Er zijn verschillende communicatie
stijlen waar je rekening mee moeten houden. Natuurlijk zijn hier ook diverse communicatie trainingen voor. De verschillende stijlen
bestaan uit assertief, agressief, passief- agressief, meer ontvangend en
manipulatief.
Assertieve communicatie is geboren
uit zelf bewustzijn. Het is de meeste gezonde stijl van communicatie. Het is de
gemiddelde van agressief en passief. Wanneer we assertief zijn, dan hebben we
zelfvertrouwen om te communiceren zonder manipulatie. We weten onze grenzen en
weten ons ervan te weerhouden om hier overheen te gaan. Het rare is wel dat
mensen deze stijl het minste gebruiken.
De agressieve stijl is meestal dat het gaat over
alleen maar winnen. Vaak ook nog door de kosten van een ander. Een agressieve
persoon gedraagt zich alsof zijn behoeften het meest belangrijk zijn en denken
dat ze meer rechten hebben dan een ander. Het is een ineffectieve communicatie
stijl en de berichtgeving wordt vaak door de ontvangers van de communicatie
niet of verkeerd ontvangen. Daarom is het belangrijk om nooit een agressieven
stijl te hanteren wat betreft de communicatie. Deze stijl wordt ook wel gebruik
om iets duidelijk te maken en als de mens zijn zin in niet krijgt. Helaas wordt
deze stijl ook wel gebruikt om situaties op te lossen. Bijvoorbeeld als er
rekeningen worden gestuurd door een bedrijf die allang betaald zijn en de
administratie daar niet goed verloopt. Eerst vraag je het netjes en worden er
velen dingen aan je beloofd en dat het probleem wordt opgelost. Helaas ontvang
je nog steeds diverse brieven en word je hier nogal kwaad door. Op een geven
moment is de maat vol en zal de agressie in je communicatie het overnemen. Je
denkt niet meer goed na over je woorden en zegt direct wat je denkt. In dit
geval dus misschien juist omdat je dan eindelijk doordringt door degene die
fouten maakt. Deze stijl gebeurd dan ook vaak als men vele problemen al opkropt
en uiteindelijk de bom barst.