangrijke vaardigheid die je moet beheersen om
succesvol te zijn. Kunt u dit niet? Overweeg dan een workshop te volgen Verbale communicatie is van toepassing op een breed scala
van situaties, variërend van een informeel gesprek in de lift tot toespraken
aan duizenden mensen.
Het verbeteren van uw mondelinge
communicatieve vaardigheden kan u helpen om betere relaties met uw collegas op
te bouwen en het onderhouden van een groot netwerk van contacten te
vergemakkelijken. Consultants zijn een groep van professionals die veel aandacht
moeten besteden aan dit gebied van communicatie, want ze moeten voortdurend
nieuwe mensen ontmoeten en veel belangrijke informatie overbrengen.
Non-verbale communicatie
Non-verbale communicatie bestaat uit
lichaamstaal, gebaren, gezichtsuitdrukkingen, en zelfs uw houding. Non-verbale
communicatie zet de toon van een gesprek, en kan de boodschap van uw woorden
ernstig ondermijnen als je hier niet op te let. Zo kan slungelig zijn en in je
stoel kruipen tijdens een zakelijke bijeenkomst je zonder zelfvertrouwen laten
overkomen, wat kan leiden tot een daling in je geloofswaardigheid. Ook kan
voorovergebogen zitten in het bureau van een werknemer een invasie zijn op zijn
of haar persoonlijke ruimte en kan een gezellig praatje veranderen in een
agressieve confrontatie die de werknemer ondergewaardeerd laat voelen.
Schriftelijke communicatie
Schriftelijke communicatie is
essentieel voor het overbrengen van complexe informatie, zoals statistieken of
andere gegevens, die niet gemakkelijk kunnen worden verteld. Bij het schrijven
van iets, moet je weten wat je wilt zeggen om ervoor te zorgen dat alle
relevante informatie nauwkeurig en duidelijk wordt overgebracht.
Schriftelijke communicatie moet
duidelijk en beknopt zijn om effectief te zijn. Een goed geschreven verslag
brengt de nodige informatie met behulp van nauwkeurige, grammaticaal correcte
taal, zonder gebruik te maken van meer
woorden dan nodig zijn.
Door het verbeteren van uw verbale,
non-verbale en schriftelijke communicatieve vaardigheden, kunt u succesvoller
worden. Of u nu anderen moet aansturen of werkt als onderdeel van een team, het
vermogen om effectief te communiceren
zal de relaties met uw collega's verbeteren en het zal uw helpen
effectiever samen te werken.
Het organiseren en runnen van een succesvol evenement
Iedereen die ooit een workshop heeft
gepland zal zeggen dat het lastig is. Het vergt organisatie, focus, en veel creativiteit.
Dus hoe kan je je voorbereiden op een workshop die niet alleen relevant en
productief is, maar ook memorabel zal zijn?
Als workshops verkeerd worden
gedaan, kunnen ze een enorme verspilling van tijd en geld zijn. Echter, als ze
goed zijn gepland, kunnen ze ongelooflijk waardevol zijn voor alle betrokkenen.
Workshops zijn geweldig voor brainstormen, interactief leren, het opbouwen van
relaties en het oplossen van problemen. Daarom is een planning essentieel. Bedrijven als GOAL trainingen hebben ervaring op het gebied van workshops maar wij geven ook tips.
Vóór de Workshop
Stap 1: Definieer de doelstellingen
Elke workshop moet een doel hebben.
Veel workshops zijn een verspilling van tijd, omdat er geen duidelijk doel is.
Zonder een doel heeft het geen zin.
Stap 2: Bepaal wie er zal zijn
Als het doel van uw workshop is om
een gedetailleerde oplossing voor een probleem te bedenken, dan wilt u
waarschijnlijk 10 of minder aanwezigen. Als uw doel is gericht op onderwijs,
dan wilt u waarschijnlijk een veel grotere groep.
Stap 3: Kies de juiste locatie
Als je 10 deelnemers hebt, dan is de
conferentiekamer in de hal waarschijnlijk prima. Maar als je 50 mensen verwacht
dan moet u wellicht een externe locatie vinden.
Denk na over de logistieke en
praktische details van uw locatie. Zal iedereen in staat om uw visuele
hulpmiddelen te zien? Als je een bepaalde techniek nodig hebben, zoals
teleconferenties, zal de locatie dit dan ondersteunen? Zijn er geschikte
voorzieningen voor breakout-sessies? Zal iedereen in staat zijn om de locatie
te bereiken?
Stap 4: Maak een agenda
Hoe wilt u het doel van de workshop
bereiken?
Belangrijkste punten - Maak een
lijst van de belangrijkste punten en verdeel dit in kleinere details.
Visuele hulpmiddelen Visuele
hulpmiddelen zijn vrijwel altijd welkom.. Vraag u wel af of uw technische
ondersteuning nodig hebt.
Discussies en activiteiten Plan
een aantal activiteiten gedurende uw workshop. Je moet wel weten wanneer je dit
doet en hoelang ze hiervoor krijgen. Zorg ervoor dat uw activiteiten geschikt
zijn voor de grootte van de groep.
Stap 5: Ontwikkel een follow-up plan
De enige manier om erachter te komen
of uw workshop een succes was is om een doeltreffend follow-up plan te hebben.
Maak een vragenlijst en geef dit aan alle deelnemers aan het einde van het
evenement. Geef ze volop de gelegenheid om hun mening duidelijk te maken.
Hoewel dit eng kan zijn is dit een goede manier om jezelf te verbeteren.
Een goede manager is ook een
zakelijke coach die weet hoe je constructieve feedback moet geven. De toon en
manier waarop je het zegt is hierbij belangrijk, omdat hoe je iets zegt
belangrijker is dan wat je zegt. U kunt naar een lichaamstaal cursus om de juiste houding aan te nemen wanneer u feedback geeft. Ideaal gezien wordt feedback face-to-face gegeven,
probeer het anders via de telefoon te doen.
Probeer op deze punten te letten als
je feedback geeft:
●
Ben beknopt. Zeg meteen waar het op staat zonder er
omheen te draaien. Voor veel managers is dit vooral moeilijk als ze iets
negatiefs te melden hebben. Je moet dit echter zo direct mogelijk zeggen.
●
Vermijdt je moet, want dit zegt eigenlijk dat er iets
niet goed gaat. Robert, je moet je verslagen op tijd inleveren. Dit
impliceert dat er iets niet goed is met zijn verslagen, maar het zegt niet precies
wat. Probeer duidelijk te zijn.
●
Wees eerlijk. Oprechtheid laat zien dat je om de
persoon geeft en wilt dat hij of zij verbeterd. Probeer ook niet jezelf tegen
te spreken zoals je bent erg hard aan het werk de laatste tijd, maar .... Het
is verleidelijk om het verzachtend te brengen maar het kan alleen maar voor
onduidelijkheid zorgen.
●
Geef het persoon op persoon, niet via technologie.
E-mail en voicemail werken niet als je feedback wilt gegeven, omdat het niet
tweezijdig is, de ontvanger moet kunnen reageren. Ook tast dit de oprechtheid
van je aan. Praat een-op-een, de meeste zullen niet bijten.