Waarom goede communicatievaardigheden belangrijk zijn
Sterke communicatie is absoluut
noodzakelijk op de werkvloer. Ik zou zeggen dat ze vooral belangrijk zijn in
een technische werkomgeving. Zonder goede communicatieve vaardigheden, zijn je
ideeën en het harde werken tevergeefs. Immers, een idee is alleen maar goed als
je vermogen hebt om het aan iemand anders te laten zien of vertellen. Als je
communicatieve vaardigheden niet goed zijn, worden je ideeën niet gewaardeerd
zoals ze gewaardeerd zouden moeten worden. Een communicatie training is ook iets wat ik veel mensen aan kan raden. Dus laten we kijken naar hoe
communicatie eruit ziet.
Wat
zijn goede communicatieve vaardigheden?
Het woordenboek defineert
communicatie als Het meegeven of het uitwisselen van communicatie of nieuws.
Het is de moeite waard daar naar te kijken en te realiseren dat dit geen
communicatie is. Hoewel mensen het vaak wel geloven, communicatie is niks van
het volgende:
●
Het produceren van een mooie set van PowerPoint-dias.
●
Een enkele reis proces waarbij een iemand in
zend-modus is.
●
Het gebruik van lange woorden in een poging om slim te
klinken.
●
Een nutteloze oefening als de mensen met wie je praat
te dom zijn om het te snappen.
●
Slappe vaardigheden waar technische mensen zich niet
mee bezig hoeven te houden.
Nee, dat is geen communicatie. De
woorden meegeven en uitwisselen zijn wel belangrijk. Ze geven aan dat
communicatie een tweerichtingsproces is. Het gaat niet alleen om de informatie.
Goede communicatie gaat over het meegeven van informatie, wat betekent dat het
wordt begrepen door de ontvanger. Een groot deel van dat gaat over het
luisteren naar mensen en in staat zijn om te berekeken wanneer het volledig
begrepen is. Goede communicatieve vaardigheden gaan meer over luisteren en
opmerken waarover iemand praat. In staat zijn om welbespraakt je punt over te
brengen is zeker nuttig, maar goede communicatieve vaardigheden bestaan uit
meer dan alleen dat.
Het
belang van communicatievaardigheden
Het is heel makkelijk om te
twijfelen aan hoe belangrijk communicatievaardigheden daadwerkelijk zijn. Het
is onmogelijk om het effect van goede communicatievaardigheden te negeren. Om
te beginnen, het is heel moeilijk om iets te doen als een deel van het team
niet over goede vaardigheden beschikt. Goede communicatie kan er ook voor
zorgen dat je gezien wordt (op een goede manier!). Sterke communicatie is een
goede manier om je reputatie op te bouwen en te zorgen dat je erkenning krijgt
voor je ideeën.
Ik zou te ver gaan als ik zou zeggen
dat goede communicatieve vaardigheden belangrijker zijn dan technische
vaardigheden. Toch kan het makkelijk te onderschatten zijn en wordt de aandacht
die je verdient je niet snel gegeven. Maar je zal het moeilijk vinden om
progressie te maken zonder goede communicatieve vaardigheden.
5 redenen waarom je je interviewer vragen moet stellen tijdens een sollicitatiegesprek
Het is de wens van iedere
sollicitant om een sollicitatiegesprek gemakkelijk te laten verlopen. Je wilt
de vragen die aan je gesteld worden nauwkeurig beantwoorden, handen schudden en
tot ziens zeggen, en weer weggaan. Dan is iedereen blij. Misschien werkte dat
in de 19e eeuw waar mensen gezocht werden voor een baan, maar niet in deze eeuw
waar recruiters te druk zijn met het vinden van een paar kandidaten. Dus u moet zich onderscheiden. Dit kan door u goed in te lezen in het bedrijf en toon uzelf als een uitstekende communicator door een communicatie training te volgen. Dat zou toch geweldig zijn?
Sollicitatiegesprekken zijn
zeldzaam, maar zodra je de kans om er een bij te wonen, moet je een goede
indruk maken. Je denk misschien dat vragen stellen tijdens
sollicitatiegesprekken not done is,
maar interviewers zitten daar ook niet om alleen maar naar jou te luisteren.
Als de schijnwerpers op jou gericht
zijn, wil je natuurlijk ook een aantal dingen over het bedrijf en de mensen
waarmee je mogelijk gaat werken weten. Vraag de interviewer vragen om het
sollicitatiegesprek levendiger en interactiever te maken. Hier kun je wat tips
vinden voor mogelijke vragen. Met dit gezegd te hebben, wat doen vragen met de
interviewers?
1. Het
laat zien dat je een denker bent. Het laat zien dat je slim bent. Het kan op
twee manieren verlopen; of het geeft de impressie dat je bij hen hoort of het
geeft de impressie dat dat niet zo is. Hoe het ook loopt, stel vragen want dit
kan positieve dingen opleveren.
2. Recruiters
krijgen een idee van je mate van interesse. Je zou een product willen verkopen
aan een klant omdat je geld wilt voor in je eigen portemonnee, maar je zou het
ook kunnen verkopen omdat je geïnteresseerd bent in het welzijn van de klant en
echt gelooft in het product. Het stellen van vragen tijdens
sollicitatiegesprekken doet vrijwel hetzelfde. Je geeft niet de wanhopige
impressie en het toont aan dat je bereid bent om het beste uit de baan te
halen.
3. Het
toont aan dat je geluisterd hebt. Interviewers haten het gevoel dat ze saai
zijn en ze haten een simpele nee als antwoord op de vraag heb je nog
vragen? Hierdoor zullen ze je niet bepaald leuk gaan vinden. Luisteren is een
zeer gewilde vaardigheid van de meeste recruiters en een goede luisteraar is
van nature nieuwsgierig. En natuurlijk, luisteren bespaart je het risico van
schaamte als je een antwoord op een vraag niet goed kan beantwoorden.
4. Het
toont aan dat je zelfverzekerd bent. Dit is een complete turn-on voor
interviewers. Als je vertrouwen in jezelf toont en weet waarom je er bent
krijgen zij ook vertrouwen in jou. Vertrouwen geeft je de vrijheid om jezelf te
zijn en het is een goede manier om een indruk achter te laten tijdens een
sollicitatiegesprek.
5. Je
voegt het wow-effect toe aan de indruk die ze al hebben van jou. Zoals ik al
eerder zei, dat is waar recruiters naar uitkijken. Alle sollicitanten hebben
hetzelfde doel, maar recruiters moeten je herinneren. Dat is de eerste stap
naar een baan.