Inhoud blog
  • Veelvoorkomende fouten tijdens het sollicitatiegesprek
  • Een betere spreker worden doe je zo!
  • De twee beste manieren om een betere manager te worden!
  • Regels om te onthouden wanneer een crisis ontstaat
  • Tips voor het ontvangen van feedback door schrijvers
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Up2DateWork
    Leer efficient werken...
    29-05-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Verschillende communicatie stijlen

    Er zijn verschillende communicatie stijlen waar je rekening mee moeten houden. Natuurlijk zijn hier ook diverse communicatie trainingen voor. De verschillende stijlen bestaan uit assertief, agressief, passief- agressief, meer ontvangend en manipulatief.
     
    Assertieve communicatie is geboren uit zelf bewustzijn. Het is de meeste gezonde stijl van communicatie. Het is de gemiddelde van agressief en passief. Wanneer we assertief zijn, dan hebben we zelfvertrouwen om te communiceren zonder manipulatie. We weten onze grenzen en weten ons ervan te weerhouden om hier overheen te gaan. Het rare is wel dat mensen deze stijl het minste gebruiken.
     
    De agressieve stijl is meestal dat het gaat over alleen maar winnen. Vaak ook nog door de kosten van een ander. Een agressieve persoon gedraagt zich alsof zijn behoeften het meest belangrijk zijn en denken dat ze meer rechten hebben dan een ander. Het is een ineffectieve communicatie stijl en de berichtgeving wordt vaak door de ontvangers van de communicatie niet of verkeerd ontvangen. Daarom is het belangrijk om nooit een agressieven stijl te hanteren wat betreft de communicatie. Deze stijl wordt ook wel gebruik om iets duidelijk te maken en als de mens zijn zin in niet krijgt. Helaas wordt deze stijl ook wel gebruikt om situaties op te lossen. Bijvoorbeeld als er rekeningen worden gestuurd door een bedrijf die allang betaald zijn en de administratie daar niet goed verloopt. Eerst vraag je het netjes en worden er velen dingen aan je beloofd en dat het probleem wordt opgelost. Helaas ontvang je nog steeds diverse brieven en word je hier nogal kwaad door. Op een geven moment is de maat vol en zal de agressie in je communicatie het overnemen. Je denkt niet meer goed na over je woorden en zegt direct wat je denkt. In dit geval dus misschien juist omdat je dan eindelijk doordringt door degene die fouten maakt. Deze stijl gebeurd dan ook vaak als men vele problemen al opkropt en uiteindelijk de bom barst. 

    29-05-2013 om 22:20 geschreven door MarkBosman  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Tags:stijlen, communicatie stijlen, communicatiestijlen, communicatie trainingen, communicatie


    Archief per week
  • 26/08-01/09 2013
  • 19/08-25/08 2013
  • 12/08-18/08 2013
  • 05/08-11/08 2013
  • 29/07-04/08 2013
  • 22/07-28/07 2013
  • 15/07-21/07 2013
  • 08/07-14/07 2013
  • 01/07-07/07 2013
  • 24/06-30/06 2013
  • 17/06-23/06 2013
  • 27/05-02/06 2013
  • 20/05-26/05 2013
  • 13/05-19/05 2013

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs