Kenmerken van een US M1 helm
D buitenhelm:
-Olijfgroene lak, met daarin gemalen kurk verwerkt voor een ruw oppervlak. -Split van de helmrand zit aan de voorkant van de helm. -De helmrand is van roestvast staal, bij latere varianten van hetzelfde materiaal als de helmschaal. ( Mangaanstaal ) Bij latere varianten zit de split achter, en is de rand van mangaanstaal. -Helm heeft een gestansd nummer aan de binnenzijde van de helmschaal, bestaande uit een cijfercombinatie en een letter ( Bijv. B13 ), in het geval van een bepaalde fabrikant staat er ook een S ( Schlueter ) bij. -De helmhaken waaraan de kinbanden bevestigd zijn zitten bij de vroege M1 variant vastgelast dmv puntlassen, vanaf eind '43 scharnierende haken die op twee punten zijn gepuntlast. -De kinbanden zijn doormiddel van een stikmachine aan de haken ( bails ) genaaid en niet met clips vastgezet die verwijderbaar zijn.
De binnenhelm:
Er zijn ruwweg drie soorten binnenhelmen: -Fibre liner -Low pressure liner -High pressure liner
Fibre liner: -zeer herkenbaar, want: van karton! Bedekt met een laag textiel die groen van kleur is.


29-05-2015, 17:44 geschreven door Guy 
|