uniformologie


Welkom op mijn uniformologie blog!

Vandendriessche Guy Krekelstraat 201 8870 Izegem 0476.361558

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

headwear, uniforms and accessoires
Het is allemaal begonnen met een verzameling 'hoofddeksels' en langzaam uitgegroeid tot een studie van de bijhorende kledij (uniformen en accessoires)
21-07-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Uniformologie : graden in het Franse leger (2013)

 

Graden in het Franse leger

Maarschalk en admiraal

De rangen MarƩchal de France (Maarschalk van Frankrijk) en Amiral de France (Admiraal van Frankrijk) zijn al geruime tijd niet meer toegekend. De bijbehorende rangtekens bestaan uit zeven sterren.
(zes sterren zijn voorbehouden aan de rang
Gouverneur militaire de Paris.)

De laatste MarĆ©chal de France was Marie-Pierre Kœnig (1898Ā–1970)
De titel werd in
1984 postuum verleend.
De laatste Amiral de France was FranƧois Darlan, hij kreeg deze titel in 1939.

Landmacht

Binnen de landmacht bestaan drie groepen van officieren: die van de krijgsmacht, die van de experts en die van het "Corps technique et administratif " (CTA). Mannelijke officieren worden door hun ondergeschikten traditioneel aangesproken met mon (bijvoorbeeld mon gƩnƩral). Dit moet niet worden vertaald met het Nederlandse "mijn", maar het is een afkorting van "monsieur" (mijnheer). Vandaar dat deze wijze van aanspreken bij vrouwelijke officieren achterwege wordt gelaten.

Generaals

De naam generaal is afgeleid van de term Capitaine gƩnƩral.
Dit was de kapitein die het opperbevel over het gehele leger voerde.
De generaals worden ingedeeld in twee takken:

  • De eerste tak omvat alle generaals in actieve dienst, en generaals B.d..
  • De tweede tak omvat generaals, die in dienst staan van het Ministerie van Defensie.
Rang Aanspreektitel Functie Rangteken
GƩnƩral d'armƩe mon gƩnƩral (vrouwelijk: gƩnƩral) opperbevelhebber van een leger Army-FRA-OF-09.svg
GƩnƩral de corps d'armƩe mon gƩnƩral (vrouwelijk: gƩnƩral) bevelhebber van een legerkorps Army-FRA-OF-08.svg
GƩnƩral de division mon gƩnƩral (vrouwelijk: gƩnƩral) commandant van een divisie Army-FRA-OF-07.svg
GƩnƩral de brigade mon gƩnƩral (vrouwelijk: gƩnƩral) commandant van een brigade Army-FRA-OF-06.svg

Hoofdofficieren

Blauwe epauletten zijn voorbehouden aan de Jagers te voet (Chasseurs Ć  pied) en Bergjagers (Chasseurs alpins), omdat zij een blauw uniform (tenue bleue) dragen.

Rang Aanspreektitel Functie Rangteken
Colonel mon colonel
(vrouwelijk: colonel)
commandant van een regiment Army-FRA-OF-05.svg
Lieutenant-colonel mon colonel
(vrouwelijk: colonel)
commandant van een regiment Army-FRA-OF-04.svg
Commandant
Chef d'escadrille bij de luchtcomponent van de landmacht (Aviation Légère de l'Armée de Terre)
mon commandant
(vrouwelijk: commandant)
bataljonscommandant of commandant van een groep squadrons Army-FRA-OF-03.svg

Subalterne officieren

Rang Aanspreektitel Functie Rangteken
Capitaine mon capitaine (vrouwelijk:capitaine) bevelhebber van een compagnie, Eskadron, Batterij, of squadron Army-FRA-OF-02.svg
Lieutenant mon lieutenant (vrouwelijk:lieutenant) commandant van een peloton Army-FRA-OF-01a.svg
Sous-lieutenant mon lieutenant (vrouwelijk:lieutenant) commandant van een peloton Army-FRA-OF-01b.svg
Aspirant mon lieutenant (vrouwelijk:lieutenant) commandant van een peloton Army-FRA-OF-01c.svg
ƉlĆØve-officier mon lieutenant (vrouwelijk:lieutenant) Officier in opleiding: EP, ESM, Ecole militaire interarmes (EMIA), Ɖcole militaire du corps technique et administratif (EMCTA), Ɖcole militaire supĆ©rieure d'administration et de management(EMSAM), ƉlĆØve officier en formation initiale en Allemagne (EOFIA), ƉlĆØve-officier de rĆ©serve (EOR). Army-FRA-OF-00.svg

Onderofficiers

Rang Aanspreektitel Functie Rangteken
Major major pelotonscommandant Army-FRA-OR-09a (alt).svg
Adjudant-chef mon adjudant chef, of vrouwelijk:adjudant chef
mon lieutenant, of vrouwelijk:lieutenant bij de Cavalerie
pelotonscommandant Army-FRA-OR-09b (alt).svg
Adjudant mon adjudant oder weiblich:adjudant
mon lieutenant oder weiblich:lieutenant bei der Kavallerie
pelotonscommandant Army-FRA-OR-08 (alt).svg
Sergent-chef
MarƩchal des logis-chef (Berittene Truppen),
chef groepscommandant en plaatsvervangend pelotonscommandant Army-FRA-OR-06 (alt).svg
Sergent
MarƩchal des logis (Bereden wapenen)
Deze rang bestaat sinds de afschaffing van de dienstplicht niet meer. Ze diende ervoor oudgedienden te kunnen onderscheiden.
Sergent
MarƩchal des logis
groepscommandant Army-FRA-OR-05 (alt).svg
Onderofficier in opleiding/Ć©lĆØve sous-officier van de Ɖcole nationale des sous-officiers d'active (ENSOA) Ć©lĆØve sous-officier ƉlĆØve ENSOA.svg

Soldatenrangen

Rang Aanspreektitel Functie Rangteken
Caporal-chef de premiĆØre classe
(in 1999 ingevoerd)
caporal-chef plaatsvervangend groepscommandant Army-FRA-OR-04a (alt).svg
Caporal-chef
(Brigadier-chef bij de bereden wapenen)
caporal-chef plaatsvervangend groepscommandant Army-FRA-OR-04b (alt).svg
Caporal
(Brigadier bij de bereden wapenen)
caporal plaatsvervangend groepscommandant Army-FRA-OR-03 (alt).svg
Soldat de premiĆØre classe
Geen officiƫle rang; meer een onderscheiding
soldat, of premiĆØre classe Geen bevelsverantwoordelijkheid. Kan echter in speciale gevallen als korporaal of brigadier worden ingezet. Army-FRA-OR-02 (alt).svg
Soldat deuxiĆØme classe soldat Army-FRA-OR-01.svg

Administratieve tak van de landstrijdkrachten

De commissarissen worden in de regel aangesproken als Ā« monsieur le... Ā» , of Ā« madame le... Ā» (vaak ook Ā« madame la... Ā») commissaire.
Het is hun taak de militaire en financiële administratie van het leger te beheren en onderhouden. (de zuiver militaire aanspreektitel »mon capitaine resp. capitaine« wordt ook algemeen geaccepteerd.)
Sinds 1 januari 2010 is het „Corps des commissaires de l'armée de terre“ opgegaan in hen centrale „Service du commissariat des armées“.

Rang Aanspreektitel Functie Rangteken
Commissaire gƩnƩral de corps d'armƩe Monsieur le commissaire gƩnƩral Directeur-generaal van de militaire administratie
Commissaire gĆ©nĆ©ral de division Monsieur le commissaire gĆ©nĆ©ral Plaatsvervangend directeur-generaal van de militaire administratie Ɖtoiles IGME1.png
Commissaire gĆ©nĆ©ral de brigade Monsieur le commissaire gĆ©nĆ©ral Directeur van de militaire administratie Ɖtoiles IGME2.png
Commissaire colonel Monsieur le, of Madame le commissaire Galons commissaire-colonel.png
Commissaire lieutenant-colonel Monsieur le, of Madame le commissaire Galons commissaire lieutenant-colonel.png
Commissaire commandant Monsieur le, of Madame le commissaire Galons commissaire-commandant.png
Commissaire capitaine Monsieur le, of Madame le commissaire leider van de algemene, en financiƫle administratie van een legereenheid Galons commissaire-capitaine.png
Commissaire lieutenant Monsieur le, of Madame le commissaire Galons commissaire-lieutenant.png
Commissaire sous-lieutenant Monsieur le, of Madame le commissaire Galon commissaire-sous-lieutenant.png

Luchtmacht

De rangbetekenissen van de Franse luchtmacht onderscheiden zicht uitsluitend bij de generaals van die van de landmacht.
Sinds 1 januari 2010 is het „Corps des commissaires de l'air“ opgegaan in het centrale „Service du commissariat des armées“.

Het luchtmachtpersoneel is onderverdeeld in drie groepen:

  • Navigatoren - le corps du personnel navigant
  • Mecaniciens - le corps des mĆ©caniciens
  • Ondersteunend grondpersoneel - le corps des bases

Iedere groep kenmerkt zich door het dragen van een specifieke kleur naamplaatje:

  • Navigatoren - rood met een ster
  • Mecaniciens - violet met een tandwiel
  • Ondersteunend grondpersoneel - blauw (zonder verder kenmerk)
  • Administratie: otterbruin met een Acanthusblad

Epauletten in dezelfde kleuren worden tegenwoordig alleen nog maar door commissarissen (afministratief) en artsen gebruikt. Genie-eenheden van de luchtmacht dragen speciale rangtekenen bestaande uit zwart fluweel met de kleuren van de genie en een zwarte luchtmachtadelaar. (Charognard: aasgier).

Generaals

Rang Aanspreektitel Functie Rangteken
GƩnƩral d'armƩe aƩrienne GAA mon gƩnƩral vrouwelijk:gƩnƩral Bevelhebber van een luchtmachtleger GeneAA.PNG
GƩnƩral de corps aƩrien GCA mon gƩnƩral vrouwelijk:gƩnƩral Bevelhebber van een luchtmachtkorps GeneCA.PNG
GƩnƩral de Division AƩrienne GDA mon gƩnƩral vrouwelijk:gƩnƩral Bevelhebber van een luchtmachtdivisie Geneda1.PNG
GƩnƩral de brigade aƩrienne mon gƩnƩral vrouwelijk:gƩnƩral Bevelhebber van een luchtmachtbrigade (Commodore) GeneBA.PNG

Staf- en subalterne officieren

Rang Aanspreektitel Functie Rangteken
Colonel COL mon colonel vrouwelijk:colonel Regimentscommandant COLnl.PNG
Lieutenant-Colonel LCL mon colonel vrouwelijk:colonel Squadronscommandant LIEUCOLCL.PNG
Commandant CDT mon commandant vrouwelijk:commandant Regiments-/wingcommandant CommDT.PNG
Capitaine CNE mon capitaine vrouwelijk:capitaine wingcommandant CapiNE.PNG
Lieutenant LTT mon lieutenant vrouwelijk:lieutenant LTnaT.PNG
Sous-Lieutenant SLT mon lieutenant vrouwelijk:lieutenant SOUSLT.PNG
Aspirant ASP mon lieutenant vrouwelijk:lieutenant vaandrig - officier in opleiding ASPIR2T.PNG

Officieren in opleiding

Rang Aanspreektitel Functie Rangteken
Aspirant ASP
Student in het 2e jaar van de Ɖcole de l'air of het 1e jaar van de
Ɖcole militaire de l'air (Regeling sinds september 2009)
mon lieutenant vrouwelijk:lieutenant - ASPIRANT.PNG
Aspirant première année
Student in het eerste jaar van de Ɖcole de l'air (voormalige Rang: ƉlĆØve Officier EO - (Regeling sinds september 2009)
mon lieutenant vrouwelijk:lieutenant - E0FFI.PNG
ƉlĆØve-officier du personnel navigant
Student navigatie
mon lieutenant vrouwelijk:lieutenant - EOPNAA.PNG

Onderofficieren

Rang Aanspreektitel Functie Rangteken
Major major groepscommandant MAJor.PNG
Adjudant-chef mon adjudant chef, of vrouwelijk: adjudant chef groepscommandant ADJUDANTCHEF.png
Adjudant Adjudant PrƩselection Rang ADJ
Adjudant prƩsƩlectionnƩ rang en vue de prƩtendre au grade de Lieutenant.
mon adjudant, of vrouwelijk:adjudant groepscommandant ADJUDANT PSR PSR.PNG
Adjudant mon adjudant, of vrouwelijk:adjudant groepscommandant ADJUDANT.PNG
Sergent-Chef
PrƩsƩlection Rang Sergent-Chef prƩselectionnƩ rang en vue de prƩtendre au grade de Lieutenant.
chef groepscommandant en plaatsvervangend pelotonscommandant Sergengtcpsr.PNG
Sergent-Chef SGC chef Gruppenführer Serdsgtc.PNG
Sergent SGT sergent groepscommandant Sgerpatt.PNG

Lagere rangen

Rang Aanspreektitel Functie Rangteken
Caporal-Chef CLC caporal langer dienend korporaal
plaatsvervangend groepscommandant
CapoLCsn2.PNG
Caporal-Chef CLC caporal langer dienend korporaal
plaatsvervangend groepscommandant
CapoLCsn1.PNG
Caporal-Chef CLC caporal Groepscommandant CapoLC.PNG
Caporal CAL caporal plaatsvervangend groepscommandant CApoL.PNG
Vlieger 1e klasse - Aviateur de premiĆØre classe AV1 aviateur plaatsvervangend groepscommandant AVia1.PNG
Vlieger - Aviateur AVT aviateur - AViaT.PNG

Administratieve tak van de luchtmacht

Rang Aanspreektitel Functie Rangteken
Commissaire gƩnƩral de corps aƩrien (CRE GCA) Monsieur le commissaire gƩnƩral GeneCA.PNG
Commissaire gƩnƩral de division aƩrienne (CRE GDA) Monsieur le commissaire gƩnƩral Geneda1.PNG
Commissaire gƩnƩral de brigade aƩrienne (CRE GBA) Monsieur le commissaire gƩnƩral GeneBA.PNG
Commissaire colonel (CRE COL) Monsieur le, of Madame le commissaire CRECOLO.PNG
Commissaire lieutenant-colonel (CRE LCL) Monsieur le, of Madame le commissaire CRELCOLOL.PNG
Commissaire commandant (CRE CDT) Monsieur le, of Madame le commissaire CRECOMDT.PNG
Commissaire capitaine (CRE CNE) Monsieur le, of Madame le commissaire CRECAPNE.PNG
Commissaire lieutenant (CRE LTT) Monsieur le, of Madame le commissaire CRELTieT.PNG
Commissaire sous-lieutenant (CRE SLT). Student in het 2e jaar van de „École des commissaires de l'airĀ“ Monsieur le, of Madame le commissaire CRESLIEUTT.PNG
Commissaire aspirant (CRE ASP). Student in het 1e jaar van de „École des commissaires de l'airĀ“ Monsieur le, of Madame le commissaire CREASPira.PNG

Marine

Admiraals

Rang Aanspreektitel Functie Rangteken
Amiral (Admiraal) Mon amiral vrouwelijk:Amiral French Navy-Rama NG-OF9.png
Vice-amiral dĀ’escadre (Viceadmiraal) Mon amiral vrouwelijk:Amiral French Navy-Rama NG-OF8.png
Vice-amiral (Luitenant-admiraal) Mon amiral vrouwelijk:Amiral French Navy-Rama NG-OF7.png
Contre-amiral (Schout-bij-nacht) Mon amiral vrouwelijk:Amiral French Navy-Rama NG-OF6.png

De term Admiraal/Amiral is afkomstig uit het Arabisch. De Arabische term Amir al-bahr betekent zoveel als Heerser der zee

Staf- en subalterne officieren

Rang Aanspreektitel Functie Rangteken
Capitaine de Vaisseau Commandant vrouwelijk:Commandant French Navy-Rama NG-OF5.png
Ingenieur en chef Commandant vrouwelijk:Commandant French Navy-Rama ing en chef 1.png
Capitaine de FrƩgate Commandant vrouwelijk:Commandant French Navy-Rama NG-OF4.png
Capitaine de Corvette Commandant vrouwelijk:Commandant French Navy-Rama NG-OF3.png
Lieutenant de Vaisseau Capitaine vrouwelijk:Capitaine French Navy-Rama NG-OF2.png
Enseigne de vaisseau de premiĆØre classe Mon lieutenant vrouwelijk:Lieutenant

21-07-2013, 00:00 geschreven door Guy  

Reageer (0)
0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
20-07-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Het Koninklijk Escorte te paard blaast 75 kaarsjes uit
Het Koninklijk Escorte te paard blaast 75 kaarsjes uit

Het Koninklijk Escorte te paard bestaat dit jaar precies 75 jaar. Sinds 1938 begeleidt het escorte officiƫle ceremonies van de koninklijke familie of het bezoek van buitenlandse staatshoofden. Er bestaat ook een kleiner escorte, namelijk het Escorte Ambassadeurs dat bestaat uit 56 politieambtenaren te paard. Dit kleine Escorte vergezelt de ambassadeurs die hun geloofsbrieven gaan overhandigen aan de vorst.

 

Berenmuts

Het Koninklijk Escorte te paard is officieel opgericht op 6 augustus 1938 in de schoot van de toenmalige Rijkswacht. Bij de oprichting in 1938 kreeg de kunstenaar-tekenaar James Thiriar de opdracht een uniform voor de ruiters te ontwerpen. De kunstenaar inspireerde zich op het groot-uniform van de Rijkswacht van vóór 1914. De nieuwe praalkledij werd door de Koning goedgekeurd op 20 mei 1939, ter gelegenheid van een tentoonstelling in Luik, en viel onmiddellijk in de smaak bij de bevolking. Vooral de berenmuts wekte verbazing en bewondering op.


Vandaag dragen de ruiters van het Koninklijk Escorte nog steeds hun oorspronkelijke uniform en de zwarte berenmuts die vooraan versierd is met een goudmetalen koningskroon. De ruiters beschouwen het als een eer de berenmuts te mogen dragen omdat die steeds het hoofddeksel voor de keurtroepen is geweest. Sinds 1792 droegen de Franse eliteruiters zo een hoofddeksel en toen in 1801 de toenmalige Rijkswacht de consulaire wacht vormde, verwierf ook zij het privilege de berenmuts te dragen.

De berenmutsen die vandaag gedragen worden, zijn nog de originele exemplaren gemaakt van echte berenhuid. Als het Escorte nieuwe berenmutsen nodig heeft, dan worden die uiteraard uit synthetisch materiaal vervaardigd.

De Belgische berenmuts is klompvorming, de Engelse daarentegen is eivorming.

 

Mooi uitgedost

Elk peloton van het Koninklijk Escorte te paard bestaat uit paarden van hetzelfde haarkleed, vos of bruin, in functie van hun plaats in het dispositief. De paarden van het Trompetterkorps zijn schimmels, bont voor de paukenist.

Voor de uitvoering van het Koninklijk Escorte te paard worden de paarden speciaal gepoetst en verzorgd. De voeten, voorzien van hoefijzers met mordaxvijzen (voorkomt uitglijden) worden gezwart. De ruiters tekenen ook een dambord op het kruis van hun paard. Ze bevochtigen het haarkleed, wrijven het in met zeep en trekken met behulp van een kammetje kleine vierkantjes (3x3cm).

De essentiƫle elementen van het getuig zijn: politiezadel en pelham (een dubbel bit) met dubbele teugels, blauw zadeldeken met wit borduursel en met het koninklijk monogram, versierselen voor zadeltassen en de wit geborduurde valse mantel voorzien van de koninklijke kroon.

De officieren in het Koninklijk Escorte te paard dragen een sabel, de andere leden een lans. Het Trompetterkorps is niet gewapend.

 

Samenstelling van het escorte

  • Voorpijl
    De stoet wordt geopend door de voorpijl, gevormd door drie ruiters. De lansen die horizontaal over de hals van het paard worden gedragen, geven aan dat de Koning aanwezig is.

  • Een tweede in bevel
    Een officier belast met het vervangen van de commandant in geval van nood.

  • Korps van de trompetters en de paukenist
    Na de voorspits volgt het Trompetterskorps dat met trompetgeschal de komst van het escorte aankondigt. Deze veertien "muzikanten te paard" berijden schimmels, uitgezonderd de paukenist op zijn bontpaard, en kennen een uitgebreid repertorium van cavaleriemuziek zoals marsen en signalen.

  • Eerste eskadron
    Hierna komt het eerste eskadron te paard, bestaande uit twee pelotons, onder de leiding van een eskadronscommandant.

  • Standaard
    Onmiddellijk voor de koninklijke wagen bevindt zich de officier-standaarddrager, geflankeerd door twee wachten, hoofdinspecteurs.

  • Commandant van het Koninklijk Escorte
    Ter hoogte van de rechterdeur van de koninklijke wagen rijdt de commandant van het Koninklijk Escorte: een hoofdcommissaris. Achter hem rijden twee ruiters, van wie ƩƩn vaandeldrager en ƩƩn verbindinsgagent. De commandant van het escorte kan zo de bevelen van de Koning ontvangen en via de estafette doorgeven aan de betrokken officier(en).

Sinds de oprichting tot opheden werd het commando van het Koninklijk Escorte verzekerd door de Kolonels Oscar Dethise (1938/1940), Léon Wilmet (1946), Camille Plaquet (1946/1956), Alexis Lorge (1956/1965), Gilbert Bogaert (1965/1975), Roger Aelbrecht (1975/1988) Eduard Hendrickx (1988/1992), Gaston Vintevogel (1992/1995), Jules Koninkx (1995/2001) en de huidige commandant hoofdcommissaris Jean-Jacques Rousseau (2001/….).

  • Tweede eskadron
    Daarop volgt het tweede eskadron dat ook is samengesteld uit een eskadronscommandant en twee pelotons.

  • Achterpijl
    Het escorte wordt afgesloten door de achterspits die bestaat uit drie ruiters te paard.

Speciale gelegenheden

Naast nationale evenementen met officeel karakter (Nationale feestdag, koninklijke of prinselijke huwelijken en begrafenissen,Ā…), heeft het Koninklijk Escorte te paard deelgenomen aan speciale prestaties:

  • een serie van Ā“blijde inkomstenĀ” in de hoofdsteden van de provincies in 1952 en 1953 ten gevolge van de eedaflegging van koning Boudewijn; in 1960 voor het huwelijk de koning Boudewijn en koningin Fabiola en in 1976 voor het 25-jarig regentschap van koning Boudewijn.

  • In maart 2002 is een delegatie uitgenodigd door de Guardia Real (Spaanse Koninklijke Wacht) om in Madrid, in escorte-uniform en met Spaanse paarden, deel te nemen aan aflossing van de wacht.
    Op 21 juli 2002 heeft een peloton van de Guardia Real samen met het Koninklijk Escorte gedefileerd.

  • Sinds 2002 worden de paarden van de Federale Politie uitgeleend voor de officiĆ«le ceremonies van de Koninklijke Marechaussee (Nederland).

  • In juli 2004 is de commandant van het Koninklijk Escorte samen met een officier uitgenodigd om de 500ste verjaardag van de Guardia Real te vieren (voor een tocht op Spaanse paarden op de Weg naar Compostella).

  • In september 2004 zijn twee leden van het officierenkader uitgenodigd door het Cavalerie Ere Escorte (Nederland) om te paard deel te nemen aan de repetities van de feestelijkheden rond Prinsjesdag. Tezelfdertijd werkte de Belgische paukenist samen met de ruiters van het Korps Landelijke Politiediensten (KLPD). Op 21 juli 2005 versterkten de ruiters van het Cavalerie Ere Escorte onze rangen ter gelegenheid van de Nationale Feestdag. Op 21 juli 2007 was het de beurt aan de ruiters van de Koninklijke Marechaussee.











20-07-2013, 00:00 geschreven door Guy  

Reageer (0)
0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (2 Stemmen)
19-07-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Onbekende kepie...

Onbekende kepie...





19-07-2013, 18:01 geschreven door Guy  

Reageer (0)
0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Onbekende politie kepie

Onbekende politie kepie







19-07-2013, 18:01 geschreven door Guy  

Reageer (0)
0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Onbekende kepie...

Onbekende kepie...







19-07-2013, 18:00 geschreven door Guy  

Reageer (0)
0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Onbekend scheepje...

Onbekend scheepje ...





19-07-2013, 17:59 geschreven door Guy  

Reageer (0)
0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Onbekende kepie leger of post ?

Onbekende kepie leger of post ?





19-07-2013, 17:58 geschreven door Guy  

Reageer (0)
0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Onbekende kepie... (BMT)

Onbekende kepie... (BMT)







19-07-2013, 17:57 geschreven door Guy  

Reageer (0)
0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
13-07-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Petje USS Stephen W. Groves FFG-29

Petje USS Stephen W. Groves FFG-29








"About 4:40 p.m. the enemy was coming in fast, and the carrier sent up its few remaining planes, some of them already battle-scarred. They headed straight for the enemy. The fight ended at sunset, when the last remaining Japanese plane was shot from the sky. Some of our boys did not return, but they left a memory that time can never dim."

Thus read an official account of one of the great air engagements of the Battle of Midway during World War II. Stephen W. Groves, a 25- year-old Navy Ensign from East Millinocket, Maine, was one of the American flyers who did not return after the day-long battle on 4 June 1942.

Other historical accounts of the battle show that Ensign Groves took off nine times from his carrier on that fateful day, and that his was one of six American planes that fought off a vastly superior Japanese force that was trying to finish off the damaged carrier USS YORKTOWN. The small group was credited with shooting down 14 enemy planes and causing six others to retreat.

For his deeds in the crucial battle, the young Maine flyer was posthumously awarded the Navy Cross for extraordinary heroism.

The commissioning of the guided missile frigate USS STEPHEN W. GROVES demonstrates that time did not dim the memory of this American hero and, in effect, fulfills a promise the Navy made to the Groves family shortly after the ensign was declared missing-in-action. A destroyer, being constructed in Boston, was to have been named for Groves, but it was scrapped when the war ended.

Ensign Groves was a 1934 graduate of Schenck High School in East Millinocket, and received a Mechanical Engineering Degree from the University of Maine in 1939. He joined the Navy in December of 1940, and was commissioned in August of 1941. He boarded the carrier HORNET in December of that year. The HORNET began to transport Doolittle's Bombers to Japanese waters in April of 1942, setting the stage for the Battle of Midway, considered one of the most crucial Allied victories of the war.

Ensign Groves was the first East Millinocket serviceman to be killed in World War II. Today the American Legion Post in the town is named the Feeney-Groves Post, partially in his memory.


FFG-29 General  Specifications

Class: Oliver Hazard Perry-class frigate

Named for: Ensign Stephen W. Groves (1917-1942)

Complement: 15 Officers and 190 Enlisted

Displacement: 4100 tons

Length: 453 feet

Beam: 45 feet

Flank Speed: over 29 knots

Range: 5 000 nautical miles

Bijlagen:
FFG-29_image_1015587.jpg (38 KB)   
ffg29_19.jpg (197.2 KB)   
ffg29_3.jpg (41.8 KB)   
Image1015.jpg (36.8 KB)   

13-07-2013, 00:00 geschreven door Guy  

Reageer (0)
0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
12-07-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Petje USS Saipan USMC

Petje USS Saipan USMC








USS SAIPAN was het tweede schip in de TARAWA - klasse amfibische aanvalsschepen en het tweede schip in de marine om de naam te dragen.
Zowel ontmanteld en ontslagen uit de lijst Marine op 20 april 2007 werd de SAIPAN vervolgens gebruikt voor wapenseffecten te testen, het verstrekken van essentiĆ«le informatie over de structurele integriteit en het assisteren van overlevingskansen bij het ontwerp en de planning van toekomstige schepen.
 
Na de tests werd de Saipan overgebracht naar de inactieve vloot en werd in afwachting van de definitieve verwijdering bij de Philadelphia Naval Ship Yard gelegd.
 
Op 22 mei 2009 werd de SAIPAN werd verkocht voor de sloop aan de internationale Shipbreaking Ltd, Brownsville, Tx.
 
Op 28 oktober 2009 verliet de SAIPAN Philadelphia op sleeptouw op weg naar Brownsville, Tx.... voor de sloop.

Bijlagen:
800px-USS_Saipan_LHA-2_amphibious_assault_ship.jpg (112.6 KB)   
lha2_12.jpg (91.9 KB)   
marineair-19.jpg (32.1 KB)   
P_25893002_1566436.jpg (64.2 KB)   

12-07-2013, 00:00 geschreven door Guy  

Reageer (0)
0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
11-07-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ABL kepie Off Genie 1953

ABL kepie Off Genie 1953

Met Franse inscriptie :
- makelij Pierre Du Pas
- ChaussƩe d'Aelbeke 72 Courtrais
- maat 57





11-07-2013, 18:06 geschreven door Guy  

Reageer (0)
0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Petje USS John F. Kennedy CV-67

Petje USS John F. Kennedy CV-67










De USS John F. Kennedy (designatie: CV-67, voorheen: CVA-67) was een supervliegdekschip van de United States Navy. Het schip werd in 1968 in dienst genomen. Na bijna 40 jaar dienst is het in 2007 weer uit dienst genomen. Het was het enige schip uit de John F. Kennedy-klasse. Het schip werd genoemd naar oud-president John F. Kennedy.

De USS John F. Kennedy was oorspronkelijk besteld in de nucleair aangedreven Enterprise-klasse. Omdat de kosten daarvoor te hoog opliepen werd het herbesteld in een aparte met conventionele stoomturbines aangedreven klasse. Sinds de uitdiensttreding in 2007 is de USS Kitty Hawk (CV-63) het enige overgebleven supervliegdekschip zonder kernaandrijving.

De kiellegging van de USS John F. Kennedy vond plaats op 22 oktober 1964. In 1967 werd het tewatergelaten. Het werd gedoopt door Jacqueline Kennedy en de negenjarige Caroline Kennedy, respectievelijk de weduwe en de dochter van de overleden president naar wie het schip was vernoemd. In september 1968 kwam het schip in dienst van de Amerikaanse marine.

De John F. Kennedy zou oorspronkelijk ƩƩn van de zes vliegdekschepen van de Enterprise-klasse worden en aandrijving met kernreactoren krijgen. Wegens hoog oplopende bouwkosten van de USS Enterprise werden de vijf andere schepen echter geannuleerd. Een deel werd opnieuw besteld in de conventioneel aangedreven Kitty Hawk-klasse, ook de John F. Kennedy. Die laatste was echter zo verschillend van de Kitty-Hawks dat de Amerikaanse zeemacht het als een aparte klasse, de John F. Kennedy-klasse, met slechts ƩƩn schip beschouwde.

Jaren 1970

De USS John F. Kennedy werd gestationeerd in de Naval Station Mayport in Florida. De eerste reizen gingen naar de Middellandse Zee in verband met de situatie in het Midden-Oosten. Nog in de jaren 1970 werd het schip opgewaardeerd om F-14 Tomcat's en S-3 Viking's aan te kunnen. Op het einde van het decennium volgde een onderhoudsbeurt van een jaar.

Op 22 november 1975 botste het vliegdekschip met de kleinere kruiser USS Belknap waarbij vooral die laatste zware schade leed. Op 14 september 1976 was de John F. Kennedy opnieuw betrokken bij een botsing. Deze keer met de torpedobootjager USS Bordelon. De Bordelon werd hierbij zo zwaar beschadigd dat het uit dienst werd genomen.

Jaren 1980

In 1981 was de USS John F. Kennedy op weg tijdens de negende reis. Hierbij deed het voor het eerst de Indische Oceaan aan en voer het door het Suezkanaal. Tijdens die reis kreeg het ook het staatshoofd van Somaliƫ op bezoek. In 1983 werd het schip ingezet nabij de Libaneese hoofdstad Beiroet. Het schip vormde de Amerikaanse aanwezigheid tijdens de crisis die in de regio aan de gang was.

In 1984 volgde een nieuwe onderhoudsbeurt en verbeteringen in een droogdok. Tijdens de twaalfde reis, die in augustus 1988 begon, werd het vliegdekschip 130 kilometer voor de kust van Libiƫ genaderd door twee Libische MiG-23s. Vanuit de Kennedy werden twee F-14's gelanceerd om de MiGs weg de escorteren. Het escaleerde echter tot een luchtgevecht waarin beide Libische straaljagers vernietigd werden.

Bijlagen:
CV67_INSIG.jpg (35.3 KB)   
Kennedy-DN-ST-82-08870.jpg (79.9 KB)   
USS-John-F-Kennedy-CV-67.jpg (8.8 KB)   
USS_John_F_Kennedy_(CV-67)_port_stern_view_2004.jpg (103.8 KB)   

11-07-2013, 00:00 geschreven door Guy  

Reageer (0)
0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
10-07-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Petje Belgische UN soldaten

Petje Belgische UN soldaten








Half oktober 1992 vertrokken 148 personen van het 11de bataljon van de genie uit Burcht naar Savudrija. Onder VN-bescherming bouwde Winter Lodge 300 semi-permanente woningen voor honderden daklozen (hoofdzakelijk moslims).

Tussen oktober 1992 en december 1995 werkten 100 militairen met 24 voertuigen samen met Nederland in het kader van tien Moving Star-opdrachten. In maart 1994 voegde een compagnie pantserinfanterie van BELBAT zich bij hen. Deze Compagnie was afkomstig van het Regiment Carabiniers-Grenadiers en werd voordien reeds ingezet in de Baranja (DARDA).

Tussen april 1992 en eind 1997 leverde Belgiƫ een volledig Bataljon Blauwhelmen onder de naam BELBAT, dat actief was in de sector EAST (BARANJA), in samenwerking met Russische militairen.
Dit was de eerste keer sinds de jaren 50 dat een Belgisch bataljon tot 6 maanden in het buitenland opereerde.

De Belgische bijdrage bestond uit 1038 soldaten en 6 waarnemers.

Bijlagen:
022.JPG (45.7 KB)   

10-07-2013, 00:00 geschreven door Guy  

Reageer (0)
0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
09-07-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Petje Canadian Navy HMCS Protecteur AOR-509
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Petje Canadian Navy HMCS Protecteur AOR-509








HMCS Protecteur is een Canadese Protecteur-klasse Auxiliary Oiler Aanvulling schip.
  Gebouwd door Saint John Shipbuilding and Dry Docks in Saint John, New Brunswick, werd zij opgedragen in 1969, het eerste schip van haar klasse.  Zij is de eerste Canadese marine-eenheid die de naam Protecteur draagt, maar zijn er verschillende eenheden geweest, waaronder een basis, genaamd HMCS Protector.  Het schip wordt in Esquimalt, British Columbia aan de Royal Canadian Navy Maritime Forces Pacific (Marpac) toegewezen.

Bijlagen:
HMCS-Protecteur-AOR-509.jpg (504.4 KB)   
hmcs_protecteur_aor509_badge_n11646.gif (21.7 KB)   

09-07-2013, 00:00 geschreven door Guy  

Reageer (0)
0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
08-07-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Petje Flugzeugträger Graf Zeppelin

Petje FlugzeugtrƤger Graf Zeppelin







(Uit Wikipedia)
   

De Graf Zeppelin was een vliegdekschip van de Kriegsmarine, net als het beroemde luchtschip genoemd naar Graf Ferdinand von Zeppelin. Het was Duitslands enige vliegdekschip gedurende de Tweede Wereldoorlog. De opdracht voor de bouw werd gegeven op 16 november 1935 en de kiellegging was op 28 december 1936 bij Deutsche Werke in Kiel. Het werd te water gelaten op 8 december 1938, maar werd nooit voltooid, nooit in dienst gesteld en heeft nooit deelgenomen aan de oorlog.

Planning en constructie

In 1935 kondigde Adolf Hitler aan dat Duitsland vliegdekschepen zou bouwen om de Kriegsmarine te versterken. Het jaar erna werd de kiel gelegd voor twee van deze schepen. Twee jaar later presenteerde Großadmiral Erich Raeder een ambitieus scheepsbouwprogramma dat Z-Plan was genoemd. Volgens dit plan zouden er vier vliegdekschepen moeten worden gebouwd tot 1945. In 1939 paste hij het plan aan door het aantal te verminderen naar twee.

De Duitse marine heeft altijd een beleid gevoerd om schepen pas een naam te geven bij de tewaterlating. Het eerste Duitse vliegdekschip, vanaf de kiellegging "FlugzeugtrƤger A" genoemd, werd naar Graf Zeppelin genoemd tijdens de tewaterlating in 1938. De tweede, met als bouwnaam FlugzeugtrƤger B, werd nooit te water gelaten, maar zou de naam Peter Strasser hebben gekregen.

Een overzicht van het overleg van Hitler over zaken die met de Kriegsmarine te maken hadden - waarvan de notulen na de val van het Derde Rijk werden gevonden - laat zien dat hij gaandeweg de interesse in de vliegdekschepen verliest. Luchtmaarschalk Hermann Gƶring, die de leiding had over de Luftwaffe, was zwaar gekant tegen elke inmenging in zijn autoriteit als hoofd van de luchtmacht en hij werkte Raeder tegen waar hij maar kon. Binnen de Kriegsmarine ondervond Raeder tegenstand van admiraal Karl Dƶnitz, de bevelhebber van de onderzeeboten van de Duitse marine.

1941Ā–1945

In mei 1941 was Raeder nog steeds optimistisch over het project en hij informeerde Hitler dat de Graf Zeppelin, toen voor zo'n 85% afgebouwd, in een jaar zou zijn voltooid en dat er nog een jaar nodig was voor proefvaarten en vliegtrainingen.

Hoewel Raeder bleef volhouden tegenover Hitler dat de vliegdekschepen zouden worden afgebouwd, werd zijn strijd met Gƶring steeds bitterder. Gƶrings minachting bleek uit zijn kennisgeving aan Hitler en Raeder dat de vliegtuigen die voor de Graf Zeppelin besteld waren, niet voor het eind van 1944 geleverd konden worden. De uitsteltactiek van Gƶring bleek te werken.

De bouw van de vliegdekschepen verliep vanaf het begin onregelmatig. De bouw van FlugzeugtrƤger B werd stilgelegd in 1940, waarna het werd gesloopt. De bouw van de Graf Zeppelin werd geplaagd door een gebrek aan materiaal en arbeiders.

Na overreding door Raeder beval Hitler dat Gƶring vliegtuigen moest leveren voor het vliegdekschip. Onder deze druk bood de luchtmaarschalk aangepaste versies aan van de Junkers Ju 87B en de Messerschmitt Bf 109E-3, die rond die tijd werden vervangen bij de elitesquadrons van de Luftwaffe. Raeder was hier niet gelukkig mee, maar het was dit of niets. Gƶring drong er ook op aan dat het vliegpersoneel onder het commando van de Luftwaffe zou staan. Door dit alles werd een extra vertraging veroorzaakt: het vliegdek moest worden aangepast.

Later in 1942 werden de Me 155 V2 en de JU 87E (D versie, aangepast voor gebruik op zee) toegevoegd. Geen van de JU-87E werd afgebouwd.

Tegen 1943 was Hitler teleurgesteld in zijn marine. Raeder stapte uit eigen beweging op en werd opgevolgd door Dƶnitz, de duikbootadmiraal. Het werk aan het voor meer dan 95% afgebouwde vliegdekschip werd volledig stilgelegd. Alle bewapening werd verwijderd en werd overgebracht naar kustbatterijen in Noorwegen.

Toen het einde van de Tweede Wereldoorlog naderde, werd het vrijwel geheel afgebouwde vliegdekschip afgezonken in ondiep water bij Stettin (tegenwoordig Szczecin) op 25 april 1945, juist voordat het Rode Leger de stad veroverde.

Lot na de oorlog

Het lot van het schip na de overgave van Duitsland was decennialang onduidelijk. Volgens de voorwaarden van de Allied Tripartite Commission moest een "Categorie C"-schip (beschadigd of afgezonken) worden vernietigd of afgezonken in diep water voor 15 augustus 1946. In plaats hiervan besloten de Sovjets om het beschadigde schip te repareren. Het werd gelicht in maart 1946. De laatst bekende foto laat het schip zien tijdens vertrek van Świnoujście op 7 april 1947

Lange tijd ontbrak verdere informatie over het lot van het schip. Het leek erg onwaarschijnlijk dat het schip naar Leningrad was gebracht, aangezien de aankomst van zo'n groot en ongewoon schip wel door westerse inlichtingendiensten zou zijn opgemerkt. Dit zou betekenen dat het schip tussen Świnoujście en Leningrad verloren was gegaan. EĆ©n verklaring was dat het schip op 15 augustus 1947 ten noorden van Rügen op een mijn was gelopen, maar Rügen ligt westelijk van Świnoujście, en bevindt zich niet op de route naar Leningrad. Verder naar het noorden, in de Finse Golf, een gebied bezaaid met mijnen dat moeilijk in de gaten te houden was voor westerse waarnemers, leek meer waarschijnlijk.

Na het openen van de Sovjet archieven werd nieuw licht op het mysterie geworpen. Het bleek dat het schip toch naar Leningrad was gesleept. Daar werd het omgedoopt tot "PO-101". De Russen hoopten dat het schip gerepareerd kon worden op de scheepswerven in Leningrad, nu de werven in Szczecin waren verwoest. Toen dit onmogelijk bleek, werd het schip weer naar zee gesleept, terug naar de Poolse kust. Daar werd het op 16 augustus 1947 als oefendoel gebruikt voor Sovjetschepen en -vliegtuigen. Naar verluidt plaatsten de Sovjets bommen op het vluchtdek, in hangars en zelfs in de schoorstenen (om een lading gevechtsmunitie te simuleren), waarna ze bommen lieten vallen uit vliegtuigen en granaten en torpedoĀ’s afvuurden. Deze aanval zou voldoen aan het Tripartitemandaat (hoewel te laat) en zou de Sovjets ervaring geven in het tot zinken brengen van een vliegdekschip. Tegen deze tijd was de Koude Oorlog begonnen en de Sovjets waren zich zeer bewust van de grote aantallen en de belangrijke rol van vliegdekschepen in de Amerikaanse marine, die in geval van een echte oorlog tussen de Sovjet-Unie en de Verenigde Staten zeer belangrijke strategische doelen zouden zijn. Vandaar dat ervaring in het tot zinken brengen van een vliegdekschip door vliegtuigen in 1947 belangrijker was dan voor 1945. Na te zijn geraakt door 24 bommen en granaten zonk het schip nog niet en moesten er twee torpedoĀ’s worden gebruikt om het tot zinken te brengen. De exacte positie van het wrak bleef decennia lang onbekend.

Ontdekking in 2006

Op 12 juli 2006 ontdekte een schip dat voor de Poolse oliemaatschappij Petrobaltic werkte, een 265 meter lang wrak vlak bij de haven van Łeba (volgens een bericht van de BBC 55 km noord van Władysławowo) waarvan zij dachten dat het waarschijnlijk de Graf Zeppelin was. Op 26 juli 2006 ging de bemanning van het onderzoeksschip ORP Arctowski van de Poolse marine het wrak in om de identiteit vast te stellen. De dag daarop bevestigde de Poolse marine dat het wrak inderdaad de Graf Zeppelin was. Het wrak ligt 80 meter onder de waterspiegel.

Bijlagen:
23.jpg (73.2 KB)   
24.jpg (74.8 KB)   
26.jpg (67.8 KB)   
27.jpg (80.9 KB)   
28.jpg (46.4 KB)   
29.jpg (82.7 KB)   

08-07-2013, 00:00 geschreven door Guy  

Reageer (0)
0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
07-07-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Petje Belgische Marine

Petje Belgische Marine



 



 



De geschiedenis van de Belgische Koninklijke Marine gaat terug tot 1815 toen Belgiƫ, na de ondergang van het Frankrijk van Napoleon, aangehecht werd aan het Koninkrijk der Nederlanden. Bij de Belgische Revolutie van 1830 blokkeerde een Nederlands schip de haven van Antwerpen en voorkwam zo dat via de haven nog handel bedreven kon worden.

Een eigen marine

Om aan deze blokkade het hoofd te bieden, besloot het parlement op 15 januari 1831 om de eerste Belgische Koninklijke Marine op te richten. In 1862 besloot de regering de militaire Marine af te schaffen en richtte een Staatsmarine op. Deze is beter gekend onder de naam het Korps der Zeelieden en Torpedisten.

De vlag van de Belgische marine
 
 

Tijdens het uitbreken van de Eerste Wereldoorlog had Belgiƫ geen marine meer omdat haar schepen het doelwit van Duitse onderzeeboten en mijnen waren. Het Leger trok toen beroepszeelui terug van het front en plaatste ze op Franse schepen. Op het einde van WO I (1918) kreeg Belgiƫ van de geallieerden 11 torpedoboten en 26 mijnenvegers. Dit waren van de Duitsers buitgemaakte schepen. Dit werd mogelijk gemaakt door het verdrag van Versailles. In 1927 werd het Korps der Zeelieden en Torpedisten om budgettaire redenen afgeschaft.

Nieuwe marine vanaf 1940

De eerste jaren na 1927 werd er niet tot heroprichting van een marine besloten. En wanneer in 1940 de Tweede Wereldoorlog uitbrak beschikte Belgiƫ nog steeds niet over een marine. Deze werd op dat moment snel opgericht en personeel werd hiervoor aangetrokken. De belangrijkste taak van het nieuw opgerichte marinekorps was het opsporen en vernietigen van mijnen binnen de Belgische kustwateren. Later verleende ze ook haar medewerking aan de Franse marine en nam ze deel aan de evacuatie van Belgiƫ en Frans Duinkerken. Op 25 juni 1940 werden haar schepen in Spanje echter aan de ketting gelegd. Slechts ƩƩn schip (de P16) kon ontkomen en bereikte Groot-Brittanniƫ.

Tijdens de Tweede Wereldoorlog werd een Belgische Sectie van de Royal Navy opgericht. Deze afdeling leverde de bemanning voor twee korvetten (HMS Buttercup en HMS Godetia), een flotillie mijnenvegers en enkele patrouillevaartuigen. De Belgische Sectie van de Royal Navy bestond tot 1946.

Na de Tweede Wereldoorlog

Bij het einde van WOII besloot de regering om de Marine te behouden en gaf haar de volgende opdrachten:

  • Ontmijnen van de territoriale wateren
  • Controle van koopvaardijschepen die de havens binnenvaren
  • Visserijwacht
  • Redding op zee
  • Kustbewaking

Op 1 februari 1946 richtte de regering, bij KB 30/03/1946, de Zeemacht op.

Na 1945 werd de marine uitgerust met schepen gekregen van de geallieerden. Hierdoor kreeg Belgiƫ ook haar eerste, echte vloot. Deze schepen waren vooral mijnenvegers van Amerikaanse makelij en korvetten van de Britse 'Algerine'-klasse. De marine zal hieraan een aantal schepen van Belgische makelij toevoegen.

Tijdens de jaren 70 en 80 ondergaat de vloot een moderniseringsprogramma en worden de 'Wielingen'-klasse fregatten en de 'Tripartite'-klasse mijnenjagers aan de vloot toegevoegd. Tijdens de jaren 90 deelt ook de marine in de besparings- en hervormingsplannen van defensie. Er worden geen nieuwe schepen meer gebouwd. De mijnenvegers gaan allen buiten dienst en de vier fregatten worden vervangen door twee tweedehandse Nederlandse M-fregatten van de Karel Doormanklasse. Toch blijft de marine tijdens die periode deelnemen aan talrijke buitenlandse operaties.

De Zeemacht werd in het jaar 2000 omgedoopt tot Marinecomponent. Dit is een direct gevolg van de Eenheidsstructuur (strategisch Plan 2000-2015) die op last van Minister van Defensie AndrƩ Flahaut werd ingevoerd.

In 2005 vierde de marinecomponent haar 60e verjaardag in aanwezigheid van Koning Albert II.

Taken van de marinecomponent

De huidige taken van de Marinecomponent:

In vredestijd
  • Visserijwacht waarborgen
  • Vernietigen van springstoffen (op zee)
  • Redding op zee
  • Steun verlenen aan de Politie en Douane (op zee)
  • Opsporen van wrakken en vergane schepen
  • Hyperbaar Medisch Centrum ter beschikking stellen (decompressietanks)
  • Controle Territoriale Wateren en de exclusieve economische zone
  • Controle vervuiling op zee
  • Humanitaire operaties
  • Steun verlenen aan diplomatie en buitenlandse handel
  • Belgische aanwezigheid op zee verzekeren
  • Deelname aan operaties in NAVO en VN verband

07-07-2013, 00:00 geschreven door Guy  

Reageer (0)
0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
06-07-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Winterpet hoofdinspecteur Belgische Fed. Politie (2007)

Winterpet hoofdinspecteur Belgische Fed. Politie (2007)

(uit een vergaderingsverslag van 8 maart 2007)

Het model van een wintermuts van de politiezone Westkust wordt voorgesteld. Er werd door de Federale Politie voorgesteld om een werkgroep samen te roepen waarin twee korpschef zullen zetelen.

De vraag in de vergadering van de vorige Vaste Commissie was om tegen volgende winter te
kunnen beschikken over een wintermuts of een winterpet. Het model van de wintermuts is van minder belang.

"De vergadering verkiest een warme winterpet die niet afwaait en ook voldoende klasse uitstraalt. Tegen de volgende vergadering wordt een model van winterpet voorgesteld.

De VCLP vindt de oprichting van nog maar eens een afzonderlijke werkgroep overbodig en niet rationeel. Dit moet binnen de kledijcommissie kunnen worden afgehandeld en wel binnen de kortst mogelijke tijd (een winterpet tegen volgende winter ?)."

 


 



 







06-07-2013, 00:00 geschreven door Guy  

Reageer (0)
0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
05-07-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Scheepje inspecteur Belgische Fed. Politie

Scheepje inspecteur Belgische Fed. Politie





05-07-2013, 00:00 geschreven door Guy  

Reageer (0)
0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
04-07-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Scheepje hoofdinspecteur Belgische Fed. Politie

Scheepje hoofdinspecteur Belgische Fed. Politie





04-07-2013, 00:00 geschreven door Guy  

Reageer (0)
0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
03-07-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Pet hoofdinspecteur Belgische Fed. Politie (2001)

Pet hoofdinspecteur Belgische Fed. Politie (2001)





03-07-2013, 00:00 geschreven door Guy  

Reageer (0)
0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
E-mail mij

vandendriessche.guy@telenet.be


Gastenboek
  • Mooi
  • knappe site
  • Felicitaties

    Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek. Zit je met een vraagje, dan krijg je zeker antwoord. En als ik u kan helpen met een 'hoofddeksel'-probleem, aarzel niet mij te contacteren, hier op het gastenboek of privƩ.


    Blog als favoriet !

    Zoeken in blog


    Archief per week
  • 08/06-14/06 2015
  • 01/06-07/06 2015
  • 25/05-31/05 2015
  • 12/01-18/01 2015
  • 05/01-11/01 2015
  • 29/12-04/01 2015
  • 01/09-07/09 2014
  • 21/07-27/07 2014
  • 14/07-20/07 2014
  • 07/07-13/07 2014
  • 30/06-06/07 2014
  • 23/06-29/06 2014
  • 16/06-22/06 2014
  • 09/06-15/06 2014
  • 19/05-25/05 2014
  • 12/05-18/05 2014
  • 10/02-16/02 2014
  • 03/02-09/02 2014
  • 13/01-19/01 2014
  • 06/01-12/01 2014
  • 30/12-05/01 2014
  • 16/12-22/12 2013
  • 09/12-15/12 2013
  • 02/12-08/12 2013
  • 25/11-01/12 2013
  • 04/11-10/11 2013
  • 16/09-22/09 2013
  • 09/09-15/09 2013
  • 19/08-25/08 2013
  • 12/08-18/08 2013
  • 05/08-11/08 2013
  • 29/07-04/08 2013
  • 22/07-28/07 2013
  • 15/07-21/07 2013
  • 08/07-14/07 2013
  • 01/07-07/07 2013
  • 17/06-23/06 2013
  • 10/06-16/06 2013
  • 03/06-09/06 2013
  • 27/05-02/06 2013
  • 20/05-26/05 2013
  • 13/05-19/05 2013
  • 06/05-12/05 2013
  • 22/04-28/04 2013
  • 15/04-21/04 2013
  • 08/04-14/04 2013
  • 01/04-07/04 2013
  • 25/03-31/03 2013
  • 18/03-24/03 2013
  • 11/03-17/03 2013
  • 04/03-10/03 2013
  • 25/02-03/03 2013

    Hoofdpunten blog gendarmecollection

    Musea en verzamelingen
  • de grootste verzameling kepies en helmen ter wereld

  • Inhoud blog
  • Nederlandse uniformen
  • Praktijkervaring met Napoleontische uniformen: onderscheidingstekens.
  • Kleine hervormingen van uniformen der Nederlandse artillerie.
  • Camoeflage
  • Khaki
  • Belgische helm type M1
  • Baret UN
  • veiligheidshelm Centurion-concept
  • Cel Leefmilieu
  • Tsjechische MP
  • Riot helm CRS Frankrijk
  • politie Oostenrijk
  • Nederlandse Koninklijke Marine
  • Kyffhauserbund 1945-46
  • Joodse keppel
  • Leger Hongarije
  • Griekse paleiswacht
  • Franse Adrian 1915
  • Duitse bundeswehr fuerwehr
  • Duitse Bundeswehr
  • Duitse brandweer
  • CCCP Russische Marine
  • Franse uniformen voor 1916
  • ABL para '65-'70
  • Wintermuts (astrakan) politie Noorwegen
  • Uniform Belgische veldwachter
  • Pet Royal Irish Constabulary (1890-1915)
  • Scheepje ABL Medische Dienst
  • Kepie en uniformjas RMT-purser Oostende
  • Riot helm Koninklijke Nederlandse Marechaussee
  • Politiemotoren op postzegels
  • Kepie Politie Taiwan (Formosa)
  • Kepie Police Nationale (Frankrijk)
  • Korte geschiedenis van de ontwikkeling van het Nederlandse Politieuniform
  • Riot helm Belgische Rijkwacht
  • Kepie en vrouwenhoedje Rijkspolitie Nederland
  • Kepie Russische Politie (1976)
  • Kepie Politie Scarborough-Ontario (Canada)
  • Kepie Politie SardiniĆ«
  • Kepie Police Nationale CRS (Frankrijk)
  • Baret Police Di Raja (MaleisiĆ«)
  • Kepies voormalige Belgische Gemeentepolitie (bis)
  • Kepie 'politi' Oslo (Noorwegen)
  • Kepie Politie Geneve (Zwitserland)
  • Petje ABL
  • Een onbekend politie-vrouwenhoedje
  • Beenbeschermers voormalige Belgische Rijkswacht
  • Bobby-helm South Wales Constabulary
  • Bobby helm Hertfordshire Constabulary
  • Kepie voormalige Belgische Rijkswacht (met regenkap)

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs