Inhoud blog
  • Veelvoorkomende fouten tijdens het sollicitatiegesprek
  • Een betere spreker worden doe je zo!
  • De twee beste manieren om een betere manager te worden!
  • Regels om te onthouden wanneer een crisis ontstaat
  • Tips voor het ontvangen van feedback door schrijvers
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Up2DateWork
    Leer efficient werken...
    04-08-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Waarom goede communicatievaardigheden belangrijk zijn

    Sterke communicatie is absoluut noodzakelijk op de werkvloer. Ik zou zeggen dat ze vooral belangrijk zijn in een technische werkomgeving. Zonder goede communicatieve vaardigheden, zijn je ideeën en het harde werken tevergeefs. Immers, een idee is alleen maar goed als je vermogen hebt om het aan iemand anders te laten zien of vertellen. Als je communicatieve vaardigheden niet goed zijn, worden je ideeën niet gewaardeerd zoals ze gewaardeerd zouden moeten worden. Een communicatie training is ook iets wat ik veel mensen aan kan raden. Dus laten we kijken naar hoe communicatie eruit ziet.

     

    Wat zijn goede communicatieve vaardigheden?

     

    Het woordenboek defineert communicatie als “Het meegeven of het uitwisselen van communicatie of nieuws.” Het is de moeite waard daar naar te kijken en te realiseren dat dit geen communicatie is. Hoewel mensen het vaak wel geloven, communicatie is niks van het volgende:

          Het produceren van een mooie set van PowerPoint-dia’s.

          Een enkele reis proces waarbij een iemand in “zend”-modus is.

          Het gebruik van lange woorden in een poging om slim te klinken.

          Een nutteloze oefening als de mensen met wie je praat “te dom zijn om het te snappen”.

          Slappe vaardigheden waar technische mensen zich niet mee bezig hoeven te houden.

     

    Nee, dat is geen communicatie. De woorden “meegeven” en “uitwisselen” zijn wel belangrijk. Ze geven aan dat communicatie een tweerichtingsproces is. Het gaat niet alleen om de informatie. Goede communicatie gaat over het meegeven van informatie, wat betekent dat het wordt begrepen door de ontvanger. Een groot deel van dat gaat over het luisteren naar mensen en in staat zijn om te berekeken wanneer het volledig begrepen is. Goede communicatieve vaardigheden gaan meer over luisteren en opmerken waarover iemand praat. In staat zijn om welbespraakt je punt over te brengen is zeker nuttig, maar goede communicatieve vaardigheden bestaan uit meer dan alleen dat.

     

    Het belang van communicatievaardigheden

    Het is heel makkelijk om te twijfelen aan hoe belangrijk communicatievaardigheden daadwerkelijk zijn. Het is onmogelijk om het effect van goede communicatievaardigheden te negeren. Om te beginnen, het is heel moeilijk om iets te doen als een deel van het team niet over goede vaardigheden beschikt. Goede communicatie kan er ook voor zorgen dat je gezien wordt (op een goede manier!). Sterke communicatie is een goede manier om je reputatie op te bouwen en te zorgen dat je erkenning krijgt voor je ideeën.

     

    Ik zou te ver gaan als ik zou zeggen dat goede communicatieve vaardigheden belangrijker zijn dan technische vaardigheden. Toch kan het makkelijk te onderschatten zijn en wordt de aandacht die je verdient je niet snel gegeven. Maar je zal het moeilijk vinden om progressie te maken zonder goede communicatieve vaardigheden.

    04-08-2013 om 23:56 geschreven door MarkBosman  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Tags:communicatie, communiceren, communicatievaardigheden
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.5 redenen waarom je je interviewer vragen moet stellen tijdens een sollicitatiegesprek

    Het is de wens van iedere sollicitant om een sollicitatiegesprek gemakkelijk te laten verlopen. Je wilt de vragen die aan je gesteld worden nauwkeurig beantwoorden, handen schudden en tot ziens zeggen, en weer weggaan. Dan is iedereen blij. Misschien werkte dat in de 19e eeuw waar mensen gezocht werden voor een baan, maar niet in deze eeuw waar recruiters te druk zijn met het vinden van een paar kandidaten. Dus u moet zich onderscheiden. Dit kan door u goed in te lezen in het bedrijf en toon uzelf als een uitstekende communicator door een communicatie training te volgen. Dat zou toch geweldig zijn? 

     

    Sollicitatiegesprekken zijn zeldzaam, maar zodra je de kans om er een bij te wonen, moet je een goede indruk maken. Je denk misschien dat vragen stellen tijdens sollicitatiegesprekken not done is, maar interviewers zitten daar ook niet om alleen maar naar jou te luisteren.

     

    Als de schijnwerpers op jou gericht zijn, wil je natuurlijk ook een aantal dingen over het bedrijf en de mensen waarmee je mogelijk gaat werken weten. Vraag de interviewer vragen om het sollicitatiegesprek levendiger en interactiever te maken. Hier kun je wat tips vinden voor mogelijke vragen. Met dit gezegd te hebben, wat doen vragen met de interviewers?

     

    1.     Het laat zien dat je een denker bent. Het laat zien dat je slim bent. Het kan op twee manieren verlopen; of het geeft de impressie dat je bij hen hoort of het geeft de impressie dat dat niet zo is. Hoe het ook loopt, stel vragen want dit kan positieve dingen opleveren.

    2.     Recruiters krijgen een idee van je mate van interesse. Je zou een product willen verkopen aan een klant omdat je geld wilt voor in je eigen portemonnee, maar je zou het ook kunnen verkopen omdat je geïnteresseerd bent in het welzijn van de klant en echt gelooft in het product. Het stellen van vragen tijdens sollicitatiegesprekken doet vrijwel hetzelfde. Je geeft niet de wanhopige impressie en het toont aan dat je bereid bent om het beste uit de baan te halen.

    3.     Het toont aan dat je geluisterd hebt. Interviewers haten het gevoel dat ze saai zijn en ze haten een simpele “nee” als antwoord op de vraag “heb je nog vragen?” Hierdoor zullen ze je niet bepaald leuk gaan vinden. Luisteren is een zeer gewilde vaardigheid van de meeste recruiters en een goede luisteraar is van nature nieuwsgierig. En natuurlijk, luisteren bespaart je het risico van schaamte als je een antwoord op een vraag niet goed kan beantwoorden.

    4.     Het toont aan dat je zelfverzekerd bent. Dit is een complete turn-on voor interviewers. Als je vertrouwen in jezelf toont en weet waarom je er bent krijgen zij ook vertrouwen in jou. Vertrouwen geeft je de vrijheid om jezelf te zijn en het is een goede manier om een indruk achter te laten tijdens een sollicitatiegesprek.

    5.     Je voegt het wow-effect toe aan de indruk die ze al hebben van jou. Zoals ik al eerder zei, dat is waar recruiters naar uitkijken. Alle sollicitanten hebben hetzelfde doel, maar recruiters moeten je herinneren. Dat is de eerste stap naar een baan. 

    04-08-2013 om 00:12 geschreven door MarkBosman  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Tags:sollicitatie, solliciteren, communicatie, communiceren


    Archief per week
  • 26/08-01/09 2013
  • 19/08-25/08 2013
  • 12/08-18/08 2013
  • 05/08-11/08 2013
  • 29/07-04/08 2013
  • 22/07-28/07 2013
  • 15/07-21/07 2013
  • 08/07-14/07 2013
  • 01/07-07/07 2013
  • 24/06-30/06 2013
  • 17/06-23/06 2013
  • 27/05-02/06 2013
  • 20/05-26/05 2013
  • 13/05-19/05 2013

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs